Κυριακή 12 Απριλίου 2020

Η Ειδωλολατρία ως Ορθοδοξία




         Πάσχα έρχεται και είναι καιρός να ασχοληθούμε
 και με κάποια θρησκευτικά ζητήματα.


Γράφει ο Τραϊανός Πασόης


Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή του χριστιανισμού. Την πήρε από την Ιουδαϊκή θρησκεία, αλλά πολλά από τα έθιμά της τα πήρε από πολλούς άλλους λαούς. Πολλοί λαοί της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και οι Βαλκανικοί, την περίοδο του Εαρινού Ηλιοστασίου ή λίγο μετά, γιόρταζαν την Αναγέννηση της φύσης. Έσφαζαν αρνιά και έπιναν  από το αίμα τους, έβαφαν κόκκινα αυγά, στολίζονταν και στόλιζαν τα σπίτια με άνθη κλπ, ως σύμβολα της Αναγέννησης της φύσης και ως προσφορά στους θεούς για καρποφορία και υγεία των κοπαδιών. Οι χριστιανοί, καθώς ήταν δύσκολο να καταργήσουν αυτά τα έθιμα, τα απέδωσαν όλα αυτά στην ανάσταση του Ιησού.
         Η Τεσσαρακοστή (Σαρακοστή) είναι η περίοδος της νηστείας και προετοιμασίας για το Πάσχα. Αρχίζει από την λεγόμενη Κυριακή της Ορθοδοξίας. Αυτή η γιορτή καθιερώθηκε για να τιμήσει την αναστήλωση των εικόνων, που έγινε στις 11 Μαρτίου του 843.

         Η διαμάχη για το θέμα των εικόνων (726-843) ήταν θρησκευτική κρίση με πολιτικές προεκτάσεις.  Προέκυψε από την δημιουργία κινήματος κατά των εικόνων, τις οποίες οι μεταρρυθμιστές θεωρούσαν ως ειδωλολατρία.  Οι εικόνες είναι ομοιώματα  των θρησκευτικών προσώπων και διαφέρουν από τα γλυπτά ομοιώματα, τα οποία ήταν αιτία οι χριστιανοί να χαρακτηρίζουν τις αρχαιότερες θρησκείες ως ειδωλολατρία,  μόνο ως προς το τεχνικό μέρος. Οι αρχαίοι σίγουρα δεν λάτρευαν το μάρμαρο από το οποίο ήταν φτιαγμένα τα αγάλματα των θεών, αλλά τους θεούς που εκείνα απεικόνιζαν. Γι’ αυτό και την ζωγραφική απεικόνιση τη θεωρούσαν άλλη μια μορφή ειδωλολατρίας.
         Οι εικονομάχοι έθεταν και πολιτικά ζητήματα, με βασικό τον περιορισμό της υπερβολικής πολιτικής δύναμης των μοναχών και κληρικών, την κατάργηση της κηδεμονίας των κληρικών και της εκμετάλλευσης  εικόνων και λειψάνων, απαλλαγή από δεισιδαιμονίες κλπ. Την εικονομαχία την υιοθέτησαν και οι αυτοκράτορες της δυναστείας των Ισαύρων, αλλά τις ενέκρινε και η Σύνοδος της Κωνσταντινούπολης  το 730. Οι Ίσαυροι πιθανόν να ήταν και πιο προοδευτικοί, αλλά μάλλον επηρεάστηκαν από τα θρησκευτικά δόγματα ή κινήματα που είχαν ευρύτατη απήχηση στους λαούς. Τον 7ο και 8ο αιώνα είχε εκδηλωθεί το δόγμα και ταυτόχρονα πολιτικό κίνημα των Παυλικιανών. Αυτοί είχαν παρόμοιες απόψεις με τους Μπογκομίλους των Βαλκανίων και θεωρούνται πρόδρομοί τους. Αρνούνταν την ιεροσύνη, θεωρούσαν τις εικόνες ειδωλολατρία, αρνούνταν την εκ θεού εξουσία δεσποτάδων και φεουδαρχών κλπ. Δημιούργησαν μάλιστα και επαναστατικό κίνημα και κατάφεραν να καταλύσουν τη Βυζαντινή εξουσία σε μεγάλο μέρος της Μικράς Ασίας. Κατέλυσαν τη φεουδαρχία και μοίρασαν τα κτήματα στους αγρότες, κατάργησαν τους αυτοκρατορικούς φόρους και μετέτρεψαν τους χριστιανικούς ναούς σε λέσχες, ξενώνες και αποθήκες. Όπως ήταν φυσικό, οι αυτοκράτορες αντέδρασαν και επιτέθηκαν στους Παυλικιανούς με σφοδρότητα.  Κατέσφαξαν  τους ηγέτες του κινήματος και επανέφεραν τη φεουδαρχία. Στους Παυλικιανούς οφείλεται και η επιτυχία της επανάστασης με ηγέτη τον Θωμά, τον αποκαλούμενο από τους Βυζαντινούς Σλάβο (820-823), που κατέλυσε την αυτοκρατορική κυριαρχία στο μεγαλύτερο μέρος της Μ. Ασίας και των Βαλκανίων.

         Εκείνοι που αντέδρασαν περισσότερο, ήταν φυσικό να είναι οι μοναχοί και οι κληρικοί. Οι εικονομάχοι τους στερούσαν τα προνόμια, που είχαν με το προηγούμενο καθεστώς.  Είχαν κτισθεί ξενώνες γι’ αυτούς, είχαν παραχωρηθεί στις μητροπόλεις και τα μοναστήρια φέουδα, τα οποία καλλιεργούσαν δουλοπάροικοι, για να μπορούν οι ίδιοι να ζουν ως κηφήνες. Επιπλέον τους στερούσαν τις εικόνες, οι οποίες για τον αμόρφωτο κόσμο προκαλούσαν προσδοκία θαυμάτων  στα χέρια τους και τους εξασφάλιζαν οικονομικές προσφορές.  Ήταν μια προσιτή γνωριμία με τους Αγίους. Οι κληρικοί ξέρουν καλύτερα απ΄όλους, ότι «μια εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις».

Οι αυτοκράτορες Λέων Γ’ και Κωνσταντίνος Ε’ επέβαλαν και νόμους κατά των εικονολατρών.  Η αυτοκράτειρα, όμως, Θεοδώρα το 843 ανακάλεσε αυτούς τους νόμους και επανέφερε την ειδωλολατρία  της εικόνας. Γι’ αυτή της την υπηρεσία οι κληρικοί και οι μοναχοί, που ήταν στρατιές  ολόκληρες κυρίως στην Κωνσταντινούπολη, την ανακήρυξαν Αγία. Τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ε’, που είχε απαγορεύσει τις εικόνες, τον βάφτισαν Κοπρώνυμο και με αυτή την ονομασία έμεινε γνωστός στην ιστορία. Προηγουμένως είχαν βαφτίσει Άγιο τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, που αναγνώρισε τον Χριστιανισμό ως επίσημη θρησκεία, αν και είχε δολοφονήσει την μητέρα και το γιό του χάριν της εξουσίας του  και τον Θεοδόσιο ως Μέγα. Τον ενδιάμεσο αυτοκράτορα Ιουλιανό, που επιχείρησε να επαναφέρει την Ελληνική θρησκεία και φιλοσοφία, τον ονόμασαν Παραβάτη. Είναι εξειδικευμένοι στην λασπολογία κατά των αντιπάλων τους.

         Ορθοδοξία, που σημαίνει ορθή δοξασία, ορθή πίστη, ορθή γνώση, ονόμασαν και το δόγμα τους. Τα άλλα χριστιανικά δόγματα τα ονόμασαν αιρέσεις και έργο του διαβόλου.

         Γιατί το έκαναν αυτό?

         Ο Χριστιανισμός  στο ξεκίνημά του δεν είχε ακόμα καλή επεξεργασία και είχε πολλές ασάφειες και ατέλειες. Αποδόθηκαν πολλές ερμηνίες και στο πρόσωπο του Ιησού. Άλλοι τον έλεγαν εξανθρωπισμένο θεό, άλλοι τον παρουσίαζαν με διπλή υπόσταση, θεού και ανθρώπου, άλλοι ως τον τελευταίο προφήτη και τον τέλειο άνθρωπο. Το προσωνύμιο Χριστός σημαίνει χρισμένος – υιοθετημένος και προέρχεται από το ρήμα χρίζω. Δηλαδή το επέβαλαν επειδή θεωρούσαν τον Ιησού χρισμένο γιό του θεού και όχι θεό. Τον πραγματικό γιό σου δεν τον χρίζεις, ούτε τον υιοθετείς. Είναι γιός σου. Είχαν γραφτεί καμιά δεκαπενταριά ευαγγέλια, με διαφορετικές απόψεις και περιγραφές. Έτσι δημιουργούνταν σύγχυση και αμφιβολίες στους πιστούς.

Την επεξεργασία του Χριστιανισμού την έκανε η Ρωμαϊκή εξουσία σε συνεργασία με μια μερίδα χριστιανών. Οι Ρωμαίοι στο ξεκίνημα του χριστιανισμού τον καταδίωξαν βίαια. Καταδίωξαν βίαια και την ελληνική θρησκεία και φιλοσοφία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η εξόντωση της Νεοπλατωνικής φιλοσόφου Υπατίας (370-415 μ.Χ.) στην Αλεξάνδρεια, που διέπραξαν φανατικοί χριστιανοί με λιθοβολισμό και διαμελισμό. Οι Ρωμαίοι ήθελαν τη θρησκεία ως ενοποιητικό στοιχείο των υπηκόων τους. Αλλά ο αρχικός χριστιανισμός ήταν αντιεξουσιαστικός και δεν αναγνώριζε τους αυτοκράτορες ως θεούς. Μια μερίδα, όμως, χριστιανών δελεάστηκε από τα προνόμια της εξουσίας και κατάπιε λαίμαργα το δόλωμα των κοσμικών αγαθών που εκείνη προσέφερε. Ακολούθησε το παράδειγμα των ιερατείων άλλων θρησκειών της Μέσης Ανατολής (Αιγυπτίων, Περσών κλπ), τα οποία ήταν μέρος της πολιτικής εξουσίας. Έτσι, η Ρωμαϊκή εξουσία υιοθέτησε τον χριστιανισμό εκείνου του ιερατείου ως επίσημη θρησκεία. Τα πολλά, όμως δόγματα του χριστιανισμού, που αντιμάχονταν μεταξύ τους, δημιουργούσε πρόβλημα στην ενότητα των υπηκόων. Κάποια δόγματα μάλιστα, όπως οι Μονοφυσίτες, αποτέλεσαν ουσιαστική αιτία να κυριευθούν οι ανατολικές επαρχίες της Παλαιστίνης και της Συρίας από τους Άραβες. Έτσι η Ρωμαϊκή εξουσία ήταν εκείνη που ενήργησε ώστε να κωδικοποιηθεί ο χριστιανισμός και να πάρει τη σημερινή του μορφή. Ο αυτοκράτορας συγκαλούσε και διηύθηνε  τις Οικουμενικές Συνόδους. Τα περισσότερα δόγματα χαρακτηρίστηκαν αιρέσεις και τα περισσότερα ευαγγέλια αποκρύφτηκαν από τον λαό και γι’ αυτό ονομάστηκαν Απόκρυφα. Έτσι, το δόγμα της αυτοκρατορικής εξουσίας και του συμβιβασμένου με αυτήν ιερατείου ονομάστηκε Ορθοδοξία. Τα άλλα δόγματα που χαρακτηρίστηκαν αιρέσεις, καταδιώχθηκαν, έτσι ακριβώς όπως είχε καταδιωχθεί ο αρχικός χριστιανισμός. Όσοι είναι Ορθόδοξοι χριστιανοί, είναι τέτοιοι, επειδή τους το επέβαλε η Ρωμαϊκή εξουσία και οι συμφεροντολόγοι κληρικοί. Αν εκείνοι αποφάσιζαν να κάνουν τους υπηκόους τους Μωαμεθανούς ή Βουδιστές, είχαν τον τρόπο και τα μέσα να το κάνουν. Έτσι σήμερα θα ήμασταν πιστοί Μωαμεθανοί ή Βουδιστές, αντίπαλοι του Χριστιανισμού. Τώρα τους έκαναν χριστιανόπουλα χριστιανοτροφείου.

Στη σημερινή Ελλάδα το κράτος εφαρμόζει την ίδια τακτική του Βυζαντίου. Η κρατική εκπαίδευση προωθεί την Ορθοδοξία ως ενοποιητικό στοιχείο των πολλών εθνοτήτων που απαρτίζουν το Νέο-Ελληνικό έθνος. Οι κληρικοί, περισσότερο από κάθε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, ασκούν και πολιτική εξουσία και είναι προνομιούχοι και στενά προσκολλημένοι στο δημόσιο ταμείο. Σωστά επισημαίνουν πολλοί στο ιντερνετ, λόγω του κορωνοϊού, ότι στην Ελλάδα οι παπάδες είναι περισσότεροι από τους γιατρούς !!!

 Καλές γιορτές!!!
Τραϊανός Πασόης
Καλές γιορτές και στους Ανορθόδοξους,
τους πολίτες Ελευθέρας Βοσκής,
για τις γιορτές του Εαρινού Ηλιοστασίου.

                      Απρίλιος 2020





               

22 σχόλια:

  1. Και ο σταυρός που κουβαλάν οι παπάδες είναι είδωλο. Είναι ομοίωμα του σταυρού στον οποίο σταύρωσαν τον Χριστό. Η λατρεία του είναι ειδωλολατρεία, αλλά οι πιστοί θα το καταλάβουν μετά από πολλούς αιώνες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χτυπάς τον ελληνισμό, χτυπάς τον άγιο Ιλαρίων και τώρα χτυπάς την Ορθοδοξία. Παλιοκουμουνιστή. Να δούμε πότε θα σταματίσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. παλιοκουμουνιστή!
      τον Ιλαρίων!
      σταματίσεις! Εκ του σταματίζω;
      Μάθε πρώτα να γράφεις σωστά ελληνικά ρε ζωάδι.

      Διαγραφή
    2. Εσύ τα Ελληνικά θα τα έμαθες για ξένη γλώσσα,ε;Το επίθετο σου τελειώνει σε -οφσκι ή σε -οφ;

      Διαγραφή
  3. Σε πολλά από αυτά που γράφεις συμφωνεί πάρα πολύς κόσμος αλλά δεν κάθεται να στραφεί κατά των κληρικών. Όταν αρχίσει να καταλαβαίνει, αποροφάται από την επιστήμη του ή την επιβίωσή του και απλώς αποστασιοποιείται. Παλιά η Αριστερά στρέφονταν εναντίον τους αλλά τώρα λούφαξε. Ακόμα κι ο αριστερός Τσίπρας τους προσκύνησε. Πήγε στο άγιο όρος και κλείστηκε μόνος του σε ένα κελί για να τους δείξει ότι μεταμέλησε. Το ξέρει ότι έχουν μεγάλη πολιτική επιρροή στις μάζες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ρε παιδιά σήμερα ανάσταση του Λαζάρου και απορώ. Γιατί ο Χριστός δεν ανάστησε κι άλλους αλλά μόνο τον φίλο του???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σας ευχαριστούμε νογκου Κε Πασοη,για τα διαδικτυακά μαθήματα,καθόσον η Κα Κεραμεως δεν μπορεσε,να μας τα προσφέρει.Συνεχειστε σας παρακαλώ και καλή Ανάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η κυρία Κεραμέως μιλάει μόνο Ελληνικά,οπότε δε θα καταλάβαινες τίποτα.Εσύ χρειάζεσαι άλλα γράμματα.Ρασμπράχ;

      Διαγραφή
  6. Περιμένουμε ανακοίνωση από τον Πατερα Νικόδημο,για το πρόγραμμα λειτουργίας του Ι.Ν.Αγιας Χρυσης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Βρε,καλως την αγία Αθανασία της Αχρίδος,ξαδέλφη της αγίας Αθανασίας του Αιγάλεω.Που ήσουνα μαρή;Είπα κι εγώ,ποιός να λείπει απ'τη σαρακοστή;Επιστημονικά και τεκμηριωμένα όλα,όπως πάντα.Θα σε μαλώσει ο μητροπολίτης Αχρίδας και σκοπίων με αυτά που λες.Επειδή όμως εν μέσω κορονοιού μας κάνεις να γελάμε θα σου γράψω απολιτίκιο .Θα αρχίζει κάπως έτσι,σε ήχο πρώτο:Λουτρακίου τον γόνο και σκοπίων τον βόρβορο,τον εν προδοσίαις φανέντα και δολίως ασκήσαντα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. απολιτίκιο!!! (απολυτίκιο)
      ποιός!!!(ποιος)
      απ'τη!!!(ν)
      Μάθε ελληνικά ρε γίδι. Ανθελληνικό σκουλήκι.

      Διαγραφή
    2. Καλά εσύ έχεις ξεφύγει τελείως.Κοιτάζεσαι στον καθρέφτη και κάνεις αυτοκριτική.Εκτός από λεφτά και κείμενα για δημοσίευση ,μέσα στα γράμματα που σας στέλνουν από τα σκόπια σας βάζουν και ναρκωτικά;Δε σε πείραξε που έγραψα τη πατρίδα σου με μικρό αντί για κεφαλαίο και σε πείραξαν δύο επιπόλαια λάθη; Επειδή με έκανες να γελάσω ξανά,θα σου στείλω μετά το Ελληνικό μας Πάσχα,το απολοιτήκιο σου ωλλοκλιρομαίνο.Χαχαχαχα.

      Διαγραφή
    3. τη πατρίδα !!! τη(ν) πατρίδα ρεεεεεεεεεεεεεεεεεε
      Μάθε ελληνικά ρε ζωάδι. Σε φιλοξενούμε στην Ελλάδα μας τόσα χρόνια κι ακόμα να μάθεις ελληνικά. Ανθελληνικό φρόκαλο.
      Α εκτός από όλα τα άλλα είσαι και επιπόλαιος.
      Καλά που ο ομολογείς διότι μου ξέφυγε.

      Διαγραφή
    4. Αν εννοείς εμένα, τον συντάκτη του άρθρου, έχεις κάνει λάθος. Τα δικά μου σχόλια είναι επώνυμα ως Τραϊανός Πασόης ή Karatasho. H Google άλλοτε με βγάζει με το όνομά μου, άλλοτε με το ψευδώνυμο. Δεν τα γνωρίζω καλά αυτά και δεν ξέρω γιατί το κάνει.Εσύ που μου επιτίθεσαι, τα παίρνεις από την Αθήνα??? Δεν μπορείς να αποδεχθείς ότι υπάρχουν και ιδεολόγοι, λάτρεις της αλήθειας και αγωνιστές, που δεν χρειάζεται να τα πάρουν, αλλά και βάζουν από την τζέπη τους.

      Διαγραφή
    5. Βόρεια Μακεδονία θα λες ρε. Θα σέβεσαι τους νόμους του κράτους. Τι είσαι αναρχικός και ανθέλληνας;
      Είδες προχτές ο κ. Υπουργός των Εξωτερικών μας που έστειλε συγχαρητήρια στη γειτονική χώρα για την ένταξη στο ΝΑΤΟ;
      Θα σέβεσαι. Σούζα στους νόμους του κράτους.
      Βό ρει α Μα κε δο νί α.
      Έλα πάμε...Για ν' ακούσω...

      Διαγραφή
    6. Στο πρώτο σχόλιο αναφέρομαι στο συντάκτη.Μου απάντησε όμως η ερωμένη σου και όπως είναι φυσικό στο δεύτερο σχόλιο απάντησα σε αυτήν.Να σας απαντήσω.Πασόη μη ξαναγράψεις τζέπη γιατί θα σε μαλώσει το κορίτσι(η πούτκα στη γλώσσα σας).Μπορείς να λες ό,τι θέλεις αλλά ούτε ιδεολόγος είσαι,ούτε αγωνιστής είσαι,ούτε αλήθεια υπηρετείς.Και αυτά που γράφεις είναι προπαγάνδα και ατεκμηρίωτα αφού δεν αναφέρεις πηγές και βιβλιογραφία.ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΕΠΙΓΡΑΦΗ ΑΚΌΜΗ ΚΑΙ ΣΕ ΝΕΩΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΜΝΗΜΕΙΟ ΜΕ ΤΑ ΣΛΑΒΙΚΑ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΤΕ ΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ.ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ .ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΟΙ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ.(με τους οποίους δεν έχετε καμμία σχέση).Διάβασε αρχαίους ιστορικούς αν δεν εμπιστεύεσαι τους νεότερους.Όσο για την ερωμένη σου να τη διώξεις γιατί είναι πολύ νευρικιά και θα σου ασπρίσει τα μαλλιά.Εσένα κουκλίτσα μου να σου πως όταν αναφέρεσαι σε οποιοδήποτε παράγωγο της λέξης Έλληνας ή Ελλάδα,τη λερώνεις.Για ξεστομίσεις τέτοια λέξη ιερή και βαμμένη με αίμα ηρώων,πρέπει να είσαι άντρας και πατριώτηςΚάτι που δεν πρόκειται ποτέ να γίνεις.Ξεκίνα μπροστά στο καθρέπτη να πεις 1000 φορές"δεν είμαι σκοπιανός,είμαι Έλληνας".Μπορεί να το πιστέψεις.

      Διαγραφή
  8. Εεεεε!Ξυπνηστε κομματα σκεφτεστε ακομα?Εδω ο κοσμος καιγεται και σεις το χαβα σας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Επειδή οι ηλικιωμένοι στα χωριά,δεν έχουν ή δεν είναι εξικοιωμενοι με το διαδίκτυο,καλό είναι,να βρεθεί τρόπος, ο Κος Πασοης να μιλάει στο ραδιόφωνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μπορεί και στα καφενεία να ξεκινήσει από τους Προμαχους

      Διαγραφή

(3)