Παρασκευή 23 Ιουλίου 2021

Μαύρο Δάσος ή Βασιλικό Δάσος?

 


 Γράφει ο Τραϊανός Πασόης

 

         Στη δυτική Αλμωπία, στους πρόποδες του όρους Νίτσε (Καϊμακτσαλάν) βρίσκεται το χωριό Όρμα, όπως το ονόμασαν οι Νονοί μας του καθεστώτος των Αθηνών ή Τρέσινο όπως το έλεγαν οι δικοί μας.

Δυτικά του χωριού υπάρχει ένα δάσος, που οι Αθηναίοι Νονοί μας το ονόμασαν Μαύρο Δάσος. Πριν μερικές δεκαετίες, οπότε ερευνούσα, αλλά δεν έγραφα, κάποιοι Ορμιώτες γέροντες μου είπαν ότι το δάσος αυτό, άλλοι από τους  παλιούς το έλεγαν Τσ’ριν ‘Ορμαν (Μαύρο Δάσος) κι άλλοι Τσάριν Όρμαν (Βασιλικό δάσος). Αυτό μου το επιβεβαίωσε και πιο πρόσφατα η Ορμιώτισσα θεία μου Κατίνα.

         Οι απροσκάλεστοι Νονοί μας λένε, ότι μετονόμασαν το Τρέσινο σε Όρμα, διότι εκεί υπήρχε επί ακμής του Μακεδονικού βασιλείου ένας οικισμός με το όνομα αυτό. Υποστηρίζουν ότι πήρε το όνομα από τον όρμο (κολπίσκο), επειδή εκείνη την εποχή η επαρχία Αλμωπίας ήταν λίμνη.

         Ακόμα και ένας ανειδίκευτος μπορεί εύκολα να διαπιστώσει αν η Αλμωπία κατά την περίοδο ακμής του Μακεδονικού βασιλείου ήταν λίμνη. Η έξοδος της επαρχίας προς την πεδιάδα της Κεντρικής Μακεδονίας είναι αρκετά πλατιά και οι λοφίσκοι και οι πλαγιές των διπλανών βουνών είναι πολύ ομαλοί και ελάχιστα ανηφορικοί. Αυτό κάθε άλλο παρά διάνοιξη από χειμάρους ή ποταμούς δείχνει. Ακόμα κι ο δρόμος που συνδέει την επαρχία με τη Σκύδρα πουθενά δεν πλησιάζει τον ποταμό Μεγλένιτσα και ο διάδρομoς του έχει πλάτος 200 με 300 μέτρα. Η πιο αδιάσειστη, όμως, απόδειξη είναι η λεγόμενη Γέφυρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που βρίσκεται στο νοτιότερο και χαμηλότερο σημείο της επαρχίας, λίγο νοτιότερα από τον σημερινό οικισμό του Αλώρου. Η σημερινή κοίτη του ποταμού Μεγκλένιτσα βρίσκεται δίπλα από την γέφυρα. Βρίσκεται δηλαδή υψομετρικά στο ίδιο ακριβώς επίπεδο με εκείνο της εποχής της κατασκευής της. Το Τρέσινο, όμως, ή Όρμα βρίσκεται υψομετρικά γύρω στα 100 μέτρα ψηλότερα, κάτι που σημαίνει ότι εκεί δεν υπήρχε λίμνη και όρμος.

         Οι παλιοί κάτοικοι της Όρμας, όπως και όλοι οι Ντόπιοι, έλεγαν το δάσος «όρμαν». ‘Ετσι το δάσος δυτικά του χωριού το έλεγαν είτε Τσ΄ριν (Μαύρο) Όρμαν, είτε Τσάριν (Βασιλικό) Όρμαν. Επιπλέον, όπως υπήρχε η παράδοση στους Ντόπιους της «Γέφυρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου», έτσι υπήρχε η παράδοση που έλεγε ότι από το δάσος δυτικά της Όρμας, γίνονταν η προμήθεια ξυλείας για τις σάρισες των αρχαίων Μακεδόνων. Αλλά και η γέφυρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στη νότια είσοδο της Αλμωπίας, που συνέδεε την Πέλλα με τη Δυτική Αλμωπία, δείχνει ότι αυτή ήταν σημαντική για το βασίλειο της Μακεδονίας. Προμήθευε το βασίλειο με ξυλεία για σάρισες, ακόντια, πελταστές, οικοδομική ξυλεία κλπ., ενώ στα νοτιοδυτικά ορεινά βρίσκονταν ο χώρος θερινών διακοπών της άρχουσας τάξης, το Πότσιπ, σημερινή Μαργαρίτα. Πότσιπ στα μακεδονικά σημαίνει ξεκούραση. Παραθέριζαν εκεί, διότι η  πρωτεύουσα Πέλλα γειτνίαζε με βάλτους και έλη και είχε πολύ υγρασία, κουνούπια κλπ.

         Το δάσος δυτικά της Όρμας δεν ήταν πιο μαύρο από τα γύρω δάση για να το ονομάσουν Μαύρο δάσος (Τσ’ριν Όρμαν). Απεναντίας αν το επισκεφτεί κάποιος, θα διαπιστώσει την ύπαρξη πυκνού δάσους με δέντρα ίσια, πολύ ψηλά, μερικά από τα οποία είναι  ψηλότερα από δεκαπέντε μέτρα και πάχος γύρω στα 5 εκατοστά. Ένα από αυτά λέγεται Γιάσιμ ή Γιάσνικ και από αυτό έφτιαχναν οι ντόπιοι στυλιάρια. Ρώτησα μερικούς Ντόπιους, πως λέγεται στα ελληνικά, αλλά κανένας δεν ήξερε. Από τις ακρανιές, που επίσης υπάρχουν άφθονες, κατασκευάζονταν ακόντια. Στέκει επομένως η παράδοση που λέει ότι ήταν δάσος που προμήθευε σάρισες, ακόντια κλπ. τους αρχαίους Μακεδόνες. Αλλά και η λεγόμενη γέφυρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου δείχνει ότι η Δυτική Αλμωπία ήταν σημαντική για τους Μακεδόνες.

         Όταν η Ελλάδα προσάρτησε τη Μακεδονία, την μεν γέφυρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου την ονόμασε, όπως την ονόμαζε η τοπική παράδοση, γιατί δίπλα εγκαταστάθηκαν δυο προσφυγικά χωριά. Τα δε Πότσιπ και Τσάριν Όρμαν τα ελληνοποίησε, γιατί τα γύρω χωριά είναι γηγενή μακεδονικά. Οι Μακεδόνες πρέπει να διασώσουν μερικές παραδόσεις, γιατί σύντομα θα χαθούν. Για παράδειγμα το γεγονός ότι οι παλιότεροι την Παναγία την ονόμαζαν και Μούσα (με παχύ σ) και είναι το αντίστοιχο του «Παρθένος», που παραπέμπει στις Μούσες, τις θεές δηλαδή της μουσικής, του χορού  και της διασκέδασης και κατοικούσαν στα Πιέρια. Αυτό είναι άλλη μια ένδειξη, ότι οι παράδοση των σύγχρονων Μακεδόνων φτάνει μέχρι την εποχή των αρχαίων Μακεδόνων. Οι νεότεροι, όμως, Μακεδόνες το αγνοούν αυτό.

 Οι αρχαίοι Μακεδόνες ούτε μετακόμισαν αλλού, ούτε αφανίστηκαν. Τους μετέτρεψαν σε σκλάβους οι Ρωμαίοι κατακτητές και μετά τον 9ο αιώνα τους μετονόμασαν σε Σλάβους.

Ιούλης 2021 Τραϊανός Πασόης

 

https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/no_photo.png


15 σχόλια:

  1. οταν ειπες για καθεστώς των Αθηνων κάπου σταματησα να σε διαβαζω
    εισαι ξεφτίλας! και σίγουρα ψεκασμένος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ο ψεκασμός των νεοελλήνων ξεκινάει από το νηπιαγωγείο

      Διαγραφή
    2. ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ: Οι Παλιότεροι Μακεδόνες ονόμαζαν και Μούσα τις γυναίκες που ονομάζονταν Μαρία.

      Διαγραφή
  2. Ποιοι είναι οι δικοί σας βρε ντορβά .Απορώ με τον ιδιώκτητη που συχνά πυκνά σε φιλοξενεί είσαι τόσο κουραστικός...,..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εμείς οι γηγενείς Μακεδόνες αν δεν διασώσουμε τις παραδόσεις μας, δεν αναδείξουμε την ταυτότητά μας και δεν αποκαταστήσουμε την ιστορία μας, σε λίγα χρόνια θα είμαστε ένα άχρωμο υπόστρωμα των Ποντίων χωρίς ταυτότητα και αξιοπρέπεια. Το επίσημο εορτασμό της γιορτής της Παναγίας θα τον κάνουμε στην Παναγία Σουμελά στην Βέροια. Εκεί θα εκδηλώνουν την δουλοπρέπεια τους οι Μακεδόνες παραγοντίσκοι. Μπράβο στον Πασόη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τελικά είσαι πολύ βλακας. Πότε βρε τενεκε ήταν λίμνη η Αλμωπία; Τι σχέση έχει εκείνη η περίοδος με τη Μακεδονία; Ιστορικε της πλάκας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ρε έξυπνε γηγενή,400 χρόνια οι τούρκοι γλεντούσαν τις γυναίκες σας και ακόμη κάνεις την παρθένα;Αν δεν ερχόντουσαν οι Έλληνες του πόντου(όχι σκέτο πόντιοι)θα ήσουν πάνω σε δέντρο και θα έτρωγες μπανάνες.Το μέγα Αλέξανδρο και την ένδοξη Μακεδονία μη τα ξαναπιάσετε στο βρωμόστομα σας γιατί τα βρωμίζετε.Καμμία σχέση δεν έχετε με αυτά.Πήγατα ποτέ στη Βεργίνα;Όχι φυσικά γιατί ΔΕΝ ΤΑ ΑΝΤΕΧΕΤΕ.Γουρούνια προδότες βούλγαροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μόνο μπαχαρικά και κομμουνισμό έφερες από εκεί όχι πολιτισμό.

      Διαγραφή
    2. Ο κομμουνισμός δεν μεταφέρεται ανόητε γιατί δεν είναι προιόν.Τότε ανιστόρητε δεν ήταν διαδεδομένος ο κομμουνισμός και εκεί ήταν ανύπαρκτος αφού οι Έλληνες πρόγονοι μου ήταν υπό διωγμό.Μη παπαγαλίζεις επομένως ό,τι βλακεία ακούς από τους καθοδηγητές σου ομοιδεάτες,που ξέχασαν να σου πουν πως είναι κομμουνιστές.Αλήθεια για πες μου εσύ που ξέρεις,το κουκάρι είναι φρούτο ή λαχανικό;Εδώ ζούν και θα συνεχίσουν να ζουν αρμονικά στην Ελληνική Μακεδονία μας,πρόσφυγες και ντόπιοι,θα παντρεύονται και θα δουλεύουν για το καλό του τόπου.Θέση δεν έχουν όσοι δεν το καταλαβαίνουν και ονειρεύονται εμφυλίους και αίμα.Και ευτυχώς είστε μετρημένοι στην επαρχία μας στα δάκτυλα του ενός χεριού(και σας ξέρουμε).

      Διαγραφή
    3. Όπως προείπα μόνο κομμουνισμό και μπαχαρικά έφερες όλα τ αλλά είναι να χαμε να λέγαμε!

      Διαγραφή
    4. Οι ντόπιοι δεν είναι ίδια φυλή με τους πρόσφυγες για να κάνουν εμφύλιο.

      Διαγραφή
    5. 9.06 δίκιο έχεις.Αφού οι τούρκοι μπέηδες δοκίμαζαν τις γυναίκες σας πριν παντρευτούν για 500 χρόνια,αδύνατον να ξέφυγαν οι προγόνισες σου,άρα δεν είμαστε ίδια φυλή.

      Διαγραφή
    6. Οι Τούρκοι στον Πόντο και γενικά στη Μικρά Ασία ήταν διπλάσια χρόνια απ΄ότι στη Μακεδονία. Άρα αν δοκίμαζαν τις γυναίκες εκεί, εσείς είστε σχεδόν Τούρκοι. Για την Μακεδονία δεν έχουμε τέτοιες πληροφορίες και γι αυτό οι Μακεδόνες είναι καστανόξανθοι, ενώ Πόντιοι, Τουρκόφωνοι κλπ. είναι σαφώς πιό μελαχρινοί.

      Διαγραφή
    7. Πριν την άλωση της πόλης είχαμε βυζαντινή αυτοκρατορία.Όταν έγινε η απελευθέρωση της Μακεδονίας φύγαν οι Έλληνες πρόγονοι μας από την Τουρκία.Άρα τα χρόνια είναι ίδια.Ένα παράδειγμα με Τούρκους είναι η ιστορία της αγίας Χρυσής.Δεν περίμενα να το έχεις πληροφορηθεί αφού δεν είχες πληροφορηθεί πως ο ήλιος της Βεργίνας είναι σύμβολο των αρχαίων μακεδόνων.Τσάμπα χάρηκες όταν το πλασάραν για δικό τους οι σκοπιανοί γύφτοι.Όσο για το καστανόξανθο,μην ξαναγράψεις τέτοιες βλακείες γιατί θα τρέχουν ο πασόης,ο τσαρκνιάς και οι υπόλοιποι να αγοράσουν βαφές και θα έχουν μετά πρόβλημα οι γυναίκες.(πήγα Λουτράκι και άλλα χωριά και νόμιζα πως είμαι στη Σουηδία).Είσαι μεγάλο νούμερο ρε φίλε.Κλαίω από τα γέλια.

      Διαγραφή
  6. Δηλαδή Ρε Σαμαντη τι κάνεις τωρα; Τους βάζεις να μαλώνουν όλοι ανώνυμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)