Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Τα κόλπα των λαθρεμπόρων με φόρους και αντλίες

petrelaio kinisis 

 

 Η προστασία του καταναλωτή δεν είναι «ατομική ευθύνη» ● Το ίδιο το κράτος οφείλει να ξεκαθαρίσει την κατάσταση και να εγγυηθεί τον υγιή ανταγωνισμό, την ποιότητα και τις ποσότητες που αγοράζουμε ● Πώς εξασφαλίζει η Γερμανία ποιοτικά καύσιμα στα πρατήρια.

Το πρόβλημα με τα καύσιμα είναι πολυπαραγοντικό με συμμετοχή παράνομων δεξαμενών, βυτιοφόρων που μεταφέρουν καύσιμα τα οποία φέρεται να έχουν εξαχθεί ή αποχρωματισμένο ναυτιλιακό πετρέλαιο, διαλύτες που εισάγονται αφορολόγητα σε αδικαιολόγητα τεράστιες ποσότητες οδικώς με βυτιοφόρα από όλη τη γραμμή των βόρειων και ανατολικών συνόρων, νοθευμένα καύσιμα, «πειραγμένες» αντλίες, ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης με μειωμένο φόρο που διατίθεται όλο τον χρόνο ως πετρέλαιο κίνησης, δεξαμενές που θερμαίνονται για να αυξάνουν τον όγκο που καταγράφει η αντλία κ.ά.

Η προστασία του καταναλωτή δεν είναι «ατομική ευθύνη». Το ίδιο το κράτος οφείλει να ξεκαθαρίσει την κατάσταση και να εγγυηθεί τον υγιή ανταγωνισμό και την ποιότητα και τις ποσότητες που αγοράζουμε. Τρόποι υπάρχουν και το ξέρει – και το ξέρουμε. Και επειδή η κατάσταση έχει εκτροχιαστεί τα τελευταία χρόνια, τα στελέχη οφείλουν να βρουν τη λύση, για να μη θεωρούνται συνένοχοι και... ωφελούμενοι.

Ο κρατικός μηχανισμός ξέρει πολύ καλά τι συμβαίνει, ξέρει πώς να ξεχωρίσει τα προβληματικά σημεία πώλησης, γνωρίζει και τους υπεύθυνους. Ο καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει ότι σε σχέση με έρευνα του 2019, το λαθρεμπόριο καυσίμων και η κλοπή των καταναλωτών σήμερα έχει... διπλασιαστεί. Άρα το πρόβλημα είναι και πολιτικό

Υπάρχουν παραδείγματα άλλων χωρών που έχουν καταφέρει να ελέγξουν σε σημαντικό βαθμό τα ζητήματα ποιότητας και ποσότητας στα καύσιμα, καθιστώντας υπεύθυνες τις εταιρείες χονδρικής διανομής καυσίμων για συσσώρευση προβλημάτων και υπόλογες απέναντι στον νόμο, όπως η Γερμανία, στην οποία μια εταιρεία υποχρεούται να καταθέσει εγγυήσεις πολλών εκατ. ευρώ για να ξεκινήσει και μπορεί να αποβληθεί ύστερα από μόλις μερικές διαπιστωμένες περιπτώσεις κλοπής από τις αντλίες.

Σε ερώτηση της «Εφ.Συν.» στο γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στο Βερολίνο, μας υπέδειξε το νομικό πλαίσιο (https://www.verwaltungsvorschriften-im-internet.de/bsvwvbund_19122022_5025003.htm και https://www.gesetze-im-internet.de/bimschv_10_2010/ -δείτε επίσης https://dserver.bundestag.de/brd/2022/0334-22.pdf) για όποια πολιτική ηγεσία ενδιαφέρεται να ελέγξει την κατάσταση. Στη γερμανική επικράτεια δραστηριοποιούνται συνολικά 14.500 δημόσια πρατήρια, από τα οποία 2.700 είναι ανεξάρτητα (υπό την Ομοσπονδία BFT, με 500 μέλη).

Σε γενικές γραμμές, όπου υπάρχει εμπορικό σήμα πρατηρίου, ο πάροχος του σήματος έχει την ευθύνη της δεξαμενής και της αντλίας για οτιδήποτε συμβεί, ενώ οι λοιπές εγκαταστάσεις μπορεί να είναι ιδιωτικές και ο διαχειριστής να λαμβάνει το συμφωνημένο ποσοστό από τις πωλήσεις καυσίμων και τις όποιες ετήσιες επιβραβεύσεις.

Ιστορίες για αγρίους

Η ευθύνη επιτήρησης ανήκει στα 16 ομόσπονδα κρατίδια, τα οποία διενεργούν επιτόπιους ελέγχους σε τακτική βάση και οιασδήποτε μορφής παράβαση επισύρει ποινές, διοικητικές ή ποινικές, και μπορεί να οδηγήσει σε ανάκληση της άδειας δραστηριοποίησης στη γερμανική αγορά (και φυσικά απώλεια της πολλών εκατ. ευρώ εγγύησης).

Ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) έχει καταγράψει στο παρελθόν τις βασικές πρακτικές των λαθρεμπόρων καυσίμων, οι οποίες βλάπτουν τον καταναλωτή πρωτίστως και φυσικά τα κρατικά έσοδα:

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΘΕΡΜΑΝΣΗΣ: Είναι δυνατόν να πωληθεί ως πετρέλαιο κίνησης. Τα διαφεύγοντα έσοδα του Δημοσίου είναι η διαφορά ΕΦΚ μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης και ο αναλογών ΦΠΑ.

ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ: Με εικονικές πωλήσεις σε πλοία, ποσότητες αφορολόγητου από ΕΦΚ και ΦΠΑ ναυτιλιακού πετρελαίου αποχρωματίζεται και διοχετεύεται ως πετρέλαιο κίνησης για φορτηγά παλαιάς τεχνολογίας ή για πετρέλαιο θέρμανσης. Εχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε θείο και μπορούν να δημιουργήσουν μεγάλες βλάβες σε αυτοκίνητα.

ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΙΝΗΣΗΣ: Φορτία καυσίμων ενώ δηλώνονται προς εξαγωγή, καταλήγουν σε πρατήρια εντός της χώρας ή σε στόλους φορτηγών με ιδιωτικά πρατήρια.

ΔΙΑΛΥΤΕΣ: τολουόλη κ.λπ., μεθανόλη, κ.ά. Είναι άχρωμα αφορολόγητα βιομηχανικά χημικά χαμηλού κόστους (π.χ. 10 σεντ ανά λίτρο) που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή χρωμάτων και όταν νοθεύουν π.χ. βενζίνη προκύπτει κέρδος τουλάχιστον 700 ευρώ ανά κυβικό (ο ΕΦΚ). Είναι επίσης γνωστό... ψυχαγωγικό εισπνευστικό, καρκινογόνο που προκαλεί ζημιές και στο νευρικό σύστημα.

ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ: Βιοντίζελ που εισάγεται σαν σπορέλαιο ή παράγεται σε εγχώριες μονάδες και ανακατεύεται με πετρέλαιο κίνησης σε μεγαλύτερες ποσότητες από τα σημερινά επιτρεπόμενα επίπεδα (7-10%).

SLOPS: Μείγμα πετρελαίου με θαλλασινό νερό και απόβλητα πλοίων (slops), το οποίο αντί να επιστρέψει στα διυλιστήρια, επεξεργάζεται σε παράνομες εγκαταστάσεις και διοχετεύονται στο εμπόριο.

Καθημερινά προκύπτουν νέοι ευφάνταστοι τρόποι για να αποφεύγουν την πληρωμή φόρων στο κράτος και να κλέβουν τον καταναλωτή:

Για παράδειγμα, μπορεί να είναι συνδεδεμένες δύο δεξαμενές σε μία αντλία και με τηλεκοντρόλ να παραδίδει ανάμικτο καύσιμο, ή να είναι «πειραγμένη» μια αντλία και να καταγράφει μεγαλύτερες ποσότητες από όσες παραδίδει. Ή ακόμη να γίνεται ανάμειξη καυσίμων π.χ. βενζίνης 100 οκτανίων με απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων κ.ο.κ. Σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να γεμίσεις ένα ντεπόζιτο με σχετικά σωστή ποσότητα καυσίμων και μετά από μερικές ώρες να ανακαλύψεις ότι έχει... ξεφουσκώσει.

Οπως αποκαλύπτουν στην «Εφ.Συν.» άνθρωποι με γνώση παράνομων πρακτικών, μπορεί το καύσιμο να είχε θερμανθεί με ειδικές σωληνωτές θερμάστρες μέσα στη δεξαμενή, ακόμη και πάνω από 50 βαθμούς Κελσίου και με αυτό τον τρόπο διογκώνεται πριν περάσει από τον μετρητή. Οταν αργότερα πέσει η θερμοκρασία του, επανέρχεται στον αρχικό (μικρότερο) όγκο.

Εχουμε ακούσει ακόμη και για περιπτώσεις που μεμονωμένα πρατήρια συστηματικά δεν τυπώνουν αυτόματα αποδείξεις από την αντλία, επειδή μπορεί να κάνουν αδικαιολόγητες επανεκκινήσεις στο σύστημα εισροών - εκροών ή δεν εξυπηρετούν πληρωμές με κάρτες –και τα δύο ως πρακτικές υποκρύπτουν προβλήματα.

Ο κρατικός μηχανισμός ξέρει πολύ καλά τι συμβαίνει, ξέρει πώς να ξεχωρίσει τα προβληματικά σημεία πώλησης, γνωρίζει και τους υπεύθυνους. Ο καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει ότι σε σχέση με έρευνα του 2019, το λαθρεμπόριο καυσίμων και η κλοπή των καταναλωτών σήμερα έχει... διπλασιαστεί. Αρα το πρόβλημα είναι και πολιτικό

Το φτηνό, το τρώνε οι... σκύλοι

Τα καύσιμα πρέπει να τηρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές για να διατηρούν για πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα σε καλή κατάσταση το ντεπόζιτο, την αντλία καυσίμων, τα ελαστικά σωληνάκια και το σύστημα τροφοδοσίας του κινητήρα ή τους αισθητήρες στην εξάτμιση. Στην πράξη, βέβαια, οι καταναλωτές συχνά έρχονται σε επαφή με νοθευμένα καύσιμα (συνήθως με διάφανο διαλύτη τολουόλης, χαρακτηριστικής οσμής αποχρωματικού, διαφορετική από τη γλυκιά οσμή του βενζολίου) ή με design καύσιμα (πιο δύσκολα ανιχνεύσιμα εργαστηριακά, αλλά το ίδιο επικίνδυνα).

Τα προβληματικά καύσιμα συστηματικά πωλούνται σε τιμές κάτω του κόστους, δημιουργώντας την αίσθηση στον καταναλωτή ότι «κερδίζει», ενώ στην πραγματικότητα κερδίζει... συχνές επισκέψεις στο συνεργείο για καμένες αντλίες καυσίμου (200+ ευρώ), γρήγορη φθορά στα σωληνάκια καυσίμου, επικαθίσεις στον κινητήρα, χαλασμένους αισθητήρες, εκτός ορίων καυσαέρια κ.λπ., αν και προσωρινά το αυτοκίνητο μπορεί να δείχνει ότι «πάει καλύτερα» αφού η τολουόλη έχει αντικροτική ικανότητα 121 οκτανίων και χρησιμοποιείται σε αγωνιστικά ή αεροπορικά καύσιμα.

Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)