Σάββατο 11 Μαρτίου 2023

Σπίρτζης: Το 2018 παραδώσαμε το GSMR - Αν λειτουργούσε θα είχε αποφευχθεί το δυστύχημα

Χρήστος Σπίρτζης 


Τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε το σιδηροδρομικό δίκτυο επί υπουργίας του και τις κινήσεις στις οποίες προχώρησε ο ΣΥΡΙΖΑ περιέγραψε ο Χρήστος Σπίρτζης. Επίθεση στην κυβέρνηση για ολιγωρία και απευθείας αναθέσεις.

Για την κατάσταση στους σιδηροδρόμους μίλησε ο πρώην υπουργός μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, περιγράφοντας τις ενέργειες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο πεδίο από το 2015 μέχρι το 2019.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στους συγγενείς των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

«Είναι τραγικό να λέμε ότι σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή έγινε σύγκρουση. Πότε στην Ελλάδα έχει γίνει αυτό; Μέχρι το 2018 είχαμε μονή και δεν είχε γίνει σύγκρουση. Είχαν γίνει άλλα δυστυχήματα αλλά είναι δυνατόν σε διπλή να γίνει μετωπική;», είπε μεταξύ άλλων.

«Αποδομήθηκε, κατέρρευσε όλο το σύστημα του ΟΣΕ μέσα στα 4 χρόνια. Κατέρρευσε γιατί συνεχίστηκε μια άλλη λογική στην στελέχωση του ΟΣΕ. Στον ΟΣΕ και στο Μεταφορών όταν σου λέει κάποιος έχω πρόβλημα ασφάλειας εκεί, σταματάς αν δεν μπορείς να διασφαλίσεις τους όρους ασφαλούς λειτουργίας», είπε. «Το κάναμε στο ΤΡΑΜ», υπενθύμισε.

«Το παλιό σύστημα τηλεδιοίκησης υπήρχε. Αυτό είναι βελτίωση της ασφάλειας γιατί υπήρχαν σταθμάρχες, κλειδούχοι και δευτεροβάθμιο στην Καρόλου που σταμάτησε το 2019. Το 2020 χωρίστηκε η Καρόλου σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Hellenic Train. Και να κάνω και μια αποκάλυψη σε αυτό: Αυτό που λένε όλα τα παιδιά ότι βλέπουμε που έρχεται το delivery, αυτό στα τρένα υπήρχε και υπάρχει», εξήγησε.

«Ανά πάσα στιγμή μπορούσαμε να δούμε πού είναι το τρένο, σε όλο το δίκτυο. Τηλεδιοίκηση δεν υπήρχε, αλλά υπάρχει gps σε κάθε τρένο, υπάρχει εφαρμογή της Vodafone, όταν λειτουργούσαν μαζί ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ επικοινωνούσαν οι μεν του ΟΣΕ με τους σταθμάρχες και οι δε με τους μηχανοδηγούς. Δεν έβλεπαν σε ποια γραμμή, αλλά χάραζαν. Τώρα ο ΟΣΕ, δεν το έβλεπε. Τώρα ο ΟΣΕ στο δευτεροβάθμιο κέντρο επειδή δεν νοιάστηκε κανείς το 2020 που έφυγε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, να έχουν ένα τερματικό. Αναθεώρησαν τη σύμβαση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για άλλα, και γλίτωσε 600 εκατ. η Hellinic Train, αλλά ένα τερματικό δε νοιάστηκε να πάει κανείς να δει ότι λείπει από την επιτήρηση», συνέχισε.

«Στη Λάρισα, υπήρχε και δεύτερο σύστημα τηλεδιοίκησης που υπέστη βλάβη το 2019 και κάηκε και δεν το έφτιαξε κανείς», είπε στη συνέχεια ο κ. Σπίρτζης. «Γιατί δεν το έφτιαξε κανείς; 9,5 δισ. απευθείας αναθέσεις έκαναν. Έπρεπε να υπάρχει προσωπικό, να γίνονται συντηρήσεις», τόνισε.

«Οι ευθύνες είναι προσωποποιημένες. Να στείλει άλλη μια εντολή στον Ντογιάκο ο κ. Μητσοτάκης και να ελεγχθούν όλες οι συμβάσεις επί ΣΥΡΙΖΑ», σημείωσε ο κ. Σπίρτζης. «Τι άλλο υπήρχε για να μην γίνει το δυστύχημα; Ήταν έτοιμο το GSMR, η κινητή τηλεφωνία των τρένων. Έτοιμο. Παραδομένο. Πότε τελείωσε; Τελείωσε το 2018, μεταβιβαζόταν στον ΟΣΕ, έγιναν εκπαίδευση σε όλο το προσωπικό, τοποθετήθηκε και τέσσερα χρόνια δεν λειτούργησε. Γιατί; Έπρεπε να γίνει η πιστοποίηση στο Ικόνιο-Θριάσιο, η οποία τέσσερα χρόνια, δεν έγινε», είπε στη συνέχεια και εξήγησε: «Δηλαδή ο μηχανοδηγός όταν συνειδητοποίησε τι γίνεται, αντί να παίρνει με το κινητό του δεξιά και αριστερά να βρει ποιος άλλος μηχανοδηγός ήταν στην άλλη αμαξοστοιχία, θα τον άκουγαν όλοι: οι σταθμάρχες, τα κοντινά τρένα, αυτό που κατέβαινε, όλοι».

Για τη σύμβαση 717 ο κ. Σπίρτζης τόνισε: «Ποια κυβέρνηση είχαμε; Σαμαράς-Βενιζέλος. Ποιος ήταν υπουργός μεταφορών; Ο Χρυσοχοΐδης. Ποιος ήταν διευθύνων σύμβουλος; Ο κ. Σπηλιόπουλος. Δεν θα σας πω τι λέμε εμείς, θα σας πω τι λένε τα χαρτιά: Λένε ότι ήταν μια σύμβαση που μεγάλα κομμάτια του έργου δεν ήταν μέσα, που είχε υλικά που δεν παράγονταν, που που που. Ελλιπέστατη, χάλια, χάλια. Υπήρχαν λοιπόν, οι εξής επιλογές: Ή δεν θα γινόταν καθόλου το 2016 και θα τελείωνε και η χρηματοδότηση του έργου, ή θα προσπαθούσαμε να κάνουμε ολοκληρωμένο σύστημα μέσα από αυτή τη σύμβαση. Το 2016 καταλάβαμε ότι η σύμβαση αυτή είναι άθλια και κάναμε συμπληρωματική. Πήγαμε από τις 6 ώρες στις 4 για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη και αν έμπαιναν και τα συστήματα αυτά θα πηγαίναμε στις 3,5 ώρες. Αλλά με τη σύμβαση που είχαμε, δεν μπορούσαν να γίνουν αυτά που έπρεπε. Παραδώσαμε τον Σεπτέμβριο του 2018 68% του έργου. Το έργο που πήγαινε να εγκαινιάσει ο κ. Μητσοτάκης μια μέρα μετά το δυστύχημα ήταν ολοκληρωμένο σε ποσοστό 95%. Όταν έγινε η ΕΔΕ και οι εργολάβοι δεν υπέγραφαν για να μην έχουν την ευθύνη, τι κάναμε; Κάναμε ειδική πρόσκληση για να βγουν έκπτωτοι».

«Για αυτά δεν αισθάνομαι ευθύνη. Το σκέφτομαι πολύ ειλικρινά. Προφανώς θα είχαμε και παραλήψεις, αλλά τα τρένα ήταν ασφαλή. Γιατί το ΤΡΑΜ που είδα ότι δεν είναι, το έκλεισα», είπε χαρακτηριστικά.

Απάντηση Οικονόμου σε Σπίρτζη

Απαντώντας στον κ. Σπίρτζη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου τόνισε:

«Η Κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή ανέλαβε ξεκάθαρα την ευθύνη που της αναλογεί για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπων. Ο κ. Σπίρτζης, επί 4,5 χρόνια υπουργός Μεταφορών των κυβερνήσεων του ΣΥΡΙΖΑ, εμφανίστηκε σήμερα για να τοποθετηθεί, δέκα ημέρες μετά το τραγικό δυστύχημα. Η τοποθέτησή του, η οποία συνιστά θλιβερό μνημείο κυνισμού, σύγχυσης και ψεμάτων, συνοψίζεται στο εξής: «Δεν φταίμε σε τίποτα εμείς». Είναι η κυνική γραμμή όλων των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ. Ευθύνες φέρουν οι προηγούμενοι και οι επόμενοι, όχι αυτοί. Φαρισαϊκά ισχυρίζονται πως οι παθογένειες και οι νοοτροπίες που γέννησαν την τραγωδία των Τεμπών δεν τους αφορούν.

Ο κ. Σπίρτζης και η κυβέρνηση που υπηρέτησε δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τα απαραίτητα έργα υποδομής και εκσυγχρονισμού των σιδηροδρόμων, ώστε να αναβαθμιστεί η ασφάλεια. Η υλοποίηση της περιβόητης συμβασης για το διάστημα 2017-2019 είχε σταματήσει ολοκληρωτικά. Πρέπει να έχει περίσσευμα θράσους για να ισχυρίζεται πως ο σιδηρόδρομος λειτουργούσε «ρολόι» επί ΣΥΡΙΖΑ και τον διέλυσε η Κυβέρνηση της ΝΔ.

Την ώρα αυτή, η κομματική αντιπαράθεση είναι άχαρη και εντελώς αχρείαστη. Δεν είναι αυτό που απαιτεί η περίσταση και η κοινωνία. Ένα πράγμα όμως είναι η στάση ευθύνης και η αναζήτηση της αλήθειας και ένα άλλο τα ψέματα και ο φαρισαϊσμός. Για αυτό καλούμε τον κ. Σπίρτζη να παραστεί στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, σε κατ´ αντιπαράσταση συζήτηση με τον υπουργό Επικράτειας, αρμόδιο για θέματα Μεταφορών, κ. Γεραπετρίτη, προκειμένου να αποτυπωθεί με έγγραφα και στοιχεία η πραγματική κατάσταση. Καμιά συγκάλυψη. Οι πολίτες απαιτούν ανάδειξη και ανάληψη ευθυνών κι όχι ψέματα και υπεκφυγές».


 

3 σχόλια:

  1. ο σπίρτζης ψεύδεται όπως λένε οι ίδιοι οι υπάλληλοι! όπως ο νίκος παππάς κ ο παπαγγελόπουλος που ψεύδονταν και καταδικάστηκαν από την Ελληνική δικαιοσύνη, έτσι κ τα ψέματα του συριζα θα εκπέσουν άλλη μια φορά! δεν πείθουν κανέναν όσα ψέματα κ αν πουν

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Με 57 νεκρούς δε θέλει απύθμενο θράσος, θέλει απέραντη βλακεία.
      Και πότε θα τους κάνουμε μια κατάσταση να τους δικάσουμε πάλι τους ζαίους για τα προβληματικά τρένα χρυσαυγίδι μου; Τέλειωσε η τετραετία.Περιμέναμε τόσους νεκρούς να ξυπνήσουμε;
      Δεν εννοώ εσένα. Εσύ άλλαξε πλευρό και συνέχισε.

      Διαγραφή
    2. «Είναι μία από τις λίγες φορές που συμφωνώ με τον κ. Τσίπρα ότι η διάχυση ευθυνών, ένα τσουβάλιασμα, τελικά οδηγεί σε μια ατιμωρησία, μια συγκάλυψη μπορεί να πει κανείς» δήλωσε ο υπουργός Στέλιος Πέτσας ζητώντας να αποδοθούν άμεσα αλλά και ονομαστικά οι ευθύνες.
      Τον υπουργό μας που μπούκωνε τα μμε θα ον σέβεσαι. Ακούς τι λέει τενεκέ; Θα τον σέβεσαι τον Στέλιο τον Πέτσα.

      Διαγραφή

(3)