Κάθε καλοκαίρι εδώ και δεκαετίες, δέσποζε στην Αλμωπία το
πανηγύρι της Παναγίας, που γινόταν στο Γαρέφι .Το πανηγύρι γινόταν την επόμενη
του δεκαπενταύγουστου και το χωριό έσφυζε από πλήθος επισκεπτών, που συνέρρεαν
από τα γύρω κυρίως χωριά.
Οι περισσότεροι ασφαλώς επισκέπτες προέρχονταν από το
γειτονικό χωριό των Προμάχων, που κατά παρέες κατέκλυζαν από νωρίς το Γαρέφι
μιας και οι περισσότεροι είχαν συγγενικά και φιλικά πρόσωπα και με την ευκαιρία
της μεγάλης γιορτής της Παναγίας, έβρισκαν πρόσχημα για μια διασκεδαστική
ημέρα.
Τα παλιότερα χρόνια, τις δεκαετίες του 60 και του 70 οι
Προμαχιώτες μη έχοντας και πολλές ευκαιρίες για διασκέδαση πήγαιναν στο
πανηγύρι από νωρίς το απόγευμα με ό,τι μέσο έβρισκαν, συνήθως μουλάρια, και
πολλοί ήταν που πήγαιναν και με τα πόδια. Χαρακτηριστικό της εποχής ήταν, ότι
πάντα για την ημέρα της Παναγίας όλοι φρόντιζαν
να αγοράσουν καινούρια ρούχα, τα οποία θα πρωτοφορούσαν στο πανηγύρι του
Γαρεφείου. Βέβαια μετά από την πολύωρη πεζοπορία στον χωμάτινο δρόμο, που
συνέδεε τα δυο χωριά, οι περισσότεροι έφταναν στο Γαρέφι κατασκονισμένοι, αλλά
με δυο τρία τινάγματα τα ρούχα τους επανέρχονταν στην αρχική τους κατάσταση.
Πολλοί κάτοικοι την ημέρα του πανηγυριού, μεσούσης της
καπνοπαραγωγικής περιόδου, φρόντιζαν να μην μαζέψουν πολλή ποσότητα, για να
έχουν τον χρόνο τους να ετοιμαστούν και να εκδράμουν στο γειτονικό χωριό.
Είναι αξέχαστες οι εικόνες, που ο δρόμος προς το Γαρέφι να
είναι κατάμεστος, από παρέες μικρών και μεγάλων Προμαχιωτών , οι οποίοι
τραγουδώντας και πειράζοντας ο ένας τον άλλον, κατευθύνονταν στον προορισμό
τους, το "Τσαρνέσοβο".
Στον χώρο του πανηγυριού δέσποζε η μεγάλη "βόλτα",
όπου η νεολαία βημάτιζε από το πάνω Γαρέφι προς το κάτω Γαρέφι. Κεντρικό σημείο
αναφοράς και τόπος ραντεβού, ήταν η μεγάλη γέφυρα, που χωρίζει τα δυο γραφικά
τμήματα του Γαρεφείου. Στα δυο περίπου χιλιόμετρα της "βόλτας", νέοι
και νέες, φορώντας ό,τι πιο καινούριο
υπήρχε στις βιτρίνες, αντάλλασσαν κλεφτές ματιές και πειράγματα, προσπαθώντας
να προσελκύσουν το ενδιαφέρον. Πολλοί έρωτες έχουν γεννηθεί σε εκείνα τα δυο
χιλιόμετρα της αγάπης.
Εκτός από τις κλασικές καντίνες με τα βραστά λουκάνικα και
τα διάφορα εποχικά υπαίθρια μαγαζάκια-πάγκοι, που υπήρχαν, πουλώντας διάφορα
παιχνιδάκια για τα παιδιά, το παραδοσιακό "μαλλί της γριάς", υπήρχαν
και οι "βάρκες" , αιώρες σε σχήμα βάρκας, που κινούνταν σαν εκκρεμές
έχοντας τα μικρά παιδιά μέσα τους να ξεφωνίζουν από χαρά.
Το "βαρύ πυροβολικό" του πανηγυριού ήταν ασφαλώς
το μεγάλο γλέντι, που ξεκινούσε νωρίς το βράδυ, όπου και στα δυο τμήματα του
άνω και κάτω Γαρεφείου , κυριαρχούσαν τα
"όργανα" , παραδοσιακές μπάντες της περιοχής παίζοντας τοπικούς
ρυθμούς, βάζοντας φωτιά στη διασκέδαση, που κρατούσε μέχρι τις πρωινές ώρες.
Οι φιλόξενοι Γαρεφιώτες, πιστοί στην παράδοση και τα ήθη
-έθιμα των προγόνων τους, αγαπώντας και αγκαλιάζοντας τον μακρόβιο αυτόν θεσμό,
διοργανώνουν μέχρι και τις μέρες μας το πανηγύρι, με πολύ μεράκι και έχοντας με
το μέρος τους την τεχνολογία και τα σύγχρονα μέσα, τον έχουν αναβαθμίσει και
κάθε χρόνο παρουσιάζουν όλο και πιο ποιοτικά αποτελέσματα.
Έχοντας σαν κινητήριο μοχλό τον μορφωτικό σύλλογο του χωριού
τον "Κώστα Γαρέφη", μας προσκαλούν και φέτος να θυμηθούμε τα παλιά
και να δώσουμε κίνητρα στους νέους του χωριού, για να τιμήσουν τον τόπο τους
και την πίστη στην Παναγία και την ορθοδοξία.
Το πρόγραμμα.
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΑΝΩ ΓΑΡΕΦΙ (ΠΛΑΤΕΙΑ)
Ο Μ.Σ. Γαρεφείου Κώστας Γαρέφης σας προσκαλεί σε ένα από τα
μεγαλύτερα Πολιτιστικά δρώμενα της περιοχής της Αλμωπίας (καρατζόβα) αλλά και
του Ν.Πέλλας,
στο πανηγύρι της
Παναγίας, στις 16 Αυγούστου 2013,
στην πλατεία του Άνω
Γαρεφείου, με την συμμετοχή των εξής χορευτικών συγκροτημάτων:
Μ.Σ. Γαρεφείου Κώστας
Γαρέφης (τμήμα παραστάσεων, παιδικό και εφηβικό,Μακεδονία),
Λαογραφικός Όμιλος Αριδαίας ΟΙ ΑΛΜΩΠΕΣ (Μικρασιάτικα),
Μ.Σ.
Νεοχωρίου ''Η Νέα Γενιά'' (Ποντιακά).
Την παραδοσιακή βραδιά θα πλαισιώσει η παραδοσιακή ορχήστρα
του Παύλου Ματρακούλια.
Με πληροφορίες και από τα ΠΡΟΜΑΧΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ
oi promaxiotes tragoudontas phgainan sto tsarnesovo ti tragoudousan a mhlo mou kokkino b ton kokkora g exein exein d tipota apo ola ayta!
ΑπάντησηΔιαγραφή