Γράφει ο Χρήστος Μέγας |
Η κυβέρνηση, ναι μεν προσαρμόστηκε στην δικαστική απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας που όρισε μεγαλύτερα ποσοστά αναπλήρωσης ώστε οι συντάξεις να γίνουν πιο δίκαιες, ωστόσο κατέφυγε σε νομικό τρικ και… «κολοβή» προσαρμογή. Ο συγκεκριμένος νόμος (Βρούτση) τον Φεβρουάριο του 2020:
-δεν υιοθέτησε άλλες προβλέψεις του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου για τα αναδρομικά και τα Δώρα των παλιών συνταξιούχων,
-καθυστερεί να εφαρμοστεί εδώ και 18 μήνες,
-σε ορισμένες περιπτωσεις η εφαρμογή του γίνεται με τρόπο ώστε, επί του πεδίου, ο νόμος να καταστεί ανενεργός.
Κοινώς, η κυβέρνηση κοροϊδεύει τους συνταξιούχος οι οποίοι εδώ και 21 μήνες αναμένουν τα αναδρομικά (σ.σ.: η απόφαση του ΣτΕ δημοσιεύτηκε στις 4/10/19).
Αναφερόμαστε κυρίως στους παλαιούς συνταξιούχους οι οποίοι εξήλθαν του εργασιακού βίου προ της 13ης Μαΐου 2016, οπότε και τέθηκε σε ισχύ ο νόμος Κατρούγκαλου (ν.4387/16). Και σε αυτή την περίπτωση, όπως και για όσους συνταξιοδοτήθηκαν μετά την 12η Μαΐου 2016, προβλέπονται αυξημένα ποσοστά αναπλήρωσης (σύνταξης) για πάνω από 30 έτη ασφάλισης.
Στα «δύο» οι συνταξιούχοι
Έτσι, για μεν τους νεώτερους συνταξιούχους η τακτική «από αναβολή σε
αναβολή» οδηγεί στην καταβολή των αναδρομικών με τις συντάξεις του
Αύγουστου (καταβλητέες στα τέλη του μήνα), ενώ για τους παλαιότερους
παραπέμπονται για τον Σεπτέμβριο. Ουσιαστικά, μετά δύο έτη από την
κρίσιμη απόφαση του ΣτΕ που διέταξε καλύτερη ανταπόδοση στο ασφαλιστικό
σύστημα (υψηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης για το ανταποδοτικό τμήμα της
σύνταξης στις περιπτώσεις ασφάλισης για περισσότερα από 30 έτη).
Η κυβερνητική απροθυμία καταγράφεται και στις τρέχουσες συνταξιοδοτικές
πράξεις του ΕΦΚΑ οι οποίες «βγαίνουν» με τα παλαιά μικρότερα ποσοστά
αναπλήρωσης του νόμου Κατρούγκαλου (βλέπε ρεπορτάζ iEidiseis ΕΦΚΑ: Με τα παλαιά-χαμηλά ποσοστά βγαίνουν οι (λάθος) συντάξεις… της 2ας Ιουλίου 2021).
Το πολύ… κοσκίνισμα των νέων ποσοστών αναπλήρωσης για τους παλαιούς,
κυρίως, συνταξιούχους (προ του νόμου Κατρούγκαλου) δεν είναι τόσο… αθώο.
Ουσιαστικά η κυβέρνηση δείχνει να έχει μετανιώσει για την… απλοχεριά
του νόμου Βρούτση (4670/20) καθώς δίνει αυξήσεις 3-5% σε κατηγορίες
συνταξιούχων στις οποίες, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου
Εργασίας, «είναι ήδη ευνοημένες». Δηλαδή:
1.Δεν εφαρμόστηκε η περικοπή 18% που προβλεπόταν στο νόμο Κατρούγκαλου από 1/1/2019. Άρα λαμβάνουν υψηλότερες αποδοχές εν σχέσει με τους νεώτερους συνταξιούχους με το ίδιο ασφαλιστικό προφίλ (έτη ασφάλισης, αποδοχές, ηλικία).
2.Ο συντάξιμος μισθός διαμορφώθηκε με βάση την καλύτερη 5ετία (ΙΚΑ) ή την καλύτερη διετία (Ειδικά ταμείο, ΔΕΚΟ, τράπεζες) ή ακόμη και τον τελευταίο μισθό (δημόσιο) εν αντιθέσει με το συνολικό ποσό των εισφορών σε όλον τον εργασιακό βίο που ισχύει για τους συνταξιοδοτηθέντες μετά το 2016.
3.Πολλοί ασφαλισμένοι αυτής της (χρονολογικής) κατηγορίας είχαν εισφορές υψηλότερες του συνήθους 20% επί του μισθού για κύρια σύνταξη (έως και 33%) σαν αντιπαροχή για τα ευνοϊκότερα όρια ηλικίας (35ετία χωρίς όριο ηλικίας κ.α.). Και παρά ταύτα με το νέο νόμο Κατρούγκαλου και τον δεύτερο επανυπολογισμό της σύνταξης λαμβάνουν υψηλότερο τελικό ποσό σύνταξης εξ αυτού ντου λόγου (αν και σε ετήσιες δόσεις 5ετούς ορίζοντα).
4.Ήδη καταργήθηκε το πλαφόν (ανώτερο όριο) στο ποσό της (κύριας) σύνταξης και πολλοί πρώην υπάλληλοι ΔΕΚΟ και τραπεζών βγάζουν ήδη υψηλότερα ποσά σύνταξης (σ.σ. αν και εδώ την διαφορά κάνουν οι πρώην βουλευτές, Δικαστικοί, πρόεδροι Ανεξάρτητων Αρχών κ.α.).
Οι τρικλοποδιές στους παλαιούς
Η κυβερνητική απροθυμία έχει ήδη πάρει την μορφή της άρνησης, αναφορικά με τους παλιούς συνταξιούχους, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση για την χορήγηση της δεύτερης σύνταξης στις περιπτώσεις παράλληλης ασφάλισης. Κατά συνέπεια πάνω από 60.000 ασφαλισμένοι σε δύο ταμεία (ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, Δημόσιο και ΤΣΑΥ Ιατρών ή ΤΣΜΕΔΕ Μηχανικών κ.α.) να μην λαμβάνουν τις αποδοχές τους
β) Δεν αποδίδεται η προσαύξηση 3,6% στις περιπτώσεις των Βαρέων και Ανθυγιεινών (ΒΑΕ).
γ) Ο ΕΦΚΑ δεν ενημερώνει για τον τρόπο και τα δεδομένα με τα οποία έγινε ο δεύτερος υπολογισμός της σύνταξης (με τα ποσοστά του νόμου Κατρούγκαλου) και πώς βγήκε η «προσωπική διαφορά» (μεταξύ καταβαλλομένων ποσών που προέκυψαν από τον προ του 2016 υπολογισμό και του αυστηρού επανυπολογισμού του νόμου 4387/16). Μάλιστα οι υπηρεσίες του ΕΦΚΑ δεν απαντούν ούτε στις αιτήσεις θεραπείας που καταθέτουν οι ασφαλισμένοι όταν καταφανώς προκύπτει αδικία και μεγάλη διαφορά στα ποσά της σύνταξης… Επ αυτού ισχύει πλήρης αυθαιρεσία!
Πηγή: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου