Παγκόσμιο πολιτικό σεισμό προκαλούν οι νέες αποκαλύψεις για το σκάνδαλο της Uber. Πρόκειται για μια παγκόσμια έρευνα σε έναν «θησαυρό» 124.000 εμπιστευτικών εγγράφων της εταιρείας Uber που διέρρευσαν στον Guardian. Τα αρχεία αποκαλύπτουν προσπάθειες πίεσης για τους Τζο Μπάιντεν, Όλαφ Σολτς και Τζορτζ Όσμπορν, υψηλόβαθμα στελέχη του Ομπάμα που βοήθησαν στο παγκόσμιο πλασάρισμα της Uber, έγγραφα που εμφανίζουν τον Εμανουέλ Μακρόν να βοηθά κρυφά το λόμπι της Uber στη Γαλλία...
Μάλιστα, η εταιρεία προκειμένου να βρίσκεται στο απυρόβλητο των ελέγχων, είχε φτιάξει μια διαδικασία που ονόμαζε «διακόπτη kill»: Κατά τη διάρκεια αστυνομικών επιδρομών για έρευνες, μπλόκαρε την πρόσβαση των δημόσιων αρχών επιβολής του νόμου στα δεδομένα της.
Η Uber όχι μόνο αψήφησε τον νόμο και εξαπατούσε την αστυνομία, αλλά και εκμεταλλεύτηκε τη βία κατά των οδηγών ταξί προς όφελός της. Στη διαρροή - μαμούθ των εγγράφων περιλαμβάνονται email, ανταλλαγές μηνυμάτων και WhatsApp μεταξύ των υψηλότερων στελεχών του γίγαντα της Silicon Valley, καθώς και σημειώματα, παρουσιάσεις, σημειωματάρια, ενημερωτικά έγγραφα και τιμολόγια.
Τα αρχεία καλύπτουν 40 χώρες και εκτείνονται από το 2013 έως το 2017 , την περίοδο κατά την οποία η Uber μετατράπηκε από μια εταιρεία startup σε ένα παγκόσμιο μεγαθήριο, με δραστηριότητα σε πόλεις σε όλο τον κόσμο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τους νόμους και τους κανονισμούς για τα ταξί.
Για να διευκολύνει μια παγκόσμια έρευνα, ο Guardian μοιράστηκε τα δεδομένα με 180 δημοσιογράφους σε περισσότερους από 40 οργανισμούς μέσων ενημέρωσης μέσω της Διεθνούς Κοινοπραξίας Ερευνητικών Δημοσιογράφων (ICIJ).
Τι αποκαλύπτουν τα έγγγραφα για το σκάνδαλο Uber
Σε περισσότερα από από 124.000 εσωτερικά αρχεία της Uber αποκαλύπτονται ηθικά αμφισβητήσιμες πρακτικές μέσω των οποίων η εταιρεία μπήκε σε νέες αγορές, συχνά όπου οι υφιστάμενοι νόμοι ή κανονισμοί καθιστούσαν τις δραστηριότητές της παράνομες, προτού ασκήσει επιθετική πίεση για την τροποποίηση των ίδιων νόμων ή κανονισμών.
Ως υπουργός Οικονομίας, ο Εμανουέλ Μακρόν κατέβαλε ασυνήθιστα σημαντικά βήματα για να υποστηρίξει την Uber και την εκστρατεία της να «εισβάλει» στην αγορά των ταξί στη Γαλλία, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει σε μια «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Ανώτατα στελέχη της Uber διέταξαν τη χρήση του «διακόπτη kill» για να αποτρέψουν την πρόσβαση της αστυνομίας και των ρυθμιστικών αρχών σε ευαίσθητα δεδομένα κατά τη διάρκεια επιδρομών στα γραφεία της σε τουλάχιστον έξι χώρες.
Δύο από τους υψηλότερους συμβούλους του Μπαράκ Ομπάμα για την προεκλογική εκστρατεία, ο Ντέιβιντ Πλουφ και ο Τζιμ Μεσίνα, συζήτησαν για να βοηθήσουν την Uber να αποκτήσει πρόσβαση σε ηγέτες, αξιωματούχους και διπλωμάτες.
Η πρώην αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Neelie Kroes βοήθησε κρυφά την Uber να ασκήσει πίεση σε μια σειρά κορυφαίων Ολλανδών πολιτικών , συμπεριλαμβανομένου του πρωθυπουργού της χώρας. Η σχέση της με την εταιρεία ήταν τόσο ευαίσθητη που ο κορυφαίος Ευρωπαίος προειδοποίησε ότι ήταν «άκρως εμπιστευτική και δεν έπρεπε να συζητηθεί εκτός αυτής της ομάδας».
Προσεγγίζοντας ηγέτες και κυβερνήσεις
Κατά τη διάρκεια της σφοδρής παγκόσμιας αντίδρασης κατά της εταιρείας, τα δεδομένα δείχνουν πώς η Uber προσπάθησε να έχει υποστήριξη φλερτάροντας διακριτικά με πρωθυπουργούς, προέδρους, δισεκατομμυριούχους, ολιγάρχες και βαρόνους των μέσων ενημέρωσης.
Τα μηνύματα που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι τα στελέχη της Uber δεν είχαν αυταπάτες για την παραβίαση του νόμου, με ένα στέλεχος να αστειεύεται ότι έγιναν «πειρατές» και ένα άλλο να παραδέχεται: «Είμαστε παράνομοι».
Τα αρχεία από το 2013 έως το 2017, περιλαμβάνουν περισσότερα από 83.000 μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μηνύματα iMessages και WhatsApp, συμπεριλαμβανομένων συχνών επικοινωνιών μεταξύ του Kalanick και της κορυφαίας ομάδας στελεχών του.
Σε μια ανταλλαγή μηνυμάτων, ο Kalanick απέρριψε τις ανησυχίες άλλων στελεχών ότι η αποστολή οδηγών της Uber σε μια διαμαρτυρία στη Γαλλία τούς έθετε σε κίνδυνο βίας από εξαγριωμένους ταξιτζίδες. «Νομίζω ότι αξίξει τον κόπο», απάντησε. «Η βία εγγυάται την επιτυχία».
Σε δήλωσή του, ο εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι «ποτέ δεν πρότεινε ότι η Uber θα έπρεπε να εκμεταλλευτεί τη βία σε βάρος της ασφάλειας του οδηγού» και οποιαδήποτε υπόδειξη ότι συμμετείχε σε μια τέτοια δραστηριότητα θα ήταν εντελώς ψευδής.
Η διαρροή περιέχει επίσης κείμενα μεταξύ του Kalanick και του Emmanuel Macron , οι οποίοι βοήθησαν κρυφά την εταιρεία στη Γαλλία όταν ήταν υπουργός Οικονομίας, επιτρέποντας στην Uber συχνή και άμεση πρόσβαση σε αυτόν και το προσωπικό του.
Ο Μακρόν, που είναι είναι πρόδρος της Γαλλίας, φαίνεται να έχει δώσει μια ασυνήθιστη μήκη για να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στην εταιρεία ότι είχε μεσολαβήσει σε μια μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Ιδιωτικά, τα στελέχη της Uber εξέφραζαν σχεδόν συγκαλυμμένη περιφρόνηση για άλλους εκλεγμένους αξιωματούχους που ήταν λιγότερο δεκτικοί στο επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας.
Αφού ο Γερμανός καγκελάριος, Όλαφ Σολτς, ο οποίος ήταν δήμαρχος του Αμβούργου εκείνη την εποχή, απώθησε τους λομπίστες της Uber και επέμεινε να πληρώνουν στους οδηγούς έναν κατώτατο μισθό, ένα στέλεχος είπε στους συναδέλφους ότι ήταν «πραγματικός κωμικός».
Όταν ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, υποστηρικτής της Uber εκείνη την εποχή, καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, ο Καλάνικ έστειλε μήνυμα σε έναν συνάδελφό του: «Έχω βάλει τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν. ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου».
Άλλαξε την ομιλία του ο Μπάιντεν στο Νταβός
Μετά τη συνάντηση με τον Καλάνικ, ο Μπάιντεν φαίνεται να τροποποίησε την προετοιμασμένη ομιλία του στο Νταβός για να αναφερθεί σε έναν Διευθύνοντα Σύμβουλο του οποίου η εταιρεία θα έδινε σε εκατομμύρια εργαζόμενους «ελευθερία να εργάζονται όσες ώρες θέλουν, να διαχειρίζονται τη ζωή τους όπως θέλουν».
Σε μια δήλωση που ανταποκρίθηκε στη διαρροή, η Uber παραδέχτηκε «λάθη και λάθη», αλλά είπε ότι είχε μεταμορφωθεί από το 2017 υπό την ηγεσία του σημερινού διευθύνοντος συμβούλου της, Dara Khosrowshahi.
«Δεν έχουμε και δεν θα κάνουμε δικαιολογίες για συμπεριφορά του παρελθόντος που σαφώς δεν συνάδει με τις σημερινές μας αξίες», ανέφερε. «Αντίθετα, ζητάμε από το κοινό να μας κρίνει με βάση το τι κάναμε τα τελευταία πέντε χρόνια και τι θα κάνουμε τα επόμενα χρόνια».
Ο εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι οι πρωτοβουλίες επέκτασης της Uber «οδήγησαν πάνω από εκατό ηγέτες σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο και ανά πάσα στιγμή υπό την άμεση επίβλεψη και με την πλήρη έγκριση των ισχυρών νομικών ομάδων, ομάδων πολιτικής και συμμόρφωσης της Uber».
Το παγκόσμιο λόμπι με «κολλητούς» του Ομπάμα
Ήταν ένα απόγευμα Κυριακής στις αρχές Νοεμβρίου του 2015, όταν ο Ντέιβιντ Πλουφ έστειλε email στον πρώην ακτιβιστή του Μπαράκ Ομπάμα, Μάθιου Μπαρζούν, πληκτρολογώντας «Κύριος πρεσβευτής» στη γραμμή θέματος.
Ο Plouffe εργαζόταν για την Uber και ο Barzun είχε ανταμειφθεί για τις προσπάθειές του για συγκέντρωση κεφαλαίων για τον πρόεδρο των ΗΠΑ με τη συνεργασία του Αμερικανού πρέσβη στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Ελπίζω να είστε καλά εσείς και η οικογένειά σας. Θα είμαι στο Λονδίνο στις 9 και 10 Δεκεμβρίου. Υπάρχει περίπτωση να φιλοξενήσετε την εκδήλωση που πρότεινες ευγενικά με τους influencers μια από αυτές τις μέρες; Η Uber, ο Τραμπ, η Κλίντον κ.λπ. πολλά για να συζητήσουμε… Ντέιβιντ».
Ο Μπαρζούν υποχρεώθηκε. «Τι ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ!» απάντησε ο πρέσβης. Λίγοι άνθρωποι απέρριψαν τον Plouffe. Ήταν μόνο ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η Uber αξιοποίησε τη φήμη του Plouffe και την πρόσβασή του στο δίκτυο Obama για να προωθήσει την ατζέντα του σε όλη την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με έγγραφα στα αρχεία της Uber που διέρρευσαν.
Το προσωπικό της πρεσβείας διοργάνωσε μια εκδήλωση τον Δεκέμβριο γύρω από τον Plouffe δίνοντας μια ομιλία για την οικονομία των συναυλιών και προσκάλεσαν την υπουργό επιχειρήσεων Anna Soubry, τον υπουργό σκιωδών επιχειρήσεων Kevin Brennan, βουλευτές με επιρροή, κυβερνητικούς αξιωματούχους, δημοσιογράφους και επιχειρηματίες.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ο Plouffe έκανε τους γύρους για την Uber, πηγαίνοντας να συναντήσει στο BBC, τον υποψήφιο δήμαρχο του Λονδίνου Zac Goldsmith και στελέχη ενός πιθανού Ρώσου επενδυτή στο Mayfair, καθώς και μια ομιλία στο thinktank Institute for Public Policy Research, όπως δείχνουν τα σχετικά ημερολόγια σε έγγραφα που διέρρευσαν.
Όλα τα στάνταρ κόμιστρα για τον Plouffe, έναν πολιτικό φορέα της A-list που είχε ενταχθεί στην Uber τον προηγούμενο χρόνο, φέρνοντας μαζί του ένα βιβλίο επαφών και την πολιτική φασαρία και επιρροή που αναζητούσε ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Uber, Travis Kalanick.
Ο Kalanick ήθελε κάποιον να βοηθήσει την Uber να αντιμετωπίσει τα «μεγάλα καρτέλ ταξί». Ο Plouffe, ο οποίος είχε ηγηθεί της επιτυχημένης εκστρατείας του Ομπάμα για τον Λευκό Οίκο το 2008, ήταν ιδανικός.
Αγωνιστής στο εμπόριο, ο Plouffe έγινε ένα από τα κεντρικά πρόσωπα στην παγκόσμια προσπάθεια λόμπι της Uber, χρησιμοποιώντας την εμπειρία του για να αποκτήσει η εταιρεία πρόσβαση σε ηγέτες, αξιωματούχους και διπλωμάτες.
Η Uber βασίστηκε επίσης σε έναν άλλο απόφοιτο του Ομπάμα ως σύμβουλο για πολιτικές συμβουλές, τον Jim Messina, ο οποίος είχε υπηρετήσει ως αναπληρωτής του Plouffe και τον σύστησε αρχικά στον Kalanick. Τα αρχεία υποδηλώνουν ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η Uber προσπάθησε να τον χρησιμοποιήσει για να αποκτήσει πρόσβαση σε δημόσιους αξιωματούχους.
Βοηθώντας να «μετακινηθεί η βελόνα»
Μια κλήση εδώ, μια συνάντηση εκεί. Το καλά στοχευμένο email για να ανοίξει μια πόρτα που διαφορετικά θα μπορούσε να είχε κλείσει σε πόλεις και χώρες όπου η Uber αντιμετώπιζε προβλήματα.
Μια εξέταση δεκάδων χιλιάδων εσωτερικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και επικοινωνιών της Uber που διέρρευσαν, δίνει σπάνια εικόνα για τους παρασκηνιακούς ελιγμούς της εταιρείας. Ο τότε Ιταλός πρωθυπουργός, Ματέο Ρέντσι, ο Ισπανός ομόλογός του, Μαριάνο Ραχόι, και ο ηγεμόνας του Ντουμπάι, Σεΐχης Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ αλ-Μακτούμ, ήταν μεταξύ εκείνων που η Uber προσπάθησε να αποκτήσει πρόσβαση, μερικές φορές με μικτή επιτυχία.
Με τους διαφορετικούς τρόπους, υποδηλώνουν τα αρχεία που διέρρευσαν, η Plouffe και η Messina προώθησαν και συμβούλευαν την Uber σε μέρη όπου αντιμετώπισε τη μεγαλύτερη αντίσταση, ενίοτε εμφυσώντας μια αύρα νομιμότητας γύρω από μια εταιρεία που ήταν γνωστή για ανοιχτά παραβίαση κανονισμών και νόμων.
Η δουλειά τους για την εταιρεία φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα της δέσμευσης της κυβέρνησης Ομπάμα να τερματίσει την κακή χρήση των φιλόξενων κυβερνητικών σχέσεων για την ενίσχυση των θέσεων των εταιρειών.
Τα αρχεία δείχνουν τον Plouffe να πηγαίνει από χώρα σε χώρα για να βοηθήσει την Uber στην αδυσώπητη εκστρατεία της να ανοίξει τον τομέα των μεταφορών. Φαινόταν να πιστεύει πολύ στο έργο της Uber, στο οποίο εντάχθηκε το 2014 ως ανώτερος αντιπρόεδρος πολιτικής και στρατηγικής.
«Όταν περπατάς μέσα από τα κεντρικά γραφεία της Uber στο Σαν Φρανσίσκο, ο τόπος σφύζει από νέους, λαμπρούς και αφοσιωμένους υπαλλήλους που πιστεύουν ότι είναι μέρος του να κάνουν κάτι ιστορικό και ουσιαστικό», είπε ο Plouffe σε μια ανάρτηση blog που ανακοινώνει τη δουλειά του. «Είναι ένα συναίσθημα που είχα την τύχη να το ζήσω στο παρελθόν».
Τα επόμενα δύο χρόνια, τα αρχεία δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις του σε ορισμένες χώρες φαινόταν να βοήθησαν στην ανατροπή της τάσης για την Uber – ο Mark MacGann, ο επικεφαλής λομπίστες της εταιρείας στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, περιέγραψε τη δουλειά του στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για παράδειγμα, ως «φοβερο».
Η επίσκεψη του Plouffe στην περιοχή το 2015 «είχε πραγματικά βοηθήσει να μετακινηθεί η βελόνα» σε μια εποχή που η Uber ήταν «στο κατώφλι» της επιβολής εναντίον της UberX στο Ντουμπάι, σύμφωνα με μια ανταλλαγή email.
Τα αρχεία που διέρρευσαν δείχνουν ξεκάθαρα πώς η Uber ζήτησε βοήθεια από πρεσβευτές των ΗΠΑ που ήταν γνωστοί τόσο στον Plouffe όσο και στη Messina για να βοηθήσουν στην εξομάλυνση των σχέσεων σε πόλεις όπου η Uber αντιμετώπιζε προβλήματα.
Αυτό ήταν απολύτως λογικό – συχνά οι διπλωμάτες ήταν μεγάλοι δωρητές του Ομπάμα. Χρονολογείται από το 2014: η Uber θεωρούσε τους νυν και πρώην κυβερνητικούς αξιωματούχους των ΗΠΑ ως κλειδί για τα σχέδια επέκτασής της, σύμφωνα με ένα υπόμνημα που διέρρευσε που περιέχεται στα αρχεία με τίτλο «Μόχλευση της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την υποστήριξη των διεθνών επιχειρήσεων της Uber».
Το email από τον Plouffe στον Barzun το 2015 ήταν ένα προφανές παράδειγμα. Υπήρχαν και άλλοι.
Στη Γαλλία, ο MacGann είπε στον Plouffe το 2016 ότι η Uber χρειαζόταν την πρεσβευτή των ΗΠΑ στη Γαλλία, Jane Hartley, για να «παρέμβει» σε ζητήματα που σχετίζονται με τον αντίπαλο της Uber, Heetch. Ένας πρώην αξιωματούχος της Uber είπε ότι η προσέγγιση της εταιρείας προς τη Hartley αντικατοπτρίζει μια προσπάθεια παροχής «ενημέρωσης για την επιχείρηση».
«Αγκαλιάστε το χάος»
Τα έγγραφα που διέρρευσαν απομακρύνουν τις κουρτίνες για τις μεθόδους που χρησιμοποίησε η Uber για να θέσει τα θεμέλια για την αυτοκρατορία της. Μια από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες εργασίας στον κόσμο, η Uber είναι τώρα μια εταιρεία 43 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πραγματοποιώντας περίπου 19 εκατομμύρια διαδρομές την ημέρα.
Τα αρχεία καλύπτουν τις δραστηριότητες της Uber σε 40 χώρες κατά τη διάρκεια μιας περιόδου κατά την οποία η εταιρεία έγινε παγκόσμιο μεγαθήριο, μεταφέροντας την υπηρεσία μεταφοράς με ταξί σε πολλές από τις πόλεις στις οποίες λειτουργεί ακόμα σήμερα.
Από τη Μόσχα στο Γιοχάνεσμπουργκ, χρηματοδοτούμενη με πρωτοφανή χρηματοδότηση επιχειρηματικού κεφαλαίου, η Uber επιδότησε σε μεγάλο βαθμό ταξίδια, παρασύροντας οδηγούς και επιβάτες στην εφαρμογή με κίνητρα και μοντέλα τιμολόγησης που δεν θα ήταν βιώσιμα.
Η Uber υποβάθμισε τις καθιερωμένες αγορές ταξί και άσκησε πίεση στις κυβερνήσεις να ξαναγράψουν νόμους για να βοηθήσουν να προετοιμαστεί ο δρόμος για ένα μοντέλο εργασίας βασισμένο σε εφαρμογές, που έκτοτε έχει πολλαπλασιαστεί σε όλο τον κόσμο.
Σε μια προσπάθεια να καταπνίξει τις σφοδρές αντιδράσεις εναντίον της εταιρείας και να κερδίσει αλλαγές στη νομοθεσία περί ταξί και εργατικής νομοθεσίας, η Uber σχεδίαζε να ξοδέψει ένα εξαιρετικό ποσό 90 εκατομμυρίων δολαρίων το 2016 σε λόμπι και δημόσιες σχέσεις, σύμφωνα με ένα έγγραφο.
Η στρατηγική της συχνά περιελάμβανε να πηγαίνει πάνω από τα κεφάλια των δημάρχων πόλεων και των αρχών μεταφορών και κατευθείαν στην έδρα της εξουσίας.
Εκτός από τη συνάντηση με τον Μπάιντεν στο Νταβός, τα στελέχη της Uber συναντήθηκαν πρόσωπο με πρόσωπο με τον Μακρόν, τον Ιρλανδό πρωθυπουργό, τον Έντα Κένι, τον Ισραηλινό πρωθυπουργό, Μπέντζαμιν Νετανιάχου, και τον Τζορτζ Όσμπορν του Ηνωμένου Βασιλείου. Ένα σημείωμα από τη συνάντηση παρουσίαζε τον Όσμπορν ως «ισχυρό συνήγορο».
Σε ανακοίνωσή του, ο Όσμπορν είπε ότι ήταν ρητή πολιτική της κυβέρνησης εκείνη την εποχή να συναντά παγκόσμιες εταιρείες τεχνολογίας και να τις «πείσει να επενδύσουν στη Βρετανία και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας εδώ».
Ενώ ανακηρύχθηκε η συνεδρίαση του Νταβός με τον Όσμπορν, τα δεδομένα αποκαλύπτουν ότι έξι υπουργοί των Τόρις του Ηνωμένου Βασιλείου είχαν συναντήσεις με την Uber. Δεν είναι σαφές εάν οι συναντήσεις έπρεπε να είχαν δηλωθεί, εκθέτοντας τη σύγχυση σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των κανόνων λόμπι στη Βρετανία.
Τα έγγραφα υποδεικνύουν ότι η Uber ήταν ικανή να βρίσκει ανεπίσημους δρόμους προς την εξουσία, να ασκεί επιρροή μέσω φίλων ή ενδιάμεσων ή να αναζητά συναντήσεις με πολιτικούς στις οποίες δεν ήταν παρόντες βοηθοί και αξιωματούχοι.
Πληρωμένες έρευνες σε ακαδημαϊκούς
Ζήτησε την υποστήριξη ισχυρών προσωπικοτήτων σε μέρη όπως η Ρωσία, η Ιταλία και η Γερμανία, προσφέροντάς τους πολύτιμα οικονομικά μερίδια στην startup και μετατρέποντάς τους σε «στρατηγικούς επενδυτές».
Και σε μια προσπάθεια να διαμορφώσει συζητήσεις πολιτικής, πλήρωσε διακεκριμένους ακαδημαϊκούς εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια για την παραγωγή έρευνας που υποστήριξε τους ισχυρισμούς της εταιρείας σχετικά με τα οφέλη του οικονομικού της μοντέλου.
Στην παρά μια καλά χρηματοδοτούμενη και σκληρή επιχείρηση λόμπι, οι προσπάθειες της Uber είχαν μικτά αποτελέσματα. Σε ορισμένα σημεία η Uber πέτυχε να πείσει τις κυβερνήσεις να ξαναγράψουν νόμους, με διαρκή αποτελέσματα. Αλλά αλλού, η εταιρεία βρέθηκε μπλοκαρισμένη από εδραιωμένες βιομηχανίες ταξί, ξεπερασμένη από τοπικούς αντιπάλους ταξί ή αντίθετη από αριστερούς πολιτικούς που απλώς αρνήθηκαν να υποχωρήσουν.
Όταν αντιμετώπισε την αντίθεση, η Uber προσπάθησε να τη μετατρέψει προς όφελός της, εκμεταλλευόμενή την για να τροφοδοτήσει την αφήγηση ότι η τεχνολογία της διέτρεπε τα απαρχαιωμένα συστήματα μεταφορών και παροτρύνοντας τις κυβερνήσεις να μεταρρυθμίσουν τους νόμους τους.
Καθώς η Uber ξεκίνησε σε όλη την Ινδία, το ανώτατο στέλεχος της Kalanick στην Ασία προέτρεψε τα διευθυντικά στελέχη να επικεντρωθούν στην προώθηση της ανάπτυξης, ακόμη και όταν πυρκαγιές αρχίζουν να καίνε». «Να ξέρετε ότι αυτό είναι ένα φυσιολογικό μέρος της επιχείρησης της Uber», είπε. «Αγκαλιάστε το χάος. Σημαίνει ότι κάνεις κάτι σημαντικό».
Ο Kalanick φάνηκε να εφαρμόζει αυτό το ήθος τον Ιανουάριο του 2016, όταν οι προσπάθειες της Uber να ανατρέψει τις αγορές στην Ευρώπη οδήγησαν σε οργισμένες διαμαρτυρίες στο Βέλγιο, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία από οδηγούς ταξί που φοβούνταν για τα προς το ζην.
Εν μέσω απεργιών ταξί και ταραχών στο Παρίσι, ο Kalanick διέταξε τα στελέχη της Γαλλίας να αντεπιτεθούν ενθαρρύνοντας τους οδηγούς της Uber να οργανώσουν μια αντιδιαμαρτυρία με μαζική πολιτική ανυπακοή.
Προειδοποιημένος ότι με αυτόν τον τρόπο κινδύνευε να θέσει τους οδηγούς της Uber σε κίνδυνο επιθέσεων από «ακροδεξιούς τραμπούκους» που είχαν διεισδύσει στις διαδηλώσεις των ταξί και «χάλευαν για έναν αγώνα», ο Kalanick φάνηκε να προτρέπει την ομάδα του να προχωρήσει ανεξάρτητα. «Νομίζω ότι αξίζει τον κόπο», είπε. «Η βία εγγυάται την επιτυχία. Και σε αυτούς τους τύπους πρέπει να αντισταθούμε, όχι; Συμφωνώ ότι πρέπει να εξεταστεί ο σωστός τόπος και χρόνος».
Η απόφαση να σταλούν οι οδηγοί της Uber σε δυνητικά ασταθείς διαμαρτυρίες, παρά τους κινδύνους, ήταν σύμφωνη με αυτό που ένα ανώτερο πρώην στέλεχος είπε στον Guardian ότι ήταν μια στρατηγική «οπλισμού» των οδηγών και εκμετάλλευσης της βίας εναντίον τους για «να κρατήσει τη διαμάχη φλέγουσα».
Ήταν ένα βιβλίο παιχνιδιού που, σύμφωνα με τα email που διέρρευσαν, επαναλήφθηκε στην Ιταλία, το Βέλγιο, την Ισπανία, την Ελβετία και την Ολλανδία.
Όταν μασκοφόροι, οι οποίοι αναφέρθηκαν ότι ήταν θυμωμένοι οδηγοί ταξί, στρίμωξαν τους οδηγούς της Uber με κότσι και σφυρί στο Άμστερνταμ τον Μάρτιο του 2015, τα στελέχη της Uber προσπάθησαν να το κάνουν προς όφελός τους για να κερδίσουν παραχωρήσεις από την ολλανδική κυβέρνηση.
Τα θύματα οδηγών ενθαρρύνθηκαν να υποβάλουν αναφορές στην αστυνομία, οι οποίες κοινοποιήθηκαν στην De Telegraaf, την κορυφαία ολλανδική καθημερινή εφημερίδα. «Θα δημοσιευτούν χωρίς το δακτυλικό μας αποτύπωμα στην πρώτη σελίδα αύριο», έγραψε ένας μάνατζερ. «Διατηρούμε την αφήγηση της βίας για λίγες μέρες, προτού προσφέρουμε τη λύση».
Ο εκπρόσωπος του Kalanick αμφισβήτησε την αυθεντικότητα ορισμένων εγγράφων. Είπε ότι ο Kalanick «δεν πρότεινε ποτέ ότι η Uber θα έπρεπε να εκμεταλλευτεί τη βία σε βάρος της ασφάλειας του οδηγού» και οποιαδήποτε πρόταση ότι συμμετείχε σε τέτοια δραστηριότητα θα ήταν «εντελώς ψευδής».
Ο εκπρόσωπος της Uber αναγνώρισε επίσης λάθη του παρελθόντος στη συμπεριφορά της εταιρείας προς τους οδηγούς, αλλά είπε ότι κανείς, συμπεριλαμβανομένου του Kalanick, δεν ήθελε τη βία κατά των οδηγών της Uber. «Υπάρχουν πολλά που ο πρώην διευθύνων σύμβουλός μας είπε πριν από σχεδόν μια δεκαετία ότι σίγουρα δεν θα συγχωρούσαμε σήμερα», είπε. «Αλλά ένα πράγμα που ξέρουμε και αισθανόμαστε έντονα είναι ότι κανείς στην Uber δεν ήταν ποτέ ευχαριστημένος για τη βία εναντίον ενός οδηγού».
Ο «διακόπτης θανάτου»
Οι οδηγοί της Uber ήταν αναμφίβολα στόχος άγριων επιθέσεων και μερικές φορές δολοφονιών από εξαγριωμένους οδηγούς ταξί. Και η εφαρμογή ταξί, σε ορισμένες χώρες, βρέθηκε να παλεύει με παγιωμένους και μονοπωλιακούς στόλους ταξί με άνετες σχέσεις με τις αρχές της πόλης. Η Uber συχνά χαρακτήριζε τους αντιπάλους της στις ρυθμιζόμενες αγορές ταξί ως «καρτέλ».
Ωστόσο, ιδιωτικά, τα στελέχη και τα στελέχη της Uber φαίνεται να είχαν ελάχιστη αμφιβολία για τη συχνά αδίστακτη φύση της δικής τους λειτουργίας.
Στα εσωτερικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το προσωπικό αναφέρθηκε στο «εκτός από το νομικό καθεστώ» της Uber ή σε άλλες μορφές ενεργούς μη συμμόρφωσης με τους κανονισμούς, σε χώρες όπως η Τουρκία, η Νότια Αφρική, η Ισπανία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Σουηδία, η Γαλλία, η Γερμανία και η Ρωσία.
Ένα ανώτερο στέλεχος έγραψε σε ένα email: «Δεν είμαστε νόμιμοι σε πολλές χώρες, θα πρέπει να αποφεύγουμε να κάνουμε ανταγωνιστικές δηλώσεις». Σχολιάζοντας τις τακτικές που η εταιρεία ήταν έτοιμη να αναπτύξει για να «αποφύγει την επιβολή», ένα άλλο στέλεχος έγραψε: «Είμαστε επίσημα πειρατές».
Ο Nairi Hourdajian, επικεφαλής των παγκόσμιων επικοινωνιών της Uber, το έθεσε ακόμη πιο ωμά σε ένα μήνυμα σε συνάδελφό του το 2014, εν μέσω προσπαθειών να κλείσει η εταιρεία στην Ταϊλάνδη και την Ινδία: «Μερικές φορές έχουμε προβλήματα γιατί, καλά, απλώς γαμούμε παράνομους .» Σε επαφή με τον Guardian, ο Hourdajian αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ο εκπρόσωπος του Kalanick κατηγόρησε τους δημοσιογράφους ότι «πίεσαν την ψευδή ατζέντα του» ότι «κατεύθυνε παράνομη ή ανάρμοστη συμπεριφορά». Ο εκπρόσωπος της Uber είπε ότι, όταν ξεκίνησε, «κανονισμοί κοινής χρήσης κούρσας δεν υπήρχαν πουθενά στον κόσμο» και οι νόμοι για τις μεταφορές ήταν ξεπερασμένοι για την εποχή των smartphone.
Σε όλο τον κόσμο, η αστυνομία, οι υπάλληλοι των μεταφορών και οι ρυθμιστικοί φορείς προσπάθησαν να καταπολεμήσουν την Uber. Σε ορισμένες πόλεις, οι αξιωματούχοι κατέβασαν την εφαρμογή και χαιρέτησαν τις βόλτες τους, ώστε να μπορούν να καταπολεμήσουν τα ταξίδια με ταξί χωρίς άδεια, επιβάλλοντας πρόστιμα στους οδηγούς της Uber και κατασχέθηκαν τα αυτοκίνητά τους. Τα γραφεία της Uber σε δεκάδες χώρες δέχθηκαν επανειλημμένες επιδρομές από τις αρχές.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Uber ανέπτυξε εξελιγμένες μεθόδους για να εμποδίσει την επιβολή του νόμου. Ένας ήταν γνωστός εσωτερικά στην Uber ως «διακόπτης θανάτου». Όταν έγινε έφοδος σε ένα γραφείο της Uber, στελέχη της εταιρείας έστειλαν μανιωδώς οδηγίες στο προσωπικό πληροφορικής να διακόψουν την πρόσβαση στα κύρια συστήματα δεδομένων της εταιρείας, εμποδίζοντας τις αρχές να συγκεντρώσουν στοιχεία.
Τα αρχεία που διέρρευσαν υποδηλώνουν ότι η τεχνική, που υπογράφηκε από τους δικηγόρους της Uber, χρησιμοποιήθηκε τουλάχιστον 12 φορές κατά τη διάρκεια επιδρομών στη Γαλλία, την Ολλανδία, το Βέλγιο, την Ινδία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία.
Ο εκπρόσωπος του Kalanick είπε ότι τέτοια πρωτόκολλα «διακόπτη δολοφονίας» ήταν κοινή επιχειρηματική πρακτική και δεν σχεδιάστηκαν για να παρεμποδίσουν τη δικαιοσύνη. Είπε ότι τα πρωτόκολλα, τα οποία δεν διέγραφαν δεδομένα, ελέγχθηκαν και εγκρίθηκαν από το νομικό τμήμα της Uber, και ότι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Uber δεν κατηγορήθηκε ποτέ σε σχέση με παρακώλυση της δικαιοσύνης ή σχετικό αδίκημα.
Ένα άλλο στέλεχος που τα αρχεία που διέρρευσαν αναφέρουν ότι εμπλέκεται σε πρωτόκολλα «kill switch» ήταν ο Pierre-Dimitri Gore-Coty, ο οποίος διηύθυνε τις επιχειρήσεις της Uber στη δυτική Ευρώπη. Τώρα διευθύνει την Uber Eats και συμμετέχει στην 11μελή εκτελεστική ομάδα της εταιρείας.
Ο Gore-Coty είπε σε μια δήλωση ότι λυπάται «κάποιες από τις τακτικές που χρησιμοποιήθηκαν για να επιτύχουμε ρυθμιστική μεταρρύθμιση για το ridesharing τις πρώτες μέρες». Κοιτάζοντας πίσω, είπε: «Ήμουν νέος και άπειρος και πολύ συχνά έπαιρνα οδηγίες από ανωτέρους με αμφισβητήσιμη ηθική».
Οι πολιτικοί τώρα αντιμετωπίζουν επίσης ερωτήματα σχετικά με το αν έλαβαν οδηγίες από στελέχη της Uber.
Όταν ένας Γάλλος αξιωματούχος της αστυνομίας το 2015 φάνηκε να απαγορεύει μια από τις υπηρεσίες της Uber στη Μασσαλία, ο Mark MacGann, ο επικεφαλής λομπίστας της Uber στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, στράφηκε στον σύμμαχο της Uber στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
«Θα το εξετάσω προσωπικά», απάντησε ο Μακρόν. «Σε αυτό το σημείο, ας μείνουμε ήρεμοι».
Αναρτήθηκε από: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου