Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

Γιάννης Σηφάκης : Η ισχύς εν τη ενώσει



Πολύ επιτυχημένη για τον κοινό αγώνα η σύσκεψη των Αντιπεριφερειαρχών Πέλλας και Φλώρινας, όλων των Δημάρχων Πέλλας και Φλώρινας, των προέδρων των Επιμελητηρίων, του ΤΕΕ Πέλλας,
εκπροσώπου του δικτύου πολιτών για τον σιδηρόδρομο και άλλων φορέων που πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Έδεσσα με πρωτοβουλία της Αντιπεριφέρειας Πέλλας μετά από αίτημα του Βουλευτή Πέλλας Γιάννη Σηφάκη.
Πάνδημο αίτημα Πέλλας και Φλώρινας η χρηματοδότηση των οδικών παρακάμψεων Χαλκηδώνας και Γιαννιτσών και η ανάθεση της οριστικής μελέτης του προαστιακού σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης-Γιαννιτσών-Έδεσσας- Φλώρινας ( νέο τμήμα Άδενδρο-Χαλκηδώνα-Γιαννιτσά- Σκύδρα- Αριδαία)
Θα γίνει αίτημα με υπογραφή όλων και κοινή συνάντηση όλων των πολιτικών παραγόντων των δύο Περιφερειακών Ενοτήτων με τον Υπουργό Οικονομίας κ. Σταθάκη και τον Αν. Υπουργό Υποδομών κ. Σπίρτζη
Η εισήγηση του Γιάννη Σηφάκη στην ευρεία σύσκεψη :
Κύριοι Αντιπεριφερειάρχες Πέλλας και Φλώρινας, κύριοι Δήμαρχοι Πέλλας και Φλώρινας, κύριοι Πρόεδροι των Επιμελητηρίων των δύο Περιφερειακών Ενοτήτων, Κε πρόεδρε του ΤΕΕ Πέλλας, Κε εκπρόσωπε του δικτύου πολιτών για τον σιδηρόδρομο, Κυρίες και Κύριοι,

1. Η χώρα μας,  όπως γνωρίζετε,  καταβάλει πολύ μεγάλη προσπάθεια με σκληρή διαπραγμάτευση για να ξεφύγει από τον ασφυκτικό κλοιό της λιτότητας, να ξεκινήσει η ανάπτυξη με σεβασμό στην λαϊκή κυριαρχία. Η επιτυχημένη έκβαση αυτής της διαπραγμάτευσης θα έχει, όπως όλοι καταλαβαίνουμε,  καθοριστική επίπτωση στην πορεία της ανάπτυξης ολόκληρης της χώρας άρα και της Πέλλας και της Φλώρινας. Θεωρώ ότι καθήκον όλων μας, σε αυτή τη φάση, είναι να προετοιμαζόμαστε για την στιγμή που θα ξεκινήσει η ανάπτυξη ωριμάζοντας απαραίτητα έργα για να αποκτήσουν μελετητική ωριμότητα για την ένταξη τους σε χρηματοδοτικά εργαλεία, το ΣΕΣ 2014-2020 και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.
2. Η ανάπτυξη στην Πέλλα και εν πολλοίς και στην Φλώρινα σίγουρα πρέπει να κινηθεί κυρίως σε τέσσερεις άξονες :
   Σε μέτρα που να συμβάλουν στην άρση της φτωχοποίησης των κοινωνικών ομάδων που υπέφεραν από τις πολιτικές των κυβερνήσεων ιδιαίτερα τα πέντε τελευταία  χρόνια
   σε έργα άρσης της συγκοινωνιακής  απομόνωσης της Πέλλας από τους κεντρικούς συγκοινωνιακούς άξονες ( αντίστοιχα στην Φλώρινα στην βελτίωση των προσβάσεων της)
   στην κατασκευή υποδομών για την άρδευση των αγροκτημάτων και τα αντιπλημμυρικά έργα
   στην κατασκευή έργων  τουριστικών και πολιτιστικών υποδομών
3. Σήμερα είμαστε εδώ για να συντονίσουμε την δράση μας για τον δεύτερο άξονα από αυτούς που προαναφέρθηκαν, δηλαδή για την άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της Πέλλας και της ουσιαστικής βελτίωσης των προσβάσεων στην Φλώρινα.
Όπως γνωρίζετε η Πέλλα είναι ο μοναδικός Νομός της Κεντρικής Μακεδονίας που δεν έχει καμιά καλή οδική πρόσβαση σε κανέναν από τους  βασικούς συγκοινωνιακούς άξονες. Δεν έχει ολοκληρωθεί η Εθνική Οδός Θεσσαλονίκης -Χαλκηδώνας- Γιαννιτσών- Σκύδρας- Έδεσσας- Φλώρινας- Νίκης- Κρυσταλοπηγής, δεν υπάρχει από την Πέλλα κάθετη στην Εγνατία οδό, δεν υπάρχει έξοδος στον Βορρά ή έστω καλή πρόσβαση σε κάποια από τις υφιστάμενες εξόδους από τις γειτονικές Περιφερειακές Ενότητες
Τι έχουμε μέχρι τώρα; Είναι μελετητικά ώριμο έργο μόνο η οδική παράκαμψη Χαλκηδώνας και Γιαννιτσών συνολικού προϋπολογισμού 220 εκ €. Περιμένει την ένταξη του σε χρηματοδοτικό εργαλείο και φυσικά πρέπει να αντιμετωπίζεται ως έργο πρώτης προτεραιότητας. Είχε μάλιστα και εξασφαλισμένη πίστωση 120 εκ € τα οποία, όπως γνωρίζετε, μεταφέρθηκαν αυθαίρετα αλλού από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τα άλλα τμήματα δεν έχουν ακόμη την ωριμότητα που απαιτείται και βέβαια πρέπει να βρεθεί τρόπος να την αποκτήσουν το συντομότερο δυνατό. 
4. Στα πλαίσια αυτά η ωρίμανση του έργου του προαστιακού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης- Γιαννιτσών-Έδεσσας – Φλώρινας και της παράκαμψης Σκύδρα- Αριδαία είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την ανάπτυξη Πέλλας και Φλώρινας, θα έχει πολλαπλασιαστικές θετικές επιπτώσεις στην οικονομική ζωή των δυο Περιφερειακών Ενοτήτων.
Είναι βέβαιο ότι θα διαρρήξω ανοιχτές πόρτες αν προσπαθήσω να επιχειρηματολογήσω για την επίδραση του προαστιακού σιδηρόδρομου στις περιοχές που έχουν την τύχη να τον απολαμβάνουν. Αρκεί να δει κανείς την Κόρινθο που έχει γίνει προάστιο της Αθήνας και έχει πολλαπλασιαστεί ο πληθυσμός της, έχει αποκτήσει πολύ μεγάλη αξία η γή, τα ακίνητα κλπ.  Και οι περισσότεροι σίγουρα έχουμε επισκεφτεί Ευρωπαϊκές πόλεις που η ύπαρξη προαστιακού σιδηροδρόμου έχει επιδράσει καθοριστικά στην ανθρωπογεωγραφία και στην χωροθέτηση των επαγγελματικών δραστηριοτήτων.
Ακόμη η  αναγκαιότητα να μελετηθεί και κατασκευαστεί η προαστιακή σύνδεση μέσω Γιαννιτσών σε σχέση με την σημερινή κατάσταση είναι πασιφανής όταν με την κατασκευή της το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Έδεσσα θα γίνεται σε 40’-45’ όταν τώρα είναι 1 ώρα και 30’. 
Η κατασκευή της γραμμής θα εξασφαλίσει φτηνή , γρήγορη, ασφαλή και περιβαλλοντική μεταφορά από και προς την Θεσσαλονίκη, θα κάνει τα Γιαννιτσά προάστιο της Θεσσαλονίκης , θα δώσει στην Έδεσσα, στην Αριδαία και στην Φλώρινα μεγάλο πλεονέκτημα απέναντι σε προορισμούς χωρίς προαστιακό. Θα εξασφαλίσει πολλαπλάσιο αριθμό επισκεπτών στους τουριστικούς προορισμούς των δύο Νομών ( Μουσείο Πέλλας, Καταρράκτες Έδεσσας, Λουτρά Πόζαρ στην Αλμωπία, χιονοδρομικό Καϊμακτσαλάν,  Φλώρινα, χιονοδρομικό Πισοδερίου, Νυμφαίο, Πρέσπες).
 Το έργο αυτό έχει σχετική μελετητική ωριμότητα από το γεγονός ότι το δίκτυο πολιτών για τον σιδηρόδρομο, μια κίνηση πολιτών που έβλεπε την αναγκαιότητα αυτή πριν πολλά χρόνια, πέτυχε το 2008 να κινητοποιηθούν κάποιοι από τους φορείς της Πέλλας και να πετύχουν να ανατεθεί από το Υπουργείο και να ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας του έργου που έδειξε πολύ θετικά αποτελέσματα. Ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία σχετικά με την ωρίμανση αυτού του ιδιαίτερα αναπτυξιακού έργου. Έκτοτε βέβαια δεν δόθηκε η ανάλογη συνέχεια αν σκεφτεί κανείς ότι ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Θεοφανόπουλος τα τελευταία 5,5 χρόνια που προεδρεύει του Οργανισμού δεν είχε ακούσει τίποτα σχετικά με αυτό το έργο. Πιθανά γιατί αρκετοί δεν πίστεψαν σε αυτό το έργο και την ρεαλιστικότητα της ωρίμανσης και κατασκευής του, ίσως κάποιοι δεν πιστεύουν ακόμη ότι μπορεί να γίνει πράξη.
5. Τι είναι όμως αυτό που μπορεί να κάνει ρεαλιστική σήμερα την ωρίμανση του;
   Η σημερινή κυβέρνηση, οι βουλευτές της, το κύριο Κόμμα που την απαρτίζει έχει την λογική ότι ο σιδηρόδρομος εξασφαλίζοντας φτηνή, γρήγορη, μαζική  και περιβαλλοντική μετακίνηση είναι έργο μεγαλύτερης ίσως προτεραιότητας από τους οδικούς άξονες που εξασφαλίζουν την παραδοσιακή κίνηση με το αυτοκίνητο.  
   Η νέα Γ.Γ.  Μεταφορών του Υπουργείου είναι η κα Πέτη Πέρκα που κατάγεται από την Φλώρινα και έδειξε πραγματικό ενδιαφέρον στο άκουσμα της πρότασης.
   Ο διοικητής του ΟΣΕ άκουσε με προσοχή το θέμα και θεώρησε χρήσιμη την άμεση ανάθεση της οριστικής μελέτης του.
   Η σημερινή συνάντηση που γίνεται με πρωτοβουλία του Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας μετά την επιστολή μου προς σας δείχνει την δυνατότητα να κάνουμε μια πολύ δυνατή ομάδα διεκδίκησης της άμεσης ανάθεσης της οριστικής μελέτης του έργου αναδεικνύοντας το έργο αυτό σε έργο που ενώνει όλους στην Πέλλα και την Φλώρινα και διεκδικείται από κοινού. Μπορεί δε να αποτελέσει θετικό υπόδειγμα του πώς πρέπει να κινούμαστε για να έχουμε αντίστοιχα αποτελέσματα.
6. Όσον αφορά τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία του έργου  έχουμε με την βοήθεια του συμπατριώτη μας Άρη Ξανθάκη, που ασχολείται χρόνια τώρα εργολαβικά με τον σιδηρόδρομο θεωρούμενος από τους καλύτερους εργολάβους ΟΣΕ πανελλαδικά, μια καλή προσέγγιση κόστους που βασίζεται στην εμπειρία και την γνώση του σε έργα με αντίστοιχη δυσκολία. Κατά την προμελέτη του το μήκος της γραμμής  Άδενδρο ( αμέσως μετά τον Αξιό ποταμό) – Χαλκηδώνα- Γιαννιτσά- Σκύδρα- Αριδαία είναι 75 km και το κόστος της ( μη συμπεριλαμβανομένων των απαλλοτριώσεων) είναι περί τα 145 εκ €. Να ληφθεί υπ’ όψιν ότι υπάρχει απαλλοτριωμένη ζώνη σε σημαντικό τμήμα του έργου παράλληλα και δίπλα στην Εθνική Οδό στην οποία έγιναν απαλλοτριώσεις σε αρκετό πλάτος πέραν του οδοστρώματος.
7. Πιστεύω σήμερα ότι όλοι πρέπει να εκφράσουμε την θέληση μας για την ανάληψη από κοινού δράσης για την άμεση ανάθεση της οριστικής μελέτης του και την προσπάθεια ένταξης του στο ΣΕΣ 2014- 2020 ή σε άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο. Η κοινή θέληση μας μπορεί να εκφραστεί σε υπογραφή κοινής επιστολής προς τον αρμόδιο Υπουργό και συμμετοχής όλων των φορέων που είναι εδώ σήμερα στην συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομίας κ. Σταθάκη , τον Αν. Υπουργό Υποδομών κ. Σπίρτζη και την Γ.Γ. Μεταφορών Κα Πέρκα την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα ( σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί τις αμέσως επόμενες μέρες).
Να κάνουμε το όνειρο πραγματικότητα , να βοηθήσουμε όλοι να ωριμάσει γρήγορα το τόσο σημαντικό αυτό αναπτυξιακό έργο για την Πέλλα και την Φλώρινα.








Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 


Σε ανακοίνωσή της η Περιφερειακή ενότητα Πέλλας για την σύσκεψει αναφέρει:

Ευρεία σύσκεψη στο Διοικητήριο για την προώθηση του ενιαίου έργου των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκη-Έδεσσα-Φλώρινα

Αντιπεριφερειάρχης Θεόδωρος Θεοδωρίδης: Προτεραιότητα σε ανταποδοτικά έργα – Η Πέλλα φέρνει χρήματα στη χώρα και είναι αναγκαίο τα προϊόντα της να μεταφέρονται γρήγορα και με ασφάλεια στις διεθνείς αγορές


Ευρεία σύσκεψη για την προώθηση δύο σημαντικών και αλληλένδετων αναπτυξιακών έργων, του ενιαίου έργου των παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης-Σκύδρας-Έδεσσας-Φλώρινας (νέο τμήμα Άδενδρο-Σκύδρα) μέσω Γιαννιτσών και με προσθήκη κλάδου προς Αριδαία, πραγματοποιήθηκε σήμερα (15/4/15) στην αίθουσα συσκέψεων του Διοικητηρίου, στην Έδεσσα, έδρα της Π.Ε. Πέλλας.

Τη συνάντηση συντόνισε ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης, ενώ επίσης παραβρέθηκαν ο Bουλευτής Πέλλας κ. Γιάννης Σηφάκης, ο Αντιπεριφερειάρχης Φλώρινας κ. Στέφανος Μπίρος, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι κκ. Μαρία Ζωγράφου, Λάκης Βασιλειάδης και Πέτρος Ζέρζης, οι τέσσερις Δήμαρχοι Πέλλας κκ. Αικατερίνη Ιγνατιάδου, Γρηγόριος Στάμκος, Δημήτριος Γιάννου και Δημήτριος Μπίνος, ο Δήμαρχος Αμυνταίου κ. Κώστας Θεοδωρίδης, οι  Πρόεδροι των Επιμελητηρίων Πέλλας και Φλώρινας αντίστοιχα κκ. Ιορδάνης Τσώτσος και Σάββας Σαπαλίδης, ο κ. Σωκράτης Βόλτσης και η κα. Κατερίνα Ζήνα εκπρόσωποι της Πρωτοβουλίας Πολιτών για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο Πέλλας, στελέχη υπηρεσιών, εκπρόσωποι των μέσων ενημέρωσης και πολίτες.

Η συνάντηση ξεκίνησε με συνοπτική παρουσίαση των σημαντικών ενεργειών που έχουν γίνει, για την προώθηση των έργων, μέχρι σήμερα από τον Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας κ. Θεόδωρο Θεοδωρίδη. Ο κ. Θεοδωρίδης τόνισε ότι υπάρχει θετική εξέλιξη στην ενταξιακή πορεία του ενιαίου έργου των δύο παρακάμψεων Γιαννιτσών και Χαλκηδόνας που παρουσιάζει πλήρη μελετητική ωριμότητα. Το έργο εντάχθηκε, με το ποσό του 1.000.000,00 ευρώ, στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με θετική εισήγηση της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης του Ε.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» και συνολικό προϋπολογισμό 225.000.000,00 ευρώ. 

Για το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης, υπογράμμισε ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας, ότι υπάρχει αρκετή πρόοδος, αφού έχει ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας η οποία αναδεικνύει τον αναπτυξιακό χαρακτήρα και την ανταποδοτικότητά του και χρειάζεται να ανατεθεί η οριστική μελέτη, ώστε να προχωρήσει η ένταξη και χρηματοδότησή του. Τα δύο έργα, τόνισε ο κ. Θεοδωρίδης, είναι σημαντικά για την άρση της συγκοινωνιακής απομόνωσης της περιοχής, είναι διαπεριφερειακού χαρακτήρα και εξασφαλίζουν πρόσβαση στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών, μέσω της ΠΑΘΕ και Εγνατίας Οδού, ενώ για την προώθησή τους υπάρχει ευρεία κοινωνική συναίνεση και συνεργασία.

Ακολούθως, το λόγο πήρε ο Αντιπεριφερειάρχης Φλώρινας κ. Στέφανος Μπίρος ο οποίος τόνισε ότι ο συγκεκριμένος άξονας αποτελεί την ιστορική διαδρομή μετακίνησης και εμπορικών συναλλαγών των πόλεων της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, ενώ δημιουργεί μία σημαντική προοπτική για την ανάπτυξη στη διασυνοριακή περιοχή των Βαλκανίων και με τις γείτονες χώρες Αλβανία και FYROM (η FYROM ολοκληρώνει τον εξηλεκτρισμό του σιδηροδρομικού της δικτύου μέχρι τα σύνορα με την Ελλάδα).

Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας κ. Σαπαλίδης τόνισε ότι στην ευρύτερη περιοχή της Κορυτσάς και Μοναστηρίου υπάρχει μία δυναμική αγορά 500.000 κατοίκων περίπου που βελτιώνεται συνεχώς το βιοτικό και οικονομικό τους επίπεδο, ενώ, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πέλλας κ. Τσώτσος  τόνισε ότι έχουν χαθεί αρκετές «ευκαιρίες» στο παρελθόν για την ολοκλήρωση των έργων και χρειάζεται καλύτερος συντονισμός και συνεργασία για την προώθηση των έργων που είναι πρώτης αναπτυξιακής προτεραιότητας.

Ο Βουλευτής Πέλλας κ. Γιάννης Σηφάκης τόνισε τα οφέλη που θα προκύψουν για την περιφερειακή ανάπτυξη και οικονομία από την υλοποίηση των δύο μεγάλων έργων και ανέφερε το παράδειγμα της Κορίνθου η οποία, με τη λειτουργία του προαστιακού σιδηροδρόμου, έχει κατακόρυφη αύξηση μετακινήσεων ατόμων και εμπορικών συναλλαγών με την Αθήνα.  Ένας πρόχειρος προϋπολογισμός για το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης είναι της τάξης των 145.000.000,00 ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνονται οι απαλλοτριώσεις ενώ, όπως ανέφερε ο ειδικός εμπειρογνώμων σε θέματα κατασκευής σιδηροδρομικών δικτύων κ. Αριστείδης Σταθάκης, η υλοποίηση είναι σχετικά εύκολη καθώς το μεγαλύτερο τμήμα είναι πεδινό ενώ το τμήμα από Σκύδρα μέχρι και Φλώρινα υπάρχει. 

Οι εκπρόσωποι της Πρωτοβουλίας Πολιτών για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο Πέλλας κκ. Σωκράτης Βόλτσης και Κατερίνα Ζήνα, τόνισαν τη σημασία της κοινωνικής συμμαχίας ώστε να «σπάσουν τα τείχη της απομόνωσης για την περιοχή» καθώς, επίσης, και τα σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη του προαστιακού σιδηροδρόμου, ιδιαίτερα σήμερα που είναι εμφανή τα σημάδια της «κλιματικής αλλαγής». 

Για τις προσεχείς ημέρες δρομολογείται η πραγματοποίηση συνάντησης με τους συναρμόδιους Υπουργούς Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και τον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των τοπικών πολιτικών, παραγωγικών και κοινωνικών φορέων. Εξάλλου, τόσο οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι που ήταν παρόντες, όσο και οι Δήμαρχοι αναγνώρισαν την αναπτυξιακή σημασία των δύο αλληλένδετων έργων και δεσμεύτηκαν για τη συνεργασία και συμμετοχή στην παρακολούθηση των εξελίξεων για τη χρηματοδότηση και κατασκευή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)