Τρίτη 3 Ιουνίου 2014

Γενική συνέλευση ΕΣΜΥΕ : Να ενισχυθούν τα Μικρά Υδροηλεκτρικά με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα τους



 
– Η καθήλωση τους οφείλεται στις πολιτικές που εφαρμόζονται για την ενεργειακή αγορά
Πραγματοποιήθηκε στις 31.05.14 η ετήσια Γενική Συνέλευση του ΕΣΜΥΕ στην Αριδαία Πέλλας. Στην συνέλευση συμμετείχαν περί τις 60 εταιρίες και φυσικά πρόσωπα μέλη του ΕΣΜΥΕ από όλη την χώρα.

Στην εισήγηση του ο πρόεδρος του ΕΣΜΥΕ Γιάννης Σηφάκης αναφέρθηκε στις ευρωπαϊκές πολιτικές για τις ΑΠΕ, στην κατάσταση και τα προβλήματα της ενεργειακής αγοράς στη χώρα μας, στην κατάσταση των Μικρών Υδροηλεκτρικών, στην ανάγκη συνέχισης της ένταξης τους στον αναπτυξιακό νόμο, σε νομοθετικές αποφάσεις των τελευταίων κυβερνήσεων που αντιστρατεύονται την ανάπτυξη τους, στα προβλήματα με τα ηλεκτρικά δίκτυα, στην ανάγκη να εφαρμοστούν οι αποφάσεις να πηγαίνουν στους κατοίκους των περιοχών εγκατάστασης τα ανταποδοτικά που παρακρατούνται από τα υδροηλεκτρικά, στην ανάγκη συνεργασίας με άλλους συνδέσμους, στον Ευρωπαϊκό Σύνδεσμο κλπ.
Η Γενική συνέλευση εξέφρασε την άποψη ότι τα Μικρά Υδροηλεκτρικά με βάση τα σημαντικά συγκριτικά τους πλεονεκτήματα ( παράγουν φτηνή πράσινη ενέργεια, σταθεροποιούν το δίκτυο, έχουν μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία, συμβάλλουν στην περιφερειακή συνοχή κυρίως ορεινών και ημιορεινών περιοχών της χώρας, ιδρύονται στην πλειοψηφία τους από μικρομεσαίες επιχειρήσεις της περιφέρειας, υστερούν έναντι των θεσμοθετημένων στόχων για το 2020 κλπ) πρέπει να ενισχυθούν και όχι να καταδικάζονται σε καθήλωση.


 
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΕΣΜΥΕ

Αγαπητοί συνάδελφοι, αγαπητοί φίλοι
    Σας καλωσορίζουμε στην Αριδαία για μια ακόμη Γενική Συνέλευση του ΕΣΜΥΕ, και θεωρούμε τιμή και χαρά μας να φιλοξενούμε για τρίτη φορά Γενική συνέλευση πανελλήνιου κλάδου σε μια επαρχιακή πόλη, σε μια επαρχία στην μεθόριο. Αν θέλετε, ακόμη και αυτό καθ’ εαυτό το γεγονός μαρτυρά την διαφορετική λογική και νοοτροπία του κλάδου μας σε σχέση με την κατεστημένη λογική που θέλει τις γενικές συνελεύσεις πανελληνίων κλάδων να γίνονται, κατά τεκμήριο, στην πρωτεύουσα. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο κλάδος των Μικρών Υδροηλεκτρικών κατά συντριπτική πλειοψηφία αποτελείται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εδρεύουν στην επαρχία, συμβάλλοντας στην περιφερειακή ανάπτυξη κυρίως ορεινών ή ημιορεινών περιοχών με πλειάδα επαγγελμάτων να ασχολούνται με την μελέτη, κατασκευή, παρακολούθηση  και συντήρηση των μικρών υδροηλεκτρικών έργων. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που θεωρούμε και διεκδικούμε να συνεχίσουν τα ΜΥΗΕ να είναι επιλέξιμα και στον νέο αναπτυξιακό νόμο που ετοιμάζεται . Yπάρχουν-δυστυχώς- πληροφορίες ότι δεν είναι στις προθέσεις των πολιτικών παραγόντων ( στην Ευρώπη και στη χώρα μας) η συνέχιση της επιδότησης τους.
ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΕ
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,
Το 2014 είναι μια (άλλη μια) σημαντική χρονιά για την ενέργεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συζητήθηκε η πολιτική για το Κλίμα και την Ενέργεια για το 2030 στο Ευρωκοινοβούλιο, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Συμβούλιο Αρχηγών. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί το φθινόπωρο.
Κατά την άποψη των ΑΠΕ σε Ευρωπαϊκό επίπεδο απαιτείται η υιοθέτηση τριών δεσμευτικών στόχων για το 2030 ήτοι 35% Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, 40% Εξοικονόμηση ενέργειας και 40% Μείωση εκπομπών Διοξειδίου του άνθρακα, ώστε να αντιμετωπιστεί η αδήριτη ανάγκη επίτευξης μεγαλύτερης ενεργειακής ανεξαρτησίας, οικονομικής ανάπτυξης της ΕΕ και αποφυγής των χειρότερων επιπτώσεων των κλιματικών αλλαγών.
Στο παρελθόν δεσμευτικοί στόχοι αποτέλεσαν τον πυρήνα των πολιτικών της ΕΕ για την προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Χάρη στην έγκαιρη έγκριση των εθνικών και ευρωπαϊκών στόχων, οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κατέχουν βαρύνουσα θέση στην παγκόσμια αγορά των ΑΠΕ.
Για να συνεχιστεί η θετική αυτή πορεία και να συνεχίσει η ΕΕ να έχει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον τομέα αυτό φιλόδοξοι και δεσμευτικοί στόχοι για τις ΑΠΕ για το 2030 πρέπει να αποτελέσουν τον ακρογωνιαίο λίθο του μετά το 2020 νομοθετικού πλαισίου της ΕΕ.

Οι φιλόδοξοι και δεσμευτικοί στόχοι ΑΠΕ για το 2030 θα προσφέρουν μακροχρόνια επενδυτική ορατότητα και θα παρέχουν στη βιομηχανία και στους επενδυτές τη βεβαιότητα και την ασφάλεια που απαιτείται, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι αναγκαίες επενδύσεις, οι οποίες με τη σειρά τους μέσω οικονομιών κλίμακας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση του κόστους των τεχνολογιών και θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Η απογοητευτική απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του κ. Μπαρόζο ήταν να προτείνει στόχο 27% ΑΠΕ για το 2030. Ένας τέτοιος στόχος υπονομεύει την Ευρωπαϊκή πρωτοπορία και ηγεσία στην καινοτομία και τεχνολογία των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, καθώς και την προσπάθειά της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
   είναι αποτέλεσμα μιας πολιτικής απόφασης του Προέδρου Μπαρόζο, που βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία με τα αποτελέσματα των μοντέλων και μελετών της ίδιας της Επιτροπής, τα οποία υποστηρίζουν υψηλότερα επίπεδα διείσδυσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενεργειακής αποδοτικότητας και εξοικονόμησης ενέργειας.
   δεν λαμβάνει υπόψη την πολιτική πραγματικότητα στα άλλα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης: την πολύ ισχυρή τοποθέτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπέρ των 3 δεσμευτικών στόχων (40 % μείωση των αερίων θερμοκηπίου, 30 % ΑΠΕ και 40 % EE ) καθώς και την αύξηση της στήριξης των Α.Π.Ε. στο Συμβούλιο Επιτρόπων.
   Η πρόταση Μπαρόζο συνιστά μια αποτυχία της Επιτροπής γιατί το 27 % ΑΠΕ, πέρα από ουσιαστικά ασήμαντος είναι και «μη – στόχος» μια και χωρίς καν στόχο ΑΠΕ, η διείσδυση των ΑΠΕ θα φτάσει το 26,5% το 2030 αποκλειστικά λόγω του στόχου μείωσης 40% του διοξειδίου του άνθρακα.  Δεδομένου, λοιπόν, ότι ο στόχος 40% μείωση των αερίων του θερμοκηπίου εμπεριέχεται στην πρόταση Μπαρόζο, το 27 % στόχος ΑΠΕ δεν έχει κανένα νόημα και καμία επίπτωση και αποτελεί ουσιαστικά εμπαιγμό.

Είναι προφανές επομένως, σε κάθε λογικό και καλοπροαίρετο ευρωπαίο πολίτη ότι η πρόταση της Επιτροπής, πέρα από ανακόλουθη σε σχέση με τα στοιχεία των δικών της μελετών, είναι κατώτερη των απαιτήσεων των καιρών και των προσδοκιών των λαών της Ευρώπης.   
Η Επιτροπή θα έπρεπε απλά να κάνει αυτό για το οποίο εκλέχτηκε: να διαφυλάξει τα συμφέροντα των πολιτών της Ευρώπης και κυρίως το μέλλον τους, επιλέγοντας το μεγαλύτερο δυνατό στόχο για τις ΑΠΕ για το 2030 και ανοίγοντας το δρόμο για το στόχο του 2050.
Επιμένουμε σε αυτό που λόγω των τραγικών εξελίξεων στην Ουκρανία βρίσκεται στην επικαιρότητα:
Ένας στόχος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας 30% για το 2030 θα μειώσει την εξάρτηση της Ευρώπης από τις εισαγωγές φυσικού αερίου σχεδόν τρεις φορές περισσότερο από ότι η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για στόχο 27 %, όπως αποδεικνύουν τα ίδια τα στοιχεία της Επιτροπής, γεγονός που συνιστά ιδιαίτερα σημαντική συνεισφορά στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
 Η κατάσταση αυτή οφείλει να μας αφυπνίσει: Οι Ευρωπαίοι βασίζονται στις πιο ασταθείς και ευμετάβλητες περιοχές του κόσμου για την ενεργειακή ασφάλεια τους. Για κάθε νέο σταθμό παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα που κατασκευάζουμε στην Ευρώπη, δεσμευόμαστε για την αγορά του καυσίμου από το εξωτερικό για πολλά χρόνια, χωρίς καμία ασφάλεια".
Κάθε Ευρωπαίος πληρώνει 2 ευρώ καθαρά ημερησίως, σε πηγές εκτός της ΕΕ. Ας σταματήσουμε να δημιουργούμε πλούτο για τους ήδη πλούσιους στη Ρωσία, το Κατάρ και τη Σαουδική Αραβία, πολλές φορές στην ουσία στηρίζοντας και αντιδημοκρατικά ή αυταρχικά καθεστώτα σε ευαίσθητες περιοχές του κόσμου. 
Αντίθετα ας επενδύσουμε σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, στις Ευρωπαϊκές ενεργειακές πηγές οι οποίες δεν εισάγονται, δεν θα εξαντληθούν ποτέ, μειώνουν τη ρύπανση του περιβάλλοντος, είναι η ασπίδα μας στις κλιματικές αλλαγές και προσφέρουν φθηνή, καθαρή ενέργεια στους πολίτες της Ευρώπης.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ- Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ
Είναι σε όλους μας γνωστοί οι λόγοι που έφεραν την ενεργειακή αγορά στη χώρα μας στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Η έλλειψη μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης πολιτικής των ελληνικών κυβερνήσεων για την ανάπτυξη της ενεργειακής αγοράς , η πολιτική κυριαρχία συμφερόντων του φυσικού αερίου και γενικά των ορυκτών καυσίμων, η επικράτηση στα πλαίσια της ανάπτυξης των ΑΠΕ συμφερόντων ξένων χωρών που είναι προμηθευτές τεχνολογίας στα φωτοβολταϊκά και διαπλοκών πολλών ιθυνόντων που λόγω των ίδιων συμφερόντων τους δεν πήραν έγκαιρα μέτρα για την μείωση  της διείσδυσης τους ( ιδιαίτερα από το 2012 και μετά) με δεδομένο ότι είναι ακριβές τεχνολογίες και είχε υπερκαλυφθεί ο ενδιάμεσος στόχος του 2014 πολύ νωρίτερα, οι στρεβλώσεις της Ο.Τ.Σ., η μείωση της κατανάλωσης λόγω της κρίσης και οι δυσκολίες είσπραξης των εσόδων της ΔΕΗ λόγω της οικονομικής κατάρρευσης των νοικοκυριών  κλπ.
Η κατάσταση έφθασε στο απροχώρητο και  η απειλή για την βιωσιμότητα του συνόλου των εταιριών που ασχολούνται με τις ΑΠΕ ήταν το κυρίαρχο στοιχείο που χαρακτήρισε την κατάσταση στις ΑΠΕ από την περσινή μας συνέλευση ως τώρα. Ήταν  φυσιολογικό λοιπόν ο Σύνδεσμος να απασχοληθεί κατά κύριο λόγο με το ζήτημα αυτό προσπαθώντας να προστατεύσει τα συμφέροντα του κλάδου των ΜΥΗΕ, τις επιχειρήσεις που λειτουργούν ΜΥΗΕ αλλά και την δυνατότητα των εταιριών που έχουν αιτηθεί την ίδρυση ΜΥΗΕ και δεν έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση τους να μπορέσουν να υλοποιήσουν τις επενδύσεις που έχουν προγραμματίσει, ιδιαίτερα μέσα στην περίοδο της βαθιάς παρατεταμένης κρίσης.   
Ακόμη να αναδεικνύει σε κάθε ευκαιρία τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των ΜΥΗΕ και να προσπαθεί να πείσει τους διοικούντες ότι η φύση του κλάδου, η μεγάλη υστέρηση στην διείσδυση ΜΥΗΕ στο ενεργειακό μείγμα ( σε σχέση με την ανάπτυξη τους διεθνώς), η μεγάλη εγχώρια προστιθέμενη αξία τους και η σταθεροποίηση που προσφέρουν στο δίκτυο καθώς και η φύση της πλειοψηφίας των εταιριών που ασχολούνται με την ανάπτυξη τους  είναι σημαντικοί λόγοι που επιβάλλουν την υποβοήθηση τους και όχι την καθήλωση τους όπως συμβαίνει – δυστυχώς- όλα τα τελευταία ιδίως χρόνια.
Και η καθήλωση αυτή είναι απολύτως πραγματική, ουδεμία υπερβολή δεν εκφράζουμε χρησιμοποιώντας τέτοιες εκφράσεις :
Τον τελευταίο χρόνο ( από την προηγούμενη συνέλευση μας ως σήμερα) έχουν μπεί στο σύστημα 2 μόλις ΜW ΜΥΗΕ και έχουν εκδοθεί 8 άδειες εγκατάστασης ΜΥΗΕ συνολικά 8 ΜW, που ήταν σε συνέχεια 11 αδειών εγκατάστασης που εκδόθηκαν το 2012 ( συνολικής ισχύος 17 ΜW), 13 αδειών εγκατάστασης που εκδόθηκαν το 2011 και 11 αδειών το 2010.
Σε κατασκευαστική φάση βρίσκονται 1-2 ΜΥΗΕ.
Τα στοιχεία αυτά αποτελούν αδιάσειστο μάρτυρα της πλήρους απαξίωσης των ΜΥΗΕ από πλευράς των κυβερνήσεων και είναι απολύτως αποδεικτικά για την σημερινή κατάσταση του κλάδου ( επενδυτών, μελετητών, κατασκευαστών, προμηθευτών, συντηρητών κλπ) όλα τα τελευταία χρόνια.
 Ένας κλάδος που υφίσταται τέτοιες επιθέσεις κάθε χρόνο επί σειρά ετών πότε με συνεχείς αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου όσον αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση, χωρίς καμιά προστασία στον ηλεκτρικό χώρο παρά τα πλεονεκτήματα των ΜΥΗΕ σε σχέση με το δίκτυο, την εισαγωγή νέων περιορισμών ( εγγυητικές για την διατήρηση των όρων σύνδεσης, χαράτσι για την διατήρηση των αδειών παραγωγής, περιορισμούς στον χρόνο διατήρησης και ανανέωσης των αδειών εγκατάστασης σε συνθήκες ανυπαρξίας τραπεζικής χρηματοδότησης κλπ) και ακόμη χαράτσι 10% του τζίρου του 2013 για το ταμείο του ΛΑΓΗΕ την στιγμή που τα ΜΥΗΕ δεν ευθύνονται στο ελάχιστο για την κατάρρευση της ενεργειακής αγοράς και new deal στις τιμές ( παρότι είναι από τις χαμηλότερες στην διεθνή αγορά) είναι πραγματικής απορίας άξιο πώς καταφέρνει και εξακολουθεί να υφίσταται και να παλεύει.
Και εξακολουθούμε να παλεύουμε όλοι μας, αγαπητοί συνάδελφοι, γιατί πιστεύουμε στην τεχνολογία που υπηρετούμε, γιατί θεωρούμε ότι τα ΜΥΗΕ με τα τόσα αντικειμενικά πλεονεκτήματα τους θα μπορέσουν να πάρουν την θέση που τους αξίζει στην ενεργειακή αγορά, πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή θα επικρατήσει το αυτονόητο που στην χώρα μας είναι πραγματικά ζητούμενο.
Επιμένουμε γιατί τα ΜΥΗΕ είναι η τεχνολογία που στις χώρες που δεν έχει φθάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα ανάπτυξης υποβοηθείται διεθνώς, όπως συμβαίνει σε όλες τις γειτονικές μας χώρες. Με πολιτικές και στόχους που υπηρετούν την ανάπτυξη τους ( αύξηση τιμών αποζημίωσης της παραγόμενης kWh από ΜΥΗΕ, ιδιαίτερα των πιο μικρών έργων, αντιμετώπιση νομοθετικών προβλημάτων στην ανάπτυξη τους). Η χώρα μας παρασυρμένη από τα συμφέροντα άλλων τεχνολογιών ( κυρίως του φυσικού αερίου και των φωτοβολταϊκών) και με εξαιρετική αδυναμία εξέτασης της ανάγκης σημαντικής διαφοροποίησης των πολιτικών για τα ΜΥΗΕ από τις πολιτικές χωρών της ΕΕ που έχουν επιτύχει στο παρελθόν σημαντική εκμετάλλευση τους ( 5, 6 και 7 φορές μεγαλύτερη εκμετάλλευση του μικροϋδροδυναμικού τους σε σχέση με την χώρα μας) έχει βάλει φραγή στην ανάπτυξη τους και ταλαιπωρεί σημαντικά έναν μικρό αλλά δυναμικό κλάδο που θα μπορούσε να προσφέρει στην εθνική οικονομία και στην απασχόληση, στην μείωση της ενεργειακής εξάρτησης και στην σταθεροποίηση των δικτύων. Με μικρή, ίσως, συνεισφορά αλλά σημαντική αν αναλογιστεί κανείς την κατάρρευση της χώρας μέσα στην βαθιά παρατεταμένη κρίση.
Μέσα σ’ αυτή την επίθεση η συγκράτηση της μείωσης της τιμής αποζημίωσης για τα ΜΥΗΕ με το new deal μπορεί να πιστωθεί θετικά στην μεγάλη προσπάθεια του Συνδέσμου. Ακόμη η συνέχιση της ένταξης των ΜΥΗΕ στον αναπτυξιακό νόμο από την περασμένη συνέλευση ως την στιγμή που σταμάτησε να υπάρχει αναπτυξιακός. Εντάχθηκαν κάποια έργα που ευελπιστούμε ότι θα κατασκευαστούν.
Όμως ακούγονται φωνές και υπάρχουν πληροφορίες ότι στον νέο αναπτυξιακό που μελετάται από τους αρμόδιους στην Ευρώπη και την χώρα μας η πιθανότερη εξέλιξη είναι η απένταξη των ΜΥΗΕ από το καθεστώς άμεσης επιδότησης και πιθανότατα επιδότησης με οποιονδήποτε τρόπο. Η εξέλιξη αυτή πρέπει να αποφευχθεί. Πρέπει ο σύνδεσμος να προσπαθήσει να πείσει για την ανάγκη συνέχισης της ένταξης τους στον αναπτυξιακό νόμο. Η τυχόν μη ένταξη τους θα καταστήσει σχεδόν απαγορευτική για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις την επένδυση σε ΜΥΗΕ ιδιαίτερα με την σημερινή κατάσταση του τραπεζικού τομέα και θα οδηγήσει σε ενασχόληση μόνο των μεγάλων εγχώριων και ξένων επιχειρήσεων με τα ΜΥΗΕ. Πολλά αξιόλογα έργα ( κυρίως μικρότερα των 2 ΜW, που  αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία των έργων που δύνανται να αξιοποιηθούν στις συνθήκες της χώρας μας) θα μείνουν αναξιοποίητα γιατί δεν θα αποτελούν αντικείμενο ενδιαφέροντος για τις μεγάλες εταιρίες που μόνο αυτές θα μπορούν να τύχουν χρηματοδοτήσεων (κυρίως από το εξωτερικό) για την ίδρυση ΜΥΗΕ. Θεωρούμε την ανάγκη διατήρησης των ΜΥΗΕ στον αναπτυξιακό νόμο κεφαλαιώδες ζήτημα που πρέπει να απασχολήσει τον κλάδο το αμέσως επόμενο διάστημα.
 ΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ ΜΥΗΕ με ΦΕΚ 518
Η συζήτηση στο ΣΤΕ της προσφυγής μας αναβλήθηκε ήδη δύο φορές, θα δούμε πότε θα συζητηθεί.
Έγινε προσπάθεια να γίνει συζήτηση με τους ιχθυολόγους για τα 20 εκ. της Υ.Α. με ΦΕΚ 518 χωρίς αποτέλεσμα. Προσέκρουσε στην μη διάθεση κάποιος από αυτούς να πάρει την ευθύνη συζήτησης για το θέμα, μας παρέπεμψαν σε επόμενο συνέδριο τους για να συζητήσουμε για όλους μαζί.
Ο προϊστάμενος της ΕΥΠΕ σε συνάντηση που έγινε θεώρησε ως υπερβολική της πρόταση μας για την αύξηση του μήκους εκτροπής σε σχέση με την ισχύ, χωρίς όμως να συνηγορήσει έστω σε διαφορετικά μεγέθη με στόχο της εξισορρόπηση των αδικιών. Θα επιμείνουμε σε συζήτηση με στόχο να βρεθεί κάποια λύση. Σημαντικό πρόβλημα για την τροποποίηση της απαράδεκτης και ισοπεδωτικής αυτής υπουργικής απόφασης είναι η συνεχής αλλαγή των Γ.Γ. Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ με αποτέλεσμα κανείς να μην ασχολείται για να καταλάβει το θέμα και να μπορεί, ίσως, να δώσει κάποια λύση. Με δεδομένη την θέση της ΕΥΠΕ και την μη ενασχόληση κάποιου άλλου αρμοδίου με το θέμα η μόνη ρεαλιστική λύση είναι η προσπάθεια να βρεθεί κάποια κοινά αποδεκτή λύση με στόχο να μην παγιωθεί η σημερινή κατάσταση.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Πολύ μεγάλο πρόβλημα. Η κατάσταση επιδεινώνεται συνεχώς. Έχουμε ζητήσει την μη έκδοση κοινών όρων σύνδεσης γιατί αυτό- όπως έχει αποδειχτεί- οδηγεί σε ουσιαστική απαγόρευση υλοποίησης και των ελάχιστών έργων που καταφέρνουν να εξασφαλίσουν άδεια εγκατάστασης. Υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό το ζήτημα αρχίζει κάπως να ωριμάζει. Όμως δεν γίνεται ακόμη δεκτή η θέση μας για να δίνονται όροι σύνδεσης σε ΜΥΗΕ με ένα λογικό overbooking με στόχο την διείσδυση περισσότερων έργων, κάτι που έγινε δεκτό στην περίπτωση των αιολικών, πρέπει να το δούμε.
Ζητάμε οι επεκτάσεις των δικτύων, από την στιγμή που μειώθηκε πολύ η κατανάλωση λόγω της κρίσης, να αφορούν περιοχές που υπάρχει ισχυρό ενδιαφέρον για ΜΥΗΕ με στόχο να κατασκευαστούν με δημόσια δαπάνη τουλάχιστον τα κεντρικά τμήματα και ο κάθε επενδυτής να πληρώνει την διακλάδωση για το έργο του. Κάποιες προσφορές σύνδεσης που δίδονται και επιβάλλουν σε ΜΥΗΕ συνολικής ισχύος κάτω των 10 ΜW την επέκταση γραμμών Υ.Τ. και την κατασκευή υποσταθμών Υ.Τ προς Μ.Τ. για τέτοια ισχύ μόνο ως εμπαιγμός μπορεί να θεωρηθεί. Το ίδιο και η πληρωμή από έργα μικρότερα του 1 ΜW της κατασκευής γραμμής μέσης τάσης μήκους 40 km κλπ.
Η σύσκεψη ΡΑΕ-ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ και ΕΣΜΥΕ που μας είχαν υποσχεθεί είναι μέσα στους άμεσους στόχους του Συνδέσμου για να εκθέσουμε σε όλους τους εμπλεκόμενους μαζί τις θέσεις μας.
ΕΓΓΥΗΤΙΚΕΣ- ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Θεωρούμε ότι το μέτωπο μας απέναντι στις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας για τα θέματα αυτά πρέπει να διατηρηθεί και να αιτούμαστε την κατάργηση για τα ΜΥΗΕ των επιπλέον αυτών περιορισμών. Υπάρχουν τρόποι για να αντιμετωπιστούν τα πραγματικά προβλήματα χωρίς να καθίσταται ακόμη δυσκολότερη η υλοποίηση των ελάχιστων έργων που καταφέρνουν να ολοκληρώσουν την δαιδαλώδη αδειοδότηση.
ΜΕΛΕΤΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑΤΩΝ     
Πιέζουμε στο να εκδοθούν το συντομότερο τα ΦΕΚ για τις μελέτες διαχείρισης( εκτός των άλλων και  για να μην χαθούν στο ΣΤΕ ΜΥΗΕ που έχουν προσβληθεί και η μη ύπαρξη εγκεκριμένης μελέτης διαχείρισης ενδέχεται να ακυρώσει ακόμη και την άδεια παραγωγής τους, όπως συνέβη με ένα έργο στην Πελοπόννησο). Ακόμη να μην υπάρξει για τα ΜΥΗΕ πληρωμή κόστους νερού καθόσον δεν καταναλώνουμε τον φυσικό πόρο και δεν τον ρυπαίνουμε κατά κανέναν τρόπο. Να παρακολουθήσουμε τις διαδικασίες για την δεύτερη φάση της εφαρμογής της οδηγίας 60/2000 με στόχο να μην θιγούν τα ΜΥΗΕ.
ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ- ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΜΥΗΕ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΙΣΤΟ  
Απαράδεκτα καθυστερεί η απόφαση του τρόπου καταβολής των χρημάτων που μας παρακρατά από το 2010 ο ΛΑΓΗΕ ( 1% επί του τζίρου)  στους κατοίκους των περιοχών εγκατάστασης με στόχο την μείωση της αξίας της ηλεκτρικής ενέργειας που πληρώνουν για τα σπίτια τους. Αυτό, ενώ παρακρατείται από τα ΜΥΗΕ, δεν διευκολύνει, με την μη απόδοση του, την αποδοχή και την θετική γνώμη για τα ΜΥΗΕ από τις τοπικές κοινωνίες. Ακόμη η μη απόδοση – στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων- από τους Δήμους ούτε τμήματος των ανταποδοτικών που  εισπράττουν από τα ΜΥΗΕ ( από το 1,7% επί του τζίρου) για κάποιο έργο ή σε βοήθεια κάποιου συλλόγου κλπ στην τοπική κοινότητα που είναι εγκατεστημένο το ΜΥΗΕ έχει τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα. Ζητάμε να λυθούν αυτά τα θέματα.
Ακόμη ενισχύουμε και απαιτείται να το κάνουμε ακόμη περισσότερο την παιδεία για τα ΜΥΗΕ, ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες του πληθυσμού, με επισκέψεις σχολείων σε λειτουργούντα ΜΥΗΕ, άλλων κοινωνικών οργανώσεων κλπ. Γίνονται κάποια πράγματα προς αυτή την κατέυθυνση ( εδώ στην Αλμωπία οι επισκέψεις σχολείων στα ΜΥΗΕ είναι σύνηθες φαινόμενο, αλλά και αλλού). Υπάρχουν σκέψεις για ενέργειες του συνδέσμου προς αυτή την κατεύθυνση προς τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, τους δήμους κλπ.
ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΙΚΡΩΝ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ
Λόγω οικονομικών λόγων έχει ατονήσει τον τελευταίο χρόνο η παρακολούθηση ακόμη και βασικών διαδικασιών. Πρέπει σε συνδυασμό με την καλύτερη εικόνα των οικονομικών του Συνδέσμου να παρακολουθούμε τις διεθνείς εξελίξεις και να είμαστε συνδιαμορφωτές των τελικών αποφάσεων. Η καθυστέρηση μας στο ζήτημα αυτό πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΜΑΣ ΣΕ ΕΚΘΕΣΕΙΣ, ΗΜΕΡΙΔΕΣ ΚΛΠ
Είναι αλήθεια ότι παρότι τα μέλη του ΔΣ έκαναν σημαντικές προσπάθειες σε κάποιες συναντήσεις, ημερίδες κλπ υποτιμήθηκε η συμμετοχή μας σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ( που ήταν πολύ σημαντική). Η υποχώρηση αυτή είναι αποτέλεσμα – κυρίως- της ψυχολογικής κατάστασης με τις συνεχείς επιθέσεις στον κλάδο όλα τα τελευταία χρόνια και την στασιμότητα που επιδρά στον καθένα μας. Απαιτείται η αντιμετώπιση της όποιας ολιγωρίας προς αυτή την κατεύθυνση.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ
Είναι απαραίτητο να ενισχύσουμε την συνεργασία με άλλους συνδέσμους ΑΠΕ, επιμελητήρια, περιβαλλοντικές οργανώσεις, κλπ. Ιδιαίτερα να δημιουργήσουμε,στα θέματα που συμφωνούμε, μέτωπο με τεχνολογίες χαμηλού κόστους, σαν εμάς. Θα πάρουμε άμεσες πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.
Ο ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΑΣ
Στην δύσκολη αυτή συγκυρία είναι απαραίτητη η ενίσχυση του Συνδέσμου. Είναι ευχάριστο ότι εξακολουθεί ο Σύνδεσμος να είναι ενιαίος, να χαίρει της εκτίμησης των συναδέλφων  και να ενισχύεται με την ένταξη και νέων μελών ( όπως συνέβη και αυτό τον χρόνο). Όμως πρέπει να δώσουμε μια μεγαλύτερη σημασία στα οικονομικά του. Στις συνδρομές στις οποίες είμαστε πολύ πίσω.
Το ΔΣ μέσα σε αυτή την δυσμενή συγκυρία με την ρευστότητα των επιχειρήσεων μας αποφάσισε να προτείνει στην σημερινή ΓΣ την μείωση της συνδρομής των μελών ως εξής :
Για τα φυσικά πρόσωπα από 150 € σε 100 € ετησίως
Για τις εταιρίες που δεν έχουν ακόμη άδεια λειτουργίας ΜΥΗΕ από 300 € σε 150 € ετησίως
Για τις εταιρίες που λειτουργούν ΜΥΗΕ ως 1 ΜW συνολικά από 500 € σε 300 € ετησίως
Και να διατηρηθεί στα 500 € ετησίως η συνδρομή για τις εταιρίες που λειτουργούν ΜΥΗΕ πάνω από 1 ΜW συνολικά.
Θεωρούμε ότι οι μειώσεις αυτές θα βοηθήσουν και τις εταιρίες αλλά θα συμβάλλουν και στην μεγαλύτερη εισπραξιμότητα των συνδρομών.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,
Συνεχίζουμε τον αγώνα για την αυτονόητη ανάγκη ενίσχυσης των ΑΠΕ, ενίσχυσης της θέσης των ΜΥΗΕ με τα τόσα πλεονεκτήματα τους μέσα στο ενεργειακό μείγμα, αντιμετωπίζουμε τις πολιτικές που απειλούν την βιωσιμότητα της ενεργειακής αγοράς, προσπαθούμε να αποκρούσουμε νομοθετικές ρυθμίσεις που δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξη του κλάδου, ενισχύουμε την παιδεία για τα ΜΥΗΕ στον κοινωνικό ιστό.
Η ενίσχυση του Συνδέσμου μας είναι κομβικό σημείο για να μπορέσουμε να είμαστε μέσα στις εξελίξεις και να επιτύχουμε όλα τα παραπάνω
Σας ευχαριστούμε 
   
          



1 σχόλιο:

  1. ο Δήμος Αλμωπίας πότε επιτέλους θα κατασκευάσει το δικό του υδροηλεκτρικό ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)