Το άνοιγμα της Κερκόπορτας για την εν δυνάμει πλήρη κατάργηση της αργίας της Κυριακής για τον εμπορικό κλάδο και τη χωρίς επιστροφή περαιτέρω απορρύθμιση του χώρου με την εξάντληση μέχρι σημείου ...εξαφάνισης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, βλέπουν πίσω από τις διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Ανάπτυξης που αφορούν τη λειτουργία των καταστημάτων, οι φορείς της αγοράς.
«Με αιτιολογημένη απόφαση του κατά τόπον αρμόδιου Δημάρχου, η οποία εκδίδεται μετά από διαβούλευση με τοπικούς και συλλογικούς φορείς και ισχύει από το επόμενο έτος από τη δημοσίευσή της, ορίζονται με σαφή τρόπο οι περιοχές, στις οποίες επιτρέπεται προαιρετικά η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και άλλες Κυριακές», αναφέρει η προτεινόμενη διάταξη.
Να σημειωθεί ότι με την υφιστάμενη νομοθεσία, η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων επιτρέπεται τις εξής Κυριακές:
- Την πρώτη Κυριακή, κατά την έναρξη κάθε εκπτωτικής περιόδου
- Τις δύο Κυριακές, πριν την ημέρα των Χριστουγέννων,
- Την Κυριακή των Βαΐων,
- Την τελευταία Κυριακή κάθε έτους.
- Την πρώτη Κυριακή του Μαΐου και την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου.
- Επιπλέον, επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία εμπορικών καταστημάτων τις Κυριακές την περίοδο Μαίου – Οκτωβρίου εκτός από τη δεύτερη Κυριακή του Αυγούστου, στον Δήμο Αθηναίων και σε περιοχές του Δήμου Πειραιά, της Περιφερειακής Ενότητας Νοτίου Τομέα Αθηνών, του ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης, καθώς και στην περιοχή γύρω από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και στο Επιχειρηματικό Πάρκο Γιαλού - Άγιος Δημήτριος -Πύργος στον Δήμο Σπάτων της Περιφέρειας Αττικής.
Το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές ορίζεται ότι θα είναι από τις 11 το πρωί έως τις 8 το βράδυ, ενώ οι εργαζόμενοι που θα απασχολούνται θα λαμβάνουν πρόσθετη αμοιβή για εργασία κατά τις Κυριακές και θα τους χορηγείται επιπλέον υποχρεωτικά μια ημέρα ανάπαυσης σε άλλη ημέρα της ίδιας εβδομάδας.
Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, πάντως, η επιχειρηματολογία του δεν κατάφερε να πείσει κανέναν εκ των ενδιαφερομένων φορέων.
Ο Αντώνης Μεγγουλης, νομικός σύμβουλος και διευθυντής της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας μίλησε για «εν δυναμει παράθυρο που θα οδηγήσει στην καταργηση της αργίας της Κυριακής». Εξήγησε ότι η έως τώρα εφαρμογή του μέτρου δεν έχει αποδείξει αυξημένη κίνηση, ενώ δε δίνεται και κανένα επιπλέον κίνητρο πλέον δεδομένου ότι καταργήθηκαν και οι ενδιάμεσες εκπτώσεις.
Στη στρέβλωση της αγοράς με τις μνημονιακές υποχρεώσεις αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής σημειώνοντας πως «Η χώρα μας λειτουργούσε με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο για τις τουριστικές περιοχές, μέχρι που αρχίσαμε να βαφτίζουμε τουριστικές περιοχές τα Σπάτα, γύρω από τα γνωστά πολυκαταστήματα, τα Πατήσια, την Αχαρνών, το Παγκράτι κ.λπ., με δικαίωμα να είναι ανοιχτά τα εμπορικά καταστήματα κατά τις Κυριακές από Μάιο έως και Οκτώβριο».
Προσέθεσε ότι δεν υπάρχει η καταναλωτική δυναμική για να στηρίξει ενδεχόμενο άνοιγμα περισσότερες Κυριακές το χρόνο και οι μόνοι που βγαίνουν κερδισμένοι είναι οι μεγάλες αλυσίδες την ώρα που οι αυτοπασχολούμενοι έμποροι καταδικάζονται σε εξάντληση: «Οι μόνοι που επωφελούνται και πιεστικά το επιζητούν είναι οι μεγάλες αλυσίδες, τα πολυκαταστήματα, οι πολυχώροι, σε βάρος μικρών επιχειρήσεων που ειδικά αν πρόκειται για αυτοαπασχολούμενους (περίπου 400.000 στη χώρα μας) τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα, λειτουργώντας υποχρεωτικά, λόγω ανταγωνισμού, 7 ημέρες την εβδομάδα».
Σημείωσε ότι η μεταφορά της αρμοδιότητας στους δήμους μπορεί να δημιουργήσει αλυσιδωτές αντιδράσεις και αποφάσεις λόγω ανταγωνισμού όμορων δήμων με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί πλήρως το ωράριο των καταστημάτων σε μία δύσκολη και μεταβατική περίοδο λόγω πληθωριστικών πιέσεων. Κατέληξε μάλιστα λέγοντας πως αυτό που δεν υπάρχει είναι χρήμα, χρόνος υπάρχει.
Εμπορουπάλληλοι: Ξηλώνεται η κυριακάτικη αργία
Για υλοποίηση μιας πάγιας απαίτησης των επιχειρηματικών ομίλων της χωρας έκανε λόγο η Κωνσταντινα Γκογκάκη, πρόεδρος του Συλλόγου Εμπορουπαλλήλων Αθηνας: «Με το νομοσχέδιο αυτό αθροίζονται και ενσωματώνονται όλοι οι νόμοι και οι υπουργικές αποφάσεις που ξήλωσαν βήμα – βήμα την κυριακάτικη αργία και ξεχείλωσαν το ωράριο κάνοντας κόλαση τη ζωή χιλιάδων εμπορουπαλλήλων», ανέφερε.
Υπενθύμισε ότι αυτό ξεκίνησε με 7 Κυριακές τον χρόνο το 2014, συνεχιστηκε με άνοιγμα από το Μάιο έως τον Οκτώβριο σε συγκεκριμένες περιοχές το 2017 και πλέον αναμένεται να γίνει χειρότερο.
Την αντίθεσή τους στις συγκεκριμένες διατάξεις εξέφρασε και το σύνολο των εκπροσώπων των καταναλωτικών οργανώσεων, οι οποίοι έκαναν λόγο για ένα μέτρο χωρίς αποτέλεσμα στην αγορά, αλλά με βαρύτατες συνέπειες για πολλούς εργαζομένους.
Οι ...συμβουλές του Αδωνι Γεωργιάδη
Συμβουλή στους διαμαρτυρόμενους να μη σκέφτονται τα ρεπό εάν θέλουν να προχωρήσουν στη ζωή και την καριέρα τους έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης. Απαντώντας τόσο στον βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελλή, ο οποίος ρώτησε εάν θα σκεφτόταν κάτι τέτοιο για τον εαυτό του, όσο και στους επαγγελματικούς φορείς, επεσήμανε: «Αν δε βγάζεις το μήνα σου, είναι ένας λόγος παραπάνω αν σου δίνεται ευκαιρία, να δουλεψεις επιπλέον μία ημερα υπερωριακή. Θα αντιμετωπίσεις καλύτερα τα προβλήματά σου. Δεν είναι λύση μόνο οι μεγαλύτεροι μισθοί διότι αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απολύσεις», τόνισε.
Αναφερόμενος στον εαυτό του, είπε ότι εργάζεται από τα 15 και χωρίς ωράριο: «Δουλευα τις Κυριακές σε φεστιβάλ βιβλίου και τις καθημερινές στο μαγαζί και σε εκπομπές. Για μένα δεν υπήρχε ρεπό. Πάντα προηγείται η δουλειά. Αυτή είναι η δική μου αντίληψη. Και μια συμβουλή: δε μου πήγε άσχημα η ζωη. Η γκρίνια και η φασαρία μόνο λεφτά δε φέρνουν».
Συμπλήρωσε πως η κυβέρνηση δεν αδιαφορεί για την ξεκούραση των υπαλλήλων αφού θεσπίζει το υποχρεωτικό ρεπό: «Δηλαδή στην εστίαση που δουλεύουν συνεχόμενα, είναι κατώτεροι άνθρωποι»;
Καταναλωτικές οργανώσεις: Ανυπεράσπιστοι οι καταναλωτές στις ηλεκτρονικές απάτες
Στο μεταξύ σφοδρές ήταν και οι αντιδράσεις κυρίως από τους εκπροσώπους καταναλωτικώνοργανώσεων για ένα άλλο άρθρο του νομοσχεδίου, το οποίο αφορά τις απάτες (phishing) στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και την υποχρέωση των τραπεζών να αποζημιώνουν για ποσά άνω των 1.000 ευρώ τον πελάτη τους που έπεσε θύμα απάτης.
Σύμφωνα με την Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ μαλιστα το κείμενο του νομοσχεδίου που κατατέθηκε είχε διαφορές απ΄αυτό που είχε αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση.
«Διαπιστώσαμε ότι, στο νομοσχέδιο προς συζήτηση στη Βουλή στο εν λόγω άρθρο έγινε νέα προσθήκη, η οποία είναι άκρως επαχθής για τους καταναλωτές και ακυρώνει τελείως την ευθύνη των τραπεζών, αφού αφήνει στη διακριτική τους ευχέρεια να αποδείξουν ότι διαθέτουν και εφαρμόζουν εξελιγμένους μηχανισμούς ελέγχου των συναλλαγών, πράγμα που δεν δύναται να ελέγξει ο καταναλωτής», σημειώνει η ΕΚΠΟΙΖΩ.
Οπως μάλιστα επεσήμανε και η νομική σύμβουλος της οργάνωσης, Ανδρομάχη Δεληκωστοπούλου στην ουσία καθίσταται πρακτικά μη εφαρμόσιμη η αίτηση του καταναλωτή για αποζημίωση και ως εκ τούτου δεν θα είναι προς όφελος του καταναλωτή με κίνδυνο να υπονομεύσει δυσανάλογα το οικονομικό του συμφέρον. Τη ζημία θα πρέπει να αναλάβει η τράπεζα ως έχουσα την ευθύνη για τη υιοθέτηση επαρκών και αποτελεσματικών μέτρων ασφάλειας στα συστήματά της και μόνο σε περίπτωση δόλου να ευθύνεται ο καταναλωτής».
Να σημειωθεί ότι στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. οι καταγγελίες για τις ηλεκτρονικές απάτες σε τραπεζικούς λογαριασμούς παρουσίασαν σημαντική αύξηση. Μόνο το 2022 έλαβε πάνω από 600 καταγγελίες προφορικές και γραπτές με ζημίες που κυμαίνονται από 300 έως 50.000 ευρώ.
Οι καταναλωτές διαπιστώνουν παράνομες συναλλαγές στον τραπεζικό τους λογαριασμό ή έχουν πέσει θύμα απάτης, μέσω διαρροών δεδομένων ή επιθέσεων phishing, με σκοπό τη γνωστοποίηση προσωπικών και οικονομικών πληροφοριών ή κωδικών ασφαλείας. Οι απατεώνες συνδυάζουν γνώση προσωπικών πληροφοριών ως προς το πρόσωπο του καταναλωτή και εξελιγμένες τεχνικές υφαρπαγής προσωπικών στοιχείων. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, με την αύξηση των ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών λόγω της πανδημίας, αλλά και της πολιτικής των τραπεζών για αύξηση των διαδικτυακών συναλλαγών, λόγω και της μείωσης των τραπεζικών καταστημάτων τους, οι εν λόγω περιπτώσεις απάτης αποτελούν σύνηθες φαινόμενο με αυξητική τάση σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία της ΤτΕ.
Τι διαπίστωσε η ΕΚΠΟΙΖΩ στις περιπτώσεις απάτης:
- Νομοθετικές ελλείψεις ως προς τη μετακύληση των ζημιών στον πελάτη υπό το πρίσμα της ύπαρξης ή μη βαριάς αμέλειας.
- Κενά και ανεπαρκής τραπεζική ασφάλεια. Οι τράπεζες δεν έχουν καμία εσωτερική διαδικασία για τις εν λόγω περιπτώσεις ούτε κάποια πολιτική διαχείρισης περιστατικών ασφάλειας. Οι καταναλωτές αισθάνονται ευάλωτοι, εκτεθειμένοι και θυμωμένοι.
- Μη ενημέρωση για τις επόμενες ενέργειες που θα ήταν σκόπιμο να προβεί άμεσα ο καταναλωτής που έπεσε θύμα απάτης (π.χ. αίτηση αμφισβήτησης στην τράπεζα, μήνυση κατά αγνώστου και κατάθεση της μήνυσης στη Δ/νση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, φραγή του τραπεζικού λογαριασμού και αλλαγή κωδικών κλπ.)
- Οι περισσότεροι καταναλωτές δεν είναι εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και ως εκ τούτου θα πρέπει η τράπεζα να τους ενημερώνει επαρκώς ώστε να μην εκτίθενται σε κίνδυνο.
- Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τράπεζες δεν αποζημιώνουν τα θύματα απάτης. Στις περιπτώσεις της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. μόνο στο 5% των θυμάτων επιστράφηκαν χρήματα. Το 95% των περιπτώσεων χάνουν τα χρήματά τους.
- Καθυστερημένη αντίδραση έως και αδιαφορία εκ μέρους των τραπεζών για να σταματήσουν οι ύποπτες δραστηριότητες και αποτυχία ενεργοποίησης του One-Time Password (OTP), που θα απαιτούσε από τους πελάτες τους να εξουσιοδοτήσουν τις συναλλαγές με έναν κωδικό. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι καταναλωτές που αντιλήφθηκαν την απάτη επικοινώνησαν με την τράπεζα για να ακυρώσουν τις συναλλαγές και το προσωπικό της τράπεζας τους παρέπεμπε να επικοινωνήσουν την επόμενη ημέρα με την αιτιολογία ότι δεν φαινόταν στο σύστημα ακόμα η συναλλαγή.
- Μη χρήση ισχυρών κωδικών ταυτοποίησης από τις τράπεζες.
Για τους λόγους αυτούς η καταναλωτική οργάνωση προτείνει να υποχρεωθούν οι Τράπεζες να υιοθετήσουν συγκεκριμένες διαδικασίες ασφάλειας και προστασίας των καταναλωτών και των συστημάτων τους ώστε να βελτιώσουν τις εσωτερικές διαδικασίες εξαλείφοντας χρονοβόρες πρακτικές, όπως ενδεικτικά: άμεση εξέταση και διευθέτηση των καταγγελιών προκειμένου για τη γρήγορη αποτροπή της απάτης εις βάρος του καταναλωτή.
Επιπλέον επισημαίνουν την ευθύνη της τράπεζας στην περίπτωση μη τήρησης των καθηκόντων επιμέλειάς της προς τον καταναλωτή. Τα καθήκοντα αυτά συνίστανται σε υποχρεώσεις αντίστοιχες προς αυτές του καταναλωτή, δηλαδή στην υποχρέωση συνεχούς εποπτείας και ασφαλείας στο σύστημα και το λογαριασμό και άμεση προειδοποίηση του καταναλωτή, σε περίπτωση που αντιληφθεί κάποια ύποπτη κίνηση εις βάρος του.
Επίσης ζητούν την εγκαθίδρυση συστήματος εντοπισμού των ύποπτων συναλλαγών και υιοθέτηση τεχνικών επαλήθευσης της γνησιότητας της εντολής, ασφαλείς ηλεκτρονικές πληρωμές με όριο συναλλαγών και σύμφωνα με το προφίλ του πελάτη, ενημέρωση των καταναλωτών για τους κινδύνους που ενέχουν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, περιορισμό της ευθύνης των καταναλωτών με ανώτατο όριο τα 1.000 ευρώ και εφόσον η ζημία οφείλεται σε βαριά αμέλεια.
Πηγή: ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου