Παρασκευή 9 Ιουλίου 2021

Ασφαλιστικό: Οι 6 λόγοι που ανέβαλαν την ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων

Ασφαλιστικό: Οι 6 λόγοι που ανέβαλαν την ιδιωτικοποίηση των επικουρικών συντάξεων

Χρήστος Μέγας

Γράφει ο

Στην διάσκεψη των προέδρων (Βουλή) ανακοινώθηκε ότι δεν εισάγεται το νομοσχέδιο για το ιδιωτικό-κεφαλαιοποιητικό σύστημα στην επικουρική σύνταξη.

Ο επιχειρούμενος διπλός αιφνιδιασμός των εργαζομένων εν μέσω θέρους και πανδημίας ακυρώθηκε. Το νομοσχέδιο για την ιδιωτική επικουρική σύνταξη μετατίθεται πλέον για τον Σεπτέμβριο για έξι λόγους και κανείς δεν μπορεί από τώρα να προδικάσει τις εξελίξεις.

Ο αρχικός κυβερνητικός σχεδιασμός ήταν το νομοσχέδιο να εισαχθεί στην ολομέλεια της Βουλής μετά τη δημόσια διαβούλευση που λήγει στις 13/7 και με στόχο να ψηφιστεί μέχρι τα τέλη του μήνα. (Η Βουλή θα λειτουργεί μέχρι τις 6 Αυγούστου).

Στην διάσκεψη των προέδρων (Βουλή) χθες το πρωί ανακοινώθηκε ότι δεν εισάγεται το νομοσχέδιο για το ιδιωτικό-κεφαλαιοποιητικό σύστημα στην επικουρική σύνταξη και αμέσως μετά το υπουργείο Εργασίας ανακοίνωσε ότι: «Πρόθεση του υπουργείου και της κυβέρνησης είναι, σε κάθε περίπτωση, το νομοσχέδιο να συζητηθεί (και) στην Ολομέλεια της Βουλής αμέσως μετά την επαναλειτουργία της».

Η κυβέρνηση επί του Ασφαλιστικού εκφράζει πλέον (απλές) προθέσεις, ενώ έχει εγκαταλείψει τις βεβαιότητες…

Έξι είναι οι λόγοι που η κυβέρνηση οδηγήθηκε στην πρώτη κοινοβουλευτική-πολιτική αναδίπλωση, ακριβώς με την συμπλήρωση δύο ετών στην εξουσία:

1. Οι αντιρρήσεις που κατέθεσαν οι δανειστές (Ευρωπαϊκή Ένωση) για τις προβλέψεις περί κρατικών εγγυήσεων στην επικουρική σύνταξη, κάτι που δεν υφίσταται σήμερα στο δημόσιο σύστημα του ΕΤΕΑΕΠ. Ειδικότερα οι δανειστές φοβούνται τα ακόλουθα σημεία: α/ότι αναλάβει το δημόσιο τα 78 δις για την καταβολή των συντάξεων της τρέχουσας γενιάς συνταξιούχων και ασφαλισμένων (με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα), β/ την υποχρέωση καταβολής συντάξεων σε αναπήρους και χήρες εκτός ιδιωτικού-κεφαλαιοποιητικού συστήματα (ποσά που αναλογούν σε 15ετή καταβολή εισφορών) και γ/την πρόβλεψη ότι ακόμη και εάν χαθούν οι ασφαλιστικές εισφορές στο χρηματιστήρια και στις κεφαλαιαγορές το δημόσιο εγγυάται την επιστροφή των εισφορών.

Τα τρία αυτά σημεία κατά τους δανειστές δίνουν διαφορετική δυναμική στην προοπτική του ελληνικού χρέους, ενώ σε καθένα από τα επόμενα χρόνια θα αυξάνεται το δημόσιο έλλειμμα για την πληρωμή των συντάξεων (2% το ΑΕΠ από το 2030 και μετά), την στιγμή που η χώρα, αντιθέτως, έχει συμφωνήσει στη δημιουργία πλεονασμάτων 2,2% του ΑΕΠ το χρόνο μέχρι το 2060 προκειμένου να εξυπηρετείται το χρέος (καταβολή τόκων). Αντιθέτως, επί του υφισταμένου ΕΤΕΑΕΠ υπάρχει, ουσιαστικά, ρήτρα μηδενικού ελλείμματος (το ταμείο καταβάλλει σαν σύνταξη τις εισφορές που κάθε χρόνο εισπράττει από τους εν ενεργεία εργαζομένους-σύστημα νοητής κεφαλαιοποίησης).

2. Τις αδύναμες εκθέσεις που συνοδεύουν το εν λόγω έωλο νομοσχέδιο και κυρίως η αναφορά της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής περί ασφαλιστικού κενού 78 δις ευρώ το 2070.

3. Τις αμυχές που άφησε στην κυβέρνηση το προηγηθέν εργασιακό (10ωρη εργασία με απλήρωτες υπερωρίες, σπαστή βάρδια πρωί-βράδυ στη μερική απασχόληση, μη επαναπρόσληψη όσων παρανόμως έχουν απολυθεί κ.α.). Ήδη το 56%-58% (δύο δημοσκοπήσεις) των πολιτών απορρίπτουν τις λεόντειες συμφωνίας μεταξύ εργοδότη και μισθωτού που εισάγει ο νέος νόμος περί ατομικών συμβάσεων και μόλις το 23% δείχνει να αποδέχεται τις διατάξεις (σ.σ. και παρά το μεγάλο ποσοστό ελεύθερων επαγγελματιών και εργοδοτών που έχει η χώρα μας).

4. Τις αντιδράσεις των ήδη συνταξιούχων για τις βέβαιες εισοδηματικές απώλειες που θα έχουν, «απόμαχοι» που αποτελούν το 28% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους (και σχεδόν το 38% όσων προσέρχονται, εν τέλει, στις κάλπες).

5. Την ισχυρή επανεμφάνιση της πανδημίας με την μετάλλαξη «Δ» και τις οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές αβεβαιότητες που μπορεί να προκαλέσει μια παρατεταμένη υγειονομική κρίση εν μέσω θέρους.

6. Το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός θέλει να έχει «καθαρό πεδίο» μπροστά του τον Σεπτέμβριο προκειμένου να σταθμίσει τις επιλογές του και να πάρει πολιτικές αποφάσεις (εκλογές). Πόσο μάλιστα όταν το 2022 ο προϋπολογισμός θα πρέπει να είναι ισοσκελισμένος και τυχόν κονδύλια στήριξης των πληγέντων από την πανδημία θα εξευρεθούν από δάνεια μέσω του ESM. Και αυτό συνεπάγεται αυστηρή επιτήρηση και νέα περιοριστικά μέτρα…

Πηγή: ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)