Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022

Το υπουργείο Παιδείας μοιράζει εκατομμύρια σε ιδιώτες

Πέρα από το υπέρογκο και μη αιτιολογημένο κόστος του έργου (άνω των 60 εκατ. ευρώ), το αντικείμενο των διαγωνισμών σχετίζεται με έργα και υπηρεσίες που υλοποιεί εδώ και χρόνια η (κρατική) Διεύθυνση Εκδόσεων του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «Διόφαντος»

Ψηφιακές μπίζνες με εξαιρετικά περιθώρια κέρδους για ιδιώτες φαίνεται πως σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) την ώρα που κρίσιμοι τομείς της Παιδείας υποχρηματοδοτούνται. Στις 5 Αυγούστου, εν μέσω θερινών διακοπών, το ΙΕΠ έπειτα από σχετική ανάθεση του ΥΠΑΙΘ, προκήρυξε ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό στο πλαίσιο της «αξιοποίησης» των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, με τίτλο «Μετασχηματισμός των συμβατικών Προγραμμάτων Σπουδών και του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε υλικό ανοιχτού κώδικα», που αφορά, μεταξύ άλλων, την ανάπτυξη Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, την υλοποίηση Ψηφιακού Αποθετηρίου και τη δημιουργία Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου, με προϋπολογισμό που αγγίζει το ύψος-μαμούθ των 52 εκατομμυρίων ευρώ. Το γεγονός αυτό έρχεται να προστεθεί στην προ ολίγων μηνών προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού από το υπουργείο Παιδείας, χρηματοδοτούμενου και πάλι από το Ταμείο Ανάκαμψης, ύψους περίπου 13 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορούσε τη δημιουργία ολοκληρωμένου ψηφιακού πληροφοριακού συστήματος για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, το περιβόητο «eSchools».

Πέρα από το υπέρογκο και μη αιτιολογημένο κόστος του έργου, το ζήτημα είναι πως το αντικείμενο των διαγωνισμών σχετίζεται με έργα και υπηρεσίες που υλοποιεί εδώ και χρόνια η (κρατική) Διεύθυνση Εκδόσεων του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «Διόφαντος». Πρόκειται για έργα όπως η Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα «e-me», η πλατφόρμα «e-class» του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, τα Αποθετήρια Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πόρων «Φωτόδεντρο», η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Διαδραστικών Βιβλίων «ebooks.edu.gr» κ.ά. Σύμφωνα με καταγγελτική ανακοίνωση του σωματείου εργαζομένων στο ΙΤΥΕ «Διόφαντος», η προκήρυξη αυτών των διαγωνισμών, συνολικού ύψους άνω των 60 εκατομμυρίων ευρώ, «αποτελεί τουλάχιστον κακοδιαχείριση και σπατάλη του δημόσιου χρήματος, ειδικά εάν λάβουμε υπόψη πως οι επαναπροκηρυχθείσες υπηρεσίες έχουν στο παρελθόν στοιχίσει στο Δημόσιο ένα μικρό κλάσμα του προϋπολογισμού των συγκεκριμένων διαγωνισμών. Για ποιο λόγο, ενώ μοιράζει απλόχερα εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία πανομοιότυπων συστημάτων, το ΥΠΑΙΘ επιλέγει να χρηματοδοτεί με το σταγονόμετρο τη λειτουργία και συντήρηση των υφιστάμενων υποδομών του ΙΤΥΕ, τη στιγμή που ο οργανισμός έχει φέρει εις πέρας το έργο του με απόλυτη επιτυχία, εν μέσω συνεχών περιόδων αντιξοότητας; Ποια είναι η αιτία της απόσπασης έργων και αρμοδιοτήτων από το ΙΤΥΕ και της παράδοσής τους σε ιδιωτικά συμφέροντα;» υπογραμμίζει το σωματείο, το οποίο αφήνει σαφείς αιχμές κατά της διοίκησης του οργανισμού όσο και της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας.

