Παρασκευή 16 Σεπτεμβρίου 2011

Το φθηνό πέλετ απειλεί το ακριβό πετρέλαιο

Θέρμανση με πέλετ, κοινώς με συμπιεσμένα ροκανίδια, θα επιλέξουν πολλοί για τον φετινό χειμώνα, καθώς το κόστος είναι σχεδόν το μισό σε σύγκριση με το πετρέλαιο θέρμανσης, η τιμή του οποίου εκτιμάται ότι θα αγγίξει το ένα ευρώ το λίτρο.
Το 1993 απαγορεύτηκε η χρήση πέλετ στις εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης εξαιτίας των υψηλών εκπομπών ρύπων από τους καυστήρες. Στα 18 χρόνια που πέρασαν όμως η τεχνολογία βελτιώθηκε και πλέον ακόμη και η Greenpeace καλεί το υπουργείο Περιβάλλοντος να δώσει κίνητρα, ώστε να γίνει πιο προσιτή η αλλαγή λέβητα και καυστήρα (επιστροφή φόρου 1,5% του τιμολογίου αγοράς ετησίως για δέκα χρόνια για λέβητες βιομάζας και 2,5% για πέντε χρόνια για σόμπες βιομάζας).

Στο μισό το κόστος
Τα πέλετ είναι μικροί κύλινδροι διαμέτρου 60-80 χιλιοστών και μήκους περίπου 100 χιλιοστών. Ως πρώτη ύλη για την παραγωγή τους χρησιμοποιούνται πριονίδια από πεύκο, έλατο ή άλλα προϊόντα. Ένα σπίτι που καταναλώνει δύο τόνους πετρελαίου τους χειμερινούς μήνες θα χρειαστεί τέσσερις τόνους πέλετ. Για το πετρέλαιο θα πληρώσει 2.000 ευρώ, ενώ για τα πέλετ 1.000 ευρώ. Η διαφορά τιμής σε σχέση με το πετρέλαιο καθιστά την αλλαγή καυσίμου συμφέρουσα, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το φυσικό αέριο, που εξακολουθεί να συμφέρει περισσότερο, διευκρινίζουν επαγγελματίες του χώρου.
Τα πέλετ που παράγονται από πεύκο ή έλατο έχουν καλή θερμική απόδοση και κοστίζουν 250 ευρώ ο τόνος. Στην αγορά κυκλοφορούν και άλλα, που έχουν προσμείξεις με βαμβάκι, κλιματσίδες κτλ., που μπορεί να είναι φθηνότερα, αλλά έχουν χαμηλότερη θερμική απόδοση, σημειώνει ο προμηθευτής πέλετ Στέλιος Αργυρόπουλος.

Αλλαγή καυστήρα
Μπορεί το καύσιμο να κοστίζει τα μισά σε σχέση με το πετρέλαιο, ωστόσο απαιτείται ένα αρχικό κεφάλαιο για την αγορά λέβητα και καυστήρα. Αν έχετε χαλύβδινο καυστήρα, μπορείτε να τον μετατρέψετε με μια δαπάνη 2.500-3.000 ευρώ, όπως αναφέρει ο προμηθευτής εγκαταστάσεων και καυσίμου πέλετ Τίμος Καντίδης. Σε αντίθετη περίπτωση θα χρειαστείτε έναν εξολοκλήρου καινούργιο, το κόστος του οποίου αρχίζει από 5.000 ευρώ και μπορεί να φτάσει έως τα 10.000 ευρώ. Εκτός από την αλλαγή του καυστήρα, απαιτείται και χώρος για την αποθήκευση των πέλετ. Για αγορές άνω του ενός τόνου οι επιχειρήσεις που πωλούν το καύσιμο συνήθως αναλαμβάνουν και τη μεταφορά, ενώ για μικρότερη ποσότητα (κυκλοφορούν σάκοι των 15 κιλών) θα πρέπει να μεριμνήσετε και γι’ αυτό.


•Ένα σπίτι που καταναλώνει δύο τόνους πετρελαίου θα χρειαστεί τέσσερις τόνους πέλετ. Για το πετρέλαιο θα πληρώσει 2.000 ευρώ, ενώ για τα πέλετ 1.000 ευρώ. Η διαφορά τιμής καθιστά την αλλαγή καυσίμου συμφέρουσα, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για το φυσικό αέριο, που εξακολουθεί να συμφέρει περισσότερο, διευκρινίζουν επαγγελματίες του χώρου.
•Το πέλετ είναι καύσιμο αποτελούμενο από ξύλο, απαλλαγμένο από κάθε υγρασία, συμπιεσμένο σε μικρούς κυλίνδρους, χωρίς καμιά προστιθέμενη συγκολλητική ουσία. Η θερμιδική απόδοση των πέλετ ανέρχεται σε 4.200 kcal/kg.
•Στη Γερμανία υπήρχαν 102.000 εγκαταστημένοι λέβητες βιομάζας στο τέλος του 2009, ενώ στην Ιταλία έχουν τεθεί σε λειτουργία περισσότερο από 1.000.0000 σόμπες πέλετ. Και στις δύο χώρες υπάρχουν επιδοτήσεις για την αγορά του εξοπλισμού.
•Σε μια πολυκατοικία με κατανάλωση 5.000 λίτρων πετρελαίου ετησίως, αν τοποθετηθεί καυστήρας βιομάζας κόστους 5.500 ευρώ, η απόσβεση θα έρθει σε μία διετία και στη συνέχεια το συνολικό ετήσιο όφελος θα είναι της τάξης των 2.500 ευρώ.
.
 Πηγη εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

1 σχόλιο:

  1. ΕΛΑΤΕ ΣΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΣΩΣΤΗ ΚΑΙ ΕΓΚΥΡΗ ΑΝΗΜΕΡΩΣΗ.ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)