· θα αποβεί εις βάρος της πολιτικής εξωτερικού εμπορίου της χώρας
·
Αποδυναμώνει
την Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού έναν θεσμό-σύμβολο για τους Έλληνες
της Διασποράς
Η Βουλευτής κ. Θεοδώρα Τζάκρη, στην τοποθέτησή της στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής κατά την συζήτηση επί της αρχής του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Εξωτερικών «Οργάνωση και λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς Αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας», ενώ συμφώνησε με την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού του οργανογράμματος του ΥΠΕΞ προς την κατεύθυνση της προώθησης των εθνικών μας συμφερόντων, αναφέρθηκε αρχικά στον πολύ μικρό χρόνο διαβούλευσης, στο μεγάλο μέγεθός του και στις πολλές προσθήκες στο οργανωτικό σχήμα του Υπουργείου που μόνο ευέλικτο και αποτελεσματικό δεν θα αποδειχθεί.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη δημιουργία της Οικονομικής Διπλωματίας, η οποία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο σημείωσε ότι η ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης γίνεται με λάθος τρόπο και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να χαθεί πολύτιμη εμπειρογνωμοσύνη που θα είναι εις βάρος της πολιτικής εξωτερικού εμπορίου της Χώρας.
Όσον αφορά στον Απόδημο Ελληνισμό σημείωσε ότι «η συγχώνευση της νεοσύστατης Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διπλωματίας με τη Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού θα οδηγήσει στην αποδυνάμωση ενός θεσμού Σύμβολο για τους Έλληνες της Διασποράς». Για το συγκεκριμένο δε, θέμα ενημέρωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα καταθέσει σχετική τροπολογία με στόχο να αντικατασταθεί η εν λόγω διάταξη και η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού να παραμείνει αυτόνομη.
Τέλος, συμφώνησε με την επανεργοποίηση του θεσμού του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ), η λειτουργία του οποίου αδρανοποιήθηκε από το 2009 λόγω της οικονομικής κρίσης και της αδυναμίας χρηματοδότησής του και είναι πολύ σημαντική η πρόβλεψη της οικονομικής του αυτοτέλειας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Αγαπητοί συνάδελφοι,
Συζητάμε σήμερα το νομοσχέδιο για το νέο Οργανόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο,σύμφωνα με την αιτιολογική του έκθεση,επιβάλλεται εξαιτίας της νέας, διευρυμένης αποστολής τουΥπουργείου και της προσαρμογής του στις νέες ανάγκες και δεδομένα.
Το νέο οργανόγραμμα όμως πρέπει να διευκολύνει και να στηρίζει την αποτελεσματική άσκηση των απαιτούμενων ενεργειών και δράσεων του Υπουργείου Εξωτερικών που μοναδικό σκοπό έχουν την προώθηση των εθνικών μας συμφερόντων.
Βλέπουμε όμως ένα νομοσχέδιο 480 άρθρων που στην ουσία τι μας λέει: πολλές αλλαγές στο οργανωτικό σχήμα, συγχωνεύσεις υπηρεσιών και δημιουργία νέων, επικαλύψεις αρμοδιοτήτων, υποστελέχωση, υποχρηματοδότηση. Είναι απαράδεκτο να γίνονται μετατάξεις χωρίς κριτήρια για να αναπληρώσουν δήθεν την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Και μάλιστα κατ’ επιταγή του επιτελικού κράτους για να έχουμε δήθεν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ευελιξία. Αμφιβάλλω ότι αυτό το ογκώδες νομοσχέδιο θα πετύχει κάτι τέτοιο. Επειδή ήδη είδαμε με πόση επιτυχία έχει αντιδράσει μέχρι σήμερα το επιτελικό κράτος [διαχείριση πανδημίας, εμβολιασμοί, κακοκαιρία Μήδεια], θα πρότεινα να επανεξετάσετε αυτό το «βαρύ σχήμα» που δημιουργείτε γιατί μόνο ευέλικτο και αποτελεσματικό δεν θα αποδειχθεί.
Κατ’ αρχήν θα ήθελα να σχολιάσω την περιορισμένη κατά την άποψή μου διαβούλευση από τις 6 έως τις 31 Αυγούστου 2020. Ο Αύγουστος είναι ένας μήνας «νεκρός» και επιπλέον ο προηγούμενος Αύγουστος υπήρξε επιβαρυμένος από την πανδημία. Και ενώ αρκετοί φορείς ζήτησαν παράταση της διαβούλευσης το αίτημά τους δεν εισακούστηκε.
Περνώντας στην ουσία του θέματος θα εστιάσω στα παρακάτω θέματα:
Καταρχάς η δημιουργία της Οικονομικής Διπλωματίας και η ένταξή της στον πυρήνα των δραστηριοτήτων του Υπουργείου. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η νέα Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας, που θα αντικαταστήσει τη Γενική Γραμματεία Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας και θα ενσωματώσει τις αρμοδιότητες της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Ωστόσο, συρρικνώνεται υπερβολικά [από 12 Διευθύνσεις σήμερα,δηλαδή8 οι υφιστάμενες στο ΥΠΕΞ και 4 οι μεταφερθείσες από το Ανάπτυξης σε 7]. Επίσης θα εποπτεύει τηνEnterpriseGreece[Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου]και τον Οργανισμό Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων. Η συγκέντρωση και ο συντονισμός αυτού που εννοούμε Εξωστρέφεια υπό μια Γενική Γραμματεία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά υπάρχουν λεπτομέρειες που πρέπει να προσεχθούν ιδιαίτερα. Η υπηρεσία αυτή θα ενσωματώσει -επιτέλους-το ανθρώπινο δυναμικό της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του πρώην Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το οποίο, από τον Ιούλιο του 2019 βρίσκεται στον αέρα γιατί δεν γνωρίζουν οι άνθρωποι αυτοιί πως και που θα ενταχθούν στο νέο Υπουργείο. Δημιουργείται λοιπόν για αυτά τα στελέχη ένας νέος κλάδος αυτός του ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού, [στο άρθρο 318], που θα περιλάβει έναν πολύ μικρό αριθμό υπαλλήλων που μεταφέρθηκαν από το Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης, περίπου 50 διαφόρων κατηγοριών, κλάδων και ειδικοτήτων, οι οποίοι μεταφέρθηκαν υποχρεωτικά από 9.7.2019 στο Υπουργείο Εξωτερικών, δυνάμει του ΠΔ 81/2019. Με το νομοθέτη βέβαια να θέλει να μεταφέρει την εμπειρογνωμοσύνη αυτών των ανθρώπων. Και αντί το Υπουργείο να εκτιμήσει και να εκμεταλλευτεί αυτή την εμπειρογνωμοσύνη και να τους ενσωματώσει όπως είχε συμβεί στο παρελθόν [συγκεκριμένα το 2003 με τη μεταφορά του αντικειμένου της οικονομικής διπλωματίας και του κλάδου ΟΕΥ στο ΥΠΕΞ] και να τους εντάξει στους αντίστοιχους των καθηκόντων και των προσόντων τους κλάδους που ήδη υπάρχουν, εφευρίσκει ένα νέο κλάδο, αυτό των Διοικητικών- Οικονομικών, ο οποίος θα φθίνει αριθμητικά στην πορεία του χρόνου. Με αυτή την εξέλιξη οι υπάλληλοι αυτοί στερούνται δικαιωμάτων που ήδη κατέχουν και ασκούν και αντιμετωπίζονται ως νεοεισερχόμενοι στον εργασιακό στίβο. Επιπλέον, τους στερείται το δικαίωμα να μεταταγούν σε μια άλλη δημόσια Υπηρεσία μέσα από τα προγράμματα κινητικότητας.
Μήπως τελικά το Υπουργείο δεν τους θέλει; Και προσπαθεί με κάθε τρόπο να περιορίσει την παρουσία τους στο Υπουργείο;
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αυτός ο τρόπος της ενσωμάτωσης θα αποβεί εις βάρος της πολιτικής εξωτερικού εμπορίου της Χώρας. Θέλω μάλιστα να σας ενημερώσω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ θα καταθέσει τροπολογία στο νομοσχέδιο ώστε οι Υπάλληλοι του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης να γίνουν εμπειρογνώμονες.
Θα περάσω τώρα σε ένα άλλο μεγάλο θέμα αυτό του Απόδημου Ελληνισμού. Ένας από τους βασικούς στόχους ενός νέου Οργανογράμματος του Υπουργείου Εξωτερικών θα έπρεπε να είναιη ενίσχυση της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού. Αντίαυτού με το παρόν νομοσχέδιο παίρνει «σάρκα και οστά» η συγχώνευση μιας νεοσύστατης Γενικής Γραμματείας, αυτής της Δημόσιας Διπλωματίας, με τη Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού. Γιατί το κάνετε αυτό;
Κύριε Υπουργέ,
Ο Απόδημος Ελληνισμός, οι Έλληνες της Διασποράς, που τα επίσημα στοιχεία μιλούν για 2,6 εκατομμύρια ανθρώπους και οι ανεπίσημες πηγές για πλέον των 5 εκατομμυρίων, χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής από τη μητέρα πατρίδα.
Η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού πέρα από μια δημόσια Υπηρεσία έχει έναν ιδιαίτερο ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟ για τη θέση που κατέχει ο Απόδημος Ελληνισμός και έτσι πρέπει να παραμείνει.
Η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού υπήρξε από την ίδρυσή της το 1983, η πλέον αναγνωρίσιμη υπηρεσία της ελληνικής πολιτείας στην ελληνική διασπορά. H υποβάθμιση του επιτυχημένου ρόλου της Γενικής Γραμματείας σε μια απλή διεύθυνση αποτελεί πρόκληση στη συνείδηση των Ελλήνων της Διασποράς. Και όλα αυτά σε μια περίοδο όπου τα εθνικά θέματα επιβάλλουν τον συντονισμό του απανταχού Ελληνισμού.
Η δημόσια διπλωματία ΝΑΙ πρέπει σίγουρα να ενισχυθεί γιατί εξ’ ορισμού μέσω αυτής, η χώρα θα γίνει γνωστή στα πέρατα της γης, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας την ενδυνάμωση της πολιτικής και κυρίως της πολιτιστικής μας επιρροής, την προσέλκυση επενδύσεων, τουριστών κλπ. Σε αυτό το πλαίσιο θεωρώ ότι είναι ένα εργαλείο της παραδοσιακής διπλωματίας και εκεί πρέπει να παραμείνει και όχι να ενσωματωθεί στη Γενική Γραμματεία του Απόδημου Ελληνισμού,η οποία πρέπει να διασφαλίσει την πλήρης αυτονομία της.
Όσον αφορά στο Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού (ΣΑΕ) και στην πρόβλεψη της ανασύστασης του, φυσικά και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Το ΣΑΕ ιδρύθηκε το 1995 ύστερα από αίτημα του απόδημου Ελληνισμού και τη σύμφωνη γνώμη όλων των τότε ελληνικών πολιτικών κομμάτων, ωστόσο η αδυναμία χρηματοδότησής του εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, είχε ως αποτέλεσμα την αδρανοποίησή του από το 2009, όμως ουδέποτε καταργήθηκε. Μιλάμε λοιπόν για επανεργοποίηση του θεσμού και το ουσιαστικό είναι η οικονομική αυτοτέλεια του θεσμού[στο άρθρο 455 προβλέπεται: το ΣΑΕ λειτουργεί με ιδίους πόρους όπως ορίζει ο κανονισμός λειτουργίας του]. Θα πετύχουμε τελικά την επανεργοποίηση αυτού του τόσο σημαντικού θεσμού;
Αυτά προς το παρόν, θα επανέλθω με περισσότερη λεπτομέρεια στη συζήτηση του νομοσχεδίου κατ΄ άρθρον.
Ευχαριστώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου