Τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επισκέφτηκε ο
Βουλευτής Πέλλας Διονύσης Σταμενίτης προκειμένου να συζητήσουν βασικά θέματα
που απασχολούν τον αγροτικό κόσμο.
Ο κ. Σταμενίτης είχε συνεργασία με τον
Υπουργό σχετικά με τα ζητήματα που αφορούν στην αλλαγή του καθεστώτος για τις
εισφορές στον ΕΛΓΑ και στο ποσό που απαιτείται να προκαταβάλει ο παραγωγός για
κάθε μετακλητό εργάτη από τρίτη χώρα. Ο
Βουλευτής κατέθεσε και σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή προς τον Υπουργό Αγροτικής
Ανάπτυξης και Τροφίμων και προς τον Υπουργό Εργασίας για τα εν λόγω θέματα.
Ο Υπουργός αναγνώρισε το πρόβλημα που ανακύπτει από τις
καθυστερήσεις των πληρωμών αλλά και από το κόστος που καλούνται να καταβάλλουν
οι παραγωγοί για τους μετακλητούς εργάτες και διαβεβαίωσε τον κ. Σταμενίτη ότι
με δική του πρωτοβουλία θα ανοίξει ένας ευρύς διάλογος για την εξεύρεση των
βέλτιστων λύσεων για τους παραγωγούς και το αγροτικό σύστημα.
Αναλυτικά οι ερωτήσεις που κατέθεσε ο Βουλευτής Διονύσης
Σταμενίτης:
1) Προς τον Κύριο
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΘΕΜΑ: «Που οφείλετε η μεγάλη καθυστέρηση στην διαδικασία
έκδοσης των πορισμάτων και της πληρωμής
αποζημίωσης στους παραγωγούς από τον ΕΛΓΑ;»
Έντονα
προβληματισμένος είναι ο αγροτικός κόσμος καθώς διαπιστώνει ότι όταν πληγούν οι
ασφαλισμένες καλλιέργειές του, παρατηρείται μια μεγάλη καθυστέρηση στην έκδοση
των πορισμάτων εκτίμησης των ζημιών. Η καθυστέρηση αυτή οδηγεί μοιραία σε μια
εξίσου μεγάλη καθυστέρηση πληρωμής της αποζημίωσης από τον ΕΛΓΑ. Η έλλειψη
προσωπικού είναι η μόνιμη και εύκολη δικαιολογία από την πλευρά του ΕΛΓΑ, αλλά
δικαιολογημένα τίθεται το ερώτημα γιατί θα πρέπει τις αδυναμίες μιας υπηρεσίας
να τις πληρώνει ο αγρότης. Αν στην έλλειψη προσωπικού προστεθεί και μια
ιδιαίτερα γραφειοκρατική διαδικασία που ισχύει από την εκτίμηση των ζημιών
μέχρι την πληρωμή της αποζημίωσης από τον ΕΛΓΑ τότε το πρόβλημα γίνεται
εντονότατο αφού δεν προβλέπεται έστω μια μικρή χρηματική προκαταβολή για την
κάλυψη άμεσων αναγκών. Επί πλέον υπάρχει μεγάλη σύγχυση μεταξύ των γεωπόνων-εκτιμητών
και των παραγωγών κατά την αυτοψία, για το πρόβλημα της ακαρπίας καθώς από τον
Ειδικό Κανονισμό του ΕΛΓΑ καλύπτονται ασφαλιστικά μερικές μόνο από τις αιτίες
που την προκαλούν. Ακόμη ο παραγωγός καλείται να πληρώσει σαν Ασφαλιστική
Εισφορά το 4% της συνολικής αναμενόμενης παραγωγής στην βάση του συνόλου των
καλλιεργειών του ΟΣΔΕ. Χωρίς να λαμβάνεται υπόψη το πρόβλημα των ανοικτών τιμών
της αγοράς που διαμορφώνεται κάθε χρόνο στην περίοδο της συγκομιδής με τον
ανταγωνισμό που κυριαρχεί στην παγκοσμιοποιημένη αγορά. Σημειωτέον ότι τα
τελευταία χρόνια παρατηρούνται έντονα φαινόμενα αδιάθετης παραγωγής. Η
οικονομική ύφεση και τα τραγικά της αδιέξοδα δεν επιτρέπουν κωλυσιεργίες και
επιβάλλουν δραστικές παρεμβάσεις, που θα τονώσουν τους παραγωγούς και θα δώσουν
λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κύριος Υπουργός :
1. Γιατί δεν
εφαρμόζεται η διάταξη του νέου Ειδικού Κανονισμού του ΕΛΓΑ που προβλέπει την
πρόσληψη προσωπικού για εκτιμητικό έργο από μια κυλιόμενη λίστα πιστοποιημένων
εξωτερικών συνεργατών ώστε να αποφευχθεί η καθυστέρηση;
2. Υπάρχει, από την
πλευρά του Υπουργείου, η πρόθεση να συμπεριληφθεί στον Ειδικό Κανονισμό η
ασφαλιστική κάλυψη όλων των αιτιών που προκαλούν την ακαρπία;
3. Είναι στις προθέσεις
του Υπουργείου να συμπεριληφθεί στον Ειδικό Κανονισμό η προκαταβολή ενός
χρηματικού ποσού άμεσα στον παραγωγό, αμέσως μετά την αυτοψία του
γεωπόνου-εκτιμητή στο αγροτεμάχιο, έναντι της τελικής αποζημίωσης που θα
δικαιούται για τις ζημιές που υπέστη;
4. Είναι στις προθέσεις
του Υπουργείου η επιστροφή στον παλιό Ειδικό Κανονισμό του ΕΛΓΑ που αφορούσε
την πληρωμή της ασφαλιστικής εισφοράς όπου η παρακράτηση στον αγρότη γινόταν σε
ποσοστό επί των τιμολογίων της πραγματικής παραγωγής;
2) Προς τον κύριο Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής ασφάλειας και
Πρόνοιας.
Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς του ΟΓΑ οι εργάτες γης πληρώνονται μέσω
τράπεζας με το εργόσημο από το οποίο παρακρατείται και η ασφαλιστική τους
κάλυψη και έτσι έχει εξορθολογιστεί η κατάσταση. Τα μέχρι σήμερα δεδομένα,
όμως, δείχνουν ότι οι εργάτες γης δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών
ιδιαίτερα στην περίοδο της συγκομιδής. Στις περιόδους αιχμής χρησιμοποιούνται
μετακλητοί εργάτες από γειτονικές χώρες. Το καθεστώς για τους μετακλητούς
εργάτες τρίτων χωρών σύμφωνα με την εγκύκλιο 3/2012 του ΟΓΑ και το Ν.4018/2011 – άρθρ. 43, Ν.4061/2012 προβλέπει
ότι ο εργοδότης θα πρέπει να προκαταβάλλει ένα υπέρογκο ποσό της τάξης 1200€
-1600€ ανά μετακλητό εργάτη, που αφορά ασφαλιστική κάλυψη διμήνου και λοιπά
έξοδα (παράβολο-εγγυητική, έξοδα διεκπεραίωσης φακέλου). Η αγροτική εργασία,
ανάλογα με την ποικιλομορφία των καλλιεργειών κάθε παραγωγού και η αναγκαιότητα
για χρησιμοποίηση εργατών είναι διακοπτόμενη ίσως και μέσα στον ίδιο μήνα. Ενώ
σύμφωνα με τη νομοθεσία ο εργοδότης προκαταβάλει τις ασφαλιστικές εισφορές για
δύο μήνες και πληρώνει ανά δίμηνο την μετάκληση του αλλοδαπού που ισχύει έως 6
μήνες. Έτσι το ποσό που πρέπει να προκαταβληθεί γίνεται ασύμφορο για τον
παραγωγό, ιδιαίτερα με τα οικονομικά δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί στην χώρα
μας, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται φαινόμενα μαύρης εργασίας.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κύριος Υπουργός :
1. Γιατί θα πρέπει ένας
παραγωγός να προκαταβάλλει ένα τέτοιο υπέρογκο ποσό όταν η δική του παραγωγή
παραδίδεται επί πιστώσει και με άγνωστη, πολλές φορές, τιμή πώλησης;
2. Υπάρχει στις
προθέσεις του Υπουργείου η εξέταση της δυνατότητας ώστε να πληρώνεται το
απαιτούμενο ποσό για τους μετακλητούς εργάτες μέσω των ενισχύσεων για τους
αγρότες;
3. Γιατί δεν
προβλέπεται η δυνατότητα χρησιμοποίησης ενός μετακλητού εργάτη από πολλαπλούς
εργοδότες, κάτι που θα εξυπηρετούσε πολλούς παραγωγούς και θα μείωνε το
οικονομικό τους κόστος;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου