Πέμπτη 12 Αυγούστου 2021

Κάδοι πυρόσβεσης ελικοπτέρων - Μια αμαρτωλή ιστορία που βαρύνει την Δεξιά…

Δήμος Βερύκιος: Κάδοι πυρόσβεσης ελικοπτέρων - Μια αμαρτωλή ιστορία που βαρύνει την Δεξιά…

 Γράφει ο
Όταν ο Γιάννης Σμπώκος το 1994 έφερε στην Πάχη τους κάδους των ΣΙΝΟΥΚ το κατεστημένο της Αεροπορίας Στρατού επαναστάτησε. Όταν το 2006 ο Μιχάλης Καρχιμάκης τους πίεζε με ερωτήσεις στην Βουλή και έγγραφα ώστε τα ΣΙΝΟΥΚ να είναι επιχειρησιακά έτοιμα για την πυρόσβεση, η ΝΔ τον κατηγόρησε για «κατάσκοπο» και ήθελε να του ρίξει 10 χρόνια φυλακή ! Η δικαστική & ιστορική δικαίωση του!

Η Αίγυπτος απέστειλε στην Ελλάδα δυο ελικόπτερα ΣΙΝΟΥΚ για να ριχτούν στην μάχη της δασοπυρόσβεσης, ενώ την ίδια στιγμή η Ελλάδα είχε μόνο 3 διαθέσιμα από τα 14 ελικόπτερα ΣΙΝΟΥΚ που δηλώνει ότι έχει ετοιμοπόλεμα!

Πόσα εξ αυτών μπήκαν στην μάχη της πυρόσβεσης; Πόσα ήταν διαθέσιμα κατάλληλα συντηρημένα; Πόσα διαθέτουν κάδους; Πόσα εκ των πληρωμάτων είναι εκπαιδευμένα στην κατάσβεση των πυρκαγιών;

Ερωτήσεις «τυφλοσούρτης» που παλαιότερα έκαναν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης -κυρίως του ΠΑΣΟΚ με πρώτον και καλύτερο τον Μιχάλη Καρχιμάκη- που ασκούσαν πίεση στις κυβερνήσεις της ΝΔ ώστε και τα στρατιωτικά ελικόπτερα τύπου ΣΙΝΟΥΚ να μπαίνουν στην μάχη της κατάσβεσης.

Είναι αλήθεια ότι η Αεροπορία Στρατού ουδέποτε είδε με «καλό μάτι» την απόφαση του ΠΑΣΟΚ επί εποχής Σμπώκου στην Πολιτική Προστασία και εν συνέχεια στην Διεύθυνση Εξοπλισμών που επιχείρησε να εντάξει τα ΣΙΝΟΥΚ με τους κάδους στην μάχη της πυρόσβεσης. Το επιχείρημα τους ήταν ότι η πυρόσβεση δεν εντάσσεται στην αποστολή της Αεροπορίας Στρατού!

Κατά καιρούς -κυρίως επί κυβερνήσεων ΝΔ- το κατεστημένο της Αεροπορίας Στρατού πετύχαινε την διακοπή των αποστολών πυρόσβεσης από τα ΣΙΝΟΥΚ, ωστόσο η πίεση της αντιπολίτευσης ήταν ασφυκτική.

Κάθε φορά που πλησίαζε η αντιπυρική περίοδος, βουλευτές της αντιπολίτευσης με πρωτοστατούντα το Μιχάλη Καρχιμάκη προειδοποιούσε την κυβέρνηση μέσω σκληρού και απαιτητικού κοινοβουλευτικού ελέγχου ώστε τα πτητικά μέσα και κυρίως τα ελικόπτερα ΣΙΝΟΥΚ να είναι κατάλληλα συντηρημένα και σε πραγματική ετοιμότητα ώστε να μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών...

Ωστόσο η προληπτική και ομολογουμένως σκληρή αντιπολίτευση -κυρίως του Καρχιμάκη- ενοχλούσε ! Ενοχλούσε το προσωπικό της Αεροπορίας Στρατού, ενοχλούσε την κυβέρνηση, ενοχλούσε και τα ιδιωτικά συμφέροντα που ήδη είχαν στην αεροπυρόσβεση και με ελικόπτερα…

Εξ όσων ενθυμούμαι ορισμένες εκ των ερωτήσεων Καρχιμάκη αφορούσαν την λειτουργία του HELLAS SAT2 με αναμεταδότες που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από το δημόσιο σε δράσεις που αφορούν την διαχείριση του περιβάλλοντος, αλλά και με την πρόβλεψη και την επιχειρησιακή διαχείριση των πυρκαγιών.

Σε ότι αφορά στη διαχείριση πυρκαγιών ο Καρχιμάκης υποστήριζε ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι δυνατότητες του δορυφόρου με την εγκατάσταση άμεσα στους χώρους εκδήλωσης των πυρκαγιών, συστημάτων V-SAT προκειμένου να έχουν REAL TIME εικόνα στα κέντρα επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα την δυνατότητα άμεσης παρέμβασης σε τόπο και χρόνο με αποτελεσματικότητα...

Ο Καρχιμάκης έμοιαζε σαν την «μύγα» που έμπαινε στο ρουθούνι τους με την κατάθεση δεκάδων ερωτήσεων (πάνω από 50) οι περισσότερες εκ των οποίων αφορούσαν την συντήρηση και την ετοιμότητα των ελικοπτέρων ΣΙΝΟΥΚ.

Το αποτέλεσμα ξέρετε ποιο ήταν; Το 2006 και ενώ ο Καρχιμάκης με την «βροχή» των ερωτήσεων του επισημαίνει και αποκαλύπτει την επιχειρησιακή αδυναμία των ΣΙΝΟΥΚ και τους κινδύνους για την ζωή των στελεχών της Αεροπορίας Στρατού, κράτος και παρακράτος με την βοήθεια δικαστικών συστημάτων τον τυλίγουν σε μια κόλλα χαρτί και τον οδηγούν κατηγορούμενο στο μικτό ορκωτό κακουργιοδικείο ως «κατάσκοπο» επιδιώκοντας να του επιβληθεί ποινή κάθειρξης μέχρι και δέκα ετών!

Στόχος τους η παραδειγματική τιμωρία Καρχιμάκη ώστε στο μέλλον οι βουλευτές να παραμένουν «φρόνιμοι» και να μην ασκούν με μαχητικότητα τα καθήκοντα τους στο πλαίσιο του κανονισμού της Βουλής και του Συντάγματος. Εν μέρει ο στόχος είχε επιτευχθεί. Μπορεί να μην κατάφεραν να καταδικάσουν τον Καρχιμάκη, κατάφεραν όμως να ακρωτηριάσουν τους βουλευτές οι αποφεύγουν να ασκούν κοινοβουλευτικό έλεγχο με την ίδια μαχητικότητα και ένταση του Μιχάλη Καρχιμακη.

Πούλησαν για παλιοσίδερα του κλάδους!

Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ είχαν βάλει σε δικαστική περιπέτεια τον Καρχιμάκη, έσπευσαν να πουλήσουν για παλιοσίδερα τους κλάδους των ελικοπτέρων.

Διαβάστε τι αποκάλυπτα στις 29 Αυγούστου 2009 στην εφημερίδα «Έθνος»:

  • Μετά τις φονικές πυρκαγιές της Πελοποννήσου, η Αεροπορία Στρατού εκποίησε κάδους μεταφοράς νερού των Σινούκ και των Χιούι

Σαπίζουν και πουλάνε για παλιοσίδερα τους κάδους μεταφοράς νερού των ελικοπτέρων Σινούκ και Χιούι! Η απίστευτη αυτή εξέλιξη σημειώθηκε μετά την καταστροφική πυρκαγιά της Ηλείας, όπου ασκήθηκε κριτική στην Αεροπορία Στρατού για τη μη συμμετοχή των συγκεκριμένων ελικοπτέρων στη μάχη της δασοπυρόσβεσης.

Σύμφωνα με απόλυτα εξακριβωμένες πληροφορίες του «Έθνους» που δεν επιδέχονται καμία διάψευση, ανάμεσα στα υλικά που εκποιήθηκαν με πλειοδοτικό διαγωνισμό, με την υπ’ αριθμόν 346/2008 διακήρυξη και με τίτλο «ΠΟΕ Ανταλλακτικά Αεροσκαφών και Ελικοπτέρων», περιλαμβάνονταν και κάδοι μεταφοράς νερού των Σινούκ και Χιούι.

Το ΓΕΣ διαβεβαίωνε χθες ότι στις αποθήκες της Αεροπορίας Στρατού εξακολουθούν να υπάρχουν 19 κάδοι νερού για ελικόπτερα Χιούι και 11 κάδοι νερού για ελικόπτερα Σινούκ. Όσο για τη συγκεκριμένη διακήρυξη 346/2008 που έθεσε το «Έθνος» υπόψη του ΓΕΣ, δεν δόθηκε περαιτέρω διευκρίνιση.

Πάντως με την εκποίηση των κάδων νερού των στρατιωτικών ελικοπτέρων σπεύδουν εμμέσως πλην σαφώς να θέσουν οριστικά τέλος στο ενδεχόμενο επαναδραστηριοποίησης των συγκεκριμένων στρατιωτικών ελικοπτέρων σε αποστολές δασοπυρόσβεσης, που εκτελούσαν με απόλυτη επιτυχία και χωρίς κανένα ατύχημα τη δεκαετία του 90.

Η εισήγηση για συμμετοχή των ελικοπτέρων Σινούκ και Χιούι στη μάχη της δασοπυρόσβεσης είχε γίνει το 1994 από τον Γ. Σμπώκο, τότε γενικό γραμματέα Προστασίας Δασών και Φυσικών Πόρων. Παρά τις αρχικές ενστάσεις των στελεχών της Αεροπορίας Στρατού επί υφυπουργίας Άμυνας Ν. Κουρή έγινε αποδεχτή η εισήγηση Σμπώκου και η Πολεμική Αεροπορία προχώρησε στην αναγκαία προμήθεια των κάδων νερού από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρεία.

Αμέσως την ίδια χρονιά ξεκίνησε η εκπαίδευση του προσωπικού της Αεροπορίας Στρατού σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δασών. Τα πρώτα αποτελέσματα ήταν άκρως ενθαρρυντικά, κυρίως όπου υπήρχαν μικρές εστίες και αποτρέπονταν οι αναζωπυρώσεις. Για τα επόμενα πέντε χρόνια τα στρατιωτικά ελικόπτερα έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στις μάχες για την κατάσβεση των πυρκαγιών και κυρίως την αποτροπή αναζωπυρώσεων!

Αιφνιδίως το 1998, και ενώ είχε ξεκινήσει η συζήτηση για την υπενοικίαση εναέριων μέσων πυρόσβεσης, η Αεροπορία Στρατού σταμάτησε την εκπαίδευση προσωπικού στη δασοπυρόσβεση και άρχισε να αραιώνει τις συγκεκριμένες αποστολές με τρία ανίσχυρα επιχειρήματα όπως:

* Η καταπόνηση των μετάλλων αφενός από τις υψηλές θερμοκρασίες στα πύρινα μέτωπα και αφετέρου από τα άλατα της θάλασσας!!

* Η ασφάλεια πτήσεων (σημειωτέον ότι κανένα ατύχημα δεν είχε συμβεί κατά την πενταετή δράση των στρατιωτικών ελικοπτέρων στη μάχη της δασοπυρόσβεσης).

* Η αποστολή των συγκεκριμένων ελικοπτέρων είναι η μεταφορά προσωπικού και όχι νερού.

Και τα τρία παραπάνω επιχειρήματα καταρρίπτονται από την ίδια την κατασκευάστρια εταιρεία Being, αλλά και τις άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα τις ΗΠΑ, που κατά κόρον χρησιμοποιούν τα συγκεκριμένα στρατιωτικά ελικόπτερα στις πυρκαγιές. Άλλωστε τα τεχνικά και πτητικά εγχειρίδια των CH-47D προβλέπουν τη δυνατότητα προσθαλάσσωσης και παραμονής στη θάλασσα για ικανό χρόνο, αφού μέρος της αποστολής τους είναι η επιβίβαση ή αποβίβαση ειδικών δυνάμεων.

Από το 2001 σταμάτησε οριστικά η συμμετοχή των στρατιωτικών ελικοπτέρων στη δασοπυρόσβεση. Οι κάδοι νερού μπήκαν στις αποθήκες και το συγκεκριμένο έργο ανέλαβαν δύο ιδιωτικές εταιρείες, χρησιμοποιώντας η μία αμερικανικά και η άλλη ρωσικά ελικόπτερα!

Ωστόσο τον Αύγουστο του 2007 με τη φονική πυρκαγιά της Πελοποννήσου, και με δεδομένο ότι πλέον οι φωτιές απλώνονται εξαιτίας της αδυναμίας ελέγχου των αναζωπυρώσεων, επανήλθε στην επικαιρότητα το θέμα επανένταξης των στρατιωτικών ελικοπτέρων στη δασοπυρόσβεση.

Προφανώς η Αεροπορία Στρατού για να αποτρέψει ένα τέτοιο ενδεχόμενο έσπευσε να εξαφανίσει από τις αποθήκες της τους κάδους, πουλώντας τους για παλιοσίδερα!!

Στο μεταξύ, το υπουργείο Άμυνας τηρεί ένοχη σιωπή χωρίς να απαντάει στην ερώτηση πέντε βουλευτών του ΠΑΣΟΚ (Μ. Καρχιμάκη, Β. Παπανδρέου, Β. Οικονόμου Γ. Ντόλιου και Αλ. Αθανασιάδη), που ζητούν «εδώ και τώρα» την ένταξη των στρατιωτικών ελικοπτέρων στη μάχη για την κατάσβεση των πυρκαγιών.

Τα ερωτήματα Καρχιμάκη και των υπολοίπων βουλευτών του ΠΑΣΟΚ της δεκαετίας του 2000 για την Αεροπορία Στρατού και την επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των ΣΙΝΟΥΚ παραμένουν επίκαιρα και σήμερα επίκαιρα:

- Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε μεγαλύτερος αριθμός ελικοπτέρων ΣΙΝΟΥΚ στην μάχη της πυρόσβεσης;

- Αν δεν σηκώθηκαν λόγω επιχειρησιακής αδυναμίας εξαιτίας έλλειψης ανταλλακτικών γιατί οδηγήθηκαν σε επιχειρησιακή απαξίωση;

- Γιατί δεν έχουν δοθεί συγκεντρωτικά στοιχεία από τις μέχρι τώρα υδροληψίες και ρίψεις από τα ΣΙΝΟΥΚ. Για παράδειγμα τον Αύγουστο του 2017 τα ελικόπτερα Σινούκ πετούσαν επί 255 ώρες συνδράμοντας τις προσπάθειες των επιγείων δυνάμεων πυρόσβεσης στην κατάσβεση των πυρκαγιών που είχαν εκδηλωθεί σε όλη τη χώρα.

Μόνο τα Σινούκ της 1ης Ταξιαρχίας Στρατού (4ο Τάγμα Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού) είχαν πραγματοποιήσει 95 εξόδους εκτελώντας 910 ρίψεις νερού.

- Τι έχει απογίνει με τον δορυφόρο που ρωτούσε και ξαναρωτούσε ο Καρχιμάκης την δεκαετία του 2000; Ενεργοποίησαν τις δυνατότητες του στην αναχαίτιση και την αποτροπή αυτής της λαίλαπας;

Να γιατί το «έγκλημα» με τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού είναι διαρκές και καλώς ή κακώς έχει Δεξιό πρόσημο. Ωστόσο ευθύνες υπάρχουν και σε συγκεκριμένα πρόσωπα που βρίσκονται στον χώρο της κεντροαριστεράς και οποίοι βρίσκονται σε υπνηλία την οποία εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι που επιχειρούν να παίξουν περίεργα παιχνίδια με την συντήρηση των πτητικών μέσων από ιδιωτικά συμφέροντα.

(Ο Δήμος Βερύκιος είναι δημοσιογράφος)

Πηγή: ieidiseis.gr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)