Παρασκευή 27 Μαρτίου 2020

Ο Άγιος Ιλαρίων και οι Μπογκομίλοι της Αλμωπίας

Γράφει ο Τραϊανός Πασόης

Στη βόρεια πλευρά της Αλμωπίας, μεταξύ Προμάχων (Μπάοβο) και Γαρεφίου (Τσαρνέσοβο) , την δεκαετία του 1990 δημιουργήθηκε ένα μοναστήρι προς τιμή του Αγίου Ιλαρίων α.  Αυτός ο Ιλαρίων τοποθετήθηκε στις αρχές του 12ου αιώνα επίσκοπος Μογλενών, σημερινής Αλμωπίας, από την Αρχιεπισκοπή Οχρίδας, με σκοπό να καταστείλει το κίνημα των Μπογκομίλων, που είχε αναπτυχθεί στην επαρχία αυτή.


Οι Μπογκομίλοι (ελληνικά Βογόμιλοι) ήταν πολιτικοθρησκευτικό χριστιανικό δόγμα το οποίο το πατριαρχείο είχε χαρακτηρίσει ως αίρεση. Για τον αγώνα του Ιλαρίωνα κατά αυτού του δόγματος, τον χαρακτήρισαν  «Άγιο» και έκαναν προς τιμήν του το μοναστήρι. Αυτός είχε ξεχαστεί τελείως και τον ανέσυραν από το χρονοντούλαπο της ιστορίας λόγω της αναζωπύρωσης του Μακεδονικού και της εμφάνισης στην Αλμωπία της ΜΑ.ΚΙ.Β.Ε. (Μακεδονική Κίνηση Βαλκανικής Ευημερίας) και του κόμματος «Ουράνιο Τόξο». Ξύπνησε στους «πατέρες» εφιαλτικές μνήμες επαναστατικής δράσης των Μακεδόνων κατά το παρελθόν.

Το 1996 έκαναν προς τιμήν του και μια ειδική ακολουθία, η οποία εγκρίθηκε από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας. Το 1998 η ακολουθία μαζί με το βιογραφικό του Αγίου κυκλοφόρησαν σε βιβλίο που διανέμονταν δωρεών. Η ακολουθία αναφέρεται στο μεγαλύτερο μέρος της στους Μπογκομίλους. Αρχίζει ως εξής:

«Φωτί Ιλαρίων αυγασθείς, του Χριστού τα δόγματα, εν Μογλενοίς υπερήσπισας και το δυσώνυμον, Βογομίλων όχλον, ως ποιμήν πανάριστος, προς την αληθινήν επανήγαγες […] θείαν μάνδραν αξιάγαστε, του Κυρίου σχεδάσας την αίρεσιν». Άλλες φράσεις που περιέχει είναι: «δεινή κακοδοξία, […] τα σκότη αυγάζοντα Βογομίλων τα δεινά, […] τα θυμοφόρα θηρία των Βογομίλων εστηλίτευσε, […] γαυρίαμα το άνομο, Βογομίλων πανεύημε, και τα πρόβατα, απολωλότα εκ ζάλης, επανήγαγες επί την μάνδραν Κυρίου, […] ποντίζεις Βογομίλων τα στίφη. […] Χαίρε ο πλήξας τους Βογομίλους.»

Την Ακολουθία και την βιογραφία έγραψε ο σημερινός μητροπολίτης Πέλλας και Μογλενών Ιωήλ. Γράφει ότι,

 «Είναι δαιμονική κατάσταση η αίρεση […] και οι αιρετικοί άγρια θηρία…»

Τον πρόλογο του βιβλίου έχει κάνει ο τότε μητροπολίτης Χρυσόστομος, όπου γράφει: «Οι αιρετικοί έχουν το νόημα του Σατανά. […] η αίρεση είναι χειρότερη κι από την πορνεία ακόμη. Όλες οι αμαρτίες δε χωρίζουν τον άνθρωπο από το  Θεό, ενώ η αίρεση τον απομακρύνει». Δηλαδή, όλες οι αμαρτίες, όπως κλοπή, ψέμα, συκοφαντία, φόνος, πορνεία κλπ. συγχωρούνται από το Θεό. Δεν συγχωρείται το να φύγεις από την δική τους «μάνδρα».

Ο μητροπολίτης Ιωήλ γράφει για την καταγωγή του Αγίου Ιλαρίωνα:

«Επειδή όμως πολλοί ξένοι αποκαλούσαν τον όσιο Ιλαρίωνα ιδιαίτερα «Σλάβο», ξεχωρίζοντάς τον άσκοπα, από τον ενιαίο κορμό της Ρωμιοσύνης. […]  να τονίσουμε εδώ την  ευγενή καταγωγή και την ανώτερη τάξη των γονέων του Αγίου, στοιχείο που βεβαιώνει ότι ανήκαν στο στρώμα των παλαιών Ελλήνων, […] πως οι γονείς του ήσαν επιφανείς τόσο κατά το γένος όσο κατά τον πλούτο και την ευσέβεια.»

Ο Θεός του «ποιμενάρχη» Ιωήλ του επιτρέπει να ξεχωρίζει τους ανθρώπους σε ευγενείς, επιφανείς κατά το γένος και τον πλούτο, που αυτομάτως είναι Έλληνες και σε παρακατιανούς. Στα κηρύγματά του, όμως μιλάει για ταπεινοφροσύνη και ισότητα. Οι Μακεδόνες, τους οποίους χαρακτηρίζουν ως «Σλάβους», είναι αυτομάτως κατώτεροι και δεν θα μπορούσαν να γίνουν μητροπολίτες. Πριν μερικά χρόνια φίλος παπάς μου έλεγε, πως στο νομά Πέλλας οι παπάδες μακεδονικής καταγωγής είναι περίπου το 10% του συνόλου, ενώ έπρεπε να είναι τουλάχιστον 50%. Σε όλη τη Μακεδονία δεν υπάρχει ούτε ένας μητροπολίτης μακεδονικής καταγωγής. Η δικαιοσύνη την οποία διακηρύττουν αυτοί οι «ποιμενάρχες», στην πράξη δεν την τηρούν. Είναι ακραίοι ρατσιστές. Στην επαρχία Μογλενών (Αλμωπίας σήμερα) εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ούτε ένα ελληνόφωνο χωριό. Ο Ιλαρίωνας για να διοριστεί εδώ επίσκοπος, προφανώς ήξερε καλά την Μακεδονική γλώσσα. Αλλά και η Οχρίδα από την περιοχή της οποίας ήρθε, δείχνει ότι ήταν μακεδονικής καταγωγής.

Τα λείψανα του επισκόπου Ιλαρίωνα οι Βούλγαροι στο τέλος του 12ου αιώνα τα μετέφεραν στην έδρα της Αρχιεπισκοπής τους στο Τίρνοβο της Βουλγαρίας, για να δείξουν ότι είναι δικός τους και όχι στην Οχρίδα, η Αρχιεπισκοπή της οποίας τον είχε διορίσει επίσκοπο Μογλενών. Είναι ένα καλό παράδειγμα, που δείχνει πώς χρησιμοποιείται η θρησκεία για την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων.

Γράφουν επίσης ότι έκαμνε και θαύματα. Θεράπευε αρρώστους και μια χρονιά που παρατηρήθηκε έλλειψη σιταριού, γέμισε με θαυματουργό τρόπο τις αποθήκες με σιτάρι. Τώρα, πώς γίνεται να μας λένε, ότι τόσοι πολλοί δεσποτάδες κατά το παρελθόν έκαμναν θαύματα και οι σημερινοί δεν μπορούν να κάνουν ούτε ένα, δεν μπορώ να καταλάβω. Με θαύμα, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να σταματήσουν τον κορονοϊό. Σε ένα μοναστήρι στο Άγιο Όρος είπαν ότι έκαναν δέηση για τον κορονοϊό, αλλά ο θεός δεν την άκουσε. Ας κάνουν κι άλλες, μπας και φανεί ότι ο θεός νοιάζεται πράγματι για το ποίμνιό του.

Ο τότε μητροπολίτης Πέλλας Χρυσόστομος στόλισε καλά και τους Μακεδόνες ακτιβιστές της περιοχής. Το ημερολόγιο τσέπης που κυκλοφόρησε η επισκοπή για το έτος 1995, είχε είκοσι σελίδες με αντιμακεδονικό περιεχόμενο. Δύο από αυτές αναφέρονταν στους πρωτεργάτες της ΜΑ.ΚΙ.Β.Ε και του Ουράνιου Τόξου και ενημέρωναν τους πιστούς ότι,

 «ορισμένοι απληροφόρητοι και κρυψίνοες Σκοπιανοί πράκτορες, έχοντες ή επιδιώκοντες ειδικά συμφέροντα και μυστικά ανταλλάγματα, ασκούν με δόλο και απάτη, αθέμιτη ανθελληνική και αντεθνική προπαγάνδα…».

Ασκούν συστηματική λασπολογία και συκοφαντία, παρόμοια με εκείνη κατά των Μπογκομίλων, με τις συνδρομές των αφελών πιστών. Οι πραγματικοί χριστιανοί δεν ανακατεύουν τη θρησκεία με  πολιτικά ζητήματα και είναι πάνω από έθνη και δόγματα.

Το δόγμα των Μπογκομίλων

«Καταγγέλλουν τους πλούσιους. Απεχθάνονται τον Τσάρο, γελοιοποιούν τους ανώτερους, καταδικάζουν τους ευγενείς κι απαγορεύουν τους δούλους να υπακούν στους κυρίους τους».

                 Κοσμάς ο Ιερέας, Κατά των Βογομίλων

«Μπόγκα» στα Μακεδονικά και άλλες θρακικές διαλέκτους σημαίνει Θεός και «μίλοι» σημαίνει αγαπητοί . Οι Μπογκομίλοι, επομένως, ήταν οι Θεαγάπητοι. Έτσι θα τους ονόμαζαν αν το μετέφραζαν σωστά στα ελληνικά και όχι Βογόμιλους. Δεν  το έκαναν, όμως, γιατί δεν θα μπορούσαν να στρέψουν τους πιστούς κατά των «Θεοφίλων».  Για τον ίδιο λόγο δηλαδή, που παρουσίαζαν τους Μακεδόνες ως Βούλγαρους, για να μπορούν να έχουν στήριξη στην αντιμακεδονική τους δράση.

Το δόγμα των Μπογκομίλων ήταν θρησκευτικό, αλλά είχε και πολιτικά χαρακτηριστικά. Αναπτύχθηκε από τον 10ο αιώνα και μετά στη Μακεδονία και τη Θράκη και στη συνέχεια διαδόθηκε σε όλα τα Βαλκάνια. Θεωρείται επηρεασμένο από τους Παυλικιανούς , που είχαν δράσει στη Μ.Ασία τους προηγούμενους δυο αιώνες. Οι Μπογκομίλοι αμφισβητούσαν την «εκ θεού» εξουσία των ηγεμόνων και των δεσποτάδων. Υποστήριζαν ότι όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι απέναντι στο Θεό και ότι από τον Θεό δεν πηγάζει καμία εξουσία ανθρώπων πάνω σε ανθρώπους. Η γη ανήκει σε όλους και όχι στους ηγεμόνες και τους φεουδάρχες. Κατέκριναν τους αυτοκρατορικούς δεσποτάδες ως ειδωλολάτρες και καταχραστές της θεοφοβίας και ότι χρησιμοποιούν την θρησκεία για να ασκούν κοσμική εξουσία και να ωφελούνται από αυτήν. Την λατρεία των εικόνων την χαρακτήριζαν ειδωλολατρεία. Απέρριπταν, επίσης, τις τελετές, την ιεροσύνη, το βάπτισμα, τις ευχαριστίες. Υποστήριζαν ότι αυτές ανταποκρίνονται σε ανθρώπινες αδυναμίες και δεν επιτρέπεται να αποδίδονται στον θεό ανθρώπινες αδυναμίες. Εξάλλου, ο θεός δείχνει με τρόπο αναμφισβήτητο, ότι δεν τα λαμβάνει αυτά υπόψη ούτε στο ελάχιστο. Έλεγαν ότι οι θεός δεν έχει μεσάζοντες πάνω στη γη και ότι οι πατριαρχικοί έχουν ξεφύγει τελείως από τον πραγματικό Χριστιανισμό.

Οι ίδιοι τους άρχισαν να ζουν και να συμπεριφέρονται σαν τους χριστιανούς των πρωτοχριστιανικών χρόνων και να καθιερώνουν παρόμοιους κοινοβιακούς θεσμούς. Έκαμναν συνάξεις τα βράδια, όπου συζητούσαν θεολογικά και φιλοσοφικά ζητήματα. Διάβαζαν τα Ευαγγέλια, αλλά έφτιαχναν και δικούς τους διδακτικούς μύθους και παραβολές. Οι περισσότερες ήταν σε σχέση με την πάλη του Καλού (Χριστός) και του Κακού (Διάβολος). Την Παλαιά Διαθήκη την απέρριπταν. Υπερασπίζονταν την ισότητα της γυναίκας και το δικαίωμα στον έρωτα, πράγμα πολύ πρωτοποριακό για την εποχή εκείνη και καταδικαστέο από την Αυτοκρατορική Εκκλησία. Χαρακτηριστικό είναι το ποίημα από την λειτουργία των Καθαρών, που είναι η προέκταση των Μπογκομίλων στην Προβηγκία: «Άντρες, ας αγαπήσουμε τις γυναίκες μας – και τα σώματά μας ν’ αγαπήσουν τις ψυχές τους – με τέτοιο τρόπο, που οι  γυναίκες – να γίνουν ίσες με τους άντρες – και τα σώματα να γίνουν ψυχές – και το φύλο να μη σημαίνει διαφορά». Τα σημερινά έθιμα γυναικοκρατίας σε Μακεδονία και Θράκη είναι κατάλοιπα των Μπογκομίλων.

Είχαν δημιουργήσει κοινοβιακές κοινότητες, κατά τα πρότυπα των πρώτων χριστιανών. Εκεί ο καθένας προσέφερε ανάλογα με τις δυνατότητές του, για να καλύπτονται και οι ανάγκες των αδυνάτων. Σπίτια για τις οικογένειες έφτιαχναν από κοινού, όπως και στάβλους, αποθήκες, δρόμους, υδραγωγεία κλπ. Δημιουργούσαν δηλαδή μια κοινωνία αλληλεγγύης. Κατάλοιπο εκείνων των εθίμων ήταν η Ζάντρουγκα, που υπήρχε στη Μακεδονία μέχρι τα μέσα του περασμένου αιώνα. Ζα στα μακεδονικά σημαίνει για και ντρουγκ σημαίνει άλλος. Ζάντρουγκα, δηλαδή, σημαίνει για τον άλλον. Με μια λέξη θα το λέγαμε αλληλεγγύη. Ήταν η πλατιά οικογένεια των συγγενών της οποίας αρχηγός ήταν ο Ντέντος (παππούς). Μέχρι τη δεκαετία του 1960, για να χτιστεί ένα καινούριο σπίτι στα χωριά μας, μαζεύονταν οι συγγενείς και οι γείτονες και το έχτιζαν.

Οι Μπογκομίλοι διοργάνωναν συχνά γιορτές με κοινά γεύματα για όλους, όπου τραγουδούσαν, χόρευαν γύρω από φωτιές με συνοδεία γκάϊντας και φλογέρας, διοργάνωναν παραστάσεις ή μεταμφιέζονταν, ασκούνταν στην πυροβασία και άλλες παραδοσιακές εκδηλώσεις διονυσιακού και βακχικού τύπου. Η σάτιρα ήταν χαρακτηριστικό στοιχείο των Μπογκομίλων. Σατίριζαν τους εαυτούς τους, τους γείτονες, αλλά και την πολιτική και θρησκευτική ηγεσία. Συνήθιζαν να μεταμφιέζονται με φανταχτερές στολές, όπως οι βασιλιάδες, οι πρίγκιπες, οι αξιωματούχοι  και οι δεσποτάδες και να τους μιμούνται με περιπαικτικό τρόπο. Το αυτοκρατορικό πατριαρχείο απαγόρευε τέτοιες εκδηλώσεις και τις χαρακτήριζε σατανικές και ελληνικές. Γιορτάζουν «Ελληνικώ τω τρόπο», έλεγαν. Ελληνικές σήμαινε ειδωλολατρικές. Όποια λαϊκή εκδήλωση συμβάλλει στην ψυχική ανάκαμψη και εκτόνωση, χωρίς να κάνει κακό σε άλλους, είναι από το Θεό, γιατί αυτός έκανε έτσι τους ανθρώπους.

Κατάλοιπα εκείνων των εθίμων είναι το άναμμα φωτιάς στα ντόπια χωριά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, τα καρναβάλια, τα ραγκουτσάρια, η πυροβασία κυρίως στη Θράκη (ελληνική και βουλγαρική), το Κορμπάνι κλπ. Κορμπάνι λέγονταν το κοινό ταμείο. Έχει μεταφερθεί και στην ελληνική γλώσσα ως Κορβανάς (π.χ. κρατικός κορβανάς είναι το δημόσιο ταμείο). Το έθιμο Κορμπάνι στη σημερινή Μακεδονία γίνεται μόνο στην γιορτή του Αγίου Αθανασίου ή σε κάποια άλλη γιορτή και έχει περιοριστεί στο μοίρασμα κρέατος ή και άλλων αγαθών στους πιστούς.

Ο Μπογκομιλισμός διαδόθηκε σε όλη την Βαλκανική και κατόπιν στη βόρει Ιταλία, την Γαλλία και αλλού. Εκεί βέβαια έπαιρνε τοπικά ονόματα, όπως Καθαροί, Πουμπικάνοι, Αλβιγίνοι, Μπουλγκάροι κλπ. Το Μπουλγκάροι το πήραν από τους Βυζαντινούς, που το χρησιμοποιούσαν για να μειώσουν τους Μπογκομίλους. Τους έλεγαν και Τουρμπέσηδες, επειδή οι διδάσκαλοι κυκλοφορούσαν με ένα τορβά ή Παταρίνους. Πατ στα μακεδονικά είναι ο δρόμος και παταρίνοι ήταν οι οδοιπόροι. Από εκεί προέρχεται και η παταρίτσα, που ήταν το μπαστούνι που υποβοηθούσε τους οδοιπόρους στις πορείες τους και όχι από το Πάτερ που λένε οι δεσποτάδες.

Επειδή ακριβώς οι Μπογκομίλοι αποτελούσαν απειλή για τους ηγεμόνες, τους Φεουδάρχες και του δεσποτάδες, καταδιώχθηκαν άγρια από εκείνους. Στη Δύση μάλιστα ο Πάπας χρησιμοποίησε τον στρατό των Φράγκων, που τους κατέσφαξε, τους διέλυσε και έκαψε τα γραπτά τους. Στην «καθ’ ημάς Ανατολή» ασκήθηκαν άγριες διώξεις κατά των Μπογκομίλων από το κράτος και την εκκλησία. Οι εκδηλώσεις τους απαγορεύτηκαν, πολλοί διδάσκαλοι δολοφονήθηκαν και κάηκαν τα γραπτά τους. Τον ηγέτη των Μπογκομίλων στην Κωνσταντινούπολη, τον Βασίλειο, τον συνέλαβαν και τον οδήγησαν το 1111 μ.Χ. στον Ιππόδρομο μπροστά σε μια μεγάλη φωτιά, για να δοκιμάσουν την πίστη του. Ήλπιζαν ότι θα δειλιάσει και θα μεταμεληθεί. Αυτός, όμως, όχι μόνο δεν υπέκυψε και δεν έδειξε μεταμέλεια, αλλά και έπεσε ο ίδιος στη φωτιά. Η κόρη του αυτοκράτορα Άννα Κομνηνή εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ, ώστε έγραψε στο βιβλίο της:

 «Ούτε το πυρ κατεμάλαξε την σιδηράν αυτού ψυχήν».

Με το πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης συμμάχησαν και τα Ορθόδοξα πατριαρχεία της Βουλγαρίας και της Σερβίας και καταδίωξαν τον Μπογκομιλισμό. Οι Μπογκομίλοι της Σερβίας συσπειρώθηκαν στην δυτική Σερβία και τον 13ο και 14ο αιώνα κατάφεραν να δημιουργήσουν ανεξάρτητη ηγεμονία. Με την επικράτηση των Οθωμανών στα Βαλκάνια εκείνοι οι Μπογκομίλοι προσχώρησαν τον Μωαμεθανισμό. Είναι οι σημερινοί Βόσνιοι Μουσουλμάνοι, που είναι Σέρβοι ως προς την καταγωγή και τη γλώσσα, αλλά αντιπαθούν τους Ορθόδοξους Σέρβους ομογενείς τους, λόγο των διώξεως που είχαν υποστεί από αυτούς. Ο Μωαμεθανισμός ήταν πλησιέστερα προς τον Μπογκομιλισμό. Βασικό στοιχείο ήταν η άρνηση των εικόνων, που θεωρούνται κι από τους δυο ειδωλολατρεία.  Οι Μωαμεθανοί δεν έχουν ούτε εικόνες του Μωάμεθ. Πρώην Μπογκομίλοι που προσχώρησαν στον Μωαμεθανισμό φαίνεται να είναι και οι Πομάκοι. Είναι ολοφάνερο ότι δεν ήταν προνομιούχοι επί Οθωμανών καθώς κατοικούν σε άγονα και ορεινά κσι η γλώσσα τους δεν είναι τουρκική.

Οι Μπογκομίλοι της Αλμωπίας επίσης προσχώρησαν στον Μωαμεθανισμό για τους λόγους που προαναφέραμε. Έτσι με την ανταλλαγή των πληθυσμών του 1923 εκδιώχθηκαν ως Μουσουλμάνοι. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε στο βιβλίο της η ερευνήτρια Μ. Γιανισοπούλου, από την Αλμωπία εκδιώχθηκαν περίπου 8.000 Μακεδόνες Μουσουλμάνοι, 3.500 Μακεδόνες Βλάχοι Μουσουλμάνοι και μόλις 2.436 πραγματικοί Τούρκοι. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι τα χωριά από τα οποία εκδιώχθηκαν οι ανταλλάξιμοι, είχαν όλα μακεδονικά ονόματα. Πόλινι (Πολυκάρπη), Καπίνινι (Εξαπλάτανος), Γκοστολούμπ (Κωνσταντία), Ντρουγκουμάντσι (Άψαλος) κλπ. Από τη Νότια μάλιστα εκδιώχθηκαν όλοι οι 3.000 Βλάχοι Μουσουλμάνοι. Πολλοί Βλάχοι από τα βλαχοχώρια της ανατολικής Αλμωπίας εκδιώχθηκαν στη Ρουμανία και τη Βόρεια Μακεδονία ως Ρουμάνοι. Και πολλοί χριστιανοί Βλάχοι εκδιώχθηκαν κατά τον Εμφύλιο ως κομμουνιστές και δεν τους επιτράπηκε ο επαναπατρισμός, όπως και στους υπόλοιπους Μακεδόνες. Όσοι απέμειναν σωπαίνουν, υπομένουν και πειθαρχούν στον νέο δυνάστη για να επιβιώσουν. Δηλώνουν Έλληνες.

Ο Μπογκομιλισμός ήταν ένα δημοκρατικό, προοδευτικό αντιφεουδαρχικό, αντιεξουσιαστικό, αντισκοταδιστικό, πολύ προοδευτικό για την εποχή του κίνημα. Ήταν η πιο φωτεινή σελίδα της ιστορίας μας μέσα στον Βυζαντινό σκοταδισμό και αυταρχισμό. Στην Δύση το αδελφό κίνημα των Μπογκομίλων, οι Καθαροί, θεωρούνται και τιμώνται ως οι πρόδρομοι της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού. Στην Ανατολή μας οι Μπογκομίλοι έχουν ενταφιαστεί στην λάσπη του Βυζαντινού σκοταδισμού. Οι Μακεδόνες και οι Θράκες, συμπεριλαμβανομένων των Βλάχων, οφείλουν να αναδείξουν αυτή την λαμπρή σελίδα της ιστορίας τους και πρέπει να είναι περήφανοι γι αυτήν.


Μάρτιος 2020     Τραϊανός Πασόης

Υ.Γ.: Τα άρθρα μου μπορείτε να τα βρείτε και μελλοντικά στο προσωπικό μου blog:
Ilinden Makedonia -  Ηλ. Διεύθυνση:  iliden.blogspot.com

22 σχόλια:

  1. Και ο Τάσος Καρατζόγλου έχει βγάλει βιβλίο για την ιστορία της Αλμωπίας με πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, αλλά ελάχιστα γι΄αυτά που γράφει ο Πασόης. Δεν έχει να πει κάτι γι αυτά. Αλλά και εκείνος ο ιστορικός επιστήμονας που έγραψε στο προηγούμενο άρθρο του πασόη και μας είπε, αν δεν λέει ψέματα, ότι κατάγεται από τους Προμάχους. Δηλαδή το μοναστήρι του Αγίου Ιλαρίωνα βρίσκεται στο χωριό του και αφήνει τον πασόη να τον ευτελίζει?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ποιες είναι οι γνώσεις του κ. Πασοη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν είναι θέμα πτυχίων. Είναι ολοφάνερο ότι αυτά που γράφει τα έχει ψάξει καλά και ξέρει να τα τοποθετεί σωστά. Δύσκολα μπορούν να τον αμφισβητήσουν ακόμα και πανεπιστημιακοί. Είναι μια ευχάριστη έκπληξη για την Αλμωπία

      Διαγραφή
    2. Εσύ που τον ονομάζεις "ευχάριστη έκπληξη", μάθε πως ούτε "ευχάριστη" είναι, ούτε "έκπληξη". Πρόκειται για ένα φασιστοειδές του αισχίστου είδους, που προκειμένου να εξυπηρετήσει τα βρώμικα σχέδιά του και τις ιδεοληπτικές του φαντασιώσεις, δε θα δίσταζε στιγμή, αν του δυνόταν η ευκαρία, να μετατρέψει την περιοχή μας σε Βοσνία του 1992.
      Η ψευδοεπιστημοσύνη του είναι ψεύτικη και κίβδηλη. Όπως ο Γκέμπελς έτσι κι αυτός χρησιμοποιεί ψευδοϊστορικά στοιχεία συνδυασμένα με αποσπασματικά ιστορικά δεδομένα για να κάνει προπαγάνδα. Για μας που γνωρίζουμε σε βάθος τα θέματα στα οποία αναφέρεται και που η μελέτη μας σ'αυτά είναι πολύπλευρη και από όλες τις πηγές, είναι εύκολα αντιληπτή η υπεραπλούστευση που μόνο οι άσχετοι χρησιμοποιούν, ή η εξαγωγή μετέωρων συμπερασμάτων από αποσπασματικά ψίγματα ιστορικής αλήθειας.
      Λέει ας πούμε ο νέος Γκέμπελς:"Αυτός είχε ξεχαστεί τελείως και τον ανέσυραν από το χρονοντούλαπο της ιστορίας λόγω της αναζωπύρωσης του Μακεδονικού και της εμφάνισης στην Αλμωπία της ΜΑ.ΚΙ.Β.Ε. (Μακεδονική Κίνηση Βαλκανικής Ευημερίας) και του κόμματος «Ουράνιο Τόξο». Ξύπνησε στους «πατέρες» εφιαλτικές μνήμες επαναστατικής δράσης των Μακεδόνων κατά το παρελθόν."
      Από που προκύπτει αυτό; Γνωρίζει με ποιου ενέργειες θεμελειώθηκε η νέα μονή; Τίνος ιδέα ήταν η ονομασία της; Πως αποδίδει "πρακτορίστικες" κατηγορίες και μεθόδους σε μοναχούς και μοναχές με διάθεση προσφοράς και ταπείνωσης; Με ποιες αποδείξεις συνδέει δυο εντελώς ασύνδετα γεγονότα; Την ίδρυση δηλαδή ενός μοναστηριού με την εξυπηρέτηση εθνικών και εθνικιστικών στόχων. Έχει απλά μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του και για το Ουράνιο Τόξο; Ή μήπως όπως ο Γκέμπελς παραθέτει ορισμένες ιστορικές αλήθειες, για τους "Θεόφιλους" γνωστές στους πάντες και από χρόνια και τις "διανθίζει" με εντελώς αυθαίρετες επεκτάσεις και παραδοχές.
      Θα σου το ξαναπώ λοιπόν και θα τ' ακούσεις από μένα τον Μπαχοβίτη. Είσαι φασίστας και μοχθηρός. Όσο κι αν προσπαθείς κάτω από το ψεύτικο μετριοπαθές προσωπείο σου, δε θα κρύψεις ποτέ το μίσος σου για οτιδήποτε Ελκηνικό. Χώνεψέ το λοιπόν. Η λύση δόθηκε το '12. Το 1912. Με τη δική μας κυρίως βοήθεια και θυσία. Ή μήπως πίστεψε το "εξατάξιο" μυαλό σου πως θα ερχόταν ξανά η Ελλάδα μας εδώ χωρίς τη δύναμη και την βοήθεια των Μακεδόνων; Ή ότι θα εγκαθιστούσε ποτέ ισχυρή κρατική οντότητα εδώ, 100 χρόνια τώρα αν το δικό μας φρόνιμα δεν ήταν Ελληνικό. Κι ας μην ξέραμε πια ούτε λέξη Ελληνικά.

      Υ.Γ.
      Για όσους θέλουν να μελετήσουν παραπάνω από τον "ερασιτέχνη ιστορικό" για τους "Θεόφιλους" στο παράρτημα της wikipedia υπάρχει συγκεντρωμένη όλη η διάσιμη βιβλιογραφία για να παραγγείλετε μερικούς τίτλους. Είναι μια αρχή.

      Διαγραφή
    3. Εσείς οι σπουδαγμένοι ιστορικοί γνωρίζετε την ωραιοποιημένη ιστορία που σας μάθανε. Δεν ψάχνετε την ιστορία σε βάθος, γιατί είναι και δυσάρεστη και "ανθελληνική". Την ψάχνουν σε βάθος μόνο ανεξάρτητοι ερασιτέχνες ερευνητές, αλλά με αυτούς ασχολούνται μόνοι όσοι ψάχνουν την ιστορία και από την άλλη πλευρά, την πλευρά των θυμάτων. Στην wikipedia έχουν γραφτεί μόνο οι επίσημες απόψεις και δεν έχει προσωπικό που να ερευνά σε βάθος τις μειοψηφικές και περιθωριακές απόψεις. Οι Μπαχοβίτες είχαν συμμετοχή στην εξέγερση του Ιλιντεν για μια ενιαία και ανεξάρτητη Μακεδονία με το σώμα του Καπετάν Τσώτσου. Όταν εκείνος τραυματίστηκε από τον Γαρέφη, πέρασε στην πλευρά των Γρεκομάνων. Μάθε από παλιούς Μπαχοβίτες γιατί οι "καθαροί" Γκρεκομάνοι του χωριού σου δεν δέχθηκαν να στηθεί το άγαλμα του Καπετάν Τσώτσου στο Μπάχοβο.

      Διαγραφή
  3. Εδώ ο κόσμος καίγεται και το πανί χτενιζεται

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πασοη εισαι γυφτοβουλγαρος και ετσι θα πας ακους εκει μακεδονας απο που ρε γυφτο ξερεις για τους μακεδονες εσυ ; Αντε συχτιρ απο δω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το υβριστικό σχόλιό σου 10.23΄ με κάνει να δω τον Πασόη με συμπάθεια παρ΄όλο που είμαι απέναντί του. Αυτό ΔΕΝ είναι επίπεδο

      Διαγραφή
    2. Ρε καθάρματα δεν λέτε μόνο τον πασόη γύφτο, Βούλγαρο κλπ. αλλά τον κάθε Μακεδόνα που τολμάει να σηκώσει κεφάλι. Θυμίζετε στους νεώτερους ότι εκτός από το επίσημο κράτος έλεγαν Βούλγαρους τους Μακεδόνες και οι πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν εδώ. Δεν καταλαβαίνετε ότι διαταράσετε την ειρηνική συνύπαρξη ντόπιων και προσφύγων???? Είστε επικίνδυνοι και επιζήμιοι. Ο ρατσισμός είναι φασισμός και ο φασισμός πάντα οδηγεί σε καταστροφές. Για συμμαζευτείτε πριν μας κάνετε κι άλλη ζημιά. Κι ο απλός κόσμος ας μη περιμένει να γίνει κάποια ζημιά για να αντιδράσει στον ρατσισμό αυτών των φασιστών. ΕΝΑΣ ΑΝΗΣΗΧΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ

      Διαγραφή
    3. Ανήσυχε πολίτη,κόψε τις μαλ@@@ες σου.Ο μόνος που διψάει για αίμα μεταξύ ντόπιων και προσφύγων είναι ο πασόης.
      Γι'αυτό και προκαλεί συνέχεια.
      Και για να ξεκαθαρίσω βέβαια,σε καμία περίπτωση δεν βάζω στην ίδια κατηγορία τους ντόπιους με τον Πασόη.

      Διαγραφή
  5. Διαστροφή,παραμύθι,ασχετοσύνη ,σκέτος οχετός.Αφού δεν το έχεις,τι μας πρήζεις εδώ ρε γύφτο;Είναι τόσο καλό το συνάλαγμα από τα Σκόπια;Ο Χριστός που ήταν ιστορικό πρόσωπο,έδωσε οδηγίες για τα μυστήρια και την εκκλησία.Έχεις ακούσει ποτέ για την αποστολική διαδοχή;Είναι δυνατόν να μην είναι αιρετικοί αυτοί που δε δεχόντουσαν μυστήρια και ιερωσύνη και που είχαν στοιχεία ειδολολατρικά;Είσαστε κάτω από μειοψηφία και δεν έχετε καμμία σχέση με Μακεδονία και Ελλάδα που είναι ένα και το αυτό.Είδες πουθενά ρε απολοιφάδι στους Μακεδονικούς τάφους (Βεργίνα,Αμφίπολη και οπυδήποτε αλλού)καμμία επιγραφή στα σλαβικά;Μήπως οι βασιλείς των Μακεδόνων καταπιέζονταν και δε χρησιμοποιούσαν τη γλώσσα τους;Το βασικότερο όμως είναι πως δε νομιμοποιείστε ,εσύ και οι ψευτοοργανώσεις σας να λερώνετε το δοξασμένο όνομα της Μακεδονίας μας.Αν σας το επιτρέψει ποτέ ο λαός της Μακεδονίας,δηλαδή οι Μακεδόνες,τότε τα ξαναλέμε.Τολμάς να μιλάς για τον επίσκοπο μας που είναι πατέρας μας άξιος εσύ που το ανώμαλο μυαλό σου μόνο αίμα ονειρεύεται.Πες έντιμα επιτέλους αν είσαι Έλληνας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και οι Γύφτοι έχουν δικαίωμα να μιλούν. Ο Χριστός ήταν Εβραίος και τηρούσε τα Εβραϊκά έθιμα. Οι Μακεδόνες έχουν δικά τους έθιμα, αλλά αναγκάστηκαν από την Ορθοδοξία να τηρούν και Εβραϊκά. Η άρχουσα τάξη των αρχαίων Μακεδόνων ήξερε και μιλούσε εκτός από Μακεδονικά και Ελληνικά, όπως και οι άρχουσες τάξεις όλων των Μεσογειακών λαών εκείνης της εποχής. Δεν υπήρχε εκείνη την εποχή άλλη γραφή με φθόγγους εκτός από τα Φοινικικά, που ονομάστηκαν Ελληνικά γιατί οι Φοίνικες που τα δημιούργησαν, διαλύθηκαν από τους Ασσυρίους και τους Πέρσες. Τα Ελληνικά ήταν διεθνής γραφή και γλώσσα και αυτό το ξέρουν όλοι όσοι ξέρουν την "ιστορία σε βάθος"

      Διαγραφή
    2. Είμαι με την βία εξαναγκασμένος Μακεδόνας. Υπερασπίζομαι την Μακεδονική πολιτιστική ταυτότητα των προγόνων μου, αλλά σέβομαι και την διεθνή Ελληνική

      Διαγραφή
    3. ΟΤΑΝ ΛΕΣ ΟΤΙ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΑ? ΕΝΝΟΕΙΣ ΤΑ ΙΔΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΠΟΥ ΜΙΛΑΜΕ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ? Ή ΤΟΤΕ ΗΤΑΝ ΑΛΛΑ ΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΑΥΤΑ? ΕΓΩ ΣΠΟΥΔΑΣΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, ΚΑΤΑΓΟΜΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΙΔΑΙΑ, ΕΙΜΑΙ ΝΤΟΠΙΟΣ ΚΑΙ ΣΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΩ ΟΤΙ ΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΠΟΥ ΜΙΛΑΜΕ ΕΔΩ ΜΟΙΑΖΟΥΝ ΠΟΛΥ ΜΕ ΤΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ. Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΜΟΥ Ο ΒΟΥΛΓΑΡΟΣ ΣΤΗ ΣΟΦΙΑ (ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ) ΜΟΥ ΕΛΕΓΕ ΟΤΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΜΙΛΑΜΕ ΕΙΝΑΙ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ. ΚΑΙ ΕΓΩ Μ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΗΞΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ, ΜΙΑ ΧΑΡΑ ΜΙΛΟΥΣΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ. ΟΙ ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ ΜΙΛΑΝΕ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ Ή ΕΜΕΙΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ. Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΜΟΥ ΕΚΕΙΝΟΣ ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΤΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΗΤΙΚΗ
      ΔΙΑΛΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ?
      ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ Ο ΙΔΙΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΗΞΕΡΕ ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΜΑΣ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΑΛΜΩΠΙΑ ΟΛΑ ΚΑΙ ΜΟΥ ΕΛΕΓΕ ΠΩΣ ΕΙΜΑΣΤΕ 100% ΒΟΥΛΓΑΡΟΙ ΚΑΙ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΜΠΕΡΔΕΥΤΕΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΠΕΡΙ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ. ΑΝ ΔΕ ΜΕ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ ΣΤΕΙΛΕ ΜΟΥ ΤΟ ΕΜΑΙΛ ΣΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΣΤΕΙΛΩ ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΤΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΤΑ ΠΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΣΕΝΑ. ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΝΟΗΘΕΙ ΜΑΖΙ ΣΟΥ ΣΤΑ ΕΝΤΟΠΙΚΑ ΤΕΛΕΙΑ. ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΕΙΠΑ ΠΩΣ ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΛΕΕΙ ΕΙΝΑΙ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙΔΕΑΤΙΣΜΟΙ, ΓΕΛΑΣΕ.

      Διαγραφή
    4. Βεβαίως και όλοι έχουν δικαιώματα.Δε μπορεί όμως ο γύφτος να λέει πως είναι αμερικάνος αυτός και όχι οι αμερικάνοι και πως μιλάει τη γαλλική που είναι δική του γλώσσα και όχι των Γάλλων.Στην ακμή του μακεδονικού κράτους δεν υπήρχαν σλαύοι στην περιοχή.Αυτοί κατέβηκαν εδώ μετά τον 6ο αιώνα.Το αλφάβητο τους δώθηκε γύρω στα 850 μ.Χ.και το διατηρούν έως σήμερα.Δεν ήταν υπόδουλοι,άρα δεν τους επιβλήθηκε.Ποιά είναι επομένως αυτή η μακεδονική γλώσσα που μιλούσαν οι Μακεδόνες αιώνες πριν;Και γιατί αυτή η γλώσσα δε βρέθηκε ΠΟΥΘΕΝΑ γραμμένη σε κάποιο τύμβο ή οπουδήποτε αλλού;Ντρεπόντουσαν οι κυρίαρχοι Μακεδόνες για τη γλώσσα τους που μέχρι και στα αρχαία νομίσματα τους έγραφαν Ελληνικά;Πήγαινε μέχρι την Πέλλα την πρωτεύουσα της αρχαίας Μακεδονίας στο μουσείο να μάθεις ιστορία με αποδείξεις.Εκτός και αν πρωτεύουσα ήταν τα σκόπια και μας λένε ψέμματα.Η ορθοδοξία δεν έχει καμμία σχέση με τον ιουδαισμό,αντίθετα σκότωσε τον ίδιο τον ιδρυτή της ορθόδοξης πίστης μας και προσπαθεί ακόμη και την καταδιώκει(άγιος Φιλούμενος).

      Διαγραφή
    5. 2:54 - Τα σημερινά Μακεδονικά δεν είναι ίδια με τα αρχαία Μακεδονικά, διότι καμιά σημερινή γλώσσα δεν είναι ίδια με τις αντίστοιχες αρχαίες. Είναι εξέλιξη εκείνων των γλωσσών. Τα Νεοελληνικά μοιάζουν ελάχιστα περισσότερο, από ότι τα Μακεδονικά, επειδή τα Ελληνικά ήταν η γραπτή γλώσσα των Ελληνικών αποικιών, της Μακεδονικής αυτοκρατορίας, του Βυζαντίου και των Ευαγγελίων. Παρόλα αυτά οι Νεοέλληνες καταλαβαίνουν τα αρχαία Ελληνικά μόνο από μετάφραση. Οι Βούλγαροι εγκαταστάθηκαν μεταξύ οροσειράς του Αίμου και τον Δούναβη. Επειδή και εκεί ήταν μειοψηφία έμαθαν την θρακική διάλεκτο των ντόπιων. Η νότια Βουλγαρία κατοικείται από Θράκες και Μακεδόνες. Η Μακεδονική γλώσσα είναι θρακική διάλεκτος, συγγενής της Θρακικής της νότιας Βουλγαρίας. Γι αυτό οι Μακεδόνες συνεννοούνται εύκολα με τους σημερινούς κατοίκους της Βουλγαρίας. Οι Βούλγαροι μας λένε Βούλγαρους, όπως και οι Ελλαδίτες μας λένε Έλληνες για να νομιμοποιήσουν τις διεκδικήσεις και την κατοχή τμημάτων της Μακεδονίας. Μέχρι το 1945 και οι Σέρβοι μας έλεγαν Σέρβους.

      Διαγραφή
    6. Τα Ελληνικά ήταν διεθνής γλώσσα και την μιλούσαν οι άρχουσες τάξεις των λαών της Μεσογείου. Ήταν η γλώσσα όλων των μορφωμένων της Μεσογείου. Το Φοινικικό αλφάβητο, που ονομάστηκε Ελληνικό, ήταν το μόνο εξελιγμένο αλφάβητο με φθόγγους. Και οι Εβραίοι έγραψαν Ευαγγέλια στα Ελληνικά, αν και δεν ήταν Έλληνες. Η Ελληνική γλώσσα δεν σήμαινε και Ελληνική καταγωγή. Οι Βυζαντινοί έκαναν το Κυριλικό αλφάβητο για τους θρακόφωνους λαούς της Βαλκανικής, που αποκαλούσαν Σλάβους, για να επιβληθούν σ΄αυτούς και τους βορειότερους λαούς. Δεν το έκαναν, δηλαδή από δημοκρατική ευαισθησία, αλλά για την εξυπηρέτηση των πολιτικών τους σκοπών. Ο Χριστός και οι μαθητές του δεν απέρριπταν τον Ιουδαϊσμό και υιοθέτησαν πολλά από αυτόν. Για παράδειγμα δέχονταν, όπως και οι σύγχρονοι Ορθόδοξοι, όλη την Παλαιά Διαθήκη, που είναι Ιουδαϊκή. Απλώς έλεγαν ότι ο Ιησούς είναι ο τελευταίος Προφήτης και απεσταλμένος του θεού.

      Διαγραφή
  6. Εσύ που ξέρεις την παγκόσμια ιστορία από αρχαιοτάτων χρόνων,θα ξέρεις και τη νεότερη.Οι πρόγονοι σου αγωνίστηκαν στους απελευθερωτικούς αγώνες ή ήταν μαζί με αυτούς που έκαιγαν και έσφαζαν Έλληνες μακεδόνες στη Νότια και τα άλλα χωριά;Οι πρώτοι είναι καταγραμμένοι και το όνομα τους έχει περάσει στην ιστορία,ως μακεδονομάχοι.Οι δεύτεροι φορούσαν κουκούλες και κρύβονταν.Για ψάξε στο σπίτι,θα υπάρχει καμμία.Ο Γκώνος Γιώτας ήταν Έλληνας μακεδόνας ή μήπως όχι;Πάντως στο θέμα του Θεού,έχεις δίκιο.Αρχίζω να σε θαυμάζω!Άδικος!Αφού δε μπόρεσε να σου δώσει αρκετό μυαλό,ανδρεία και εντιμότητα...Αρχίζω να πιστεύω τη θεωρία του Δαρβίνου.Μόνο που και εκεί ατύχημα είσαι.Παρέμεινες πίθηκος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι εξεληγμένος και ψαγμένος πίθικος, που τον πνίγουν μορφωμένοι πιθικίζοντες. Οι πρόγονοί μου, όπως και οι πρόγονοί σου, αγωνίστηκαν για απελευθέρωση της Μακεδονίας. Δεν έκαψαν και δεν έσφαξαν κανέναν Έλληνα Μακεδόνα, γιατί κοντά στο Πόζαρ και το Μπάχοβο δεν υπήρχε ούτε ένα ελληνόφωνο χωριό. Το πρώτο χωριό με ελληνόφωνους Μακεδόνες απέχει πάνω από 80 χιλιόμετρα. Μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα οι Μακεδόνες δεν ήταν διασπασμένοι σε Μακεδονιστές, Γρεκομάνους, Στρεμπομάνους, Βουλγαρομάνους. Τους δίχασαν μετά οι σωβινισμοί των γύρω αυταρχικών κρατών και ο μηχανισμός του πατριαρχείου. Καιρός είναι, μελετώντας "την ιστορία σε βάθος", να μονιάσουμε και να αγωνιστούμε για την αποκατάσταση των μεγάλων αδικιών σε βάρος μας και την αξιοπρέπειά μας. Διαιρεμένοι δεν μπορούμε να καταφέρουμε τίποτα, Μπράτκου Μπόβιτσου!

      Διαγραφή
  7. Λοιπόν όλοι εσείς βρίζετε τον Πασοη αλλά κανείς δεν του απαντάει με επιχειρήματα...Εγώ δεν ήξερα αυτό το κομμάτι των μπογκομιλων μαθαίνω τώρα από τον Πασοη υπάρχει κανείς να ξέρει κάτι αντίθετο από αυτά που λέει ο πασοης;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)