Πέθανε στα 91 του χρόνια, ο σπουδαίος σκηνοθέτης Ζαν Λικ Γκοντάρ. Δείτε το εξαιρετικό βίντεο-αφιέρωμα της Le Monde στον πρωτοπόρο κινηματογραφιστή της γαλλικής Nouvelle Vague.
Γεννημένος το 1930 σε μια πλούσια αστική προτεσταντική οικογένεια, ο Ζαν Λικ Γκοντάρ «τάραξε» το κινηματογραφικό κατεστημένο ειδικά μέσα από τις ταινίες του «Με κομμένη την ανάσα» και την «Περιφρόνηση».
Στην πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, την «Με κομμένη την Ανάσα» (À bout de souffle) του 1960, έκανε αίσθηση με πρωταγωνιστή τον Ζαν Πολ Μπελμοντό στο ντεμπούτο του ως ηθοποιού.
Μεγάλωσε και πήγε σχολείο στη Νιόν, μια πόλη στις όχθες της λίμνης Geneva στην Ελβετία. Επιστρέφοντας στην Πόλη του Φωτός, το 1949, ο Γκοντάρ άρχισε να συχνάζει στους κύκλους διανοουμένων των «cine-clubs» που άνθισαν στη γαλλική πρωτεύουσα μεταπολεμικά.
Έχοντας κερδίσει την αποδοχή του κριτικού και θεωρητικού Αντρέ Μπαζέν και των μελλοντικών μεγάλων συναδέλφων του Φρανσουά Τριφό, Ζακ Ριβέτ και Κλοντ Σαμπρόλ, ο Γκοντάρ άρχισε να γράφει για κινηματογραφικά περιοδικά - εκ των οποίων και το κατοπινά εξαιρετικά επιδραστικό Cahiers du Cinema το Μπαζέν.
Το 1968, ο Γκοντάρ εγκατέλειψε τη Νouvelle Vague και ίδρυσε μαζί με τον Jean-Pierre Gorin την κινηματογραφική ομάδα Dziga Vertov Group, ονομασμένη από τον γνωστό Σοβιετικό σκηνοθέτη. Επρόκειτο για μια ομάδα πολιτικά ενεργών σκηνοθετών οι οποίοι ομαδικά και ανώνυμα δημιουργούσαν πειραματικές και πολιτικές ταινίες οι οποίες υποστήριζαν κινήματα όπως ο Μαοϊσμός και ο Μαρξισμός.
To πρωτοποριακό στοιχείο με τον καταιγιστικό ρυθμό των ταινιών του ήταν αυτό που τον χαρακτήριζε. Το Le Petit Soldat είχε απαγορευτεί έως το 1963 καθώς απέδιδε στη γαλλική κυβέρνηση βασανισμούς. Η συγκεκριμένη ταινία έγινε αφορμή να γνωρίσει ο Γκοντάρ τη μελλοντική σύζυγό του, Άννα Καρίνα, αλλά και να δημιουργήσει τον διασημότερο αφορισμό του, το «Cinema is truth at 24 frames a second».
Αρκετές του ταινίες εκφράζουν τις ακροαριστερές πολιτικές του απόψεις. Οι ταινίες του επίσης καταδεικνύουν τη γνώση του για την ιστορία του κινηματογράφου μέσω των αναφορών του σε παλαιότερες ταινίες. Επιπλέον οι ταινίες του Γκοντάρ συχνά αναφέρονται στον υπαρξισμό, μιας και ήταν μανιώδης αναγνώστης του υπαρξισμού και της Μαρξιστικής φιλοσοφίας. Η ριζοσπαστική του προσέγγιση στους κινηματογραφικούς κώδικες, στην πολιτική και τη φιλοσοφία, τον κατατάσσουν ως σκηνοθέτη με τη μεγαλύτερη επιρροή στο γαλλικό Nouvelle Vague.
Οι Έλληνες δεν χρωστούν, η Δύση τους χρωστά - Οι Γερμανοί είναι καθάρματα
Με τον πιο ξεκάθαρο, κατηγορηματικό και παραστατικό εξέφραζε τα φιλελληνικά του αισθήματα ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες του παγκόσμιου κινηματογράφου, o Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος πέθανε σήμερα, Τρίτη (13/9) σε ηλικία 91 ετών.
O σπουδαίος κινηματογραφικός σκηνοθέτης στήριξε με τον πιο θερμό τρόπο την Ελλάδα κατά την οικονομική κρίση, στέλνοντας μηνύματα σε κάθε κατεύθυνση.
«Οι Γερμανοί είναι καθάρματα», είχε πει γελώντας στο περιοδικό «SoFilm» και πρόσθεσε: «Διαγράψαμε όλα τους τα χρέη, ξαναχτίσαμε τα σπίτια τους, και τους επιτρέπεται να εισβάλλουν στην Ελλάδα ως τουρίστες».
Τον Μάιο του 2010 είχε αρνηθεί να παρευρεθεί στην πρεμιέρα της προηγούμενης ταινίας του «Film Sosialisme» στο Φεστιβάλ Καννών, επικαλούμενος «προβλήματα ελληνικού τύπου» όπως έγραφε στο λακωνικό φαξ που είχε στείλει.
Λίγους μήνες αργότερα είχε δηλώσει ότι η Ελλάδα δεν χρωστάει τίποτα, εν αντιθέσει με τους Ευρωπαίους και τον υπόλοιπο κόσμο, οι οποίοι σύμφωνα με τον Γκοντάρ θα έπρεπε να δίνουν δέκα δολάρια στην Ελλάδα κάθε φορά που χρησιμοποιούν τη λέξη «επομένως».
«Οι Έλληνες μας έδωσαν τη λογική. Τους χρωστάμε για αυτό. Ο Αριστοτέλης ήταν αυτός που σκέφτηκε το μεγάλο ‘επομένως’. Χρησιμοποιούμε αυτήν τη λέξη εκατομμύρια φορές, για να πάρουμε τις πιο σημαντικές μας αποφάσεις. Ήρθε η ώρα να αρχίσουμε να πληρώνουμε γι' αυτήν. Αν κάθε φορά που χρησιμοποιούμε τη λέξη επομένως, πρέπει να πληρώνουμε 10 ευρώ στην Ελλάδα, η κρίση θα τελειώσει σε μια μέρα και οι Έλληνες δεν θα χρειαστεί να πουλήσουν τον Παρθενώνα στους Γερμανούς», είχε αναφέρει.
«Κάθε φορά που η Άνγκελα Μέρκελ λέει στους Έλληνες ότι σας δανείσαμε όλα αυτά τα χρήματα, επομένως πρέπει να μας επιστρέψετε με τόκους, πρέπει επομένως να τους πληρώσει πρώτα τα δικαιώματα τους», είχε πει.
Ο Γκοντάρ είχε υποστηρίξει ότι πάνω σε αυτήν τη λέξη - θεμελιώδη λίθο της Αριστοτελικής σκέψης - έχει οικοδομηθεί ολόκληρος ο σύγχρονος πολιτισμός.
Το ίδιο είχε επαναλάβει και στη συνέντευξή του στο «SoFilm» απαντώντας στον δημοσιογράφο Τιερί Λούνας σχετικά με το αν οι Έλληνες έχουν δίκιο να ζητούν πολεμικές αποζημιώσεις από τη Γερμανία:
«Φυσικά κι έχουν δίκιο! Και σας προτείνω να δείτε την ταινία ‘Η Κληρονομιά της Κουκουβάγιας’ του Κρις Μαρκέρ στην οποία αντιλαμβανόμαστε ότι όλα τα χρωστάμε στην ελληνική σκέψη, η οποία διήρκησε για χιλιάδες χρόνια».
Ο Γκοντάρ αναφέρεται στο διάσημο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Κρις Μαρκέρ, «Η Κληρονομιά της Κουκουβάγιας», το οποίο αποτελείται από 13 είκοσι-πεντάλεπτα επεισόδια και προβλήθηκε πρώτη φορά στη γαλλική τηλεόραση το καλοκαίρι του 1989.
«Η ταινία μας δείχνει πώς η ελληνική σκέψη επηρέασε ακόμη και την Ιαπωνία. Αφιερώστε ένα βράδυ στο να δείτε την ταινία και το πρόβλημα ανάμεσα στη Γερμανία, την Ευρώπη και την Ελλάδα θα έχει διευθετηθεί για εσάς. Η Ευρώπη και η Γερμανία πρέπει να γονατίσουν μπροστά στην Ελλάδα και να της πουν: ‘ευχαριστώ’».
«Αυτό είναι όλο. Κάθε φορά που φτιάχνετε μια πρόταση και που λέτε ‘επομένως’, οι Έλληνες θα πρέπει να λαμβάνουν δέκα δολάρια ως δικαιώματα συγγραφέα, και δεν θα υπήρχε πλέον ελληνικό χρέος».
Πηγή: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου