Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΑΚΡΗ: «Νομοσχέδιο για τις Ένοπλες Δυνάμεις: ατέλειωτες επιμέρους ρυθμίσεις που καμία σχέση δεν έχουν με τη μέριμνα του προσωπικού»


Από τα 14 δις € που πρόκειται να δαπανηθούν το επόμενο διάστημα σε
εξοπλιστικά προγράμματα δεν υπάρχει πουθενά ούτε η μέριμνα του προσωπικού

ούτε η ΕΑΒ

Η Βουλευτής Πέλλας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ  Θεοδώρα Τζάκρη κατά την παρέμβασή της
στην Ολομέλεια της Βουλής για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
για τη «Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός
της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες
διατάξεις», αναφέρθηκε αρχικά στο μεγάλο σεισμό που έπληξε την Τουρκία
επισημαίνοντας την αλλαγή του γεωστρατηγικού τοπίου που θα συμβεί μετά από
αυτή τη μεγάλη καταστροφή, την πιθανή επιδείνωση του προσφυγικού καθώς και
την ανάγκη του στρατηγικού επαναπροσανατολισμού της γείτονος χώρας.
Αναφορικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας σημείωσε ότι
πρόκειται για ένα ακόμη νομοσχέδιο με ατέλειωτες επιμέρους ρυθμίσεις που καμία
σχέση δεν έχει με τον τίτλο που φέρει, τη μέριμνα δηλαδή του προσωπικού αφού
μεταξύ άλλων, δεν αντιμετωπίζει το πολύ σοβαρό θέμα των ΕΠΟΠ, την αδικία της
μισθολογικής κατάταξης των σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών σε σχέση με τις
Σχολές των Σωμάτων Ασφαλείας, το ζήτημα που αφορά στη μισθολογική
αποκατάσταση των προαχθέντων πριν τρία χρόνια ΕΜΘ, της αποζημίωσης
νυκτερινής εργασίας καθώς και τον πρόσφατο αποκλεισμό των Ενόπλων Δυνάμεων
από το έκτακτο οικονομικό βοήθημα των 600 € που δόθηκε στα Σώματα Ασφαλείας.
Επιπλέον, επιβαρύνει τους εν ενεργεία αξιωματικούς με κρατήσεις για τη σύσταση
Ειδικών Λογαριασμών Πρόνοιας στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού και στο Μετοχικό
Ταμείο Αεροπορίας ενώ επαναφέρει και τις δυσμενείς ρυθμίσεις για τα στελέχη των
Ενόπλων Δυνάμεων που έχουν νοσήσει κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.
Κλείνοντας σημείωσε ότι παρά το γεγονός ότι 14 δις € πρόκειται να δαπανηθούν το
επόμενο διάστημα σε εξοπλιστικά προγράμματα δεν υπάρχει πουθενά ούτε η
μέριμνα προσωπικού ούτε η ΕΑΒ.

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία της κ. Τζάκρη:

«Κυρίες και κύριοι,

2
Ας ελπίσουμε ό,τι καλύτερο για τον γειτονικό λαό που δέχθηκε ένα πλήγμα
ιστορικών διαστάσεων. Η Τουρκία είναι μια μεγάλη χώρα με αντοχές που της δίνουν
βάθος.
Το μέγεθος της νέας καταστροφής θα ξεπεράσει εκείνο της Νικομήδειας του 1999!
Μιλάμε για πληθυσμό που έχει θιγεί, μεγαλύτερο από το σύνολο του ελληνικού
πληθυσμού. Οι άστεγοι θα είναι πολλές εκατοντάδες χιλιάδες. Οι επιπτώσεις στις
υποδομές είναι ανάλογες.
Δεν έχει γίνει ακόμη αισθητό ότι το τοπίο άλλαξε. Αν όχι το γεωγραφικό, άλλαξε
σίγουρα το γεωστρατηγικό τοπίο, όλως αιφνιδίως κι απρόβλεπτα.
Δεν αναφέρομαι μόνο στις μεταξύ μας σχέσεις ή στην θέση της Τουρκίας στο
Ουκρανικό. Μια χώρα που διεκδικούσε με αναίδεια συχνά την περιφερειακή
ηγεμόνευση κι ασχολούνταν αποκλειστικώς με «μεγαλειώδη» θέματα όπως S400,
F16, F 35 κλπ έχει εκ των πραγμάτων άλλη ατζέντα.
Θα ήταν ειρωνεία η εντυπωσιακή πορεία Ερντογάν που άνοιξε στον απόηχο εκείνου
του σεισμού, να κλείσει 25 χρόνια μετά, στον απόηχο ενός άλλου ακόμη
μεγαλύτερου. Υπάρχουν παραδείγματα πολιτικών που αναστήθηκαν μέσα από την
ορθή διαχείριση καταστροφών (πχ Σρέντερ - Πλημμύρες του 2002) ωστόσο η
αναμέτρηση με την φύση καταλήγει συνήθως στην συντριβή της ανθρώπινης
ματαιοδοξίας και της ύβρεως του δυνατού που δήλωνε ότι δεν έχει ανάγκη κανέναν.
Όπως είδατε, τελικά χρειάστηκε να πάμε εμείς μια νύχτα ξαφνικά και για τελείως
διαφορετικούς λόγους …
Μια ειδική επιπλέον επίπτωση που μας αφορά άμεσα θα είναι η γιγάντωση του
προσφυγικού κι η εύλογη αδυναμία της Τουρκίας να το αντέξει τουλάχιστον όσο
πριν. Επίσης υπάρχει αγωνία για την γειτνιάζουσα Κύπρο!
Ωστόσο η προσπάθεια στρατηγικού επαναπροσανατολισμού της γείτονος αποκτά
άλλη σημασία. Μια ριζικά διαφορετική μοίρα της Τουρκίας προφανώς
ετεροκαθορίζει και μια διαφορετική μοίρα της Ελλάδας. Ζούμε λοιπόν ιστορικές
στιγμές όπου όλα θα πρέπει να διαβαστούν από την αρχή.
Σε αυτά τα πλαίσια ακούγεται κάπως παράταιρη η συζήτηση για φρεγάτες κι
εξοπλισμούς ωστόσο οι πάγιες ανάγκες της αμυντικής ικανότητας της χώρας δεν
αλλάζουν. Δεν είναι εξάλλου προτεραιότητες πολέμου αλλά της αποτροπής του.
Είναι προτεραιότητες διαφύλαξης της αποτρεπτικής δυνατότητας και δι’ αυτής,
διαφύλαξη της ειρήνης. Εισέρχομαι λοιπόν στο θέμα της σημερινής συζήτησης.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Θα ξεκινήσω με αυτά που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο:
 την ενίσχυση της μέριμνας υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων,
 την επίλυση ζητημάτων που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή της
υφιστάμενης νομοθεσίας,
 τον εξορθολογισμό στρατολογικών διατάξεων και
 την αναβάθμιση του θεσμού της Εθνοφυλακής προκειμένου να καταστεί
αποτελεσματικότερος και να συμβάλλει στην αμυντική θωράκιση της χώρας.

3
Ανομοιογενή θέματα που μαζεύτηκαν για να συμπληρώσουν «ένα νομοσχέδιο
σκούπα» του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ένα νομοσχέδιο που όλοι αξιωματικοί,
απόστρατοι εργαζόμενοι του Υπουργείου Εθνικής άμυνας, το περίμεναν με αγωνία
επί 3,5 χρόνια θεωρώντας ότι θα έλυνε υπαρκτά / σημαντικά προβλήματα στις
Ένοπλες Δυνάμεις όπως άλλωστε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός είχε υποσχεθεί.
Όμως τα περισσότερα από 11000 σχόλια που υποβλήθηκαν κατά τη διαβούλευση
μαρτυρούν ότι κάτι δεν πήγε καλά.
Ξέρετε γιατί;
Γιατί το νομοσχέδιο δεν ασχολείται με καθοριστικής σημασίας ζητήματα για τη
λειτουργία και αποτελεσματικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά με ορισμένα,
επιλεκτικά και επιμέρους ζητήματα [και αυτά πιο πολύ για προεκλογική
εκμετάλλευση].
Θα προσπαθήσω να εστιάσω στα πιο σημαντικά σημεία που δεν αντιμετωπίζει το
νομοσχέδιο:
Θα ξεκινήσω με τη σύσταση Ειδικών Λογαριασμών Πρόνοιας στο Μετοχικό Ταμείο
Στρατού και στο Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας, στο πρότυπο [λέει] του αντίστοιχου
λογαριασμού του Πολεμικού Ναυτικού. Ενός λογαριασμού που υπάρχει από το
1954. Έτσι ξαφνικά λοιπόν αποφασίσατε τη σύσταση Ειδικών Λογαριασμών
Πρόνοιας στο στρατό και στην αεροπορία περίπου 70 χρόνια μετά από αυτόν του
Πολεμικού Ναυτικού. Και το καταλάβατε αυτό σήμερα λίγους μήνες πριν τις
εκλογές. Χωρίς να υπάρχουν οι αναγκαίες μελέτες αντικτύπου γι’ αυτό. Για να
καλυφθούν κάποιες δαπάνες. Δαπάνες που και σήμερα από κάπου καλύπτονται.
Και μάλιστα Ειδικοί Λογαριασμοί Πρόνοιας που θα αφορούν μόνο τους εν ενεργεία
και όχι τους απόστρατους.
Και αυτοί οι Ειδικοί Λογαριασμοί Πρόνοιας θα προκύψουν από εισφορές που θα
φτάνουν μέχρι και το 1% που σημαίνει επιβάρυνση των εν ενεργεία αξιωματικών
μέχρι 1%, την ώρα που η αντίστοιχη παύση κράτησης 1% υπέρ του Μετοχικού
Ταμείου Στρατού μειώνει τα έσοδά του και υπονομεύει τη βιωσιμότητά του. Και ενώ
αυτό παρουσιάζεται ως παροχή της κυβέρνησης στους εν ενεργεία, στην πράξη
υπονομεύονται τα μελλοντικά τους μερίσματα. Επιχειρείτε δηλαδή, δια της
«πλαγίας οδού» να υπάρξει μελλοντικός έλεγχος των οικονομικών των Μετοχικών
Ταμείων [Με λίγα λόγια επιχειρείτε να βάλετε χέρι στα χρήματά τους ή ποιος ξέρει
τι άλλο έχετε στο μυαλό σας].
Σε εντελώς λάθος κατεύθυνση είναι και οι δυσμενείς ρυθμίσεις που περιέχονται
στα άρθρα 23 και 24 για ανθρώπους που έχουν νοσήσει κατά τη διάρκεια της
εργασίας τους. Αντί λοιπόν να προχωρήσετε στη δευτερογενή νομοθεσία που
προβλέπεται στο νόμο 4609/2019 που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ ώστε αυτοί οι
άνθρωποι να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους από άλλη θέση που θα το επιτρέπει
το πρόβλημα υγείας τους και να μην περάσουν σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία, στην
ουσία με το παρόν νομοσχέδιο επαναφέρεται την καταργημένη διάταξη του 1973,
που τιμωρεί όσους εργαζόμενους εμφανίζουν κατά τη διάρκεια του εργασιακού
τους βίου κάποιο ανίατο νόσημα.

4
Ένα άλλο σοβαρό θέμα είναι αυτό της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των
Ενόπλων Δυνάμεων. Η διαχείριση αυτού του θέματος απαιτεί σοβαρή μελέτη και
όχι μια επιφανειακή προσέγγιση. Η προτεινόμενη μείωση από 5% σε 3% της
αντικειμενικής αξίας των ακινήτων χρησιμοποιώντας μια «υποθετική ανάπτυξη της
οικονομίας», είναι σε λάθος κατεύθυνση και σε καμία περίπτωση δεν βοηθά να
επιλυθεί το τεράστιο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εν ενεργεία
αξιωματικοί ειδικά στις ακριτικές περιοχές.
Το θέμα των κρατήσεων από τα Εξοπλιστικά Προγράμματα υπέρ των Μετοχικών
Ταμείων των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να παραμείνει στο 4%. Διαφορετικά
υπάρχει ο κίνδυνος τα Μετοχικά Ταμεία να οδηγηθούν σε οικονομικό στραγγαλισμό
και κατάρρευση.
Ευτυχώς την τελευταία στιγμή αποσύρατε την κράτηση, 1% υπέρ ΝΙΜΤΣ στους
Αποστράτους Ξηράς και Πολεμικής Αεροπορίας.
Δεν αντιμετωπίζει το πολύ σοβαρό θέμα των ΕΠΟΠ, που στην ηλικία των 50 ετών,
μία συνταξιοδότηση τους αφήνει τελείως εκτεθειμένους. Επομένως πρέπει να δοθεί
η δυνατότητα να παραμένουν στην Υπηρεσία έως τα 67 έτη, όπως συμβαίνει και για
τους Ανώτατους Αξιωματικούς. Γιατί αποφύγατε να το ρυθμίσετε με αυτό το
νομοσχέδιο;
Δεν αντιμετωπίζει την αδικία της μισθολογικής κατάταξης των σπουδαστών
Στρατιωτικών Σχολών σε σχέση με τις Σχολές των Σωμάτων Ασφαλείας.
Δεν προβλέπει τίποτα για τους στρατεύσιμους. Δεν μπορεί να παίρνουν 8, 10, 12 €,
γιατί τόσα παίρνουν το μήνα, όσοι υπηρετούν την θητεία τους ως απλοί στρατιώτες.
Αρνείται η Κυβέρνηση να λύσει το οικονομικό πρόβλημα των μετακινήσεων των
στρατιωτών κατά τη διάρκεια της θητείας τους, που επιβαρύνει τους
στρατευμένους. Πρακτικά δίνει συνέχεια στην οικονομική επιβάρυνση των
οικογενειών τους κατά τη διάρκεια της θητείας των παιδιών της.
Παρατείνεται η αδικία του επιδόματος τοκετού για βαθμούς χαμηλότερους του
Ανθυπολοχαγού [1300 € για γυναίκες με βαθμό ανθυπολοχαγό και πάνω και για
όλες τις άλλες γυναίκες 900 €, κάτι που δεν έχει καμία λογική].
Δεν διορθώνει το ζήτημα που αφορά στη μισθολογική αποκατάσταση των
προαχθέντων πριν τρία χρόνια Εθελοντών Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) στο βαθμό του
Ανθυπολοχαγού, που συνεχίζουν να πληρώνονται ως Ανθυπασπιστές. Δεκάδες
χιλιάδες στελέχη δεν ξέρουν γιατί έχουν το συγκεκριμένο βαθμό ή τι χρήματα
παίρνουν [μιλάμε για τους ΕΜΘ ή αυτούς που προέρχονται από οπλίτες 5ετους
υπηρεσίας]. Και είναι από τα πιο άμεσα ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν.
Έξι χρόνια περίμενε το προσωπικό των ΕΔ για την ΚΥΑ της αποζημίωσης νυκτερινής
εργασίας και ήρθε μια διάταξη που δεν αναγνωρίσει αναδρομικότητα και
περικόπτει ώρες εργασίας και δικαιούχους από την αποζημίωση.
Δεν διορθώνει τον πρόσφατο αποκλεισμό των Ενόπλων Δυνάμεων από το έκτακτο
οικονομικό βοήθημα των 600 € που δόθηκε στα Σώματα Ασφαλείας.

5
Επίσης, πολύ σοβαρά θέματα όπως το μισθολογικό/βαθμολογικό και η
εθνοφυλακή προσεγγίζονται με απίστευτη ελαφρότητα ενώ θα έπρεπε να
αποτελέσουν ξεχωριστές μεταρρυθμίσεις.
Είναι ένα νομοσχέδιο με ατέλειωτες επιμέρους ρυθμίσεις. Ένα ακόμη παράδειγμα
κακής νομοθέτησης που καμία σχέση δεν έχει με τον τίτλο του, τη μέριμνα δηλαδή
του προσωπικού.
Η μέριμνα περιλαμβάνει ένα πλέγμα ενεργειών. Που Αφορούν στη στέγη, στην
ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, στη νομική κάλυψη. Που είναι όλα αυτά; Πως
εννοείτε τη μέριμνα όταν ο κρατικός προϋπολογισμός δεν αγγίζεται και απλά κάνει
μια ανακύκλωση πόρων;
14 δις €, πρόκειται να δαπανηθούν το επόμενο διάστημα σε εξοπλιστικά
προγράμματα και δεν υπάρχει πουθενά ούτε η μέριμνα προσωπικού ούτε η ΕΑΒ. Οι
εξοπλισμοί αυξάνονται και το προσωπικό συρρικνώνεται.
Και εσείς κύριε Υπουργέ, παραδεχτήκατε ότι το νομοσχέδιο αυτό δεν αποτελεί
πανάκεια για όλα τα προβλήματα σχετικά με την βαθμολογική εξέλιξη, προαγωγές,
σταδιοδρομίες κλπ για τις Ένοπλες Δυνάμεις. Και μάλιστα είπατε ότι ζητήματα
προσωπικού απαιτούν συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις. Ακόμη και ο
εισηγητής σας ο κ. Μανωλάκος σημείωσε το περιορισμένο αποτύπωμα του
νομοσχεδίου. Όπως σημείωσε «υπάρχουν πολλά ακόμα που πρέπει και είμαι
βέβαιος ότι θα γίνουν στο μέλλον»
Θα σας θυμίσω ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε πολύ δυσκολότερες οικονομικά
συνθήκες, ήταν η πρώτη κυβέρνηση στα μνημονιακά χρόνια που έφερε ευνοϊκές
ρυθμίσεις για θέματα μέριμνας των στρατιωτικών με τους νόμους 4361/16,
4407/16, 4494/17 και 4609/19. Με το ν. 4472/17 θέσπισε νέο μισθολόγιο
κατοχυρώνοντας τα κεκτημένα των στρατιωτικών, παρά τις μνημονιακές πιέσεις. Η
Κυβέρνησή σας όμως φρόντισε να παγώσει, ή να ακυρώσει ορισμένες από αυτές
τις ευνοϊκές ρυθμίσεις, όπως αυτή της πρόσθετης ασφαλιστικής 5ετίας για όλα τα
στελέχη που καταργήθηκε με νόμο Χατζηδάκη.
Ήταν η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που αναγνώρισε τις μεγάλες περικοπές σε μισθούς και
συντάξεις στα πρώτα μνημόνια και επέστρεψε εφάπαξ το 50% των περικοπών που
αντισυνταγματικά παρακράτησε η κυβέρνηση Σαμαρά το 2014.

Κύριε Υπουργέ,

Εθνική άμυνα δεν είναι μόνο οι εξοπλισμοί. Είναι και το έμψυχο δυναμικό, είναι οι
άνθρωποι των Ενόπλων Δυνάμεων και όλοι οι εργαζόμενοι στις υπηρεσίες, στα
εργοστάσια, στα νοσοκομεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που καθιστούν
ισχυρή την αμυντική μας ικανότητα.
Τους οποίους αγνοείτε, όπως αποδείχτηκε από τα πάνω από τα 11000 σχόλια που
έγιναν.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)