Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2022

Η φωτιά στα καύσιμα «καίει» τα logistics

«Επιεικώς ατυχή» χαρακτηρίζει τη δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Θέμης Κιουρτζής (αριστερά), σημειώνοντας ότι τα έσοδα από ΦΠΑ έχουν αυξηθεί σημαντικά. «Είναι σημαντικό να μπει ένα φρένο στις τιμές των καυσίμων, όπως και στην ενέργεια, γιατί μόνο έτσι μπορεί να ελεγχθεί ο πληθωρισμός που καλπάζει» τονίζει ο πρόεδρος των πρατηριούχων καυσίμων Αττικής Γιώργος Ασμάτογλου (δεξιά).   






 
Συνεχίζει να κωφεύει η κυβέρνηση στις αιτήσεις των πρατηριούχων για μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ● Διεθνείς αναλυτές, όπως η Morgan Stanley και η Goldman Sachs, προβλέπουν ότι είναι ζήτημα χρόνου να φτάσει το πετρέλαιο μπρεντ στα 100 δολάρια το βαρέλι, πιθανότατα μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Από τα ρεζερβουάρ των οδηγών, η φωτιά στα καύσιμα καίει και την εφοδιαστική αλυσίδα, προκαλώντας αλυσιδωτές αυξήσεις στις τιμές των εγχώρια διακινούμενων αγαθών, αλλά και των υπηρεσιών, φουντώνοντας κι άλλο τον ήδη τσουχτερό «εισαγόμενο» πληθωρισμό. Αυτό τονίζει, μεταξύ άλλων, σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), ζητώντας άλλη μια φορά τη μείωση του Ειδικού Φόρου Καυσίμων ως «πιο επιτακτική από ποτέ».

Χθες η μέση τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα παρέμεινε στο υψηλό ρεκόρ των 1,837 ευρώ το λίτρο, μόλις... ένα χιλιοστό του ευρώ κάτω από την υψηλότερη τιμή που έχει καταγραφεί την τελευταία δεκαετία, τα 1,838 ευρώ τον Αύγουστο του 2012, ενώ μέσα σε ένα χρόνο έχει αυξηθεί πάνω από 23%. Με τις προοπτικές να διαγράφονται δυσοίωνες, όσο δεν προβλέπεται αποκλιμάκωση τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης φλερτάρει επικίνδυνα με το ψυχολογικό, και όχι μόνο, όριο των 2 ευρώ το λίτρο, φράγμα που έχει ήδη σπάσει στα νησιά των Κυκλάδων. Αντίστοιχο ράλι τιμών συνεχίζεται και στο πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο ξεπερνάει τα 1,23 ευρώ το λίτρο, όταν τον περασμένο Φεβρουάριο ήταν στα 0,88 ευρώ, αύξηση σχεδόν 40%.

«Η αύξηση στα καύσιμα επηρεάζει καταρχάς τον πρωτογενή τομέα, αυξάνει το κόστος της αγροτικής παραγωγής αφού ακριβαίνει το πετρέλαιο κίνησης για τα τα τρακτέρ. Επηρεάζει την τυποποίηση, την παροχή υπηρεσίας. Οχι μόνο τις διεθνείς μεταφορές και τα εισαγόμενα αγαθά, όπως οι ναύλοι των πλοίων που έχουν εκτοξευθεί, αλλά και το εσωτερικό εμπόριο, τη διακίνηση προϊόντων από τον ένα νομό στον άλλο. Επηρεάζει τη βιομηχανία και τη βιοτεχνία, απογειώνει τις τιμές στα ράφια και απομειώνει την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. Αφορά ό,τι και όποιον κινείται. Γι’ αυτό είναι τόσο σημαντικό να μπει ένα φρένο στις τιμές των καυσίμων, όπως και στην ενέργεια, γιατί μόνο έτσι μπορεί να ελεγχθεί ο πληθωρισμός που καλπάζει».

Αυτή τη ρεαλιστική, σχεδόν αυτονόητη παρατήρηση, διατυπώνει μιλώντας στην «Εφ.Συν.» ο Γιώργος Ασμάτογλου, πρόεδρος του Συνδέσμου Αττικής Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και πρώην πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ. Μια παρατήρηση που φαίνεται ότι αγνόησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης, όταν είπε ότι ο φόρος στα καύσιμα δεν χρειάζεται να μειωθεί επειδή... οι φτωχοί δεν έχουν αυτοκίνητο. «Επιεικώς ατυχή» χαρακτηρίζει τη δήλωση του αναπληρωτή υπουργού ο Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ. «Φαντάζομαι ότι και ο ίδιος θα έχει μετανιώσει αυτό που είπε», προσθέτει και παραθέτει τους λόγους που η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) είναι επειγόντως απαραίτητη. «Καταρχάς έχουμε έναν από τους πιο ακριβούς ΕΦΚ στην Ευρώπη. Είμαστε τέταρτοι ακριβότεροι στην Ε.Ε. μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία. Δεύτερον, η αύξηση στην τιμή των καυσίμων αυξάνει και τα έσοδα της κυβέρνησης από τον ΦΠΑ, που είναι άμεσα εισπρακτέα. Εμείς ζητάμε μέρος αυτής της ανόδου των κρατικών εσόδων να επιστραφεί στους καταναλωτές, με ελάφρυνση στη φορολογία», λέει ο εκπρόσωπος των πρατηριούχων. Η ΠΟΠΕΚ στην επιστολή της σημειώνει ότι «εξαιτίας της εξαιρετικά υψηλής τιμής των καυσίμων η αύξηση των κρατικών εσόδων αγγίζει φέτος τα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, σε σύγκριση με πέρυσι».

Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ εκτιμά ότι «δύσκολα θα ξεπεράσει η τιμή της βενζίνης τα 2 ευρώ το λίτρο, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα, εκτός και αν ανεβεί το πετρέλαιο πάνω από 100-110 δολάρια το βαρέλι». Βέβαια διεθνείς αναλυτές, όπως η Morgan Stanley και η Goldman Sachs, προβλέπουν ότι είναι ζήτημα χρόνου να φτάσει το πετρέλαιο μπρεντ στα 100 δολάρια το βαρέλι, πιθανόν να συμβεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022.

Σήμερα η τιμή του πετρελαίου μπρεντ κινείται πάνω από 89 δολάρια το βαρέλι, αύξηση 52,4% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ πάνω από 57% είναι η αύξηση στο αργό πετρέλαιο. Ο κ. Κιουρτζής συμπληρώνει με πικρία ότι «κυκλοφορεί πάρα πολύ λαθραίο και κλεμμένο καύσιμο», γι’ αυτό δεν έχουμε δει ακόμα υψηλότερες τιμές, και ότι «αν θέλει η πολιτεία να κάνει το καθήκον της, αυξάνοντας τα κρατικά έσοδα κατά εκατοντάδες εκατομμύρια, να κινηθεί στην πάταξη του λαθρεμπορίου». Τέλος, δηλώνει απογοητευμένος ότι «μετά την επιστολή μας, δεν υπήρξε ακόμα καμία ανταπόκριση από την κυβέρνηση. Η πολιτεία δεν θέλει να χάσει τα έσοδα από τον ΕΦΚ, όμως αυτό δεν έχει λογική, καθώς ήδη έχει αυξήσει έσοδα από το ΦΠΑ και αυτός που αδικείται είναι ο καταναλωτής».

Οι πρατηριούχοι σημειώνουν ότι «οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν ως αγαθό θέρμανσης το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ιδιαιτέρως φορολογημένοι», ότι το επίδομα θέρμανσης δεν καλύπτει ούτε το 30% των χρηστών και ότι «δεν θεωρούμε λογικό από τη μία να επιδοτούμε την ηλεκτροκίνηση και από την άλλη να εξαναγκάζουμε τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα τζάκια τους, προσθέτοντας μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση».

Τέλος, ζητάνε από τον υπουργό να λάβει υπ’ όψιν ότι «οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους και αποφεύγουν τον συνωστισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όχι γιατί είναι πλούσιοι, όπως ατυχώς ειπώθηκε, αλλά διότι προσπαθούν να προφυλαχτούν από την πανδημία».

Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)