Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022

Απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος αφήνει ένας στους πέντε καταναλωτές

Απλήρωτους λογαριασμούς ρεύματος αφήνει ένας στους πέντε καταναλωτές

Περίπου 6 στους 10 Ελληνες δυσκολεύονται να πληρώσουν τον λογαριασμό ρεύματος. Απλήρωτους λογαριασμούς αφήνει το 22%.

Δυσβάσταχτοι οι λογαριασμό ρεύματος για περίπου 1 στους 5 καταναλωτές (22%) και δηλώνουν ότι δεν είναι σε θέση να τους αποπληρώσουν, περίπου 6 στους 10 δηλώνουν ότι τους θεωρούν υψηλούς και

δυσκολεύονται να τους αποπληρώσουν, ενώ μόλις 1 στους 7 (16%) δηλώνουν ότι οι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος είναι φυσιολογικοί και δεν αντιμετωπίζουν δυσκολία στην αποπληρωμή τους.

Αυτό προκύπτει από το «Βαρόμετρο της ΚΕΕΕ», την Πανελλαδική Έρευνα Οικονομικής Συγκυ­ρί­ας, της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας, ενώ καταδεικνύει κλίμα γενικευμένου προ­βληματι­σμού για το παρόν και επιφυλακτικότητα για το μέλλον, λόγω της ακρίβειας.

Η ΚΕΕΕ ολοκλήρωσε την πρώτη πανελλαδι­κή έρευνα, που διεξήχθη την περίοδο Νο­­­­εμ­­βρίου–Δε­κέμβριου 2022, σε συνολικό δείγ­μα 2.403 α­­­­τό­­μων (1.202 καταναλωτές και 1.201­ επιχει­ρήσεις).

Σύμφωνα με τα ευρήματα, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες τιμές σε προϊόντα και ενέργεια, τα νοικοκυριά «ψαλιδίζουν» τις δαπάνες τους, με το 70% να δηλώνει ότι έχουν περιορίσει τις δαπάνες ένδυσης – υπόδησης και τις δαπάνες ψυχαγωγίας και ταξιδιών, το 52% ότι περιόρισαν τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών όπως π.χ. τα τρόφιμα, το 38% ότι περιόρισαν τη χρήση ιδιωτικών οχημάτων, το 29% ότι ανέβαλαν σημαντικές αγορές (αγορά κατοικίας, αυτοκινήτου, ανακαίνιση κατοικίας κτλ.), το 28% ότι μείωσαν τα αποθεματικά και τις καταθέσεις τους, ενώ το 13% δηλώνουν ότι κατέφυγαν σε δανεισμό χρημάτων για να ανταπεξέλθουν και μόλις 1 στα 14 νοικοκυριά δηλώνουν ότι δεν χρειάστηκε να πάρουν κάποιο από τα παραπάνω μέτρα.

Η κατάσταση που διαμορφώνεται στην αγορά όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Γρέντζελος μιλώντας με δημοσιογράφους, οδηγεί τον κόσμο στα σούπερ μάρκετ - λόγω και του «καλαθιού του νοικοκυριού” - με αποτέλεσμα οι μικρομεσαίοι να μην μπορούν να επιβιώσουν και να βάζουν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους. «Ως Ε.Ε.Α., συνέχισε ο ίδιος, προτρέπουμε τους καταναλωτές να στηρίζουν τα μικρά μαγαζιά και τις τοπικές αγορές» σημείωσε ο ίδιος.

Η επισήμανση του αντιπροέδρου, εν μέρει επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία, καθώς υπάρχουν σημαντικές προσαρμογές στην καταναλωτική συμπεριφορά, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο, πριν δηλαδή την αύξηση τιμών στα προϊόντα, για αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών: Το 63% δηλώνει ότι αγοράζουν κυρίως προϊόντα σε προσφορά, το 57% επιλέγουν καταστήματα ή σούπερ μάρκετ για τις αγορές τους με κριτήριο τις χαμηλότερες τιμές και το 55% αγοράζουν πλέον μικρότερες ποσότητες προϊόντων σε σχέση με το παρελθόν. Επιπλέον, το 42% αγοράζει προϊόντα από διαφορετικά καταστήματα ή σούπερ μάρκετ, προκειμένου να περιορίσουν τη συνολική δαπάνη και το 40% δηλώνουν ότι αγοράζουν πλέον κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Γενικότερα, η ακρίβεια είναι αυτή που κυ­ριαρ­χεί στις ανα­φορές των πολιτών, σχετικά με τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμε­τωπίζει η χώ­ρα. Η ανασφάλεια και ο φό­βος είναι το βασικό συναίσθημα που δηλώνουν ότι νιώ­θουν, σε σχέση με την οικονομική κατάσταση που βιώνουν σήμερα (37%).

Επίσης, αρνητική εικόνα κα­τα­γράφεται και σε σχέση με την ε­ξέ­λιξη της βιωσιμότητας των επιχειρή­σεων, καθώς το 54% προβλέπει δυσμενέστερη κατάσταση το επό­με­νο εξάμηνο (ήτοι αύξηση επισφαλειών και πτω­χεύ­σεων), έναντι μόλις 12% που διαβλέ­πουν βελ­τίωση της κατάστασης στον κλάδο τους (λι­γό­τε­ρες επισφάλειες και πτωχεύσεις). Βα­θιά απαισιόδοξες εμφανίζονται οι επιχειρήσεις για το εγγύς μέλλον της οικονομικής κα­τά­στα­σης της χώρας, καθώς το 56% θεω­ρούν ότι αυτή θα επιδεινωθεί κατά το επόμενο εξά­μηνο, έναντι μό­λις 14% που προβλέπουν ότι θα βελτιωθεί, ενώ το 23% δεν αναμένουν ιδι­αί­τερη μετα­βολή. Ελ­λείψεις πρώτων υλών ή προϊόντων δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν το 37% των επιχειρήσεων, φαινόμενο εντονότερο στους τομείς του εμπορίου, της με­τα­ποί­η­σης/­βιομηχα­νί­ας και των κατασκευών, στις επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατο­λι­σμό και σε εκείνες με ε­τή­σιο τζίρο μεταξύ 1 και 5 εκατ. ευρώ, ενώ η μέση αύξηση που αναφέ­ρουν οι επιχειρήσεις, στο κό­­στος των πρώτων υλών ή προϊόντων, φτάνει το 40%.

Τέλος, αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων/υπηρεσιών τους κατά το επόμενο εξάμηνο προβλέπουν περίπου οι μισές (49%) επιχειρήσεις, με την εντονότερη τάση αύξησης τιμών να καταγρά­φε­ται στον τομέα του εμπορίου.

 iEnergeia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)