Κατά την συνεδρίαση της Πέμπτης(24-7-2014) της Διαρκούς
Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής με θέμα ενημέρωση από τον Υπουργό
Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων για την νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική
2014-2020, η βουλευτής κ. Θ. Τζάκρη
εκτός από τις αλλαγές που επιφέρει η
εφαρμογή της νέας ΚΑΠ σε σχέση με την προηγούμενη εφαρμογή της την περίοδο
2007-2013, όπως στην έννοια του «ενεργού
γεωργού» σχετικά με το οποίο ρώτησε τον κ. Υπουργό πως σκέπτεται να το
εξειδικεύσει στην ελληνική πραγματικότητα, «της βασικής ενίσχυσης» για την
οποία ρώτησε με ποια κριτήρια θα επιτευχθεί η περιφεροιοποίηση και ποιο θα
είναι τελικά το όφελος κάθε τομέα, «της αναδιανεμητικής ενίσχυσης» ώστε να
υπάρχει μια ισορροπία στις ενισχύσεις κυρίως για εκείνους τους δικαιούχους που
φαίνεται ότι θα χάσουν σημαντικό μέρος των ενισχύσεων που ελάμβαναν μέχρι
σήμερα, όπως π.χ. στον καπνό, του «πρασινίσματος» που αφορά τις πρακτικές οι
οποίες ωφελούν το περιβάλλον όπου ρώτησε τον Υπουργό τι ποσοστό των αγροτών θα
επηρεαστεί από τις νέες υποχρεώσεις, των «ειδικών δικαιωμάτων» που έχουν σήμερα
αρκετοί κτηνοτρόφοι μας, οι οποίοι πρέπει να στηριχθούν πλέον για ενίσχυση στον
χρησιμοποιούμενο βοσκότοπο, όταν γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει επάρκεια
βοσκοτόπων, της «συνδεδεμένης ενίσχυσης»
η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τομείς που είναι ιδιαίτερα
σημαντικοί από οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική άποψη, της «πρόσθετης
ενίσχυσης των γεωργών νεαρής ηλικίας κάτω των 40 ετών» για την οποία ρώτησε τον
Υπουργό πως προτίθεται να την συνδυάσει με την μεταφορά γνώσης και τεχνολογίας
και του «ειδικού καθεστώτος για τις μικρές εκμεταλλεύσεις» σύμφωνα με το οποίο
πρέπει να απλουστευθούν οι διαδικασίες, εφόσον θα υπάρχει μόνο ένα κατ’ αποκοπή
ποσό 500-1000 ευρώ και λιγότεροι έλεγχοι, έθεσε στον παριστάμενο Υπουργό
Αγροτικής Ανάπτυξης και το σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει στην φετινή
διακίνηση του επιτραπέζιου ροδακίνου εξαιτίας της υπερπροσφοράς που
παρατηρείται στην φετινή παραγωγή και της μειωμένης ζήτησης, εφόσον η εξαγωγή
προς την Ρωσία (κύρια χώρα εξαγωγής του επιτραπέζιου ροδακίνου) διενεργείται σε
μικρές ποσότητες και σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, η εξαγωγή προς την Ουκρανία
έχει σταματήσει εξαιτίας των εσωτερικών προβλημάτων στην χώρα αυτή, με
αποτέλεσμα τεράστιες ποσότητες επιτραπέζιου ροδακίνου να παραμένουν αδιάθετες
στα ψυγεία των αγροτικών συνεταιρισμών.
Συγκεκριμένα η βουλευτής ζήτησε να πληροφορηθεί από τον κ.
Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης &
Τροφίμων αν έχει ενεργοποιηθεί το άρθρο 224 της Ενιαίας ΚΟΑ για τα έκτακτα
μέτρα (όπως συνέβη τον Ιούνιο του 2011 βάσει του οποίου οι παραγωγοί
οπωροκηπευτικών του Ν. Πέλλας είχαν αποζημιωθεί για την ζημία που υπέστησαν από
το e coli) ή εάν θα διενεργηθεί σε συνεργασία με τις Οργανώσεις των παραγωγών
πρόγραμμα δωρεάν διανομής επιτραπέζιων ροδακίνων σε νοσοκομεία, ιδρύματα,
κατασκηνώσεις φυλακές κλπ, το οποίο πληρώνεται στο 100%.