Αντιδράσεις

Με την επιστολή του το Σωματείο Εργαζομένων θεωρεί πως οι συγκεκριμένες κινήσεις δείχνουν να εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο «ομηρίας» του οργανισμού. «Τρία χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της παρούσας κυβέρνησης, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ εξακολουθεί να αρνείται τη διευθέτηση του πλέον ζωτικού αιτήματος του οργανισμού, που αφορά την έγκριση οργανογράμματος και κανονισμού λειτουργίας. Η ψήφιση του οργανογράμματος θα εξασφάλιζε τη βιωσιμότητα του οργανισμού, θα περιέγραφε τη μελλοντική οργανωτική του διάρθρωση, καθώς και τον ακριβή αριθμό εργαζομένων που θα τον στελεχώσουν οργανικά, ζητήματα που φυσικά δεν βαραίνουν μόνο την παρούσα, αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις και διοικήσεις. Το συμπέρασμα στο οποίο αναπόφευκτα οδηγούμαστε είναι πως το ΥΠΑΙΘ επιθυμεί να αφαιρέσει αρμοδιότητες από το ΙΤΥΕ, εκχωρώντας αυτές σε ιδιωτικά συμφέροντα, με ξεκάθαρο σκοπό στη συνέχεια να προταθεί ένα σαφώς περιορισμένο οργανόγραμμα», αναφέρουν οι εργαζόμενοι, που θεωρούν τη στάση του Δ.Σ. του ΙΤΥΕ «τουλάχιστον ακατανόητη, αν όχι προβληματική, καθώς μέχρι στιγμής δεν έχει πάρει δημόσια θέση σε σχέση με τις προαναφερόμενες εξελίξεις».

Στο πλαίσιο αυτό φαίνεται πως δεν ήταν τυχαίες οι περσινές παραιτήσεις της προηγούμενης διοίκησης του ΙΤΥΕ («Παραίτηση με αιχμές για Κεραμέως από τον πρόεδρο του ΙΤΥΕ Διόφαντος», 5.3.2021, «Εφ.Συν.»). Στην επιστολή παραίτησης ο πρώην πρόεδρος Χρήστος Κακλαμάνης ανέφερε προς την υπουργό: «Σας έχει τεθεί κατ’ επανάληψη το θέμα του Εσωτερικού Κανονισμού Οργάνωσης και Λειτουργίας (ΚΕΟΛ) του ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ο οποίος, μετά από έλεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών, εκκρεμεί στο γραφείο σας προς έγκριση εδώ και είκοσι μήνες. Η θεσμική αυτή εκκρεμότητα έχει επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στη λειτουργία του Οργανισμού, στην οργάνωση των θεμάτων του, στην ύπαρξη εγκεκριμένου οργανογράμματος, στη στελέχωσή του με το αναγκαίο νέο προσωπικό και, κυρίως, στην κατοχύρωση των δικαιωμάτων του υφιστάμενου που, υπό αντίξοες συνθήκες, επωμίστηκε το κύριο βάρος της υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με απόλυτη, κατά γενική ομολογία, επιτυχία».

Σημειώνεται πως στις 12 Μαρτίου 2021 30 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσαν σχετικό ερώτημα, υπογραμμίζοντας ότι «αν η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να απαξιώσει πλήρως ή να καταργήσει το ΙΤΥΕ “Διόφαντος” και να αναθέσει, με τις γνωστές διαδικασίες του outsourcing, τις αρμοδιότητές του στον ιδιωτικό τομέα, θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα μας βρει στον δρόμο του».

Το βασικό ερώτημα που προκύπτει από τους διαγωνισμούς του υπουργείου Παιδείας δεν είναι βέβαια η απολύτως αναγκαία ψηφιακή μετάβαση του εκπαιδευτικού περιεχομένου σε υλικό ανοιχτού κώδικα, αλλά για ποιο λόγο, ενώ μοιράζονται εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία πανομοιότυπων συστημάτων, το υπουργείο επιλέγει να υποχρηματοδοτεί τη λειτουργία και συντήρηση των υφιστάμενων κρατικών υποδομών.

Πηγή: efsyn.gr

3 σχόλια:

  1. Εντιμότατη καντηλανάφτισσα. Με τις επικύψεις σε όποιν φοράει ράσο και τάισμα σε κάθε λαμόγιο της εθνικοφρόνου παρατάξεως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όλα τα τρωκτικά που είναι κατά του κράτους, ξεκοκαλίζουν ότι μπορούν στην υγεία των Νουδόγιδων.
    κιτς κιτς κιτς Τσαπρρρρρρρρρρρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

(3)