Παρασκευή 12 Μαρτίου 2021

ΟΧΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΛΟΥΤΡΟΠΟΛΕΙΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣΕ Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΑΜΑΤΙΚΩΝ ΠΗΓΩΝ


 


 

Το διοικητικό συμβούλιο του Πανελλήνιου Συλλόγου  των Ιαματικών Πηγών και Λουτροπόλεων Ελλάδας μετά από αναλυτική επεξεργασία της νομοθετικής πρότασης του Υπουργείου Τουρισμού σημειώνει τα εξής στην συνεδρίαση –τηλεδιάσκεψη στις 11/3/2021 όπου ήταν και ομόφωνη.

 

Το Υπουργείο Τουρισμού με την νομοθετική πρωτοβουλία που προωθεί στοχεύει μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη των ειδικών μορφών τουρισμού, όπως ο τουρισμός ευεξίας κ.α. Το εν λόγω νομοσχέδιο αποτελείται από 41 συνολικά άρθρα με τα οποία θεωρητικά θα αναπτυχθούν οι ειδικές μορφές τουρισμού και στη χώρα μας. Λόγω ενδιαφέροντος αλλά και λόγο χρόνου στην παρέμβασή μας θα ασχοληθούμε με τα δύο πρώτα μέρη του νομοσχεδίου (Α μέρος, άρθρα 1-6) και (Β μέρος, άρθρα 7-14).

 

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Τουρισμού, μεταξύ άλλων «Στρατηγικός στόχος των προτεινόμενων διατάξεων είναι η ανάπτυξη του τουρισμού ευεξίας (wellness tourism) που είναι ένας ταχύτατα αναπτυσσόμενος κλάδος με πολλαπλά οφέλη για την τουριστική οικονομία».

Θεωρεί, επίσης, ότι «Πρόκειται για σημαντική μεταρρύθμιση με αναπτυξιακό πρόσημο σε μια μορφή τουρισμού που στην πραγματικότητα στη χώρα μας είναι ανύπαρκτος και που δίνει δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης και σε περιοχές μη «τουριστικές».

Είναι όμως ακριβώς έτσι;

 

Με το νομοσχέδιο (άρθρα 1, παραγραφός1) προβλέπεται ότι «Με απόφαση του Υπουργού Τουρισμού, δύναται να χαρακτηρίζονται ως Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, περιοχές οι οποίες με βάση συγκεκριμένα μετρήσιμα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία συμβάλλουν στην ενίσχυση της τουριστικής εικόνας της Ελλάδας και για τον λόγο αυτό χρήζουν ιδιαίτερης διαχείρισης».

Ως στοιχεία λογίζονται, η αναγνωρισιμότητα της ταυτότητας του προορισμού σε διεθνές επίπεδο, τα μοναδικά φυσικά χαρακτηριστικά του προορισμού (φυσικό, πολιτιστικό, γεωμορφολογικό περιβάλλον), η δυναμική της τοπικής κοινωνίας – οικονομίας του προορισμού, ο βαθμός επάρκειας σε τουριστικές υποδομές καθώς και το εύρος της τουριστικής περιόδου

 

Με το (άρθρα 2) συνιστώνται Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού με την διαδικασία και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στον ν. 4674/2020, ΦΕΚ Α’ 53/11-03-2020 (Αναπτυξιακοί Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης).

 

Οι διατάξεις αυτές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως θετικές καθώς το Υπουργείο Τουρισμού δείχνει διάθεση για αξιοποίηση του ιαματικού πλούτου της χώρας.

Στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα δεν έχει αναδείξει τη δυναμική των ιαματικών πηγών, παρότι διαθέτει 753 πηγές, εκ των οποίων αξιοποιημένες είναι λιγότερες από 100. Οι περισσότερες ιαματικές πηγές καταγράφονται στην νησιωτική Ελλάδα (229), (από τις οποίες 100 στην Κρήτη, 42 στα Νησιά του Αιγαίου, 34 στα Ιόνια Νησιά, 30 στις Κυκλάδες), και ακολουθούν η Στερεά Ελλάδα (179), η Μακεδονία (115), η Πελοπόννησος (114), η Θεσσαλία (57), η  Ήπειρος (57) και η Θράκη (25).

 

Με ποια λογική όμως θα μπουν στην ίδια μοίρα οι ιαματικές πήγες που έχουν αξιοποιηθεί, είτε από δήμους, είτε από ιδιώτες, με αυτές που παραμένουν αναξιοποίητές;

 

Με το νομοσχέδιο (άρθρα 7-14) προβλέπεται η σύσταση μίας ανώνυμης εταιρείας με το όνομα «Ιαματικές Πηγές Ελλάδος (Ι.Π.Ε. ΑΕ.)», η οποία θα διαχειρίζεται «κεντρικά» τις ιαματικές πηγές της χώρας.

 

Στο άρθρο 8 προβλέπεται ότι «Η ΙΠΕ συστήνεται με σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση και αξιοποίηση των φυσικών ιαματικών πόρων μαζί με τις εγκαταστάσεις τους και του περιβάλλοντος των ιαματικών πόρων χώρου σε ακτίνα χιλίων μέτρων, που αποτελούν περιουσία του Δημοσίου ή και των οικείων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης».

 

Θα ήταν ενδιαφέρον το Υπουργείο Τουρισμού να ανάπτυσσε μια στρατηγική αξιοποίησης των ανενεργών σήμερα φυσικών ιαματικών πόρων, που είναι εκατοντάδες, μέσω της νέας ανώνυμης εταιρείας (Ι.Π.Ε. ΑΕ.). Αντί αυτού με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο το Υπουργείο Τουρισμού προωθεί τον συνολικό έλεγχο των ιαματικών φυσικών πόρων μέσα από μία ανώνυμη εταιρία με έδρα την Αθήνα.

Αντί για αποκέντρωση και ενίσχυση του ρόλου των Περιφερειών και των δήμων, αλλά και την υποστήριξη των ιδιωτών επενδυτών, οδηγούμαστε σε συγκεντρωτισμό.

 

Αν αναλογιστούμε, μάλιστα, την αρνητική εμπειρία των τελευταίων 10 χρόνων από την παραχώρηση των ιαματικών φυσικών πόρων στο υπερταμείο (ΕΤΑΔ –ΤΑΙΠΕΔ), το οποίο δεν κατάφερε να ολοκλήρωση ούτε έναν διαγωνισμό παραχώρησης ιαματικών φυσικών πόρων, αναλογιζόμαστε τι θα μπορούσε να προσφέρει ο συγκεντρωτισμός που προωθείται με το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο.

 

Στο σημείο αυτό η θέση του Διοικητικού Συμβούλιο του Συνδέσμου Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας (ΣΔΙΠΕ), ότι «H αναχρονιστική κρατικομονοπωλιακή διαχείριση, που εισηγείται το Υπουργείο, πέρα από τα προφανή ζητήματα συνταγματικής διάστασης ως προς τον κατοχυρωμένο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης που αναδεικνύει, προκρίνει ένα ακραία αντι-αναπτυξιακό και μη βιώσιμο μοντέλο διαχείρισης και εκμετάλλευσης των τοπικών φυσικών πόρων, το οποίο στρεβλώνει τον υγιή ανταγωνισμό και οδηγεί σε υφαρπαγή περιουσιακών στοιχείων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης» μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους παρά την διάψευση του Υπουργού περί (προδοσίας) των δυο αυτών φορέων.

 

Παράλληλα ως Πανελλήνιος Σύλλογος Ιαματικών Πηγών και Λουτροπόλεων Ελλάδας σημειώνουμε ότι με την προωθούμενη διάταξη δεν λαμβάνονται υπό όψιν τα βήματα που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια τόσο στη χώρα μας (Διαδικασία αναγνώρισης των φυσικών τους πόρων ως ιαματικών, διαδικασία λήψης των Ειδικών Σημάτων Λειτουργίας (ΕΣΛ) των εγκαταστάσεών πολλών ιαματικών φυσικών πόρων, ιδιωτικές επενδύσεις), νομοθέτηση του 2006 (γνωστό ως νομοσχέδιο Πετραλιά) κ.α.

Ένα άλλο ερώτημα είναι αν  (Ο ΤΑΙΠΕΔ ) συμφωνεί με την πρότασσα του Υπουργείου Τουρισμού και μπορεί να παραχωρήσει  τις ιαματικές πήγες που είναι στην δική του αρμοδιότατα;  γιατί απλά όλοι γνωρίζουμε ότι  όλες αυτές ιαματικές πηγές ανήκουν στο γνωστό Υπέρ-Ταμείο για όλα αυτά  το Υπουργείο δεν λέει κουβέντα.. 

 

Αντί να αξιοποιηθεί η Ευρωπαϊκή και ελληνική εμπειρία στην επιτάχυνση των διαδικασιών αξιοποίησης των ιαματικών φυσικών πόρων, το Υπουργείο Τουρισμού θεσπίζει μία νέα Α.Ε. προκειμένου να τυγχάνει του ασφυκτικού ελέγχου του εκάστοτε Υπουργού. Αντί για ουσιαστική αποκέντρωση πολιτικών και αρμοδιοτήτων στην Αυτοδιοίκηση, προχωρεί σε μια συγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο «επιτελικό κράτος».

 

Γεια το Δ.Σ. Του Συλλόγου                Ο Γενικός Γραμματέας    

 

           Ο Πρόεδρος 

 

Ανέστης Αναστασιάδης                          Μάκης Κιφοκέρης

2310905164                                                                             6944440224

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)