Μετά την απάντηση
του κ. Υπουργού η εκτίμηση της κ. Τζάκρη είναι ότι «δεν έχει γίνει τίποτα προς
καμία κατεύθυνση και ότι για μια ακόμη φορά περιμένουμε από την αγορά να λύσει
μόνη της το πρόβλημα».-
----------
Το πλήρες κείμενο της παρέμβασης της κ. Τζάκρη έχει ως εξής:
Κύριε Υπουργέ,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ευχαριστούμε πολύ για την παρουσίαση αυτή, η οποία ήταν πολύ
ενδιαφέρουσα για την εφαρμογή της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Και λέω την
εφαρμογή γιατί πλέον θα εφαρμοστεί από την 1/1/2015 το βασικότερο κομμάτι της
ΚΑΠ που αφορά τις άμεσες ενισχύσεις αλλά και το νέο πρόγραμμα της Αγροτικής
Ανάπτυξης. Μάλιστα το εθνικό πλαίσιο πρέπει να αποφασιστεί πολύ σύντομα και να
ανακοινωθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το εισόδημα των γεωργών μας, στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις
οικονομικές ενισχύσεις που δίνονται στον αγροτικό τομέα μέσω της Κοινής
Αγροτικής Πολιτικής και είναι γνωστό ότι το 2014 η ΚΑΠ εφαρμόζεται με βάση
μεταβατικές διατάξεις λόγω των καθυστερήσεων στην υιοθέτηση των νομικών
κειμένων της.
Πριν όμως αναφερθώ στις αλλαγές που θα επιφέρει η νέα ΚΑΠ,
επιτρέψτε μου να αναφερθώ στο σοβαρό πρόβλημα που έχει προκύψει στην φετινή
διακίνηση του επιτραπέζιου ροδακίνου, εξαιτίας της υπερπροσφοράς που
παρατηρείται στην φετινή παραγωγή και της μειωμένης ζήτησης, εφόσον η εξαγωγή
προς την Ρωσία (κύρια χώρα εξαγωγής του επιτραπέζιου ροδακίνου) διενεργείται σε
μικρές ποσότητες και σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές, η εξαγωγή προς την Ουκρανία
έχει σταματήσει εξαιτίας των εσωτερικών προβλημάτων στην χώρα αυτή, με
αποτέλεσμα τεράστιες ποσότητες επιτραπέζιου ροδακίνου να παραμένουν αδιάθετες
στα ψυγεία των αγροτικών συνεταιρισμών και κινδυνεύουν να καταστραφούν, γεγονός
που συνεπάγεται και την οικονομική καταστροφή των παραγωγών.
Καταρχήν κ. Υπουργέ ξέρω ότι υπάρχουν δυνατότητες σύμφωνα με
τον κανονισμό, εφόσον βρίσκεται σε ισχύ το άρθρο 224 της Ενιαίας ΚΟΑ για τα
έκτακτα μέτρα (όπως συνέβη τον Ιούνιο του 2011 βάσει του οποίου οι παραγωγοί
οπωροκηπευτικών του Ν. Πέλλας είχαν αποζημιωθεί για την ζημία που υπέστησαν από
το e coli), τα οποία για να ληφθούν χρειάζεται απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
και σύμφωνα με τα οποία μπορούν να αποζημιωθούν οι ροδακινοπαραγωγοί για την
απώλεια των εισοδημάτων τους.
Επίσης ζήτησα με ερώτησή μου που κατέθεσα στην Βουλή και για
την οποία δεν έχω λάβει ακόμη απάντηση να ενεργοποιηθεί το πρόγραμμα της δωρεάν
διανομής. Να διενεργηθεί δηλαδή, σε συνεργασία με τις Οργανώσεις των παραγωγών,
πρόγραμμα δωρεάν διανομής επιτραπέζιων ροδακίνων σε νοσοκομεία, ιδρύματα,
κατασκηνώσεις, φυλακές κλπ, το οποίο πληρώνεται στο 100%. Οι Οργανώσεις στην
Πέλλα και στην Ημαθία με ενημερώνουν πως δεν έγινε τίποτα προς την κατεύθυνση
αυτή. Φοβάμαι κ. Υπουργέ πως δεν γίνεται τίποτα προς καμία κατεύθυνση και για
μια άλλη φορά περιμένουμε από την αγορά να λύσει μόνη της το πρόβλημα.
Όσον αφορά την νέα ΚΑΠ, η εφαρμογή της επιφέρει αλλαγές σε
σχέση με την προηγούμενη περίοδο 2007-2013, όπως:
- Στην έννοια του
«ενεργού γεωργού», που σημαίνει ότι αποκλείονται των ενισχύσεων -να τολμήσω να
πω- οι γεωργοί που δεν παράγουν, αλλά και οι «γεωργοί» που το προηγούμενο έτος
εισέπραξαν ως άμεσες ενισχύσεις ποσό μικρότερο από το 5% των συνολικών εσόδων
τους που απέκτησαν από μη γεωργικές δραστηριότητες. Πως όμως σκέπτεστε να το
εξειδικεύσετε στην ελληνική πραγματικότητα ενισχύοντας παράλληλα την
επιζητούμενη πολυλειτουργικότητα των γεωργών (με τουρισμό, μεταποίηση, εμπόριο
των προϊόντων τους κλπ).
- Στο νέο καθεστώς
της βασικής ενίσχυσης, που θα αντικαταστήσει την ενιαία ενίσχυση επί
δικαιωμάτων, που απέκτησαν οι γεωργοί σύμφωνα με μια ιστορική περίοδο αναφοράς.
Με ποια όμως κριτήρια θα επιτευχθεί η περιφερειοποίηση και ποιο θα είναι τελικά
το όφελος του κάθε παραγωγικού τομέα; Υποθέτω υπάρχει μια στρατηγική πίσω από
την κατανομή.
- Στην αναδιανεμητική
ενίσχυση που θα λαμβάνει ο γεωργός αν με την κατανομή του ανωτέρου ποσοστού
διαμορφώνει βασική ενίσχυση χαμηλότερη από τη συνολική αξία των δικαιωμάτων
του. Υπάρχει προοπτική να χρησιμοποιηθεί αυτή η δυνατότητα; Πως σκοπεύετε κ.
Υπουργέ να υπάρξει μια ισορροπία στις ενισχύσεις κυρίως για εκείνους τους
δικαιούχους που φαίνεται ότι θα χάσουν σημαντικό μέρος των ενισχύσεων που
ελάμβαναν μέχρι σήμερα; Και αναφέρομαι όπως καταλαβαίνετε στον καπνό, στη
σταφίδα και πιθανόν και σε άλλες καλλιέργειες. Αν θυμάμαι καλά ο προκάτοχός σας
ο κ. Τσαυτάρης είχε ανακοινώσει ότι από τις περικοπές των ποσών άνω των 150.000
€ θα προχωρούσε σε αναδιανομή αυτών των ποσών.
- Στην έννοια του
πρασινίσματος που αφορά στις πρακτικές οι οποίες ωφελούν το περιβάλλον. Τι
ποσοστό των γεωργών θα επηρεαστεί από τις νέες υποχρεώσεις;
- Στην εξέλιξη των
ειδικών δικαιωμάτων που έχουν σήμερα αρκετοί κτηνοτρόφοι μας, οι οποίοι πρέπει
να στηριχθούν πλέον για ενίσχυση στον χρησιμοποιούμενο βοσκότοπο, όταν
γνωρίζουμε ότι αφενός δεν υπάρχει επάρκεια βοσκοτόπων σ’ όλες τις τοπικές
κοινότητες της χώρας και αφετέρου ότι υπάρχουν εκτροφές που από την διαχείριση
τους δεν απαιτείται η χρήση βοσκοτόπων.
- Τι θα γίνει με τη
συνδεδεμένη ενίσχυση η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τομείς οι οποίοι είναι
ιδιαίτερα σημαντικοί από οικονομική, κοινωνική ή/και περιβαλλοντική άποψη. Και
αναφέρομαι εδώ ίσως στη στήριξη γεωργών οι οποίοι κατέχουν «ειδικά δικαιώματα»
τα οποία δεν συνοδεύονται από επιλέξιμη γη για την ενεργοποίησή τους, την
ειδική καλλιεργητική ενίσχυση του βαμβακιού ή ίσως ακόμη την στήριξη του
γαλακτοκομικού τομέα.
- Στην πρόσθετη
ενίσχυση των γεωργών νεαρής ηλικίας κάτω των 40 ετών, οι οποίοι δημιουργούν για
πρώτη φορά γεωργική εκμετάλλευση ως «αρχηγοί». Η αναζωογόνηση της υπαίθρου θα
πρέπει να στηριχτεί στους νέους ανθρώπους. Πως προτίθεστε να το συνδυάσετε με
την μεταφορά γνώσης και τεχνολογίας;
- Στο ειδικό καθεστώς
για τις μικρές εκμεταλλεύσεις σύμφωνα με το οποίο μπορεί να απλουστευθούν οι
γραφειοκρατικές διαδικασίες μια και θα υπάρχει μόνο ένα κατ’ αποκοπή ποσό 500 -
1.000 € και λιγότεροι έλεγχοι. Αυτό το καθεστώς φαίνεται ιδιαίτερα ελκυστικό
για την Ελλάδα, αφού η πλειονότητα των δικαιούχων έχει πολύ μικρές
εκμεταλλεύσεις, ενώ η δημόσια διοίκηση παραμένει σε μεγάλο βαθμό
αρτηριοσκληρωτική.
Κύριοι συνάδελφοι,
Η ελληνική διοίκηση την παρούσα στιγμή πρέπει να είναι
έτοιμη ώστε να εκδοθούν οι εθνικές αποφάσεις γιατί υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες
οι οποίες πρέπει να ρυθμιστούν και να αποφασιστούν σε εθνικό επίπεδο, αλλά και
να προετοιμαστούν οι υπηρεσίες, οι φορείς και το σημαντικότερο να ενημερωθούν
οι γεωργοί μας.
Με δεδομένο όμως ότι αυτή τη στιγμή σε εθνικό επίπεδο
αντιμετωπίζουμε μειώσεις προσωπικού, αναδιαρθρώσεις στα Υπουργεία, αλλά και την
αύξηση της γραφειοκρατίας που επιφέρει η νέα ΚΑΠ, πόσο αισιόδοξοι μπορεί να
είμαστε για την εφαρμογή της χωρίς να υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος για τους
Έλληνες γεωργούς; Κανένας μας πιστεύω δεν θα ήθελε να ξεκινήσει με προβλήματα.
Πρέπει να εκπληρωθεί η υποχρέωση άμβλυνσης των διαφορών στην
αξία των δικαιωμάτων μεταξύ των Ελλήνων γεωργών, γιατί θεωρείται σχεδόν βέβαιο
ότι η επόμενη ΚΑΠ μετά το 2020, η οποία δεν θα αργήσει και πάρα πολύ να αρχίσει
να προετοιμάζεται, θα επιφέρει άμβλυνση των διαφορών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Κύριε Υπουργέ μήπως τελικά πρέπει να αποφασιστούν πιο ριζοσπαστικές επιλογές σε
σχέση με κάποιο «υβριδικό μοντέλο» το οποίο όντως φέρνει από μια άποψη πιο
ομαλή μετάβαση αλλά από την άλλη οι γεωργοί μας τελικά δε θα είναι
ευχαριστημένοι γιατί κάποιοι θα υφίστανται συνεχώς μειώσεις ενώ οι κάποιοι
άλλοι θα πρέπει να ενταχθούν στο σύστημα λαμβάνοντας για κάποια χρόνια κάποιο
«χαρτζιλίκι» έναντι;
Με δεδομένο ότι η βασική ενίσχυση, το πρασίνισμα, η ενίσχυση
σε νεοεισερχόμενους στη γεωργία, η συνδεδεμένη ενίσχυση και η ενίσχυση σε
περιοχές με φυσικούς περιορισμούς είναι οριζόντιες ενισχύσεις, πως θα
χρησιμοποιηθεί η αναδιανεμητική ενίσχυση η οποία φαίνεται ως το μοναδικό
εργαλείο περαιτέρω ενίσχυσης των μικρών εκμεταλλεύσεων οι οποίες αποτελούν την
πλειονότητα και την πιο ευπαθή κατηγορία του αγροτικού ιστού της χώρας;
Ευχαριστώ.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου