Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Το μοντέλο πρόβλεψης του ΑΠΘ προτείνει και προειδοποιεί: Από Σεπτέμβριο στα Σχολεία

https://im1.7job.gr/sites/default/files/imagecache/1200x675/article/2020/18/315971-sxoleio.jpgΆνοιγμα των σχολείων από Σεπτέμβριο και εντατική επιδημιολογική επιτήρηση με μαζικά δειγματοληπτικά τεστ στον πληθυσμό, τουλάχιστον κατά το διάστημα της σταδιακής άρσης των περιοριστικών μέτρων, το οποίο πρέπει να είναι χρονικά «απλωμένο», προτείνει το υπολογιστικό μοντέλο που ανέπτυξαν το Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας και το Εργαστήριο Περιβαλλοντικής Μηχανικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τρία ιταλικά πανεπιστήμια.


Η επιστημονική παρέμβαση του ΑΠΘ έρχεται να προστεθεί στη συζήτηση της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας για το μείζον, δηλαδή για τον τρόπο της άρσης του lockdown, έτσι ώστε να μην βρεθούμε εκ νέου αντιμέτωποι με νέα έξαρση της επιδημίας.

Ήδη στη Γερμανία καταγράφονται ενδείξεις επιδείνωσης της επιδημίας, μία εβδομάδα αφού ξεκίνησε η χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων. Ειδικότερα, ο ρυθμός αναπαραγωγής του covid-19 (Reproduction Rate), έφτασε ξανά στο 1, δηλαδή, κάθε ασθενής μολύνει έναν ακόμη άνθρωπο.
Η αντοχή των συστημάτων υγείας, τα τεστ στον πληθυσμό και η ανοσία του είναι κομβικοί παράγοντες, οι οποίοι απτελούν κοινό τόπο των επιστημόνων, για την σταδιακή άρση του lockdown. Είναι χαρακτηριστική η επισήμανση του Γιάννη Μπασκόζου, μέλους της Διαρκούς Επιτροπής του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΠΟΥ, ο οποίος σημείωσε ότι  «στη φάση της σταδιακής απεμπλοκής πρέπει να έχουμε επαρκή τεστ αντισωμάτων με μεγάλη ευαισθησία και με μεγάλη πιστότητα, ώστε να μπορούμε να μελετήσουμε, να δούμε πώς θα απελευθερώσουμε την κοινωνία, γνωρίζοντας την επιδημιολογιή επίπτωση του ιού. Δεν θα μπορέσουμε να βγούμε αν δεν κάνουμε αρκετά τεστ».

Σε αυτό συμφωνεί και ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης, επικεφαλής της έρευνας και επικεφαλής καθηγητής Χημικών Μηχανικών του ΑΠΘ, ο οποίος επισήμανε στο Tvxs.gr, ότι τα τεστ, όχι μόνο θα πρέπει να γίνονται δειγματοληπτικά στον πληθυσμό, αλλά και σε τακτά χρονικά διαστήματα.
«Στόχος της έρευνας ήταν να δοθεί ικανός χρόνος να υπάρξει φαρμακευτική αγωγή και πιθανώς κάποιο εμβόλιο, άρα να έχουμε την ελάχιστη επιβάρυνση στη δημόσια υγεία. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερο διάστημα μέσα στο οποίο θα κάνουμε την άρση των περιορισμών» μας λέει ο καθηγητής. «Το ένα ζήτημα είναι να ξεκινήσουμε την άρση του αποκλεισμού από τις 11 και όχι από τις Μαϊου. Αυτό είναι πιο ασφαλές σε σχέση με τον στόχο να μην έχουμε δεύτερο κύμα».
Πόση διαφορά κάνει όμως μία εβδομάδα; Ο καθηγητής μας εξηγεί ότι «μία εβδομάδα στην αρχή, σημαίνει μία εβδομάδα - δέκα μέρες παραπάνω τον Ιούλιο για το τέλος της περιόδου άρσης του περιορισμού. Ο λόγος που μια βδομάδα είναι τόσο σημαντική, είναι ακριβώς αυτό που είδαμε να συμβαίνει και με τα αποτελέσματα από τη σύγκριση της επιδημιολογίας τις μέρες που πάρθηκαν τα μέτρα αποκλεισμού, στην έναρξη της κρίσης. Οι υπολογισμοί μας λένε ότι μια εβδομάδα αργότερα θα είχε  οδηγήσει σε περισσότερους θανάτους, ενώ, μία εβδομάδα νωρίτερα οι θάνατοι θα ήταν 70% λιγότεροι».

Αυτό σημαίνει ότι «αν μείνουμε μία βδομάδα παραπάνω μέσα μειώνουμε πάρα πολύ σημαντικά τη διασπορά του ιού. Άρα στην πραγματικότητα έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα τελείως διαφορετικό φαινόμενο μία εβδομάδα μετά από μία εβδομάδα νωρίτερα. Αντίστοιχα, αργώντας να άρουμε πλήρως τα μέτρα αποκλεισμού και φτάνοντας μέχρι και τις αρχές Ιουλίου, εκεί πια μειώνουμε - έχοντας φτάσει και στην ουρά της καμπύλης της κατανομής των κρουσμάτων - την διασπορά. Και άρα την πιθανότητα σύντομης επανεμφάνισης».

«Το επόμενο ζήτημα», σημειώνει ο καθηγητής, «είναι ότι πρέπει να γίνει μια δομημένη άρση του αποκλεισμού σε φάσεις, οι οποίες πρέπει να είναι οπισθοβαρείς. Δηλαδή να είναι συντηρητικές στην αρχή, με συνεχή παρακολούθηση, ανά εβδομάδα, τυχαίου δείγματος του πληθυσμού με τεστ, για να δούμε ποια είναι η επιδημιολογική κατάσταση του πληθυσμού γενικά στη χώρα, όχι μόνο στοχεύοντας στους ανθρώπους με συμπτώματα».

Από Σεπτέμβρη τα σχολεία

Σε αυτό το πλαίσιο της δομημένης άρσης του αποκλεισμού, ο Δ. Σαρηγιάννης τονίζει, ότι 11 Μαϊού μπορεί να λειτουργήσει η Γ’ Λυκείου, αφού, λόγω ηλικίας, τα παιδιά θα είναι πιο πειθαρχημένα και θα υπάρχει και περισσότερος χώρος να κρατηθούν αποστάσεις στις αίθουσες, αλλά όλες οι άλλες τάξεις και βαθμίδες να επαναλειτουργήσουν από Σεπτέμβριο. Διότι, «παρά το ότι τα παιδιά δεν είναι ευπαθείς ομάδες, μπορούν να γίνουν εύκολα σιωπηλοί φορείς». «Και άρα, με δεδομένη τη συνδεσιμότητα της οικογένειας στην Ελλάδα, να έχουμε μια σημαντική μετάδοση στις πραγματικά ευπαθείς ομάδες. Δεν εξίζει τον κόπο ούτε για εκπαιδευτικοιύς σκοπούς».

Ο καθηγητής υπογραμμίζει ότι η επόμενη μέρα από το lockdown «είναι ένα πολύ πιο δύσκολο εγχείρημα γιατί διαχειρίζεσαι έναν ενεργό πληθυσμό που πριν τον είχες βάλει στον πάγο και με αστυνομικά μέτρα του έλεγες πρέπει να σε προστατεύσω». Συνεπώς, «το να αντιμετωπιστεί η παράμετος των τεστ είναι κρίσιμος παράγοντας». Διότι «είναι ο μόνος τρόπο να μην σου ξεφύγει το σύστημα. ‘Οταν σου ξεφύγει το σύστημα θα είναι πάρα πολύ αργά. Θα δούμε ξαφνικά να ξεσπά αυξανόμενος αριθμός κρουσμάτων. Δεν θέλουμε να συμβεί αυτό καταρχήν για λόγους δημόσιας υγείας. Έπειτα για λόγους εμπιστοσύνης του πληθυσμού. Φανταστείτε πόσος φόβος θα δημιουργηθεί σε μια τέτοια περίπωση και πόσο κακό κάνει στην οικονομία. Αν πράγματι το μοντέλο μας δουλεύει καλά - που δουλεύει - τότε στην πραγματικότητα είναι σίγουρο, πως αν απλώσουμε την περίοδο άρσης των μέτρων περιορισμού τότε δεν θα συντήσουμε ένα δεύτερο κύμα. Ακόμη και με κυνικά οικονομικούς όρους πάλι θετικό θα είναι. Αλλά θέλει ηρεμία και υπομονή».

Πηγή:tvxs.gr

2 σχόλια:

  1. Τι ξέρουν αυτοί; Ξέρουν βυζαντινή μουσική;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. https://im1.7job.gr/sites/default/files/imagecache/775x435/article/2020/18/316007-diaggelma.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)