Παρουσιάστηκε η αναγνωριστική μελέτη χάραξης της προαστιακής
σιδηροδρομικής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με την Έδεσσα μέσω Γιαννιτσών και η
μελέτη σκοπιμότητας - βιωσιμότητας του έργου σε ημερίδα που διοργανώθηκε στα Γιαννιτσά
Σε εκδήλωση που διοργανώθηκε με πρωτοβουλία της βουλευτή
Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρας Τζάκρη την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου στην αίθουσα του
Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πέλλας στα Γιαννιτσά παρουσιάστηκε -για πρώτη
φορά δημόσια- η Αναγνωριστική Μελέτη Χάραξης της προαστιακής περιφερειακής
σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Έδεσσας μέσω Γιαννιτσών, με επέκταση της
γραμμής προς την Αλμωπία, αλλά και οι εξελίξεις για την επικαιροποίηση της
Μελέτης Σκοπιμότητας - Βιωσιμότητας του προτεινόμενου δικτύου.
Στην εκδήλωση συμμετείχε επίσης η Πρωτοβουλία Πολιτών για το Σιδηροδρομικό Δίκτυο του Ν. Πέλλας, εκ
μέρους της οποίας τοποθετήθηκε η Μ.
Κιουζέπη, η οποία αναφέρθηκε στις προσπάθειες που έχει καταβάλει μέχρι
σήμερα η Πρωτοβουλία για τον προαστιακό και τόνισε την ανάγκη για γρήγορη
υλοποίηση του έργου και τα οφέλη που θα προσφέρει αυτό στην ευρύτερη περιοχή.
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κ. Γ. Αποστολόπουλος στην
ομιλία του τόνισε την βούληση της κυβέρνησης και της διοίκησης του ΟΣΕ για την
κατασκευή της νέας γραμμής και αναφέρθηκε αναλυτικά στα οφέλη που θα προκύψουν
από αυτή.
Την πρώτη παρουσίαση έκανε ο τοπογράφος μηχανικός του ΟΣΕ
Σπ. Παπανδρεάδης, ο οποίος και παρουσίασε την αναγνωριστική μελέτη χάραξης της
προαστιακής σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης - Έδεσσας μέσω Γιαννιτσών, με
επέκταση της γραμμής προς Αλμωπία. Όπως ανέφερε, η νέα χάραξη προβλέπει δύο
επιλογές για την σύνδεση με τo υφιστάμενο δίκτυο. Η μία στη Γέφυρα και η άλλη
στο Άδενδρο, με επικρατέστερη την δεύτερη, καθώς δεν θα χρειαστεί νέα γεφύρωση
του ποταμού Αξιού. Η νέα χάραξη θα διέρχεται από Χαλκηδόνα, Κουφάλια, Πέλλα,
Νέα Πέλλα, Γιαννιτσά, Καρυώτισσα/Γαλατάδες, Δάφνη/Καλύβια και θα καταλήγει στη
Σκύδρα. Από εκεί η γραμμή θα συνεχιστεί μέσω Αψάλου προς Αριδαία. Σταθμοί θα δημιουργηθούν στα Γιαννιτσά, την
Σκύδρα και την Αριδαία, ενώ στις άλλες περιοχές θα κατασκευαστούν στάσεις. Η
Σκύδρα θα καταστεί έτσι σημαντικός σιδηροδρομικός σταθμός στη χώρα με δύο
εισερχόμενες γραμμές.
Μια εικόνα της χάραξης της νέας γραμμής μέχρι τη Σκύδρα
παρουσιάζεται στο παρακάτω σχήμα:
Τις εξελίξεις όσον αφορά την επικαιροποίηση της μελέτης
σκοπιμότητας - βιωσιμότητας της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη - Γέφυρα (ή Άδενδρο) -
Χαλκηδόνα - Κουφάλια - Πέλλα - Νέα Πέλλα - Γιαννιτσά - Γαλατάδες/Καρυώτισσα -
Δάφνη/Καλύβια - Σκύδρα - Αριδαία παρουσίασε στη συνέχεια ο καθηγητής του
Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ κ. Χ. Πυργίδης.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, οι βασικοί στόχοι της
λειτουργίας δικτύου προαστιακού/περιφερειακού σιδηροδρόμου στην Κεντρική
Μακεδονία είναι η εξυπηρέτηση των μετακινήσεων μεταξύ των αστικών κέντρων των
νομών Θεσσαλονίκης, Πέλλας και Ημαθίας η οποία θα προσδώσει μια νέα δυναμική
στις υπεραστικές και περιφερειακές μετακινήσεις που διενεργούνται μέσω όλων των
σιδηροδρομικών διαδρόμων που εκκινούν και καταλήγουν σήμερα στον επιβατικό
σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης.
Το μήκος της νέας γραμμής ανέρχεται σε 51,3 km για την πρώτη
εναλλακτική σύνδεσης με το υπάρχον δίκτυο και σε 53,3 km για την δεύτερη και το
κόστος κατασκευής της γραμμής υπολογίζεται σε 110 εκατ. ευρώ περίπου (150 εκατ.
ευρώ μαζί με τους συρμούς), με μικρή διαφορά μεταξύ των δύο προτεινόμενων
σημείων όπου η νέα γραμμή θα συνδεθεί με το υπάρχον σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς
η πρώτη πρόταση απαιτεί την κατασκευή γέφυρας στον ποταμό Αξιό, ενώ στην
δεύτερη η γραμμή είναι λίγο μεγαλύτερη σε μήκος. Η τελική επιλογή όσον αφορά το
σημείο σύνδεσης θα γίνει με βάση τον κυκλοφοριακό φόρτο των γραμμών και τα
οικονομικά στοιχεία των σχεδιαζόμενων δρομολογίων. Ο χρόνος της διαδρομής από
την Θεσσαλονίκη μέχρι τα Γιαννιτσά μέσω της νέας γραμμής εκτιμάται στα 37 - 42
min, ανάλογα με το σημείο σύνδεσης και μέχρι τη Σκύδρα σε 54 - 59 min, ενώ η
ταχύτητα σχεδιασμού των συρμών είναι 140 χλμ/ώρα. Η συχνότητα των δρομολογίων
σε πρώτη φάση θα είναι ένα τραίνο ανά ώρα και οι ώρες λειτουργίας από 6:00 έως
24:00.
Όπως τόνισε ο κ. Πυργίδης, η συμβολή της σύνδεσης
Θεσσαλονίκης - Γιαννιτσών - Σκύδρας - Αριδαίας στο επίπεδο της συγκοινωνιακής
εξυπηρέτησης έγκειται:
• Στην σιδηροδρομική σύνδεση Αριδαίας, Γιαννιτσών,
Χαλκηδόνας, Κουφαλίων, Πέλλας με τη Θεσσαλονίκη και γενικότερα με το σιδηροδρομικό
δίκτυο (Γιαννιτσά - Θεσσαλονίκη σε 40’).
• Στην μείωση των χρόνων πρόσβασης των αστικών κέντρων
βόρεια της Σκύδρας (Σκύδρα, Έδεσσα) με τη Θεσσαλονίκη κατά 20’ (μείωση της
απόστασης κατά 13 km).
• Στην εναλλακτική συγκοινωνιακά πρόσβαση προς τον
αρχαιολογικό χώρο της Πέλλας.
• Στα πλεονεκτήματα του προαστιακού σιδηροδρόμου (ασφάλεια,
προστασία στο περιβάλλον, συχνότητα δρομολογίων).
• Στην καλύτερη σύνδεση Αριδαίας, Γιαννιτσών, Χαλκηδόνας,
Κουφαλίων, Πέλλας με την Νότια Ελλάδα.
• Στην καλύτερη (συχνότερη, ταχύτερη) σύνδεση Έδεσσας και
Φλώρινας.
Τέλος ο κ. Πυργίδης αναφέρθηκε στα συμπεράσματα της μελέτης
και στις περαιτέρω ενέργειες που απαιτούνται.
Τόνισε πως:
• Και οι 2 συνδέσεις Θεσσαλονίκης – Σκύδρας μέσω Γιαννιτσών
είναι εφικτές – Το κόστος ανέρχεται περίπου σε 150 εκατ. ευρώ (2 περίπου εκατ.
ευρώ / km γραμμής + τροχαίο υλικό).
• Η σύνδεση μέσω Άδενδρου φαίνεται να υπερτερεί.
• Αποφεύγεται πιθανόν ο διπλασιασμός της γραμμής Πλατέως -
Σκύδρας.
Με το πέρας των παρουσιάσεων ακολούθησαν παρεμβάσεις και
τοποθετήσεις από τους παρευρισκόμενους εκπροσώπους φορέων, υποβολή ερωτήσεων
στους ομιλητές και διάλογος με το ακροατήριο.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν και χαιρέτησαν ο Πρόεδρος του ΟΣΕ
Γ. Αποστολόπουλος, ο οποίος συνοδευόταν από κλιμάκιο του Οργανισμού, ο Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και
Επικοινωνιών Δ. Χατζηβρέτας, εκπροσωπώντας τον Περιφερειάρχη Κεντρικής
Μακεδονίας Α. Τζιτζικώστα, ο συγκοινωνιόλογος κ. Δημαρέλος ως εκπρόσωπος του
Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Μπουτάρη, ο Δήμαρχος Χαλκηδόνας Γ. Τσουκνιδάς, ο
Δήμαρχος Έδεσσας Δ. Γιάννου, η Δήμαρχος Σκύδρας Κ. Ιγνατιάδου και ο Δήμαρχος
Πέλλας Γρ. Στάμκος, ενώ την Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας εκπροσώπησε η περιφερειακή
σύμβουλος κ. Μ. Ζωγράφου - Τσαντάκη. Όλοι στους χαιρετισμούς τους τόνισαν την
αναγκαιότητα υλοποίησης του έργου και την συμβολή του στην ανάπτυξη της
περιφερειακής ενότητας Πέλλας και της ευρύτερης περιοχής.
Συμμετείχαν επίσης περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι,
καθώς και εκπρόσωποι των περισσότερων φορέων του νομού, όπως των Εργατικών
Κέντρων Γιαννιτσών και Έδεσσας & Αλμωπίας, του Εμπορικού Συλλόγου
Γιαννιτσών, του Δικηγορικού Συλλόγου Γιαννιτσών, του Τεχνικού Επιμελητηρίου
Πέλλας, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας κ.α.
ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΘΥΜΙΖΕΙ ΛΙΓΟ ΤΟ ΠΕΡΙΦΗΜΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΚΑΒΑΝΤΑΡΤΣΙ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈλαμψε δια της απουσίας του ο περίφημος Δήμαρχος Αλμωπίας. Οι άλλοι Δήμαρχοι άραγε πως συμμετείχαν, μήπως ο Αλμωπίας δεν καλέστηκε ; η ο ίδιος νομίζει ότι βρίσκετε σε άλλον νομό ; η σε άλλη χώρα ;
ΑπάντησηΔιαγραφήπολύ καλά έκανε και δεν πήγε ο δήμαρχος που δεν πήγε στη φαρσοκωμωδία-εκδήλωση. εδώ δεν κάλεσε τον Σηφάκη και αυτός για αντίποινα έκανε συγκέντρωση με τις Ομάδες Παραγωγών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΞεπουλήσατε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 45 εκατομμύρια, ρωτήσατε τους Ιταλούς; Ρωτήσατε τους παλιούς άχρηστους της Ν.Δ. που φτιάξανε τη μελέτη σκοπιμότητας; Και τρέξατε εσείς σήμερα να την παρουσιάσετε; Γιατί αυτή η κοροϊδία; Μας θεωρείται όλους μαμελούκους; Όταν μας κλέβανε οι Θεσσαλονικείς τα 120 εκατομμύρια για την κατασκευή του δρόμου, εσύ τι έκανες; Α! ξέχασα έλεγες ότι υπάρχει ένας κωδικός που έχει προϋπολογισμό 1 δις για δρόμους. Τα πήρατε από εκεί; Που τα πήγατε; Θα τα πάτε στο τραίνο της Καρατζόβας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα φουγάρα πότε θα τα ανάψετε;
Ένας που ζει στο Ελλαδιστάν και δεν είναι Μαμελούκος