Σάλος έχει προκληθεί σε επαγγελματίες αλλά και καταναλωτές η
πληροφορία για εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μεταξύ πετρελαίου και
υγραερίου κίνησης. Ωστόσο η δημοσίευση των πιθανών τιμών διάθεση του...
υγραερίου κίνησης κυριολεκτικά «πάγωσε» τις τοποθετήσεις
συστημάτων με αποτέλεσμα περίπου 1.500 καταστήματα που απασχολούν δεκάδες
χιλιάδες εργαζομένους να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού και οι μεν υπάλληλοι
να οδεύουν προς την ανεργία ενώ οι ιδιοκτήτες των συνεργείων σε λουκέτο με
μαθηματική ακρίβεια.
Πάντως οι καταναλωτές που έχουν ήδη τοποθετήσεις συσκευές
υγραεριοκίνησης ή εκείνοι που «πάγωσαν» την τοποθέτησή τους θα πρέπει να
γνωρίζουν πως με ελάχιστο κόστος μπορούν να την μετατρέψουν ώστε να καταναλώνει
φυσικό αέριο που ούτως ή άλλως παραμένει το πιο φθηνό καύσιμο στα οχήματα και
θα παραμείνει ακόμη και μετά το 2018...
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στο 8μηνο του 2012 έχουν ήδη
μετατραπεί περίπου 27.500 ΙΧ κάτι το οποίο μεταφράζεται σε 3.500 οχήματα το
μήνα ή περίπου 172 ΙΧ την ημέρα! Από την ημέρα δημοσιοποίησης του θέματος
κυριολεκτικά δεν υπάρχει κανένα ενδιαφέρον από τους καταναλωτές.
Επίσης όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου αναρωτούνται το λόγο
που τα κυβερνητικά στελέχη δεν διαψεύδουν την πληροφορία ενώ παράλληλα οι
πιθανές αυξήσεις στην τιμή διάθεσης του συγκεκριμένου καυσίμου δεν πρόκειται να
είναι πάνω από 0,10 λεπτά ακόμη και αν εξισωθεί πλήρως ο ΕΦΚ μεταξύ πετρελαίου
και υγραερίου κίνησης.
Αλλωστε και οι ίδιοι επαγγελματίες παραδέχονται πως στις
επίσημες ιστοσελίδες υπουργείων δεν έχει αλλάξει ακόμη ο ΕΦΚ παρέχοντας ελλειπή
ενημέρωση τόσο στους ανθρώπους του Τύπου όσο και στους καταναλωτές.
Μάλιστα όπως επισημαίνουν μιλώντας στην «ΗτΣ» ήδη τα πρώτα
εξώδικα έχουν αποσταλεί προς τα υπουργεία απαιτώντας και αποζημίωση για την
ζημιά που έχει προκληθεί στις επιχειρήσεις τους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση που έχει αναρτήσει το Σωματείο
Επαγγελματιών του κλάδου αναφέρεται χαρακτηριστικά πως: «Επίσημη θέση του
Υπουργείου Οικονομικών ότι στο «πακέτο των μέτρων» περιλαμβάνεται η αύξηση της
τιμής του υγραερίου κίνησης δεν υπάρχει. Διαδίδεται επίσης ότι θα εξισωθεί ο
ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου κίνησης με αυτόν του πετρελαίου κίνησης
ο οποίος ειδικός φόρος και των δύο θα καταλήξει στα 330 ευρώ ανά τόνο.
Εάν ακόμη και η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης
ισχύσει ,τότε η αύξηση του υγραερίου θα είναι της τάξεως των 0,8 λεπτών του
ευρώ, διότι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης του υγραερίου είναι στην τιμή των 200
ευρώ ανά τόνο και ανάγεται σε 200 ευρώ ανά 1800 λίτρα καθώς το υγραέριο έχει
χαμηλό ειδικό βάρος. Με τις επικείμενες αυξήσεις τις οποίες φημολογούνται, ο
ειδικός φόρος κατανάλωσης θα αυξηθεί κατά 130 ευρώ και θα διαμορφωθεί τελικά
στα 330 ευρώ /1000kg δηλαδή στα 1800 λίτρα. Σήμερα ή τιμή του υγραερίου κίνησης
διαμορφώνεται στα 0,86 ευρώ/λίτρο και αν ισχύσει αυτή η περίπτωση θα καταλήξει
στα 0,95 ευρώ/λίτρο ,πού πιθανώς κάποιο τμήμα της αύξησης, θα απορροφηθεί από
τις εταιρίες διανομής και τα πρατήρια πώλησης .».
Αν επιβεβαιωθούν οι υπολογισμοί των επαγγελματιών του κλάδου
το υγραέριο κίνησης θα διατίθεται σε αρκετά χαμηλή τιμή και θα αποτελεί
συμφέρουσα επιλογή για τους καταναλωτές ακόμη και μετά το 2018 όπου βάσει
Ευρωπαϊκής Οδηγίας θα αλλάξει ο ΕΦΚ τόσο στο υγραέριο κίνησης όσο και στα
υπόλοιπα καύσιμα...
Πάντως κάποιοι επαγγελματίες του κλάδου κάνουν μέχρι και
ιδιωτικά συμφωνητικά με τους πελάτες τους βάσει των οποίων αν η τιμή διάθεσης
του υγραερίου κίνησης αγγίξει το 1,05 ευρώ το λίτρο τότε θα τους επιστρέψουν σε
μετρητά 250 ευρώ!
H αλήθεια για τις τιμές!
Πολλά έχουν ακουστεί γύρω από τις τιμές διάθεσης του
υγραερίου κίνησης μετά τις φήμες για εξίσωση του ΕΦΚ του συγκεκριμένου καυσίμου
με εκείνον του πετρελαίου.
Σήμερα ο 1 μετρικός τόνος υγραερίου κίνησης πωλείται από τα
διυλυστήρια έναντι 750-760 ευρώ ο οποίος ισοδυναμεί με 1.700-1800 λίτρα καυσίμου
και ο ΕΦΚ κυμαίνεται σε 200 ευρώ πλέον του ΦΠΑ. Το κόστος συνεπώς του υγραερίου
κίνησης υπολογίζεται σε 1.001 ευρώ ο μετρικός τόνος με αποτέλεσμα το λίτρο να
στοιχίζει 0,57 ευρώ. Η τιμή διάθεσης στους καταναλωτές υπολογίζεται σε 0,90
ευρώ το λίτρο οπότε η διαφορά που προκύπτει από την τιμή των διυλυστηρίων είναι
0,33 λεπτά.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση μέσω Οδηγίας έχει θεσπίσει τους ελάχιστους
φόρους στα καύσιμα βάσει της οποίας ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης θα είναι
μίνιμουμ 125 ευρώ ο μετρικός τόνος, το 2015 ανέρχεται σε 311 ευρώ ενώ το 2018 ο
ΕΦΚ θα είναι τουλάχιστον 501 ευρώ ο μετρικός τόνος.
Υποθετικά λοιπόν αν ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης αύριο
εξισωθεί με εκείνον που ορίζει η ΕΕ για το 2018 οι τιμές διάθεσης θα κυμανθούν
απο τα διυλυστήρια σε 0,78 ευρώ το λίτρο. Αν προσθέσει κανείς και τα 0,33 λεπτά
που χρεώνονται επιπλέον στην τιμή λιανικής το αποτέλεσμα κυμαίνεται στα 1,11
ευρώ το λίτρο!
Συμπερασματικά αναφέρουμε πως ακόμη και 1,20 ευρώ να φθάσει
το λίτρο το υγραέριο κίνησης εξακολουθεί να παραμένει συμφέρον καύσιμο κίνησης
για ένα ιδιοκτήτη ΙΧ που ετησίως πραγματοποιεί πάνω από 10.000 χλμ. Καθώς η
διαφοράς με την τιμή της αμόλυβδης θα κυμαίνεται τουλάχιστον σε 0,50 ευρώ το
λίτρο.
Μετατροπή σε φυσικό αέριο
Οι περίπου 55.000 ιδιοκτήτες ΙΧ που έχουν ήδη τοποθετήσει συσκευές
υγραεριοκίνησης στα οχήματά τους θα πρέπει να γνωρίζουν πως με κόστος που
ξεκινά από 300 ευρώ μπορούν να τις μετατρέψουν ώστε να καταναλώνουν φυσικό
αέριο το οποίο και βάσει της Κοινοτικής Οδηγίας θα είναι το πιο φθηνό καύσιμο
ακόμη και μετά το 2018.
Πίνακας Ελάχιστων Φόρων στα καύσιμα από την ΕΕ
Καύσιμο Εως 31/12/12 1/1/13 1/1/15 1/1/18
Βενζίνη * 359 359 359 359
Πετρέλαιο * 330 359 382 412
Κηροζίνη * 330 350 370 386
Υγραέριο ** 125 125 311 501
Φυσικό Αέριο *** 2,6 2,6 6,6 10,8
Ευρώ ανά 1.000
λίτρα
Ευρώ ανά 1.000
κιλά
Ευρώ ανά G
Ρεπορτάζ : Γιώργος Ανδρής
(από την Ημερησία)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου