Τετάρτη 29 Απριλίου 2015

Παρέμβαση της Θ. Τζάκρη στη Βουλή κατά την ενημέρωση από τον Αναπληρωτή Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Β. Αποστόλου



 

§  Έθεσε το θέμα των βοσκοτόπων, της μείωσης των τελών για την υποβολή της δήλωσης στο Ο.Σ.Δ.Ε, της παράτασης για ένα χρόνο όλων των προθεσμιών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, την ανάκτηση του «πακέτου Χατζηδάκη» και το θέμα της φέτας



Η βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Θ. Τζάκρη κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής από τον Αναπληρωτή Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Β. Αποστόλου κατά την συνεδρίαση της 28ης Απριλίου 2015 για τα θέματα που συζήτησε  στην  κατ΄ ιδίαν συνάντησή του με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Γεωργίας Phil Hogan στις 21 Απριλίου, έθεσε υπόψη του κ. Υπουργού τέσσερα επείγοντα θέματα:
1.- Βοσκήσιμες γαίες, κατανομή δικαιωμάτων στους κτηνοτρόφους,  ένα πολύ σοβαρό θέμα για τους έλληνες κτηνοτρόφους εξαιτίας του οποίου χιλιάδες κτηνοτρόφοι έχουν χάσει κοινοτικές ενισχύσεις (ενιαία ενίσχυση & εξισωτική αποζημίωση) το 2013 και το 2014,  για το οποίο ο κ. Αποστόλου είπε ότι θα ζητούσε παράταση για την επιλογή των επιλεξίμων εκτάσεων και την κατανομή των δικαιωμάτων στους κτηνοτρόφους μέχρι τον Σεπτέμβρη του 2015.
Η βουλευτής απηύθυνε στον Υπουργό το εξής ερώτημα: «Στο παρελθόν δηλώναμε 25.000.000 στρέμματα βοσκότοπους. Σήμερα αυτή η έκταση έχει καταλήξει περίπου στα 15.000.000 στρέμματα. Είναι αρκετή η έκταση των βοσκοτόπων (15 εκατ. στρέμματα) ώστε οι κτηνοτρόφοι να λάβουν στο ακέραιο την ενίσχυση που τους αναλογεί (ενιαία ενίσχυση & εξισωτική αποζημίωση)»;
Η κ. Τζάκρη ανέφερε ότι γνωρίζει για τις προσπάθειες που καταβάλει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης για την αύξηση των επιλεξίμων εκτάσεων, ώστε να υπαχθούν στην έννοια των βοσκοτόπων και οι φρυγανώδεις εκτάσεις, εφόσον βοσκότοποι στην Ελλάδα δεν είναι μόνο κάποιοι περίφραχτοι χώροι, όπως συμβαίνει σε κάποιες άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά υπάγονται στην έννοια αυτού και κάποιες δασικές εκτάσεις με την ευρύτερη έννοια του όρου.
Ανέφερε επίσης απευθυνόμενη προς τον Υπουργό ότι «ο Σύνδεσμος Ελλήνων Κτηνοτρόφων (Σ.Ε.Κ.) έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση και ισχυρίζεται ότι διαθέτει την σχετική τεχνογνωσία ώστε να ολοκληρωθεί και η χαρτογράφηση και η βοσκοϊκανότητα εντός του επόμενου διμήνου, δηλαδή εντός της εξάμηνης προθεσμίας που ζητήσατε, σε συνεργασία με τις Περιφέρειες και τους κτηνοτροφικούς  συνεταιρισμούς. Θα επιλέξετε αυτή την οδό ή σκοπεύετε να κινηθείτε αλλιώς;»
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Β. Αποστόλου έδωσε την εξής απάντηση όσον αφορά το θέμα αυτό (από τα πρακτικά της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου):
«Ένα άλλο πρόβλημα που συζητήσαμε, το ξέρετε, είναι το μεγάλο πρόβλημα που έχουμε με τις επιλεξιμότητες των βοσκήσιμων εκτάσεων, των βοσκοτόπων, ένα πρόβλημα που έχει προκαλέσει αναστάτωση του κτηνοτροφικού χώρου. Δικαιολογημένη αναστάτωση, όχι μόνο εξαιτίας του αλαλούμ που υπάρχει, κανένας δεν ξέρει που έχει τα βοσκοτόπια του, αλλά και τις επιπτώσεις που έχει σχετικά με τις ενισχύσεις. Και για το συγκεκριμένο πρόβλημα, εμείς δεσμευτήκαμε απέναντι στον Επίτροπο για να ζητήσουμε τη βοήθειά του, ότι μέχρι τις 15 Ιουνίου θα προσπαθήσουμε αυτά τα 14 εκατομμύρια στρέμματα που έχουμε ήδη δεδομένα ότι έχουν τη δυνατότητα της επιλεξιμότητας, να τα αυξήσουμε όσο μπορούμε, θα κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια.
Κάνουμε μια μεγάλη προσπάθεια που μας δίνει δυνατότητες, γιατί μέχρι σήμερα αγαπητοί συνάδελφοι, η ασυνεννοησία που υπήρχε μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης ήταν πρωτοφανής. Υλικό - δεδομένα του ενός Υπουργείου ήταν άγνωστα του άλλου Υπουργείου.
Και θέλουμε ειλικρινά να μπούμε σε μια διαδικασία να αυξήσουμε τουλάχιστον μέχρι τότε τις επιλέξιμες εκτάσεις και με βάση αυτές τις εκτάσεις που θα προκύψουν να υποβληθούν οι δηλώσεις από τους κτηνοτρόφους. Και στο περπάτημα αυτής της προσπάθειας, παράλληλα εμείς προχωρούμε και με νομοθετική πρωτοβουλία που θα έρθει εντός των ημερών, στον καθορισμό προσωρινών διαχειριστικών σχεδίων σε πρώτη φάση, οριστικών διαχειριστικών σχεδίων στην επόμενη φάση, μετά από ένα χρόνο. Μέσα από τα οποία, στο πρώτο τα προσωρινά, στο διάστημα από τώρα μέχρι τις 15 Αυγούστου, προσπαθώντας να χαρτογραφήσουμε όλες αυτές τις εκτάσεις. Καταρχάς, βόσκονται αυτές οι εκτάσεις, στην Ελλάδα δεν βόσκονται μόνο 14 εκατ. στρέμματα, βόσκονται πάνω από 51 εκατ. στρέμματα, αλλά εμείς μέσα από τη χαρτογράφηση να τις αναδείξουμε ως επιλέξιμες αυτές τις εκτάσεις. Μπορεί να μην φτάσουν αυτές που θα αναδείξουν στα 51 εκατ. στρέμματα, είναι σίγουρο όμως αυτές τις ανάγκες των 23 εκατομμυρίων, τις σημερινές, μπορούμε να τις δις διπλασιάσουμε. Μέχρι αυτό το σημείο.
Άρα, λοιπόν, αν προχωρήσουμε σε αυτά τα προσωρινά σχέδια μέχρι τις 15 Αυγούστου, τότε ζητήσαμε να μας δώσουν μια δυνατότητα ευελιξίας μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου, εκεί όπου θα υπάρξουν προβλήματα από τις δηλώσεις που θα κάνουμε μέχρι τον Ιούνιο του 2015, να κάνουμε παρεμβάσεις τέτοιες που ούτως ώστε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες για επιλεξιμότητα, ούτως ώστε και η επόμενη χρονιά να είναι μια χρονιά που θα είναι χρονιά χωρίς προβλήματα.
Όμως, βασική στόχευση της συγκεκριμένης προσπάθειας είναι όταν μπούμε στη διαδικασία οριστικοποίησης των συγκεκριμένων βοσκήσιμων γαιών, τότε να έχουν ένα μονιμότερο χαρακτήρα και θα έλεγα, τότε πλέον ξεφεύγουμε από την τεχνική, τυπική προσέγγιση των εκτάσεων για κάθε κτηνοτρόφο και πάμε σε μια μόνιμη σχέση αυτών των εκτάσεων με τον κτηνοτρόφο, μέσα στις οποίες εκτάσεις στο δικό του το βοσκότοπο να μπορεί και ζωοτροφές να έχει και ταυτόχρονα να εγκατασταθεί, όλο δηλαδή το πλέγμα της δραστηριότητάς του να έχει σχέση με τις συγκεκριμένες εκτάσεις.
Είναι ένα στοίχημα μεγάλο, έχει τις δυσκολίες του. Ξεκαθαρίζουμε όμως ένα πράγμα από την αρχή, ότι η δική μας παρέμβαση σε αυτές τις εκτάσεις θα είναι παρέμβαση χρήσης της νομής αυτών των εκτάσεων. Δεν υπάρχει περίπτωση να μπούμε σε θέματα κυριότητας αυτών των εκτάσεων. Ξέρετε όλοι ότι υπάρχουν πολλά προβλήματα, Πρόεδρε, αν θυμάσαι που λέγαμε για το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου και όλα αυτά τα βρίσκουμε μπροστά μας, άρα λοιπόν δεν ακουμπάμε αυτό το κομμάτι, μόνο την χρήση αυτών των εκτάσεων θα ακουμπήσουμε.
Και βέβαια, ο κτηνοτρόφος, ο οποίος αισθάνεται ότι έχει ο ίδιος την κυριότητα αυτών των εκτάσεων, εμείς θα του πούμε πάρε την νομή, αυτό που χρειάζεσαι και μάλιστα μια νομή η οποία θα έχει σχέση με αυτά που έχεις ανάγκη. Αν τυχόν έχεις εκτάσεις μεγαλύτερες η νομή η υπόλοιπη θα πάει στους υπόλοιπους.
Όλα αυτά σε συνεργασία θα τα κάνουμε με τις περιφέρειες. Σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων θα γίνει η κατανομή όλων αυτών των εκτάσεων, βεβαίως, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα συμμετέχουν σε σχετική διαδικασία η τοπική αυτοδιοίκηση και βεβαίως η εκπροσώπηση των κτηνοτρόφων».
2.- Τις τιμές του τιμοκαταλόγου υπηρεσιών Ο.Σ.Δ.Ε. που εξέδωσε η «Γαία Επιχειρείν» και εφαρμόζεται σε ολόκληρη την χώρα για τις φετινές δηλώσεις ενιαίας ενίσχυσης, σύμφωνα με τον οποίο το πάγιο κόστος χρεώνεται με 30 ευρώ συν ΦΠΑ 23% για τους μικρούς αγρότες που έχουν μέχρι τρία αγροτεμάχια, κόστος το οποίο κρίνεται δυσανάλογα υψηλό για έναν μικρό αγρότη των τριών αγροτεμαχίων, του οποίου ο τζίρος, ό,τι και να καλλιεργεί, είναι σίγουρα μικρότερος από 15.000 ευρώ και άρα η επιστροφή ΦΠΑ γίνεται κατ’ αποκοπή και δεν μπορεί να εκπέσει ή να συμψηφίσει τον ΦΠΑ του εφόσον δεν τηρεί βιβλία, σε αντίθεση με έναν μεγάλο αγρότη, ο οποίος τον συμψηφίζει με τις εισπράξεις του. 
            Η κ. Τζάκρη πρότεινε στον Υπουργό ότι η νέα διοίκηση που ορίστηκε στον ΟΠΕΚΕΠΕ θα πρέπει να κάνει μια συζήτηση με την «Γαία Επιχειρείν» άμεσα, εφόσον η υποβολή δηλώσεων ενιαίας ενίσχυσης παρατάθηκε μέχρι τις 15-6-2015 ώστε να μειωθούν οι τιμές του τιμοκαταλόγου τουλάχιστον για τους μικρούς αγρότες.
Η απάντηση του Υπουργού έχει ως εξής (από τα πρακτικά της Βουλής):
«Έχουμε πει από την αρχή ότι θέλουμε, και θα είναι βασική μας δέσμευση, να επιστρέψει ο ΟΣΔΕ στο «σπίτι του». Οι διαδικασίες όλες αυτές να γίνονται από τις υπηρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ, του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, να μην μπαίνει σε αυτήν την ιστορία ο κτηνοτρόφος. Καταλαβαίνετε και εσείς ότι αυτό δεν μπορούμε να το κάνουμε άμεσα, δεν είναι εύκολο άμεσα να πεις «μην πληρώνετε». Υπάρχουν συμβάσεις, υπάρχουν δεσμεύσεις και επιπλέον, δεν είναι το θέμα των δεσμεύσεων, είναι το θέμα ότι δεν είμαστε έτοιμοι εμείς, δεν έχουμε ακόμα την συγκρότηση και το υπόβαθρο για να κάνουμε αυτή την δουλειά. Άλλο, τώρα το ζήτημα το να κάνουμε μια παρέμβαση και να πούμε «μην παίρνετε τόσα, πάρτε λιγότερα», άλλο αυτό και άλλο το να πεις ότι εμείς λύνουμε το πρόβλημα, αναλαμβάνουμε τη συγκεκριμένη διαδικασία. Θα τα δούμε όλα αυτά τα ζητήματα».
3.- Την υποχρέωση για άμεση ανάκτηση των ενισχύσεων που χορηγήθηκαν από τον Ελληνικό Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων κατά τα έτη 2008 και 2009, γνωστές ως «πακέτο Χατζηδάκη». Η ελληνική πλευρά θα ζητούσε παράταση ολίγων μηνών για την υποβολή συνολικής πρότασης ανάκτησης των οφειλομένων ποσών.
Η απάντηση του Αναπληρωτή Υπουργού (από τα πρακτικά) έχει ως εξής:
«Θα σταθώ μόνο στις κρατικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν το διάστημα 2008 - 2009 και κρίθηκαν από την ευρωπαϊκή επιτροπή ως ασυμβίβαστες, ασύμβατες με την κοινοτική νομοθεσία, με αποτέλεσμα η χώρα μας να καλείται να τις ανακτήσει από τους αγρότες.
Μας ζητούν να ανακτήσουμε μόνο για αυτές τις χρονιές από 725.000 αγρότες  αποζημιώσεις ύψους 421 εκατομμυρίων. Βέβαια, έγινε μια πρώτη προσφυγή και τελικά η ευρωπαϊκή επιτροπή αποδέχθηκε την εξαίρεση των δικαιούχων που έχουν αποβιώσει και τη χρήση του de minimis της περιόδου 2008 – 2010, με αποτέλεσμα το τελικό ποσόν να είναι 326 εκατομμύρια ευρώ και αυτοί που καλούνται να επιστρέψουν 188.000.
Εκεί λοιπόν εμείς τους ζητήσαμε να μας δώσουν μια παράταση λίγων μηνών για να υποβάλουμε τη συνολική μας πρόταση για την ανάκτηση των ποσών, μια συνολική πρόταση που βεβαίως θα συνδεθεί και με άλλες ανακτήσεις που έχουμε κληθεί να πάρουμε από τους Έλληνες αγρότες. Καταρχάς, να σας πω ότι έγινε δεκτή από πλευράς του Επιτρόπου η πρότασή μας για να συζητήσουμε, για να καταθέσουμε εμείς την δική μας προσέγγιση. Το  πρώτο θέμα που εξετάζουμε να βάλουμε ως προϋπόθεση είναι, επειδή το θεσμικό πλαίσιο των διαδικασιών ανάκτησης του δικού μας ν. 4002/2011 δεν είναι επαρκές για την ανάκτηση αυτών των παράνομων κρατικών ενισχύσεων που αφορούν φυσικά πρόσωπα, να φέρουμε μια νομοθετική πρωτοβουλία για να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε.
Το δεύτερο που βάζουμε είναι, ότι σχεδιάζουμε να εξαιρέσουμε αγρότες που πήραν  μικρά ποσά, δηλαδή να δούμε το ποσό των 250, 300 ευρώ. Θα καταθέσουμε μια πρόταση που θα έχει κυρίως άμεση σχέση με το κόστος επανάκτησης, διότι αν το κόστος επανάκτησης είναι μεγαλύτερο, δεν υπάρχει κανένας λόγος.
Ένα τρίτο που θα βάλουμε ως προϋπόθεση είναι επειδή υπάρχουν μερικές περίοδοι που δεν είχε χορηγηθεί de minimis, να μπορέσουμε να δικαιολογηθούν σε ένα-δύο χρόνια κοντά σε εκείνη την περίοδο, να υπάρχει μια ευχέρεια από μας για να δικαιολογήσουμε την χορήγηση de minimis και βεβαίως, άλλη μία παράμετρος είναι να ζητήσουμε για αυτούς οι οποίοι έχουν συνταξιοδοτηθεί μετά το 2009, μετά τη χορήγηση, να απαλλαγούν. Η εκτίμηση που έχουμε κάνει εμείς είναι ότι ενδέχεται μετά από αυτές τις παρεμβάσεις να πέσουμε στους 120.000 αγρότες και περίπου στα 150 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό που μπορούμε, δηλαδή, να καταθέσουμε αιτιολογημένα απέναντί τους».
4.- Την παράταση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2007-2013.
Η κ. Τζάκρη είπε απευθυνόμενη προς τον Υπουργό ότι «λόγω της γενικότερης καθυστέρησης υλοποίησης των επενδύσεων και κατ΄ επέκταση απορρόφησης των πόρων εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας και της δυσκολίας πρόσβασης τόσο των ιδιωτών επενδυτών όσο και των αναδόχων δημοσίων έργων σε δανειακά κεφάλαια. (Σύμφωνα και με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, η χρηματοδότηση στον αγροτικό τομέα μειώθηκε την περίοδο 2009-2013 σε ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλο τομέα της Ελληνικής οικονομίας). Για τους λόγους αυτούς θεωρώ επιβεβλημένο ότι η ελληνική πλευρά πρέπει να ζητήσει την παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας επιλεξιμότητας των δαπανών όλων των Αξόνων του ΠΑΑ 2007-2013 πέραν της 31ης Δεκεμβρίου 2015 για δώδεκα επιπλέον μήνες, ήτοι έως 31 Δεκεμβρίου 2016, προκειμένου να μην χαθούν περίπου 700 εκατ. ευρώ  ενωσιακών ενισχύσεων για το πρόγραμμα 2007-2013.
Η απάντηση του Υπουργού και ως προς το θέμα αυτό (από τα πρακτικά) έχει ως εξής:
«Ένα δεύτερο θέμα που μας απασχόλησε στη συνάντηση, ήταν η παράταση της επιλεξιμότητας των δαπανών του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007 - 2013, πήγαμε με το ν συν 2 στο 2015, αλλά τόσο εμείς, όσο και άλλες χώρες, κάπου έχουμε συμπτύξει μια συμμαχία, μια συνεννόηση. Βάζουμε μια εξάμηνη παράταση, δεδομένο ότι όχι μόνο εμείς, αλλά και άλλες χώρες έχουν προβλήματα.
Ήδη για το 2014 βρέθηκαν 170 εκατ. ευρώ περίπου. Έχουμε ένα υπόλοιπο περίπου στα 800 εκατ. ευρώ που κινδυνεύουμε να τα χάσουμε, γιατί η απορροφητικότητά μας είναι γύρω στο 73 - 75%, ενώ οι περισσότερες χώρες έχουν ξεπεράσει το 95%.
Πιστεύουμε ότι με τη συμπαράταξη άλλων 17 χωρών, έχουν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για να γίνει αποδεκτό. Εκκρεμεί μια συνάντηση μεταξύ του Επιτρόπου Προϋπολογισμού και του Επιτρόπου Γεωργίας, για να το δουν όσο γίνεται γρηγορότερα. Μπορεί να γίνει έως τις 10 Μαΐου ή την 1η Ιουνίου στα επόμενα Συμβούλια Υπουργών Γεωργίας και θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση».
5. Το ζήτημα της προστασίας της «φέτας» στις διεθνείς συμφωνίες και ιδιαίτερα στη Συμφωνία Ε.Ε. - Καναδά (CETA), συζήτηση που θα οδηγούσε σε κάποια δεδομένα ώστε να βρεθεί μια πραγματικά δίκαιη και αμοιβαία επωφελής λύση.-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)