Τον Καραμανλή δείχνει για το δυστύχημα Ο ΣΥΡΙΖΑ
Σε εντελώς διαφορετικό συμπέρασμα από την ΝΔ καταλήγει ο ΣΥΡΙΖΑ στο πόρισμα που κατέθεσε στην επιτροπή και σύμφωνα με το οποίο επιρρίπτει ευθύνες στον Κώστα Καραμανλή ζητώντας μάλιστα να διερευνηθεί για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο, για σωματικές βλάβες, για παράβαση καθήκοντος και για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών
Ειδικότερα ο ΣΥΡΙΖΑ καταλήγει στο πόρισμα του, σημειώνοντας πως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717/2014 και λειτουργούσε σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης, όπως και το ETCS, που η ενεργοποίηση του ήταν συνυφασμένη με την ολοκλήρωση των έργων της σύμβασης 717/2014.
Επομένως το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλαδή ο κ. Καραμανλής, ο Υφυπουργός κ. Καραγιάννης, οι γενικοί γραμματείς εκείνης της περιόδου είχαν καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας, όπως επιβάλλεται από τις διατάξεις των άρ.13, 14 και 59 επ. του ν. 4632/2019 που θεσπίστηκε για την ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2016/797 και 2016/ 798.
Σε κάθε περίπτωση εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, δηλαδή ο κ. Καραμανλής, ο Υφυπουργός κ. Καραγιάννης, οι γενικοί γραμματείς εκείνης της περιόδου, μετά την δραματική απομείωση του προσωπικού και μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας και την απόφαση μη άμεσης αποκατάστασης του, είχαν προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις, ώστε να υπάρχει ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου, όπως:
• Το κλείσιμο σταθμών, για ενίσχυση κεντρικών σταθμών με πεπειραμένο προσωπικό
• Την μείωση της επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών
• Την μείωση των επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων
Αυτές οι διορθωτικές αποφάσεις θα διασφάλιζαν την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου, την αναστολή λειτουργίας του, ως την αποκατάσταση των προϋποθέσεων ασφαλούς λειτουργίας.
Επιμένει σε προανακριτική το ΠΑΣΟΚ
Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα όπως είχε γράψει το DNEWS, εκδίδοντας ανακοίνωση αντ’ αυτού με την οποία καταγγέλλει απόπειρα κυβερνητικής συγκάλυψης των αιτιών που οδήγησαν στο δυστύχημα και ζητάει τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής.
«Ούτε το σύνολο της
δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάσθηκαν, η έκδοση
ολοκληρωμένου πορίσματος καθίσταται αδύνατη. Αυτή υπήρξε από την αρχή η
επιδίωξη της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Η στέρηση από την Εξεταστική
Επιτροπή και κατ´ επέκταση από την Ελληνική κοινωνία κρίσιμων
αποδεικτικών μέσων τα οποία με επαγωγικό τρόπο θα οδηγούσαν στην
αποκάλυψη στοιχείων σε σχέση με πράξεις και παραλείψεις προσώπων που
σχετίζονται με την τραγωδία των Τεμπών, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται και
συνδεδεμένα με την κυβερνητική πλειοψηφία πολιτικά πρόσωπα, τα οποία
και προσπαθεί να προστατέψει», τονίζει μεταξύ άλλων το ΠΑΣΟΚ στην ανακοίνωση του.
Ταυτόχρονα προσθέτει πως «από
την άλλη η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής
διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών
ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή όχι από
μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία η οποία απαιτεί να
χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να
βρίσκονται αυτές».
Το ΠΑΣΟΚ δεν παραλείπει να αναφερθεί στο «μπάζωμα» του χώρου του δυστυχήματος επισημαίνοντας πως «αποτέλεσμα των συντονισμένων αυτών αποφάσεων της κυβερνητικής πλειοψηφίας είναι μέχρι σήμερα και παρά τις επίμονες ερωτήσεις να μην έχει δοθεί στη δημοσιότητα από την Κυβέρνηση το ονοματεπώνυμο εκείνου του κυβερνητικού αξιωματούχου που έδωσε την εντολή και συντόνισε τις εργασίες του «μπαζώματος» στον χώρο του δυστυχήματος, ήδη από την επόμενη ημέρα, αλλοιώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο ουσιώδη στοιχεία της έρευνας, γεννώντας ακόμη περισσότερα ερωτηματικά σχετικά με την πυρκαγιά στα τρένα αλλά και ως προς τα εμπορεύματα που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία της μοιραίας σύγκρουσης».
Προανακριτικη για Καραμανλή ζητά η Νέα Αριστερά
Η Νέα Αριστερά ζητά τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Παράλληλα, στο πόρισμα επισημαίνεται πως «εντοπίζεται δραματική κατάρρευση του σιδηρόδρομου, με αποκορύφωμα εν έτει 2023 να συγκρούονται μετωπικά τραίνα που κινούνται σε διπλή γραμμή», τονίζοντας πως ο σιδηρόδρομος είχε εγκαταλειφθεί από το 2019 ενώ βλέπει κατασπατάληση πόρων από το ίδιο διάστημα.
Η Νέα Αριστερά καταγγέλλει την κυβέρνηση πως με ευθύνη της «εγκαταλείφθηκαν σταδιακά όλες οι δικλείδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να έχουν αποτρέψει το τραγικό δυστύχημα», όπως σημειώνουν η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Καρόλου, το σύστημα ραδιοεπικοινωνίας GSM-R και η διαρκώς επιδεινώμενη κατάσταση στον ΟΣΕ, με αποκορύφωμα, την «προδήλως παράνομη» μετάταξη του μοιραίου σταθμάρχη».
«Σκοτεινό σημείο παραμένει η αιτία της μεγάλης πυρκαγιάς που προκλήθηκε κατά τη σύγκρουση, ενώ τα ευρήματα των εμπειρογνωμόνων συνηγορούν για ΄περίεργο΄ φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Αδιευκρίνιστο παραμένει το ποιος έδωσε την εντολή για ‘μπάζωμα’ του χώρου, με αποτέλεσμα να χαθούν πολύτιμα στοιχεία», προσθέτουν.
Τέλος κατηγορούν την πλειοψηφία
πως αποφάσισε τη «μη διεύρυνση του καταλόγου των μαρτύρων - σε πλήρη
αντίθεση με όσα μέχρι και εκείνη τη στιγμή διαβεβαίωνε, γεγονός που μας
ανάγκασε να αποχωρήσουμε από την Εξεταστική Επιτροπή - και εν τοις
πράγμασι ολοκληρώθηκαν πρόωρα οι εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής,
εστάλη η ποινική δικογραφία από την Εισαγγελία Εφετών της Λάρισας, είναι
αναμφισβήτητο ότι έχουν προκύψει νέα πραγματικά περιστατικά».
Το ΚΚΕ, που εξαρχής είχε ζητήσει Προανακριτική Επιτροπή όπως και το ΠΑΣΟΚ, τόνισε στο πόρισμά του ότι «επιβεβαιώθηκαν τόσο οι τεράστιες πολιτικές ευθύνες που διαχρονικά υπήρξαν για την κατάσταση στο σιδηρόδρομο και την ασφάλειά του, αλλά προέκυψαν και ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, εν προκειμένω διαχρονικά των Υπουργών Μεταφορών, αλλά και άλλων, που δια των ενεργειών τους ή των σημαντικών παραλείψεών τους, υπονόμευσαν την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, αποδεχόμενοι έτσι το ενδεχόμενο, αν όχι προδιαγράφοντας την εξέλιξη και του συγκεκριμένου εγκλήματος των Τεμπών».
Τονίζει ακόμα ότι «το εσπευσμένο κλείσιμο των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, όπως και ο αποκλεισμός από την κυβερνητική πλειοψηφία καθοριστικών μαρτύρων, δεν επέτρεψαν να διερευνηθούν τα αίτια της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση των τρένων, όταν μάλιστα αρκετοί εκ των 57 νεκρών υπήρξαν θύματα πυρκαγιάς, καθώς επίσης δεν διερευνήθηκαν οι υπαίτιοι για την απαράδεκτη αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, λίγες μόλις μέρες μετά το δυστύχημα και πριν τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων.
Σίγουρα ως προς αυτά τα δύο τουλάχιστον ζητήματα, η Εξεταστική Επιτροπή όφειλε να συνεχίσει τις εργασίες της, πράγμα που επιβεβαιώνεται και από την κατεύθυνση των ανακριτικών ερευνών, μέσα και από τη σχετική δικογραφία που απεστάλη στην Επιτροπή».
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής Παύλος Σαράκης.
Προανακριτική επιτροπή για όσους υπουργούς σχετίζονται με την μη εκτέλεση της σύμβασης 717 ζητούν και οι Σπαρτιάτες.
Ποινικές ευθύνες όλων των συναρμόδιων υπουργών και υφυπουργών Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 -2023 βλέπει η ΝΙΚΗ. Ο βουλευτής Τάσος Οικονομόπουλος εκτιμά επίσης ότι «την βασική πολιτική ευθύνη αλλά και ποινική ευθύνη για παράβαση καθήκοντος, φέρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αφενός διότι γνώριζε τα προβλήματα των σιδηροδρόμων και ουδέν έπραξε για την αποφυγή ενός σοβαρού δυστυχήματος που ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί, αφετέρου δε μετά το δυστύχημα έδωσε εντολή συγκάλυψης σε όλο το κυβερνητικό επιτελείο, παραβιάζοντας τη νομοθεσία που επέβαλε την διατήρηση ανέπαφου του σημείου του δυστυχήματος μέχρι την ολοκλήρωση των ερευνών».
Πρόταση προς την
εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, «να διευκρινίσει την θέση της ότι για
τα εγκλήματα παραλείψεως κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων
αρμόδια είναι η τακτική Δικαιοσύνη» κατέθεσε ο ανεξάρτητος βουλευτής Κ.
Φλώρος.
Με πληροφορίες από: dnews.gr & efsyn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου