Σάββατο 25 Ιουνίου 2022

Στα τάρταρα η αξιοπιστία των ελληνικών ΜΜΕ

 

Τα μηνύματα από τη γνώμη της ελληνικής κοινωνίας για τα ΜΜΕ ιδίως δε τα ψηφιακά στην καλύτερη των περιπτώσεων θα πρέπει να αποτελέσουν τροφή για προβληματισμό. Λιγότερο διπλωματικά, τα ευρήματα της ετήσιας έρευνας, παγκόσμιας κλίμακας, του Ινστιτούτου Ρόιτερς για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας για την αντίληψη του κόσμου απέναντι στο εγχώριο μιντιακό τοπίο είναι αποκαρδιωτικά.

Σε ποσοστό μόλις 27% ανέρχεται η εμπιστοσύνη της κοινής γνώμης, όταν στη Φινλανδία για παράδειγμα το ποσοστό είναι στο 69% –το κορυφαίο εντός Ευρώπης. Τα ελληνικά μίντια εμφανίζονται λιγότερο αξιόπιστα από αυτά στην Τουρκία (36%) ή τα αγγλικά (34%). Βρίσκονται δε στην ίδια βαθμίδα με εκείνα της Ουγγαρίας (27%). Στην (κοινή) ερώτηση αν αποφεύγουν την προσφερόμενη ενημέρωση οι πιο μικροί δείκτες εντοπίζονται στις σκανδιναβικές χώρες και το χαμηλότερο ποσοστό εμφάνισε η Φινλανδία (20%).

Σχεδόν ένας στους δύο Έλληνες (51%) αποφεύγει την ενημέρωσή (από όπου κι αν προέρχεται). Η ελληνική κοινή γνώμη δεν διαφέρει από κυρίαρχη τάση, που θέλει τον κόσμο να αποφεύγει την ενημέρωση (όπως γίνεται) διότι του επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία. Υψηλότερο είναι το ποσοστό (57%) στις Ελληνίδες (στους άνδρες είναι 44%), ενώ στα επιμέρους ηλικιακά κοινά η αποστροφή κυμαίνεται μεταξύ 48% (άνω των 55 ετών) και 55% (στους 25-34).

Έλλειμμα εμπιστοσύνης

 

Ούτε ένας στους δέκα (7%) πιστεύει ότι τα μέσα ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι ανεξάρτητα από αδικαιολόγητη πολιτική ή κυβερνητική επιρροή και σχεδόν στον ίδιο βαθμό (8%) οι πολίτες πιστεύουν ότι «τα μέσα ενημέρωσης είναι ανεξάρτητα από αδικαιολόγητη επιχειρηματική ή εμπορική επιρροή».

Συνολικά η Ελλάδα βρίσκεται πολύ πίσω από τις περισσότερες χώρες (46) της παγκόσμιας έρευνας όσον αφορά την εμπιστοσύνη στις ειδήσεις και «σημειώθηκε περαιτέρω πτώση (-5 ποσοστιαίες μονάδες) φέτος» αναφέρει στην επεξηγηματική αναφορά του ο δημοσιογράφος – επιστημονικός ερευνητής του Ινστιτούτου Αντώνης Καλογερόπουλος.

Η εμπιστοσύνη σε πολλούς επώνυμους ειδησεογραφικούς οργανισμούς μειώθηκε επίσης κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα σύμφωνα με το οποίο ως πιο αξιόπιστο μέσο ενημέρωσης θεωρείται όχι κάποιο από τα αθηνοκεντρικά ΜΜΕ, αλλά τα τοπικά – περιφερειακά μίντια, στοιχείο της έρευνας που αντικατοπτρίζει τον ρόλο της πολιτικής παρέμβασης για το έλλειμα εμπιστοσύνης στις ειδήσεις.

Σε εβδομαδιαία βάση πολλοί επιλέγουν για την ενημέρωσή τους τα δελτία ειδήσεων του ΣΚΑΪ (συμπεριλαμβανομένου και του ραδιοσταθμού), την ΕΡΤ (μέσα και τα δελτία της ΕΡΤ3 αλλά και του Πρώτου Προγράμματος) και του Mega.

Καταγράφεται κατακερματισμός ενημέρωσης σε εκείνους που ενημερώνονται τουλάχιστον τρείς φορές την εβδομάδας καθώς πέντε ΜΜΕ –όλα τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας –εμφανίζουν ποσοστό άνω του 20%. Και στις δύο χρονικές κατηγορίες η τηλεόραση κυριαρχεί.

Οι κυρίαρχοι στο Διαδίκτυο

Στα ιντερνετικά ΜΜΕ ισοβαθμούν οι ιστοσελίδες in.gr και newsbomb.gr (29%)και με 1% ακολουθεί η ιστοσελίδα dikaiologitika.gr σε επίπεδο εβδομαδιαίας επισκεψιμότητας.

Πιο συχνή επισκεψιμότητα (τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα) εμφανίζει το σάιτ της εφημερίδας «Πρώτο θέμα» (14%) έναντι των in.gr, newsbomb.gr και dikaiologitika.gr. Η αξιοποίηση της τηλεόρασης ως πηγής ειδήσεων μειώθηκε κατά επτά ποσοστιαίες μονάδες εντός του 2021, κάμψη που οφείλεται έως έναν βαθμό από την κόπωση του κοινού εξαιτίας του «βομβαρδισμού» ειδήσεων για την Covid-19.

Η επιλογή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, πάνω από εκείνα των τηλεοπτικών ειδήσεων.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων ενημέρωσης στην Ελλάδα «εξακολουθεί να δίνουν προτεραιότητα στις προβολές σελίδων έναντι της δημιουργίας πιστού κοινού», εξηγώντας εν μέρει γιατί δεν υπάρχει κουλτούρα πληρωμής διαδικτυακών ειδήσεων στην Ελλάδα – μόλις το 11% του αντιπροσωπευτικού δείγματος του ελληνικού πληθυσμού δήλωσε ότι θα πλήρωνε συνδρομή για την ιντερνετική ενημέρωσή του.

ΠΗΓΗ  ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)