Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013

Η ...υπέρ-εκπαίδευση βλάπτει σοβαρά την ψυχική υγεία των παιδιών! Αφήστε τα παιδιά να παίξουν.



 



 Γράφει

 ο Σάββας Λαμπρίδης

         Δάσκαλος

 «Κάθε παιδί είναι ένας καλλιτέχνης. Το δύσκολο είναι να παραμείνει ένας καλλιτέχνης, όταν μεγαλώσει»
Pablo Picasso
            Η ενασχόληση των παιδιών με πολλές διαφορετικές δραστηριότητες ακόμα και αν είναι συμβατές με την ηλικία τους έχει σαν αποτέλεσμα μια επίπλαστη ωριμότητα που τελικά τα αφήνει ακάλυπτα συναισθηματικά στη μετέπειτα ζωή τους και άρα ανώριμα.

            Κι ενώ οι γονείς βιάζονται να δουν τα παιδιά τους «μεγάλα», στις διαδικασίες που τελικά τα ωθούν τα καθηλώνουν σε διαρκή ανωριμότητα, ενώ από την άλλη, προσπαθούν, ώστε αυτά να μη στεναχωρηθούν ή ζοριστούν.
Φροντίζουν για αυτά πριν απ’ αυτά, δεν τους χαλούν  καταναλωτικά χατίρια, τείνουν να απορροφούν το ζωτικό χώρο έκφρασης τους και τα προσαρμόζουν στα πρέπει και στις απαιτήσεις μιας επίπλαστης πραγματικότητας που αυτοί κρίνουν «σωστή» για να μην «πονέσουν».  
Οι γονείς εκπαιδεύουν με τον τρόπο αυτό τα παιδιά σε μία ψεύτικη αίσθηση προσωπικής αδυναμίας κι ανωριμότητας μην μπορώντας  έτσι αυτά να παρέμβουν και να ελέγξουν τίποτα στη ζωή τους.
Συναισθήματα, όπως αυτά του πόνου, της θλίψης, της απελπισίας, της στεναχώριας μοιάζουν απαγορευμένα στη ζωή και τείνουν να αποτελούν ένδειξη αδυναμίας. Σε συναισθηματικό επίπεδο τα παιδιά καλούνται τελικώς να μην αισθάνονται, προκειμένου να μην λυγίσουν ή πονέσουν. Η «γυάλα της ευτυχίας», που μέσα της τοποθετούν οι γονείς τα μικρά παιδιά, για να μην πονέσουν ή πληγωθούν και η προσπάθεια κουκουλώματος της θλίψης είναι βαθύτατα απελπιστική και καταστροφική διαδικασία. Η αγωνιώδης γονεϊκή επίκληση «μη στεναχωριέσαι» απευθύνεται βασικά σε εκείνον που την διατυπώνει. Στην πραγματικότητα λέγεται: «μη στεναχωριέσαι, πέρνα καλά, γιατί δεν αντέχω δυσάρεστες καταστάσεις». Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά αναπτύσσονται με υπερπροστασία και άγχος, διδάσκονται να κρύβουν ή να αρνούνται τη θλίψη και τον πόνο στη ζωή, καθηλώνονται σε ανώριμες σχέσεις και επιζητούν μάταια φροντίδα. Κι άρα, ακόμα κι αυτή η ψεύτικη επιταγή της εποχής του «don’t worry, be happy” καταλήγει να συμβάλει στην ενήλικη ανωριμότητα των νέων.
Και εν τέλει, η υπέρ τροφοδότηση  και η ψευδής εικόνα της πραγματικότητας έχει σαν αποτέλεσμα   την καταθλιπτική διάθεση σε παιδιά κι εφήβους, η οποία αυξάνεται με ρυθμό μεταδιδόμενης νόσου. Οι νέοι δυσκολεύονται να αντλήσουν ικανοποίηση από την καθημερινή τους ζωή. Νιώθουν κουρασμένοι, γκρινιάζουν έντονα, εκφράζουν δυσθυμία και διασκεδάζουν με τρόπο ψυχαναγκαστικό και τραγικά μοναχικό. Δε μπορούν εύκολα να χαρούν και δείχνουν να απολαμβάνουν δραστηριότητες με έντονο το στοιχείο της αυτοκαταστροφικότητας. Η στέρηση της χαράς και της απόλαυσης του ομαδικού παιχνιδιού τείνει να αποτελέσει αφόρητη πραγματικότητα, ενώ η απογοήτευση και η μελαγχολία αποκτούν νόημα και αξία στις νεανικές καρδιές.
 Από τη μία, λοιπόν, οι γονείς βιάζονται να ενηλικιωθούν τα παιδιά τους, από την άλλη τα καθηλώνουν σε διαρκή ανωριμότητα. Μέσα σ’ αυτή την διαδικασία αν κάτι χάνεται βέβαια είναι η παιδικότητα.
Τα παιχνίδια της προσχολικής ηλικίας, για παράδειγμα, αποτελούν πλέον πιστές απομιμήσεις αντικειμένων της ενήλικης ζωής (οχημάτων των ενηλίκων-κινητών τηλεφώνων- υπολογιστών) τα παιδιά πλέον δεν αυτοσχεδιάζουν, μιμούνται καταθλιπτικά τους μεγάλους. Πριν την εισαγωγή των παιδιών στην Α΄ Δημοτικού, τα περισσότερα γνωρίζουν να γράφουν γράμματα της αλφαβήτας και αριθμούς ή και να συλλαβίζουν. Και πριν ολοκληρωθεί η βασική εκπαίδευση των έξι τάξεων του Δημοτικού, οι μαθητές καταλήγουν να εργάζονται περισσότερες ώρες από τους γονείς τους!
Μέχρι το μεσημέρι μαθήματα στο σχολείο( ωράριο πλέον μέχρι τις 14:00 ή 16:30) , στην συνέχεια μία ή δύο ξένες γλώσσες κι εξωσχολικές δραστηριότητες (μπαλέτο, καράτε, μουσική…) και ασφαλώς τις βραδινές ώρες μελέτη για την επόμενη ημέρα...! Το παιδικό παιγνίδι και τραγούδι, ο αυτοσχεδιασμός, η συναναστροφή με τους συνομηλίκους (το βασικότερο στοιχείο για την εξελιξή τους), ο αυτοδιαχειριζόμενος ελεύθερος χρόνος, η ανεμελιά και το κέφι των μικρών παιδιών τείνουν να εξαφανιστούν.
Όσο για τους εφήβους, το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα μέχρι την τελευταία τάξη του Λυκείου γίνεται εξαιρετικά εξαντλητικό κι αποτελεί ξεκάθαρη μορφή κακοποίησης της ζωντάνιας και του κεφιού τους για ζωή. Δεν διασκεδάζουν, ούτε συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες (δεν είναι διασκέδαση η παρουσία των εφήβων στις καφετέριες ως εκπαιδευόμενοι αλκοολικοί!).
Συχνά, καταλήγουν να ζουν μία έντονη μοναξιά ατομικής ικανοποίησης κι απόλαυσης. Δε επικοινωνούν επαρκώς με τους συμμαθητές τους και δεν αυτονομούνται με τρόπο λειτουργικό. Με λίγα λόγια, τα παιδιά της χαράς και της ζωής καταλήγουν παιδιά του καθήκοντος, της καριέρας και της μοναξιάς.
                    Παρόλα αυτά βέβαια υπάρχει και η άποψη ότι χωρίς όλα αυτά τα «εφόδια» η ζωή των παιδιών θα είναι δύσκολη και χωρίς «κοινωνική καταξίωση».
Ας αναρωτηθούμε όμως αν τα παιδιά μας θα πρέπει να γίνουν άβουλοι υστερικοί παπαγαλιστές με πτυχία χωρίς κρίση. Απλά εργαλεία κερδοφορίας μιας κανιβαλιστικής ζούγκλας, με εφόδια, τεχνικές, χωρίς αισθητική, τέχνη, πνεύμα και ψυχική υγεία. Με μισθούς που θα τους καταναλώνουν αύριο στους ψυχαναλυτές, στο shopping therapy, και στα ψυχοφάρμακα και όχι στην ισορροπημένη εξέλιξή τους.  Γι αυτό ας επικεντρωθούμε στο σεβασμό της ηλικίας των παιδιών και των νέων μας.
              Το σχολείο δε μπορεί να είναι μια πρέσα που πολτοποιεί το παιδί με συνεχείς εξετάσεις, εκπαιδεύοντας τον αυριανό εργάτη χωρίς ωράριο εργασίας και δικαιώματα! Και το σπίτι ένας σιωπηρός χώρος εργασίας και «κοινωνικοποίησης» μπροστά σε οθόνες διαφορετικών διαστάσεων. Τα social media (κοινωνικά μέσα δικτύωσης) γεννάν αντικοινωνικά παιδιά!     
             Ας αφουγκραστούμε λοιπόν τις ανάγκες τους και ας τα αφήσουμε να διαχειριστούν το χρόνο τους. Να παίξουν σε κοινωνικά παιχνίδια, ωριμάζοντας μόνα τους, διεκδικώντας τον κόσμο τους και όχι επιβάλλοντας τους το δικό μας με τα δικά μας όνειρα. Και ας αγωνιστούμε για ένα σχολείο που θα σέβεται τον άνθρωπο, θα τον κοινωνικοποιεί και δεν θα τον μετατρέπει σε έναν μοναχικό μονομάχο ανταγωνιστή, που μετά από εξοντωτικές αλλεπάλληλες εξεταστικές περιόδους θα «προσαρμόζεται» στις επιταγές της αγοράς άβουλος χωρίς αντιστάσειςς!     




12 σχόλια:

  1. ase mas re sabba!!! tora teleftaia grafeis, grafeis...poios sakouei?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το πεντάλεπτο του Ζάχου Χατζηφωτίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σάββα, κούρασες. Φτάνει! Σε λίγο δε θα σε διαβάζει κανείς.
    Ένας καλός φίλος και συνάδελφος.






    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. 11:32 & 12:15
    Προφανώς και δεν απευθύνεται σε εσάς…
    Εσείς μπορείτε να μιλάτε μεταξύ σας…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτός τουλάχιστον γράφει δε μουκανίζει.
    Απλά αν σας ενοχλεί μην τον διαβάζεται...
    Αλλά αφού το κάνετε... μάλλον "όσα δεν φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια"
    Φτάνουν οι προσωπικές επιθέσεις. Στο κάτω κάτω δεν σας αφαίρεσε κανένας το δικαίωμα να εκφραστείτε και εσείς... ή μήπως δεν μπορείτε και την εκφραστική σας ανέχεια την ονομάζεται "ταπεινότητα" και την εκφράζεται σαν τυφλή επίθεση;

    Η άποψη πάντως είναι ενδιαφέρουσα και σίγουρα πρέπει να ανοίξει μια συζήτηση στην εκπαιδευτική κοινότητα για πληροφόρηση των γονέων και όλων τον εμπλεκομένων στη διαδικασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. 2:48 μ.μ.
      Για να μη θεωρήσει κανείς ότι κάνεις ό,τι ακριβώς καταλογίζεις στους άλλους, δηλαδή μουκανίζεις, να σε πληροφορήσω πως έχεις ένα θεματάκι με τις φωνές των ρημάτων.
      Ονομάζετε και όχι ονομάζεται.
      Εκφράζετε και όχι εκφράζεται.
      Διότι στη συγκεκριμένη περίπτωση που τα χρησιμοποιείς, είναι στην ενεργητική φωνή.
      Όχι τίποτα άλλο ρε αδερφέ, αλλά μη σε κατηγορήσει κανείς και για γλωσσική ή γραμματική ανέχεια!

      Διαγραφή
  6. xaxaxaxaxaxaxaxaaxxaxaaxaxaxxaxaxaxaaxaxaxaxxaxa

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εσύ αφού δεν είσαι παιδί, γιατί το παίζεις τόσο πολύ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Α! ισύ εχς ξιφύγ τιλείως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είχαν λήξει τα άτιμα και δεν προσεξε όταν τα πήρε! Προσεξε παιδι μου τι παίρνεις.Η επισκεψη στο γιατρο κοστιζει. Προσεξε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Μπράβο κ.Λαμπρίδη
    Έχετε τεκμηριωμένο λόγο ανεξάρτητα από το αν συμφωνεί ή διαφωνεί κάποιος με τις απόψεις σας
    Ο δημόσιος επώνυμος και εποικοδομητικός λόγος σας, έλειπε από μία κοινωνία στην οποία η πλειοψηφία αναδεικνύεται μόνο μέσα από την υποτίμηση (;) του άλλου, μια και προφανώς δεν έχει να επιδείξει κάτι δημιουργικό.
    Καλή δύναμη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. ΣΑΒΒΑ ΠΑΝΤΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΣΟΥ ΑΝ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΦΟΡΕΣ ΣΗΚΩΝΟΥΝ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΕΓΚΕΦΑΛΟΥΣ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΟΥΣΕΣ ΣΧΟΛΙΩΝ ΓΙΑΤΙ ΑΣΧΟΛΕΙΣΤΕ;; ΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΦΩΤΟ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΥ ΓΙΑΤΙ ΜΠΑΙΝΕΤΕ ΣΤΟΝ ΚΟΠΟ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΕΤΕ ;;;; ΓΙΑΤΙ ΣΠΑΤΑΛΑΤΕ ΚΥΡΙΟΙ ΕΙΔΗΜΟΝΕΣ ΤΟΝ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΧΡΟΝΟ ΣΑΣ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΠΟΥ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΠΑΞΙΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ ;;;
    ΜΑΛΛΟΝ ΑΝ ΔΕΝ ΕΚΦΡΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΣΑΣ ΘΑ ΣΚΑΣΕΤΕ
    ΑΛΛΑ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΙΤΕ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)