Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

Θεοδώρα Τζάκρη: «Καραμπινάτο ξεπούλημα εν κρυπτώ και άνευ όρων του τρίτου λιμανιού της χώρας»


Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Πέλλας κ. Θεοδώρα
Τζάκρη κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου επί του
Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
για την «Κύρωση
της από 29 Μαρτίου 2023 τροποποίησης και κωδικοποίησης της σύμβασης
παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος
Ηγουμενίτσας Α.Ε.» - Κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 Συμφωνίας Τροποποίησης
της από 2 Φεβρουαρίου 2018 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού
Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.»», επισήμανε ότι το
λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι το τρίτο τη τάξη λιμάνι της χώρας με μεγάλη
γεωστρατηγική σημασία και θα έπρεπε να παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο
ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές που συνιστούν τη διατήρηση
των λιμένων υπό δημόσιο έλεγχο για λόγους αναπτυξιακούς και προάσπισης του
δημοσίου συμφέροντος. Υπογράμμισε το πολύ χαμηλό τίμημα πώλησης του
λιμανιού (84, 17 εκ € για 39 χρόνια) καθώς και τις εν κρυπτώ διαδικασίες που
χρησιμοποιήθηκαν από την κυβέρνηση αφού ακόμη και σήμερα (στην Ολομέλεια)
δεν έγιναν γνωστοί οι όροι πώλησης του 67% του μετοχικού πακέτου του ΟΛΗΓ ΑΕ
στην ιταλική εταιρεία Grimaldi. Η κ. Τζάκρη σημείωσε ότι η πώληση του λιμανιού
της Ηγουμενίτσας αποτελεί πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της ΝΔ σε αντίθεση με
το νόμο 4597/2019 του ΣΥΡΙΖΑ που προέβλεπε διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα
των λιμανιών με υποπαραχωρήσεις σε εξειδικευμένους ιδιώτες συγκεκριμένων
λιμενικών δραστηριοτήτων και με ανταποδοτικά οφέλη για τον Δήμο.



Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:
«Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Το καλοκαίρι πέρασε και μαζί οι δολοφονικές πυρκαγιές του αλλά και τα λουτρά του
Πρωθυπουργού.
Συνεχίζεται βέβαια η απουσία του από την εκλογική του περιφέρεια που
καταστράφηκε και μιλώ για τον ακριτικό Έβρο. Φαίνεται ότι ο Έβρος θεωρείται


κατάλληλος μόνο για φωτογραφήσεις στο τείχος κι όχι τώρα που θυμίζει Πομπηία
και για υπαινιγμούς εθνικοφροσύνης όταν πιέζεται εκ δεξιών.
Όμως ο Έβρος δεν είναι εργαλείο ούτε μεθοριακός χώρος! Ο Έβρος είναι πρώτα από
όλα οι εκατοντάδες χιλιάδες ψυχές Ελλήνων που ζουν εκεί, αν συνυπολογίσουμε και
τους ένστολους, ψυχές που είναι πια μαυρισμένες, ντροπιασμένες για το κράτος
τους και βαθιά ανήσυχες.
Και περίμεναν τον επικεφαλής της πολιτείας ότι γνώμη κι αν έχουν γι’ αυτόν πια!
Ελπίζω τουλάχιστον στην ΔΕΘ να πράξει όσα δεν έπραξε αυτό το καλοκαίρι Να
πάρει μέτρα γι’ αυτούς που έκαναν το ΕΚΑΒ συνώνυμο της καρότσας, την Νέα
Αγχίαλο παγκόσμια πρωτοτυπία κι όνειδος για το αξιόμαχο, την Πυροσβεστική και
την Πολιτική Προστασία θεατές της μεγαλύτερης φωτιάς στα χρονικά της ενωμένης
Ευρώπης και την αστυνομία διακριτική συνοδό παρακρατικών ταγμάτων εισβολέων
ξένης χώρας.
Αν πάλι αυτό εννοούσε στις προγραμματικές ότι ηγείται κράτους που πατάει στέρεα
και ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών , ας συνεχίσει στο ίδιο μοτίβο
αμεριμνησίας!
Με το σημερινό σχέδιο νόμου θα κυρωθούν τροποποιήσεις των δυο αρχικών
συμβάσεων παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας και του
Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά στον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ ΑΕ):
Αφορά στην κύρωση της από 29 Μαρτίου 2023 τροποποίησης και κωδικοποίησης
της Σύμβασης παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΟΛΗΓ ΑΕ
αναφορικά με τη χρήση και εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών
στοιχείων εντός του κεντρικού λιμένα Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου
Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου τουριστικών
σκαφών Συβότων».
Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι ένα σημαντικό λιμάνι της χώρας που αποτελεί
κόμβο στην ακτοπλοϊκή σύνδεση και διασύνδεση της χώρας με την Ε.Ε., ένα μέχρι
σήμερα δημόσιο λιμάνι, που για την κατασκευή του (σε τρεις φάσεις)
χρησιμοποιώντας όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία και προγράμματα δαπανήθηκαν
πλέον των 300 εκ. € τα τελευταία χρόνια. Μόνο για την Γ1 φάση που υλοποιείται
αυτή την περίοδο η σχετική δαπάνη αγγίζει τα 70 εκατομμύρια ευρώ.
Το λιμάνι έχει σχεδόν 100% διαμετακομιστικό ρόλο σε ανθρώπους και
εμπορεύματα μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας. Τα τελευταία δε χρόνια γνωρίζει μεγάλη
ανάπτυξη λόγω της σύνδεσής του με την Εγνατία Οδό. Όπως είπε ο Διευθύνων
Σύμβουλος της ΟΛΗΓ ΑΕ [Αθανάσιος Πορφύρης] από το Λιμένα της Ηγουμενίτσας
ετησίως διακινούνται 2.500.000 επιβάτες αναχωρήσεις-αφίξεις, 600.000 ΙΧ και
300.000 φορτηγά, καθιστώντας την Ηγουμενίτσα το δεύτερο μεγαλύτερο επιβατικό
λιμένα σε επιβατική κίνηση μετά τον Πειραιά.
Η Ηγουμενίτσα (σε σύνολο δραστηριοτήτων) είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της
χώρας με γεωστρατηγική και εθνική σημασία και είναι το δεύτερο λιμάνι που
αγοράζει η εταιρεία Grimaldi μετά το λιμάνι του Ηρακλείου.


Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση. Ενδεικτικά
αναφέρεται ότι το 2022 είχε τζίρο πάνω από 6 εκ. € και κέρδη 1,7 εκ €, έχοντας
μάλιστα και αποθεματικό περί τα 12 εκ.€.
Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω τους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς πώλησης
του λιμανιού της Ηγουμενίτσας στην Grimaldi για τα επόμενα 39 χρόνια αντί του
ποσού των 84,17 εκ €. Στην πραγματικότητα το ποσό αυτό είναι ψίχουλα! Όταν
μάλιστα δεν έχουμε στα χέρια καμία μελέτη για την αποτίμηση της αξίας του ΟΛΗΓ
ΑΕ. Όταν ο ΟΛΗΓ είναι μια κερδοφόρα δημόσια επιχείρηση και διαχειρίζεται ένα
λιμάνι βαρύνουσας γεωπολιτικής σημασίας. Ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι
τόσο πουλήθηκε το πολύ μικρότερο λιμάνι του Ηρακλείου. Αλλά φαίνεται ότι η
Grimaldi αγοράζει τα πάντα στην ίδια τιμή!

Ακόμη και σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει αποκαλύψει το περιεχόμενο της
σύμβασης πώλησης του 67% των μετοχών της ΟΛΗΓ ΑΕ στην εταιρεία Grimaldi
παρά τις επίμονες προσπάθειες ιδιαίτερα του κ. Κάτση που όλο το προηγούμενο
διάστημα το ζητούσε επιτακτικά με την κυβέρνηση να επικαλείται λόγους
απορρήτου. Δε γίνεται να μη σταθώ στις δικαιολογίες του κ. Υπουργού ο οποίος
ούτε λίγο ούτε πολύ μας είπε ότι το δεν γνωρίζουμε τι περιλαμβάνει η σύμβαση
πώλησης του 67% των μετοχών της ΟΛΗΓ ΑΕ οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα της
Βουλής διότι η Σύμβαση η οποία έχει πολλά παραρτήματα (χάρτες, αποτυπώσεις,
τοπογραφικά διαγράμματα και όλα αυτά) και είναι ένα πάρα πολύ «βαρύ» αρχείο,
δεν κατέστη δυνατό να αναρτηθεί στο site της Βουλής. Για τον κύριο Γιόγιακα το
συγκεκριμένο συμφωνητικό δεν αποτελεί δημόσιο έγγραφο και γι’ αυτό δεν έχει
προσκομιστεί.
Τι συμβαίνει τελικά και το περιεχόμενο της σύμβασης μεταβίβασης εξακολουθεί να
παραμένει επτασφράγιστο μυστικό;
Ωστόσο, για λόγους διαφάνειας της συναλλαγής αλλά και διότι γίνεται
συγκεκριμένη αναφορά σε αυτή σε αρκετά άρθρα της Σύμβασης Παραχώρησης,
είναι απαραίτητη η κατάθεση στη Βουλή της Συμφωνίας Αγοραπωλησίας Μετοχών
(ΣΑΜ).
Στη σύμβαση παραχώρησης δεν περιέχεται πουθενά η υποχρέωση του επενδυτή
να πραγματοποιήσει συγκεκριμένες επενδύσεις για την ανάπτυξη του λιμανιού
της Ηγουμενίτσας [όπως στις περιπτώσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ όπου προβλέπεται
η υλοποίηση σημαντικών υποχρεωτικών επενδύσεων]. Αυτό που ακούσαμε μέχρι
τώρα ήταν αόριστες αναφορές του κ. Γιόγιακα περί κάποιων δεικτών απόδοσης
που για να τους εκπληρώσει ο επενδυτής (η Grimaldi δηλαδή) δεν μπορεί παρά να
προχωρήσει σε σειρά επενδύσεων, [όπως η κατασκευή και η λειτουργία
τουριστικού λιμένα Ηγουμενίτσας ή ο εκσυγχρονισμός και η συντήρηση του χώρου
στάθμευσης του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας κλπ], επενδύσεις που θα
περιλαμβάνονται σε ένα επικαιροποιημένο master plan του Οργανισμού, το οποίο
εκπονείται με την επίβλεψη και τη συνεισφορά του ΤΑΙΠΕΔ. Τα Master Plan, κύριε
Υπουργέ αποτελούν σχέδια που περιγράφουν χρήσεις και έργα τα οποία μπορούν
να γίνουν και τα οποία δεν δεσμεύουν τον επενδυτή να τα υλοποιήσει. Οι
επενδύσεις που θα γίνουν στο λιμάνι θα έπρεπε να περιγράφονται καθαρά στη
Σύμβαση Παραχώρησης [όπως στις Συμβάσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ που


υπεγράφησαν επί ΣΥΡΙΖΑ], με αναλυτική περιγραφή του έργου, του ύψους της
δαπάνης, του χρονοδιαγράμματος και των ρητρών στην περίπτωση μη εκτέλεσης.
Δεν είναι γνωστό εάν υπάρχει γνωμοδότηση ή οποιαδήποτε αλληλογραφία με
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για το θέμα της Grimaldi. Διότι η πώληση
όπως αυτή εξελίχτηκε εγείρει σοβαρό ζήτημα ανταγωνισμού. Ο νέος ιδιοκτήτης του
λιμανιού της Ηγουμενίτσας, μέσω της δραστηριότητας του ομίλου του στις
θαλάσσιες μεταφορές, αντιπροσωπεύει ποσοστό άνω του 60% της ετήσιας κίνησης
του λιμανιού της Ηγουμενίτσας. Ο υπεύθυνος λοιπόν για την κοστολόγηση των
παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και για την τήρηση των προβλεπόμενων
υποχρεώσεων αναφορικά με άλλες τις ναυτιλιακές εταιρίες που
δραστηριοποιούνται στην περιοχή, θα είναι ταυτόχρονα και ο μεγαλύτερος
πελάτης της ΟΛΗΓ ΑΕ, αποκτώντας έτσι στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι των
ανταγωνιστών του.
Στην ουσία παραδίδεται μονοπωλιακά το εξωτερικό εμπόριο της χώρας που
διακινείται ακτοπλοϊκά, αφού εταιρείες ίδιων συμφερόντων θα διαχειρίζονται με
κυρίαρχο τρόπο και τις υποδομές και την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία, με
κινδύνους για την αύξηση στις τιμές των προϊόντων και για την ποιότητα των
συνδέσεων.
Δεν προβλέπονται ελάχιστα επίπεδα διακίνησης επιβατών και φορτίων. Η
πρόβλεψη αυτή που υπήρχε στις Συμβάσεις του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης για
τα φορτία, διασφαλίζει τα λιμάνια από την απαξίωση. Ειδικότερα όταν ο νέος
ιδιοκτήτης θα προχωρήσει για δικούς του λόγους στην απαξίωση του λιμανιού, που
θα εξυπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντα του ( πχ γιατί έχει επενδύσει σε άλλο
γειτονικό λιμάνι).
Απουσιάζει η υποχρεωτική εκπροσώπηση στο ΔΣ και την Επιτροπή Ελέγχου
μελών που θα προτείνονται από το ΤΑΙΠΕΔ (ή τον φορέα του Ελληνικού Δημοσίου
που θα είναι κύριος του 33% των μετοχών). Θυμίζουμε ότι στον ΟΛΠ, με μικρότερο
του 33% ποσοστό μετοχικού κεφαλαίου, το ΤΑΙΠΕΔ εκπροσωπείτο με τρία μέλη στο
ΔΣ και ένα στην επιτροπή ελέγχου.
Συνεπώς με βάση αυτή την εξέλιξη η Ελλάδα χάνει ένα σημαντικό θεσμικό
εργαλείο επιρροής στην ευαίσθητη περιοχή της Αδριατικής που θα ευνοούσε την
ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων στη βάση
του αμοιβαίου οφέλους.

Θα περάσω τώρα στη δεύτερη κύρωση, αυτή της τροποποιημένης σύμβασης
παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένα
Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ):
Οι προτεινόμενες διατάξεις μειώνουν τις προβλέψεις προστασίας των χώρων που
παραχωρήθηκαν στο Δημόσιο από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ουσιαστικά πρόκειται για
τη νομοθετική προετοιμασία υλοποίησης σχεδίων της διοίκησης του ΟΛΘ να
«αποκτήσει» τη χρήση κτηρίων του πρώτου προβλήτα που έχουν εξαιρεθεί από την
παραχώρηση. Δηλαδή:

5
 το κτήριο που είχε παραχωρηθεί στη Δημόσια Αρχή Λιμένων (και με
ενέργειές μας είχαμε στεγάσει τις Εσωτερικές Υποθέσεις του Λιμενικού
Σώματος και τη Νέα Γενιά) αλλά μετά τις εκλογές του 2019 το κτήριο
σταδιακά εγκαταλείφθηκε,
 το κτήριο του  παλιού βρεφονηπιακού σταθμού που έμεινε αναξιοποίητο
από το Δήμο Θεσσαλονίκης και ίσως
 και κάποιο από τα κτήρια που έχουν διατεθεί στο Φεστιβάλ
Κινηματογράφου.
 Έχουν συμπληρωθεί 5,5 χρόνια από την παραχώρηση και αντί η κυβέρνηση
να πιέζει τον ΟΛΘ για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων
σπεύδει να ικανοποιήσει αιτήματα που δεν συνδέονται με λιμενικές
εργασίες και, πολύ περισσότερο, με τις προοπτικές ανάπτυξης του λιμένα
Θεσσαλονίκης. Να θυμίσω εδώ την έντονη αντίδραση της ΝΔ (τοπικά και
κεντρικά) στην εξαίρεση κτηρίων του πρώτου προβλήτα.
 Και σε κάθε περίπτωση η Βουλή δεν μπορεί να μετατρέπεται, με ευθύνη της
κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ, σε γραφείο διεκπεραίωσης αιτημάτων του
ιδιωτικού ΟΛΘ. Και μάλιστα όταν αφορά σε δραστηριότητες του επενδυτή
που ανακάλυψε ξαφνικά ότι με τα μπαρ, τα τραπεζοκαθίσματα κλπ αυτός
πρόκειται να αυξήσει τα κέρδη του.
Κύριε Υπουργέ,
Είμαι σίγουρη ότι το γνωρίζετε, οι Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Πρακτικές συνιστούν τη
διατήρηση των λιμένων υπό δημόσιο έλεγχο για λόγους αναπτυξιακούς και
προάσπισης του δημοσίου συμφέροντος. Σύμφωνα με στοιχεία του ESPO
(Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων) το 93% των Ευρωπαϊκών λιμένων είναι
δημόσια.
Γιατί, οι λιμενικές υπηρεσίες έχουν έντονο το στοιχείο του δημόσιου αγαθού και
γιατί οι Οργανισμοί Λιμένα (ΟΛ) ασκούν ταυτόχρονα δημόσια εξουσία και εμπορική
δραστηριότητα. Η δραστηριότητα των λιμανιών είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον
αστικό ιστό που τα περιβάλλει, επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής δεκάδων ή και
εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων. Κατά συνέπεια, το επενδυτικό πρόγραμμα των
Οργανισμών, οι όροι δραστηριοποίησης των επιχειρήσεων σε αυτό, η τιμολογιακή
πολιτική σε ορισμένες περιπτώσεις κ.α., είναι θέματα που να αντιμετωπίζονται από
έναν δημόσιο φορέα.
Σε μια εποχή δε, σημαντικών γεωπολιτικών εξελίξεων και ανακατατάξεων, τα
ελληνικά λιμάνια αποτελούν σημαντικούς μοχλούς παρέμβασης της χώρας στην
ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μαύρης Θάλασσας,
επιβάλλοντας ακόμη περισσότερο την διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα τους.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ στηρίζει τις προοπτικές ανάπτυξης των περιφερειακών λιμανιών με
γνώμονα την εξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και της
περιφερειακής οικονομίας, με στόχο πάντα την υπεράσπιση του δημοσίου
συμφέροντος, επιμένοντας στην εφαρμογή του νόμου ν.4597/2019 για
υποπαραχωρήσεις που προβλέπει παραμονή του δημόσιου χαρακτήρα των
λιμανιών, χωρίς πώληση του πλειοψηφικού πακέτου άρα και του management,


αλλά μόνο την παραχώρηση σε εξειδικευμένους ιδιώτες συγκεκριμένων
λιμενικών δραστηριοτήτων, με ανταποδοτικά οφέλη για τον Δήμο.

Γιατί, η σημερινή πολιτική της κυβέρνησης [για τους δικούς της λόγους], ανέτρεψε
τον σχεδιασμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για τα δέκα περιφερειακά λιμάνια της χώρας
και προχωρά στη συγκεκριμένη περίπτωση σε πώληση του πλειοψηφικού μετοχικού
κεφαλαίου του ΟΛΗΓ, ορίζοντας στην ουσία νέο ιδιοκτήτη παρά το γεγονός ότι οι
Ευρωπαϊκές και Διεθνείς Πρακτικές (σε ΕΕ, ΗΠΑ κλπ) συνιστούν τη διατήρηση των
λιμένων υπό δημόσιο έλεγχο για λόγους αναπτυξιακούς και προάσπισης του
δημοσίου συμφέροντος.
Κλείνοντας θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι απολύτως παραπλανητικοί οι
ισχυρισμοί του κ. Βαρβιτσιώτη ότι δήθεν «δεν είναι αποκλειστική ευθύνη της
κυβέρνησης η πώληση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας καθώς σε αυτή έχει λόγο και
το Υπερταμείο στο οποίο ανήκει το ΤΑΙΠΕΔ».
Σε καμία περίπτωση δε συμβαίνει αυτό.
Η κυβέρνηση Σαμαρά είχε συμφωνήσει με τους θεσμούς την πώληση του συνόλου
των περιφερειακών λιμανιών μεταξύ των οποίων και αυτού της Ηγουμενίτσας.
Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μετά από σκληρή διαπραγμάτευση με τους θεσμούς
κατάφερε να διατηρηθούν στο δημόσιο τα 10 περιφερειακά λιμάνια, στα οποία,
θα μπορούσαν να γίνουν ιδιωτικές επενδύσεις με τη μέθοδο των
υποπαραχωρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό ψηφίστηκε και ο νόμος 4597/2019 από την
κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
Το Υπερταμείο δεν έχει καταστατική υποχρέωση ιδιωτικοποίησης των
περιουσιακών στοιχείων που διαχειρίζεται σε αντίθεση με το ΤΑΙΠΕΔ που έχει
καταστατική υποχρέωση ιδιωτικοποίησης των περιουσιακών στοιχείων που
διαχειρίζεται.
Για να μη λέμε συνεχώς ότι για όλα τα κακά της μοίρας μας φταίει ΜΟΝΟ το
καλοκαίρι του 2015, ξεχνώντας τα πεπραγμένα της κυβέρνησης της ΝΔ που το 2009
μας οδήγησε με ταχύτητα στα μνημόνια.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)