Σάββατο 14 Αυγούστου 2021

Η Συνεργασία Παραγωγών Αλμωπίας που αποποιήθηκε την ονομασία «συνεταιρισμός» και μπήκε στη γαλλική Carrefour

 


almopia3
Την είσοδό στα καταστήματα του κολοσσού του οργανωμένου λιανεμπορίου Carrefour και συγκεκριμένα σε ορισμένα από τα καταστήματα της στη Γαλλία, σηματοδότησε η χρονιά που διανύουμε για τη Συνεργασία Παραγωγών Αλμωπίας, με τη διάθεση λευκού σπαραγγιού που αποτελεί το ένα από τα δύο παραγόμενα προϊόντα – το άλλο είναι το κεράσι – ενώ ήδη η εν λόγω οντότητα είχε κάνει το πρώτο της εξαγωγικό βήμα στη Γερμανία, τόσο στην αλυσίδα Edeka όσο και στη Lidl, όπως σημειώνει ο γενικός διευθυντής της, Χρήστος Τρύπκος.

Γιώργος Λαμπίρης


Ως προς την ελληνική αγορά ο ίδιος σημειώνει ότι στην Ελλάδα δεν έγινε μέχρι στιγμής συστηματική προσπάθεια να ενταχθεί το σπαράγγι στις γαστρονομικές επιλογές των Ελλήνων τόσο μέσω του οργανωμένου λιανεμπορίου όσο και μέσω της εστίασης. «Μας ενδιαφέρει να καταστήσουμε προϊόν σε όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να μπούμε και στην Ελλάδα σε μικρότερα σημεία πώλησης όπως delicatessen ή και εστιατόρια, υλοποιώντας μία στοχευμένη τοποθέτηση. Ως προς το οργανωμένο λιανεμπόριο υπάρχουν έμποροι που διοχετεύουν συχνά ποσότητες από το Περού, την Κίνα ή από χώρες της Λατινικής Αμερικής, που συχνά κινούνται σε χαμηλότερες τιμές. Το δικό μας σπαράγγι, που λόγω μικροκλίματος της περιοχής μας αποτελεί ένα από τα κορυφαία στην αγορά, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί ένα πράσινο εισαγόμενο σπαράγγι, το οποίο λόγω χαμηλότερης ποιότητας εκ των πραγμάτων διακινείται σε χαμηλότερη τιμή».

Απομακρυνόμενοι από τα αρνητικά παραδείγματα συνεταιρισμών του παρελθόντος

Η Συνεργασία παραγωγών Αλμωπίας δημιουργήθηκε πριν από δύο χρόνια με τα στελέχη του να έχουν αποποιηθεί ακόμα και την ονομασία «συνεταιρισμός», όπως επισημαίνει ο Χρήστος Τρύπκος. «Μέχρι στιγμής οι συνεταιρισμοί της επαρχίας μας διέθεταν τοπωνύμιο όπως ο Συνεταιρισμός Πιπεριάς ή ο Συνεταιρισμός Μεγαπλατάνου. Εμείς ωστόσο δεν είμαστε “συνεταιρισμός” ως προς την ονομασία αλλά “συνεργασία” και δεν διαθέτουμε τοπωνύμιο, αντιθέτως χαρακτηριζόμαστε από τη λέξη Αλμωπία που αφορά σε ολόκληρο το δήμο της περιοχής μας. Ταυτόχρονα διαθέτουμε συνεταιριστές και μέλη από πολλά σημεία της επαρχίας».

O συνεταιρισμός είχε εξαρχής σκοπό να αποτινάξει τις αγκυλώσεις του παρελθόντος, αποφεύγοντας παραδείγματα συνεταιρισμών, οι οποίοι όπως αναφέρει ο Χρήστος Τρύπκος κατέληξαν να είναι ζημιογόνοι και να κομίζουν προβλήματα και χρέη. «Μάλιστα, εάν δεν υπήρχε αγροτική πολιτική στήριξης των συνεταιρισμών από το κράτος, οι περισσότεροι από αυτούς θα είχαν κλείσει», επισημαίνει χαρακτηριστικά. «Έχοντας ως γνώμονα την δυσαρέσκειά μας προς την λειτουργία των συνεταιρισμών – καθότι ελάχιστοι είναι κερδοφόροι σήμερα – αποφασίσαμε ότι θα λειτουργήσουμε στα πρότυπα μίας ιδιωτικής επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι υφίσταται διευθυντής, ενώ καμία απόφαση δεν λαμβάνεται χωρίς τη συμμετοχή της γενικής συνέλευσης. Βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας μας είναι η ύπαρξη διαφάνειας και η κοινοποίηση των πάντων στους πάντες, καθώς και το ότι είμαστε προσανατολισμένοι προς τις εξαγωγές».

«Αυτό που καταφέραμε τα τελευταία δύο χρόνια λειτουργίας μας ήταν να διπλασιάσουμε δύο φορές τον κύκλο εργασιών μας, ενώ συμμετέχουμε σε δύο προγράμματα, τόσο στο μέτρο 9 όσο και στον αναπτυξιακό. Μέσω της συμμετοχής μας στο μέτρο 9 θα δημιουργήσουμε ένα συσκευαστήριο. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε αποκτήσει ένα οικόπεδο, ολοκληρώσαμε τις μελέτες και λάβαμε την άδεια, ενώ προχωράμε στη συγκεκριμένη επένδυση και σε συνάρτηση με τον αναπτυξιακό νόμο, καθώς ετοιμάζουμε τον φάκελο και θα τον υποβάλουμε στις αρχές του έτους προς έγκριση για να δημιουργήσουμε τις δικές μας εγκαταστάσεις διαλογής και συσκευασίας. Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα ανέλθει στις 600 χιλ. ευρώ κατά την επόμενη διετία»






Στο πλάνο η είσοδος στην παραγωγή ακτινιδίων – Επιμόρφωση των παραγωγών σε συνεργασία με το Ίδρυμα Λάτση

Ας σημειωθεί ότι εκτός από την παραγωγή λευκού σπαραγγιού και κερασιών ο συνεταιρισμός βρίσκεται σε διεργασίες για να ξεκινήσει την παραγωγή ακτινιδίου. Ταυτόχρονα η Συνεργασία Παραγωγών Αλμωπίας συνεργάζεται με το τμήμα Γεωπονίας του ΑΠΘ, από κοινού με το οποίο έχει εκπονήσει και καταθέσει ερευνητικό πρόγραμμα ενταγμένο στο μέτρο 16. «Επιπλέον, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Λάτση ετοιμάζουμε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την επιμόρφωση των μελών του συνεταιρισμού από καθηγητές πανεπιστημίου, με τα έξοδα να καλύπτονται από ευρωπαϊκό πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει ότι εφόσον δοθεί η τελική έγκριση στο πρόγραμμα αυτό, τον προσεχή Ιανουάριο 20 από τα μέλη μας θα καθίσουν στα θρανία και θα εκπαιδευτούν πάνω στο σπαράγγι».

Οι προϋποθέσεις επιλογής των παραγωγών

Στο κατά πόσο υφίσταται πεδίο διεύρυνσης της παραγωγικής βάσης της Συνεργασίας Παραγωγών Αλμωπίας είτε με την προσθήκη νέων μελών, είτε με την προσθήκη συνεργαζόμενων παραγωγών, ο κύριος Τρύπκος αναφέρει ότι ήδη γίνονται κινήσεις για τη διεύρυνση της οντότητας. «Υλοποιείται μία προσπάθεια για την ένταξη νέων μελών στο σχήμα, τα οποία θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια. Ας σημειωθεί ότι τα μέλη μας καθοδηγούνται ως προς τις καλλιεργητικές πρακτικές, ως προς τις τεχνολογικές καινοτομίες που πρέπει να αφομοιώσουν όπως για παράδειγμα η εγκατάσταση αισθητήρων ή και μηχανισμών ελέγχου καιρικών συνθηκών. Υπάρχει μία διάχυση της τεχνολογίας στο επίπεδο τον μελών, κάτι που δεν συνηθιζόταν μέχρι σήμερα, παρά μόνο όταν υπήρχε κάποιο πρόγραμμα. Βασικό κριτήριο για να ξεκινήσουμε μία συνεργασία με παραγωγούς είναι να διαθέτουν μορφωτικό επίπεδο, ενώ δεν συνεργαζόμαστε με παραγωγούς που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο ηλικίας ή με ανθρώπους που δεν έχουν παρακολουθήσει διαδικασίες επιμόρφωσης σχετικά με τις καλλιεργητικές πρακτικές. Μόνο δραστήρια μέλη, με όρεξη και διάθεση για δράση θα μπορέσουν να μας βοηθήσουν να πετύχουμε αυτά που έχουμε στο μυαλό μας».

Η επίδραση της πανδημίας στις τιμές και στα μεροκάματα – Απώλειες έως και 25% για τους παραγωγούς

Να σημειωθεί τέλος ότι παρά τις ιδιαίτερες συνθήκες που επέφερε στη διάρκεια του 2020 εξάχθηκε το σύνολο των ποσοτήτων σπαραγγιών που παράχθηκαν, ωστόσο σε χαμηλότερες τιμές από τις προσδοκώμενες και με υψηλότερα μεροκάματα. «Επίσης, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος αλλά και το κόστος συντήρησης κατάψυξης, ενώ εξαλείφθηκε ένα μεγάλο μέρος του λιανεμπορίου στη Γερμανία και στη Γαλλία κάτι που είχε επιπτώσεις και για τη δική μας αγορά. Αυτό σημαίνει ότι οι παραγωγοί έχασαν περίπου το 25% της αξίας του προϊόντος τους, μέρος της οποίας αναπληρώθηκε από κονδύλι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο έλαβαν τον περασμένο Σεπτέμβριο. Πρακτικά η τιμή κιλού κατέληξε να κινείται στα επίπεδα των 2,3 ευρώ το κιλό, εάν αναλογιστούμε ότι πέρυσι ο παραγωγός λάμβανε περίπου 2,7 ευρώ το κιλό. Σε αυτές τις τιμές συνυπολογίζονται και τα αυξημένα εργατικά σε ποσοστό έως και 25%».

Η Συνεργασία Παραγωγών Αλμωπίας σε αριθμούς

  • Κύκλος εργασιών 2020: ~1,7 εκατ. ευρώ
  • Μέλη: 43

 

 Agronews

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)