Οι εκπρόσωποι των φορέων δήλωσαν είτε απόλυτα σύμφωνοι με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, είτε δήλωσαν πως είναι στη σωστή κατεύθυνση, δεδομένων και των αναγκών που έχουν δημιουργηθεί μετά τις τελευταίες νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη.
Κατά το κλείσιμο της χθεσινής εκδήλωσης πήραν τον λόγο και τοποθετήθηκαν σχετικά με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ οι:
- Πρόεδρος Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ), Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
- Πρόεδρος Ε.Κ.ΠΟΙ.Ζ.Ω., Παναγιώτα Καλαποθαράκου
- Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Δανειοληπτών, Ευάγγελος Κρητικός
- Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Άγγελος Πιλάτης
- Νομικός σύμβουλος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ), Γιώργος Μελισσάρης
- Πρόεδρος Συλλόγου Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων Αθηνών Αττικής, Λευτέρης Ποταμιάνος
- Πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Γιώργος Καρανίκας.
Αναλυτικά:
Γ. ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΟΣΙΟΥ: Ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση. Ασφαλώς επειδή είπατε τις προτάσεις σας, έχω να πω ότι μας βρίσκουν απόλυτα σύμφωνους οι προτάσεις για τη διαχείριση των κόκκινων δανείων. Θέλω όμως να επισημάνω, γιατί νομίζω ότι είναι χρέος μου να υπερασπίσω τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας μας από μια συκοφαντία που εμπεριέχει τα στοιχεία αυτής της πραγματικά πολύ σωστής πρότασης. Θα έλεγα ότι ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ άκουσε και τις προτάσεις των φορέων για να έχει υπ' όψιν του μια τέτοια πρόταση και να ακούσουν και οι καλεσμένοι μας τι συμβαίνει. Ξέρετε, αγαπητοί φίλες και φίλοι, ένας που το 2008 έκανε μια επιχείρηση, δεν θα μπορούσε να έχει στο μυαλό του ότι θα ακολουθήσουν 10 χρόνια μνημόνια, αμέσως μετά θα ακολουθήσει μια πανδημία, αμέσως μετά θα ακολουθήσει το ενεργειακό. Αυτό έχει σχέση πάρα πολύ με τα κόκκινα δάνεια. Γιατί έχει σχέση; Πήρα ένα δάνειο λοιπόν το 2008, σε μια εποχή που τα πράγματα δεν ήταν τόσο άσχημα. Αυτό το δάνειο, από τότε μέχρι σήμερα, έχει τετραπλασιαστεί.
Αυτό έχει σχέση με την άποψη που χαίρομαι που είπε ο Πρόεδρος, ότι το δάνειο τότε των 100 ευρώ σήμερα είναι 400 ευρώ. Όλα τα υπόλοιπα είναι τόκοι, πανωτόκια, πρόστιμα. Η πρότασή μας λοιπόν από την αρχή ήταν ότι όπως έγινε και στις τράπεζες, θα πρέπει να αφαιρεθούν τα πανωτόκια, τα πρόστιμα που υπάρχουν και να πληρώσουμε κεφάλαιο.
Η δεύτερη παρατήρηση έχει να κάνει με την ίδια την αποπληρωμή του δανείου. Έχουμε έξι αυξήσεις επιτοκίων τα τελευταία δυο χρόνια. Άρα, μία δόση είναι σήμερα 30% ακριβότερη. Απλά εξηγώ ότι ο καταναλωτής αντί να πληρώνει 500 ευρώ δάνειο το ίδιο δάνειο, σήμερα είναι 650 ευρώ. Εδώ λοιπόν πρέπει να σας πω, με ακρίβεια που την αντιλαμβάνεστε όλοι και τη νιώθετε, θα τη νιώσουμε και τώρα το Πάσχα πολύ υψηλή, έχουμε 17% στα είδη πρώτης ανάγκης.
Η δεύτερη παρένθεση είναι ο πληθωρισμός. Είναι μια γενική έννοια. Άλλος ο πληθωρισμός για τον εργαζόμενο, τον συνταξιούχο, τη μικρομεσαία επιχείρηση, τον ελεύθερο επαγγελματία και άλλος για τον μεγάλο. Γιατί; Γιατί εκφράζεται στα είδη πρώτης ανάγκης. Και στα είδη πρώτης ανάγκης, ο πληθωρισμός είναι 16% και όχι 5%.
Άρα, ο Έλληνας καταναλωτής θέλει το 50% του εισοδήματός του για να πάρει τα είδη πρώτης ανάγκης. Άρα, το διαθέσιμο εισόδημα για να πληρώσει το δάνειο του είναι πολύ μικρό, δεν μπορεί να το πληρώσει, όταν μάλιστα αυτό συνοδεύτηκε με 27% επιτόκιο.
Στο ιδιωτικό χρέος, τα ποσά είναι πάνω από 260 δισ. Τα 72 δισ. είναι επιχειρηματικά δάνεια, δηλαδή είναι δάνεια που προστέθηκαν αυτή την εποχή. Απ’ αυτά τα δάνεια, θέλω να παρακαλέσω τον Πρόεδρο, γιατί δεν έγινε και την πρώτη φορά, θα πρέπει να δούμε ποιοι τα χρωστάνε. Μια άλλη απομυθοποίηση.
Σας λέω λοιπόν: από τα 113 δισεκατομμύρια που οφείλονται στην Εφορία, τα 72 δισ. τα οφείλουν 500 επιχειρήσεις και τα 41 δισ. τα οφείλουν 250.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και στον ΕΝΦΙΑ. Να δούμε λοιπόν και στο θέμα των δανείων; Επίσης ξέρουμε από τους 4.200.000 χρεώστες στην Εφορία, τα 2,5 εκατομμύρια οφείλουν μέχρι 1.000 ευρώ.
Θα πρέπει κάποια στιγμή να ακουστεί ποιοι έχουν το χρέος, σε τι αναλογεί στις μικρές επιχειρήσεις, ή στις μικρές. Και παρ’ ό,τι με πιέζει ο αγαπητός φίλος, ο κ. Λασκαράτος, συνδέω το θέμα των δανείων με το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας λέγεται το Ταμείο και είναι σημαντικό για τον τρόπο που λειτουργούν.
Άρα, μας έδωσαν λεφτά, η Ευρώπη, για να αντέξουν οι επιχειρήσεις, που δεν έχουμε πάρει ούτε ένα ευρώ, και να ανακάμψουν. Όταν σήμερα δόθηκε 1,7 δισ., το πήραν 112 επιχειρήσεις κατά τα λεγόμενα του υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, δηλαδή 15 εκατομμύρια ανά επιχείρηση. Και ουσιαστικά, από έρευνα που έχουμε κάνει και εμείς και η ΓΣΒΕΕ και η ΕΣΕΕ, το Ταμείο Ανάκαμψης δίνεται στο 3,8% των επιχειρήσεων, το δε ΕΣΠΑ στο 6,5%.
Κύριε Πρόεδρε, για να καταφέρουν να επιβιώσουν οι επιχειρήσεις, πρέπει και αυτοί να πάρουν από τα χρήματα αυτά και όχι να παίρνει για άλλη μια φορά ένα τόσο μικρό ποσοστό. Και είναι θέμα μόνο πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης. Μπορεί κάλλιστα να βάλει κεφάλαια 25.000, 50.000 και 100.000 και όχι πάνω από 1 εκατομμύριο. Όπως επίσης το ΕΣΠΑ, μπορεί να βάλει λιγότερα κριτήρια.
Το θέμα των κόκκινων δανείων, που πολύ σωστά -και ασφαλώς συμφωνώ για την προστασία της πρώτης κατοικίας, προσθέτω από την πλευρά των επιχειρήσεων-, φανταστείτε ότι ένας επιχειρηματίας έβαλε την πρώτη κατοικία για να πάρει ένα δάνειο. Πουθενά στον κόσμο, στην Ευρώπη δεν σου παίρνουν την πρώτη κατοικία γιατί έκανες μια επιχειρηματική δράση. Παρ' όλα αυτά όμως θα επιμείνω κ. Πρόεδρε με τις πολύ σημαντικές προτάσεις σας, ότι το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ είναι άμεσα συνδεδεμένο με την αποπληρωμή των δανείων και με το να καταφέρουν οι επιχειρήσεις να επιβιώσουν.
Εμείς οι μικρομεσαίοι έχουν δυο συνθήματα που πριν τις εκλογές, πριν τις 21 Μάη, θεωρώ αναγκαίο να τα πω: Ισονομία και οικονομική δημοκρατία.
Ισονομία σημαίνει, όπως είπατε στα δάνεια, όπως αντιμετωπίζεται αυτός που έχει το μικρό μαγαζί, ο μπακάλης, ο περιπτεράς, να αντιμετωπίζεται και η μεγάλη επιχείρηση. Ό,τι δόση ζητά η μεγάλη επιχείρηση, να παίρνει και η μικρή. Δε θέλουμε ούτε πόντο παραπάνω, από τα χρόνια εμπειρίας, απ’ ό,τι παίρνει ο μεγάλος. Αυτό τ’ ονομάζουμε ισονομία.
Και οικονομική δημοκρατία σημαίνει, από τα χρήματα που θα δοθούν, είτε τα ονομάζουμε ανάκαμψη του Ταμείου ΕΣΠΑ, είτε τα χρήματα των τραπεζών, να έχουμε ακριβώς τα ίδια δικαιώματα.
Θέλω κ. Πρόεδρε να κρατήσετε ότι από τους αγώνες στα 25 χρόνια που είμαι σ’ αυτόν το χώρο, αυτό είναι το κυρίαρχο σύνθημα σήμερα: Ισονομία και οικονομική δημοκρατία. Και πάλι ευχαριστώ για τις πολύ σημαντικές προτάσεις που καταθέσατε.
Π. ΚΑΛΑΠΟΘΑΡΑΚΟΥ: Καλησπέρα κι από μένα. Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, αγαπητή Λούκα Κατσέλη, αγαπητοί συναγωνιστές. Ευχαριστώ πάρα πολύ κ. Πρόεδρε για την πρόσκληση, εκθέσατε το πρόβλημα σε αυτή την εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε όλοι, δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί και να αγνοήσει την αναγκαιότητα της προστασίας της κύριας κατοικίας. Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν, έτσι όπως το καταγράφουμε εμείς και το βιώνουμε στην Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., οι πολίτες δεν απειλούνταν από μαζικούς πλειστηριασμούς της κύριας κατοικίας, ακόμη και τα ευάλωτα νοικοκυριά. Ποτέ δεν ήταν τόσο απροστάτευτοι οι καταναλωτές οι πολίτες.
Ο πτωχευτικός νόμος, όπως και εσείς είπατε, έθεσε οριστικά και αμετάκλητα ταφόπλακα στην προστασία της κύριας κατοικίας. Είχαμε έναν νόμο, τον νόμο 3869 τον γνωστό νόμο Κατσέλη, ο οποίος προστάτευε την κύρια κατοικία. Ένα εργαλείο αξιόπιστο, δίκαιο, που το αξιοποίησαν πολλοί συμπολίτες μας, χιλιάδες καταναλωτές και νοικοκυριά, βρήκαν λύση και διέξοδο στην αδιέξοδη κατάσταση που είχε δημιουργηθεί.
Οι θεσμικές προτάσεις που άκουσα κ. Πρόεδρε είναι πολύ σημαντικές για εμάς και το υφυπουργείο το οποίο θα δημιουργηθεί και οι υπόλοιπες προτάσεις. Αναφορικά με την πρόταση για την προστασία της κύριας κατοικίας, έχω την εντύπωση ότι βασίζεται στο νόμο 3869, στον νόμο Κατσέλη, από πλευράς αρχών, αξιοπρεπούς διαβίωσης, κριτηρίων, που τα κριτήρια πρέπει να είναι κοινωνικά και οικονομικά, ασφαλώς, προβλέπονται δυο στάδια. Έχω ένα ερωτηματικό αναφορικά με το πρώτο στάδιο που έχει να κάνει με τον εξωδικαστικό μηχανισμό. Βεβαίως είναι πολύ σημαντικό ότι θα είναι υποχρεωμένες οι τράπεζες, τα funds, οι κερδοσκοπικές εταιρείες, όποιος έχει το δάνειο ή τα δάνεια, να κάνουν πρόταση. Οι προτάσεις αυτές όμως θα πρέπει να υπακούουν σε κανόνες και σε αρχές όπου οι λύσεις που θα δίνονται εξωδικαστικά να είναι οι κατάλληλες λύσεις εξατομικευμένες για το κάθε νοικοκυριό, για τον κάθε συμπολίτη μας που βρίσκεται σε αυτή τη δυσμενή κατάσταση. Αυτό, αναρωτιέμαι, από πού θα ελέγχεται; Θα υπάρχει κάποια αρμόδια Επιτροπή για να εξετάζει την περίπτωση των προτάσεων που γίνονται, ώστε αυτές κουμπώνουν στο συγκεκριμένο νοικοκυριό και βρίσκει λύση, διέξοδο και προοπτική, για να ρυθμίσει τις οφειλές του; Ένα ερώτημά μου είναι αυτό.
Διότι άλλως, μέχρι τώρα, βλέπουμε ότι έχουν αποτύχει όλοι οι εξωδικαστικοί μηχανισμοί -και του νόμου Κατσέλη που προβλεπόταν και των διαφόρων πλατφορμών- ακριβώς για τον λόγο ότι δεν ήταν υποχρεωτική η συμμετοχή και η πρόταση. Αλλά η πρόταση θα είναι κατάλληλη, επιμένω. Να είναι προσαρμοσμένη στις εξατομικευμένες, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες του νοικοκυριού.
Ένα άλλο ζήτημα που θέλω να θέσω έχει να κάνει με την υποχρέωση αναδιάρθρωσης των δανείων. Δηλαδή τι εννοώ με αυτό: έχουν αγοραστεί τα δάνεια και αγοράζονται από τα funds σε εξευτελιστικές τιμές 1-2-3% τα ανεξασφάλιστα και τα εξασφαλισμένα 20 έως 30%. Θεωρώ ότι θα πρέπει αυτό να μετακυλιστεί στην κοινωνία. Δηλαδή να γίνει αναδιάρθρωση των χρεών και να μειωθούν στο μέτρο και στον βαθμό που έχουν αγοραστεί και λίγο παραπάνω. Δεν άκουσα κάτι γι' αυτό, εκτός κι αν μου διέφυγε, να γίνει αναδιάρθρωση για να βρεθεί λύση δηλαδή.
Διότι αυτό που ζητούν τα funds σήμερα, τι είναι; Ζητούν να καταβάλλει ο οφειλέτης πολλαπλάσια αυτών των οποίων όφειλε. Και σε αυτή την περίπτωση βλέπουμε ότι θα υπάρξει μια απόλυτη εξαθλίωση της ελληνικής κοινωνίας εάν δεν ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα και δεν μειωθούν τα δάνεια τα οποία έχουν ληφθεί και απαιτούνται από τα funds.
Και επίσης θέλω να μας απαντήσει ο κ. Χαρίτσης τι εκτίμηση έχουμε στα 111 δισ. ευρώ που οφείλουν τα ελληνικά νοικοκυριά στις τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά Ταμεία. Τι από αυτά θα εισπραχθούν; Το 1/3; Το 1/4; Τι προβλέψεις έχουμε;
Και ένα τελευταίο που θέλω να θέσω είναι με το δικαίωμα προτίμησης ή προαίρεσης, που θα πρέπει να υπάρχει πριν από την αγορά από το fund και την πώληση, αντίστοιχα, από την τράπεζα. Αυτό είναι κάτι σημαντικό που θα πρέπει να θεσμοθετηθεί ώστε ο πολίτης, ο καταναλωτής να μπορεί να συγκεντρώσει ένα ποσό λίγο μεγαλύτερο από το ποσό της πώλησης και να αγοράσει το δάνειο πριν πωληθεί στις κερδοσκοπικές εταιρείες.
Αυτά είχα να πω. Θεωρώ ότι είναι στη θετική κατεύθυνση οι προτάσεις, θα τις επεξεργαστούμε ως Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. και θα είμαστε σε επικοινωνία και σε διαβούλευση, εάν κάτι μπορούμε ή θέλουμε να συμπληρώσουμε. Σας ευχαριστώ πολύ.
Ε. ΚΡΗΤΙΚΟΣ: Καλησπέρα σας. Ευχαριστούμε για την τιμή της πρόσκλησης στις συγκεκριμένες εργασίες, χαιρετίζουμε τους παριστάμενους βουλευτές καθώς και όλο το παριστάμενο κοινό.
Θα αναφερθώ σε τρία σημεία που κατά την άποψή μου λείπουν από το σχέδιο το οποίο παρουσιάστηκε, το οποίο πάντως κρίνω ότι είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Θα το επεξεργαστούμε βεβαίως και θα είμαστε σε μια συνεχή ανταλλαγή απόψεων.
Θα ήθελα το ερώτημα αυτό ορμώμενος από αυτό που είπε η Λούκα Κατσέλη, ότι το θέμα αυτό θέλει σύγκρουση και γερό στομάχι. Θα απευθύνω λοιπόν το ερώτημα αυτό προσωπικά στον κ. Πρόεδρο, τον κ. Αλέξη Τσίπρα. Κύριε Πρόεδρε, θα αναφερθώ σε τρία σημεία, βλέπω το σύνθημα «Δικαιοσύνη παντού» κανείς δεν μπορεί να μη διαφωνήσει με αυτό. Θα σας πω όμως ότι εμείς όταν απευθυνόμαστε στις αίθουσες των δικαστηρίων και στους Έλληνες δικαστές ή εισαγγελείς, νιώθουμε ότι απευθυνόμαστε σε τραπεζοδικαστές και όχι σε δικαστές της Ελληνικής Δημοκρατίας. Υπάρχει ένα αίσθημα ατιμωρησίας και ασυδοσίας. Και ορμώμενος και από τη δήλωση της εισαγγελικής λειτουργού για το θέμα των υποκλοπών, που είπε ότι «έχω το ανέλεγκτο», θα προσθέσω -γι' αυτό απευθύνομαι σε εσάς προσωπικά- ότι όταν σε μια δημοκρατία υπάρχει θύλακας ανέλεγκτος, αυτό γίνεται θύλακας διαφθοράς και συναλλαγών.
Απευθύνω το ερώτημα εάν εσείς προσωπικά θα αναλάβετε την πρωτοβουλία. Και σας θέτουμε επίσημα το αίτημα αυτό, της συνταγματικής αναθεώρησης του τρόπου λειτουργίας της Ελληνικής Δικαιοσύνης και ελέγχου των Ελλήνων δικαστών και εισαγγελέων.
Το δεύτερο, επίσης πολύ σημαντικό που θέλουμε να απευθύνουμε προς εσάς: αναφερθήκατε στα funds και στους servicers, δηλαδή στους υπερεργολάβους, ότι θα είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν ένα επιχειρηματικό πλάνο. Θα σας πω εδώ -και θέλουμε να προσθέσουμε μετ’ επιτάσεως, και μάλιστα αυτό συνάδει τόσο με την κείμενη εθνική νομοθεσία όσο και με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, επομένως δεν δημιουργεί θεσμικό πρόβλημα, εμείς απευθύνουμε το ερώτημα και το αίτημα προς εσάς- της δημιουργίας ενός δημοσίου εθνικού μητρώου όπου αυτές οι εξωχώριες εταιρείες - funds του ενός δολαρίου, της μιας στερλίνας, του ενός ευρώ, που αυτή τη στιγμή κατέχουν στη χώρα μας πάνω από 700.000 ακίνητα εκατοντάδων εκατομμυρίων ή δισεκατομμυρίων ευρώ, να είναι υποχρεωμένες να ονομαστικοποιήσουν τις μετοχές τους και ποιοι είναι οι πραγματικοί κάτοχοι. Καθώς επίσης, και σε πλήρη συνάρτηση με την κείμενη εθνική αλλά και ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ξεπλύματος μαύρου χρήματος να δικαιολογήσουν από πού προέρχονται τα κεφάλαιά τους.
Το τρίτο -δεν θα σας κουράσω, κλείνω-, γιατί αυτό, εάν θέλετε, αποτελεί προέκταση του προβλήματος των κόκκινων δανείων θα αναφερθώ στο θέμα των πλειστηριασμών. Έχουμε απευθυνθεί εξωδίκως πολλάκις στους οικονομικούς εισαγγελείς, στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για ένα συγκεκριμένο ζήτημα. Ποιο είναι αυτό το ζήτημα; Ότι εσείς κ. Πρόεδρε ή εγώ ή οποιοσδήποτε παριστάμενος εδώ, είμαστε υποχρεωμένοι όταν καλούμαστε από την Εφορία ή τον οικονομικό εισαγγελέα να δικαιολογήσουμε και το τελευταίο ευρώ που διαθέτουμε, πώς το αποκτήσαμε. Στην Ελλάδα οι πλειστηριασμοί χρησιμοποιούνται σαν ένα απέραντο πλυντήριο ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Θέτουμε το αίτημα και το ερώτημα προς εσάς προσωπικά και ζητάμε να καθιερωθεί όποιος προσέρχεται για να λάβει μέρος σε πλειστηριασμό, να είναι υποχρεωμένος όπως ο κάθε Έλληνας πολίτης, είτε είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο της αλλοδαπής, να προσκομίσει τα πλήρη φορολογικά του στοιχεία, καθώς επίσης και πιστοποιητικό καθαρότητας χρημάτων από την τράπεζα που εκταμιεύονται τα χρήματα.
Θα σας αναφέρω τελειώνοντας, γιατί δεν θέλω να καταχραστώ ούτε της φιλοξενίας ούτε του χρόνου σας, δυο χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Χάθηκε πρώτη και κύρια κατοικία στον Νέο Κόσμο 50 τετραγωνικά μέτρα από ένα ζευγάρι. Ο αλλοδαπός που πήρε το ακίνητο είναι Ισραηλινής υπηκοότητας, δεν έχει μόνιμη κατοικία στην Ελλάδα, δεν διαθέτει αριθμό φορολογικού μητρώου, πράγμα πρωτόγνωρο, πήρε το ακίνητο αυτό στον πλειστηριασμό και κατόπιν σχετικής έρευνας που κάναμε, τι διαπιστώσαμε; Ότι δηλώνει σαν επάγγελμα DJ σε ντισκοτέκ στη Βηρυτό. Εάν αυτό δεν είναι ξέπλυμα μαύρου χρήματος κ. Πρόεδρε, ποιο είναι; Εδώ τελειώνω και πάλι σας ευχαριστώ για τον χρόνο και τη φιλοξενία.
ΑΓΓ. ΠΙΛΑΤΗΣ: Καλησπέρα σε όλους. Ευχαριστούμε πολύ για την πρόσκληση. Το ΙΝΚΑ έχει κάποια συγκεκριμένη θέση για το θέμα που μας καίει όλους, είναι ότι εστιάζει και ζητά την επαναφορά του νόμου 3869/2010 όχι μόνο όμως για τα φυσικά πρόσωπα, όπως ήταν πριν, αλλά και με επέκταση στους εμπόρους, δηλαδή σε όσους έχουν εμπορική δραστηριότητα, μέσα βέβαια στα πλαίσια της διάσωσης της πρώτης κατοικίας τους. Παράλληλα έχουμε ζητήσει ευνοϊκή νομοθετική ρύθμιση σε όσους εργαζόμενους ή συνταξιούχους μειώθηκαν αποδεδειγμένα οι αποδοχές τους μέσα στην κρίση από το 2010 και μετά. Έχουμε περιπτώσεις ανθρώπων οι οποίοι σε αποδοχές φτάνουν σε μείωση ακόμη και το 50% του μισθού τους. Όλοι αυτοί οι συνάνθρωποί μας πραγματικά υποφέρουν, έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη ζωή τους, στην υγεία τους, στην οικογένειά τους, στην αγοραστική τους δύναμη και παντού. Επίσης επισημαίνουμε ότι εμφανίστηκε και μια νέα γενιά κόκκινων δανείων λόγω του κορονοϊού και τις επιπτώσεις που είχαμε με τα lockdown.
Ο εγκλεισμός και το κλείσιμο των περισσότερων επιχειρήσεων είχε δραματικά αποτελέσματα στην οικονομία της χώρας μας και εδώ παρατηρούμε ότι αυτοί οι άνθρωποι είναι σε οικονομική δυσχέρεια με μείωση των εισοδημάτων τους, χωρίς όμως από την υπαιτιότητά τους.
Ουσιαστικά εν συντομία αυτά ήθελα να σας πω. Θεωρώ ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, όπως μας την εξέφρασε και ο Πρόεδρος, είναι μια θετική πρόταση. Φυσικά κι εμείς από τη δική μας πλευρά θα τη μελετήσουμε και θα σας εκφράσουμε και την άποψή μας αναλυτικότερα.
Επίσης ένα σημείο θα ήθελα να αναφέρω, το οποίο το έχουμε συζητήσει κατά καιρούς και με την ΕΚΔΙΧ στην ήδη υπάρχουσα πλατφόρμα εξωδικαστικού συμβιβασμού, θα θέλαμε η απόφαση όποια κι αν βγει, να την αποδεχτούν οι τράπεζες. Σήμερα έχουμε ένα μεγάλο πρόβλημα όχι μόνο να παρίστανται, αλλά να έχουμε και μια αποδοχή αυτής της απόφασης που θα βγει. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Γ. ΜΕΛΙΣΣΑΡΗΣ: Ευχαριστούμε κ. Λασκαράτο. Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστούμε πάρα πολύ για την πρόσκληση. Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών της ΓΣΕΕ πάντοτε έχει προστρέξει και σε αρωγή και τη δική σας, αλλά και των δανειοληπτών διαχρονικά.
Θέλω να πω εγώ προσωπικά ότι είμαι πολύ συγκινημένος που βρίσκομαι στην ίδια αίθουσα με την υπουργό, την κ. Κατσέλη, που συνέδεσε το όνομά της τα τελευταία 13 χρόνια με τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής, του κοινωνικού ιστού και την ευχαριστούμε νομίζω πάρα πολύ γι' αυτό όλοι.
53.000 πλειστηριασμοί έχουν ολοκληρωθεί από την 1η Γενάρη του ’18 έως τις 2 Οκτωβρίου του ’22. Από αυτούς, το 83% έχει επισπευστεί από τράπεζες, από αυτούς -που επισπεύστηκαν από Τράπεζες- το 75% επισπεύστηκε κατά φυσικών προσώπων. Αυτό δείχνει την κερκόπορτα που άνοιξε πριν από οκτώ χρόνια σε αυτά τα λεγόμενα funds, αυτές τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων, οι οποίες μπήκαν στη ζωή μας. Μπήκαν με καλές προθέσεις τότε, γιατί όλοι πίστεψαν, οι δανειολήπτες, ότι τα funds αυτά, μην έχοντας τις αγκυλώσεις των τραπεζών, θα μπορούν ίσως να διαχειριστούν πιο ευέλικτα το ιδιωτικό χρέος, πλην όμως έχει καταλήξει, ειδικά τα τελευταία χρόνια, σε μια απίστευτη κερδοσκοπία.
Αυτή τη στιγμή, τα funds λειτουργούν σαν κράτος εν κράτει, δεν υπάρχει κανένας έλεγχος, κανένας εποπτικός μηχανισμός από την Τράπεζα της Ελλάδος. Πολύ σωστά ο νόμος 4254/2015 επέλεξε να την ορίσει σαν εποπτικό φορέα. Μόλις πρόσφατα διάβασα ότι η Τράπεζα της Ελλάδος τάχα θα σφίξει τους ελέγχους. Τώρα θα σφίξει τους ελέγχους; Τώρα που έχει διαρραγεί πλέον η κοινωνική συνοχή; Τώρα είναι αργά, τώρα για εμάς είναι αργά.
Δεν μπορεί όλοι όσοι ασχολούμαστε με τη διαχείριση αυτών των δανείων και την προσπάθεια να επικοινωνήσουμε με αυτά τα funds, με αυτές τις εταιρείες διαχείρισης, να μη βρίσκουμε για μήνες κανέναν, να μην απαντάνε όχι μόνο στα e-mail, όχι μόνο στα τηλέφωνα, αλλά ούτε και σε επίσημα έγγραφα με τα οποία διαμαρτυρόμαστε για την έλλειψη οποιασδήποτε επικοινωνίας. Και ξαφνικά, ενώ έχεις ένα χρέος που θέλεις να ρυθμίσεις για τον δανειολήπτη, ξαφνικά να έρχεται μια διαταγή πληρωμής ή μια κατάσχεση, ή ακόμη ένας πλειστηριασμός, με, φυσικά, κανένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Η πρόταση πραγματικά που παρουσιάζετε είναι ρηξικέλευθη. Μακάρι να καταφέρετε να την εφαρμόσετε, γιατί σε περίπτωση πλήρους εφαρμογής της, πιστεύω κι εγώ ότι θα βοηθήσει τον δανειολήπτη, και κυρίως αυτόν τον ευάλωτο δανειολήπτη που θέλει να προστατεύσει την πρώτη του κατοικία. Μου τίθενται όμως μερικές απορίες που ίσως είναι τεχνικές, αλλά νομίζω ότι είναι σημαντικές για να δούμε αν και πόσο μπορεί να προχωρήσει. Είπατε για τον εξωδικαστικό μηχανισμό, την καινούργια πλατφόρμα αυτή που θα μπει σε πρώτο στάδιο, που είναι και προτιμητέα -ασφαλώς είναι προτιμητέα-, και δώσατε δυο εναλλακτικές: την πιο γρήγορη ρύθμιση και την πιο αργή ρύθμιση.
Αυτές οι εναλλακτικές θα είναι δεσμευτικές; Αν είναι δεσμευτικές αυτές για τα funds που είναι συνομιλητές των δανειοληπτών, έχει εξεταστεί το θέμα της συνταγματικότητας αυτής της ρύθμισης; Με την έννοια ότι υπάρχει, θα υπάρχει, με μια κρατική ρύθμιση έναν νόμο μια εισβολή -είναι βαριά έκφραση, αλλά τέλος πάντων- είναι μια επίδραση σε μια ιδιωτική συναλλαγή, μια ενοχή μεταξύ δυο μερών. Έχει εξεταστεί το θέμα της συνταγματικότητας αυτής της ρύθμισης; Παρακαλώ, αν μπορεί κάποιος που έχει ασχοληθεί σε τεχνικό επίπεδο, αν μπορεί, να μας απαντήσει.
Επίσης άκουσα για προϋπόθεση υπαγωγής στον εξωδικαστικό αυτό μηχανισμό, τη μόνιμη αδυναμία, την παύση των πληρωμών του δανειολήπτη. Αυτό ποιος θα το κρίνει; Μέχρι τώρα, τη μόνιμη αδυναμία της παύσης των πληρωμών την κρίνουν τα δικαστήρια, όταν υπάρχει μια αίτηση πτώχευσης και από τον ίδιο τον δανειολήπτη το φυσικό πρόσωπο που πλέον πτωχεύει όπως και οι εμπορικές επιχειρήσεις μετά τον ισχύοντα πτωχευτικό Κώδικα.
Τη μόνιμη αδυναμία ποιος θα την κρίνει; Αυτός ο δημόσιος εποπτικός μηχανισμός για τον οποίο κάνατε λόγο; Δηλαδή μια Αρχή θα έχει αυτή την αρμοδιότητα να κρίνει αυτή την αδυναμία του οφειλέτη να ανταπεξέλθει; Θα κάνει κάποιο έλεγχο; Πόσο έγκυρος ή πόσο αξιόπιστος θα είναι αυτός όταν δεν έχει τα εχέγγυα μιας δικαστικής κρίσης; Αυτό θα ήθελα παρακαλώ να απαντηθεί.
Και κάτι τελευταίο: Ζήσαμε όλοι στο πετσί μας τη διόγκωση του τραπεζικού χρέους, τη διόγκωση των αυθαίρετων καταχρηστικών πρακτικών των τραπεζών απέναντι στους δανειολήπτες και ιδίως τους ευάλωτους δανειολήπτες. Δυστυχώς καταλήξαμε ο καπιταλισμός να εφαρμόζεται στα κέρδη των τραπεζών και στις ζημιές των τραπεζών να εφαρμόζεται ο σοσιαλισμός, να τις πληρώνουμε όλοι τις ζημιές, αλλά λίγοι να είναι αυτοί που αποκομίζουν τα λεφτά.
Η ερώτηση είναι -και ξεφεύγουμε λίγο από τα κόκκινα δάνεια: θα υπάρξει ποτέ καμία ρύθμιση στο πρόγραμμά σας αλλά γενικά σε αυτό το έρμο κράτος, της συνευθύνης των τραπεζών για τις ενέργειές τους όπως γίνεται στο αγγλοσαξονικό Δίκαιο;
Είδαμε ότι η Lehman Brothers πτώχευσε, η Credit Suisse πτωχεύει. Γιατί να την πληρώνουν αιωνίως τα υποζύγια όπως είπε η υπουργός, η κ. Αχτσιόγλου, σαν κράτος τιμωρός απέναντί τους, οι δανειολήπτες, οι ευάλωτοι, οι κάτοικοι αυτής εδώ της χώρας, οι οποίοι προσπαθούν με κάθε μέσο να ανταπεξέλθουν όλα αυτά τα χρόνια και εμείς, οι φορείς και εσείς φυσικά το ξέρετε πολύ καλά. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Λ. ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ: Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση. Καλησπέρα κ. Πρόεδρε, αξιότιμε Πρόεδρε, καλησπέρα κυρίες και κύριοι βουλευτές, κυρίες και κύριοι. Ευχαριστούμε πάρα πολύ που μας καλέσατε. Είναι η πρώτη φορά που ο κλάδος μας έρχεται σε μια τέτοια συζήτηση και είναι κι απ’ τις λίγες που πραγματικά γίνεται μια τόσο ουσιαστική συζήτηση. Εγώ στόχευσα στο πρόγραμμά σας, το οποίο ήταν αναλυτικό, σε τρία σημαντικά σημεία.
Το πρώτο σημείο ήταν το υφυπουργείο Στεγαστικής Πολιτικής, είναι κάτι το οποίο έχουμε προτείνει κι εμείς, είμαστε υπέρ και θα λέγαμε να γίνει ακόμα και υπουργείο Στεγαστικής Πολιτικής και Ακίνητης Περιουσίας. Διότι και η Στεγαστική Πολιτική είναι κάτι το οποίο θα μας απασχολήσει στα επόμενα χρόνια. Το στεγαστικό θέμα είναι το θέμα της επόμενης δεκαετίας. Και η ακίνητη περιουσία έχει πάρα πολλά προβλήματα, συνδεδεμένα βέβαια πάντα με τα κόκκινα δάνεια.
Το δεύτερο θέμα είναι ο περιορισμός της ασυδοσίας των funds και των servicers. Ο περιορισμός μιας ασυδοσίας, η οποία πλήττει πάρα πολύ κόσμο, τον φέρνει σε αδιέξοδο και τον φέρνει πραγματικά στο χείλος του πλειστηριασμού. Και αν δεν είναι στο χείλος του πλειστηριασμού, πριν φτάσει σ’ αυτό, να ξεπουλήσει την περιουσία του για ένα κομμάτι ψωμί. Γιατί δεν θέλει να φτάσει σ’ αυτό το σημείο.
Και το τρίτο σημείο το οποίο στόχευσα, ήταν το σημείο που είπατε, ότι θα πρέπει να μας γίνουν γνωστές οι λεπτομέρειες των τιτλοποιήσεων των κόκκινων δανείων. Τα κόκκινα δάνεια, όπως όλοι ξέρουμε, από πίσω έχουν εμπράγματες ασφάλειες. Οι εμπράγματες ασφάλειες είναι οι κατοικίες. Και οι κατοικίες, στις περισσότερες περιπτώσεις, γιατί πρόκειται και για επαγγελματικές στέγες, είναι το όνειρο κάθε Έλληνα.
Το ποσοστό ιδιοκατοίκησης που αναφέρατε προηγουμένως, σήμερα είναι κοντά στο 70%. Το 2006 ήταν στο 85,4%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. 15%, πού πήγαν τα ακίνητα όλα αυτά τα χρόνια; Πού πήγαν τα ακίνητα; Τα έχουν οι funds και οι servicers τα πιο πολλά. Είναι σημαντικό πολύ αυτό που σας λέω, διότι εξαφανίστηκαν από τα χέρια των ιδιοκτητών τους.
Και φωνάζουν όλοι ότι πραγματικά ανεβαίνουν τα ενοίκια, ανεβαίνουν οι τιμές. Βεβαίως, το ένα κομμάτι προέρχεται από τη ζήτηση των ξένων επενδύσεων και τη ζήτηση που υπάρχει σε μικρό ποσοστό από τους Έλληνες. Το άλλο κομμάτι όμως που κανείς δεν υπολογίζει, είναι κάποια πράγματα που τα βλέπουμε εμείς που είμαστε μέσα στην αγορά και καθημερινά τα βιώνουμε, είναι από ακίνητα τα οποία είναι μπλοκαρισμένα μέσα στα funds και τα διαχειρίζονται οι servicers και δεν βγαίνουν έξω στην αγορά. Και ανταλλάσσονται μεταξύ των funds για να δημιουργούν υπεραξίες.
Όλα αυτά τα προβλήματα, λοιπόν, εφόσον υπάρχει μια στοχευμένη πολιτική σε σχέση με τα κόκκινα δάνεια, θα αποφευχθούν και θα μπορούν οι Έλληνες να χαίρονται την καθημερινότητά τους. Γιατί οι Έλληνες αγαπητέ Πρόεδρε, δεν είναι μπαταχτσήδες. Ευχαριστώ πάρα πολύ.
Γ. ΚΑΡΑΝΙΚΑΣ: Τηλεγραφικά, μια και είμαι τελευταίος. Αγαπητέ Πρόεδρε, καταρχάς να σας συγχαρώ για την πρωτοβουλία, μια πρωτόγνωρη διαδικασία, να παρουσιάζετε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα, σχέδιο και μάλιστα παρουσία φορέων και μάλιστα με δικαίωμα λόγου που τόσο δύσκολο είναι τη σημερινή εποχή το δικαίωμα λόγου, ακόμα και σε φορείς.
Από ‘κει και μετά, επειδή το συγκεκριμένο θέμα αφορά σε μεγάλο κομμάτι τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ειδικά την εμπορική επιχειρηματικότητα, θέλω να συστηθώ ως φορέας. Οι εμπορικές επιχειρήσεις στη χώρα μας είναι γύρω στις 230.000 περίπου τον αριθμό. Το σύνολο της απασχόλησης, και οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι, αγγίζουμε τις 700.000. Αντιλαμβάνεστε, μιλάμε για ένα κομμάτι της κοινωνίας το οποίο είναι σχεδόν το 1/15 του ελληνικού πληθυσμού. Ιδιαίτερα σημαντικό και ιδιαίτερα ενεργό.
Αυτό το κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, δυστυχώς, προέρχεται από πολλαπλές κρίσεις. Μνημόνιο, πανδημία, ενεργειακή κρίση, ακρίβεια, πόλεμος. Οι αντοχές του ήταν ιδιαίτερα περιορισμένες, παρ' όλα αυτά αντέξαμε, αλλά είχε δυστυχώς πολλά θύματα και βέβαια τον περισσότερο κόσμο να έχει συγγένεια με ό,τι σημαίνει, με δανεισμό και όχι μόνο.
Άρα, μας αφορά ιδιαίτερα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι δίνει διέξοδο το συγκεκριμένο σχέδιο. Δεν θέλουμε όμως μόνο λύση, αλλά και γρήγορη λύση. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί οι αντοχές έχουν τελειώσει. Και θεωρώ ότι εάν δοθεί λύση, δεν δίνεται μόνο λύση οικονομική, αλλά δίνεται, κυρίως, λόγω του μεγέθους που είναι οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι απασχολούμενοι γύρω από αυτές, βοηθάμε την κοινωνική συνοχή της επόμενης μέρας, που ήδη έχει διαλυθεί και δεν ξέρουμε την επόμενη μέρα πώς.
Κι ένα τελευταίο, το αναφέρατε βέβαια στην ομιλία σας: είναι αυτή η συνεχιζόμενη αύξηση των επιτοκίων η οποία με τον ρυθμό που πάει, έχω την αίσθηση ότι έχει ανεβάσει το κόστος πάνω από το 30% του κόστους δανεισμού. Άρα, εδώ θέλουμε πάλι, αν και δόθηκε κάποια λύση η οποία πάλι συνήθως βαλτώνει στην κωλυσιεργία των τραπεζών, θέλουμε κι εδώ μια γρήγορη και άμεση λύση γιατί οι προϋπολογισμοί και των επιχειρήσεων αλλά και των νοικοκυριών, ήταν έτσι κι αλλιώς οριακοί. Άρα, αντιλαμβάνεστε, πάμε για καινούργια κόκκινα δάνεια, για καινούργια προβλήματα. Γι' αυτό χρειάζονται γρήγορες και δραστικές λύσεις. Σας ευχαριστώ και πάλι για την πρόσκληση.
Πηγή: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου