Στο περίφημο «Συμπόσιο» του Πλάτωνα, ο Σωκράτης ανέλυσε την
έννοια του έρωτα. Κατά τον Σωκράτη, ο
μεγαλύτερος έρωτας κάθε ανθρώπου, είναι η επιθυμία των καλών πραγμάτων, δηλαδή
ο έρωτας για το καλό και για την απόκτησή του. Και ακόμη περισσότερο για την
παντοτινή κτήση.
Όλοι οι άνθρωποι κυοφορούμε, κατά τον Σωκράτη, και σε κάποια
ηλικία, η φύση μας επιθυμεί να γεννήσει. Δεν μπορεί όμως να γεννήσει μέσα στο
άσχημο, παρά μόνο μέσα στο ωραίο. Αναζητά το ωραίο και όταν το βρει, επέρχεται
ο τοκετός και γεννάει! Έτσι το αθάνατο στοιχείο της θνητής μας φύσης είναι η
κύηση και η γέννηση.
Όταν ο Σωκράτης μιλάει για έρωτα και γέννηση, αναφέρεται σε
δύο κατηγορίες ανθρώπων. Σε εκείνων που ζητούν να εξασφαλίσουν την αθανασία και
την υστεροφημία τους, μέσα από την γέννηση παιδιών. (Είναι αυτοί που εγκυμονούν
στα σώματα) και σε εκείνων που εγκυμονούν στις ψυχές περισσότερο και αναζητούν
το ωραίο, για να γεννήσουν μέσα του! Να γεννήσουν την φρόνηση, την δημιουργία
και την δικαιοσύνη.
Ο Σωκράτης θεωρεί ότι, αυτού τους είδους τα «παιδιά» είναι
αθάνατα και ωραιότερα από τα φυσικά παιδιά. Όπως τα «παιδιά», που άφησε ο
Όμηρος με τα έπη του, ή ο Σόλων με τους νόμους του.
Η ομορφιά της ψυχής είναι κατά τον Σωκράτη, πολυτιμότερη από
αυτή του σώματος, έτσι ώστε αν κάποιος αξιόλογος, ως προς την ψυχή του, ακόμα
κι αν έχει πολύ μέτρια ομορφιά, αυτό θα είναι αρκετό για να τον ερωτευτεί
κάποιος και να γεννήσει μαζί του!
Η αναζήτηση του ωραίου, είναι για τον Σωκράτη, αυτό για το
οποίο αξίζει να ζει ο άνθρωπος. Βλέποντας ο άνθρωπος την ομορφιά, έχει την
ευκαιρία να γεννήσει την αληθινή αρετή και αφού την γεννήσει, να την αναθρέψει
και τότε θα έχει την δυνατότητα να γίνει αθάνατος!
Ο Σωκράτης λέει, για την απόκτηση αυτού του αγαθού της
ομορφιάς, δεν θα μπορούσε να βρεθεί καλύτερος βοηθός για την ανθρώπινη φύση,
από τον έρωτα!
Έτσι μίλησε για τον έρωτα ο πανέξυπνος γέροντας πριν 2400
χρόνια, φέρνοντας στον κόσμο ακόμα ένα από τα δεκάδες δικά του «παιδιά» να μνημονεύει
ανά τους αιώνες την αξεπέραστη συμμετοχή του έρωτα στην εξέλιξη του ανθρώπου,
δηλαδή στην θέωσή του!
Κώστας Δανάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου