Γράφει ο Δήμος Βερύκιος
Τα Rafale (4 ελληνικά και 4 γαλλικά από το αεροπλανοφόρο “Ντε Γκωλ”) θα πετάξουν σήμερα το πρωί πάνω από τον Αττικό ουρανό την ώρα της παρέλασης. Ωστόσο μαζί τους θα “πετάξει” και η χαμένη ευκαιρία για την αναγέννηση του ελληνικού αεροναυπηγικού τομέα που ιδρύθηκε πριν 43 χρόνια από την κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή και είχε ως όραμα να γίνει ένα σύγχρονο αεροναυπηγικό κέντρο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες όχι μόνο τις εθνικές αλλά και των χωρών της Μέσης Ανατολής του Αραβικού κόλπου και της Βόρειας Αφρικής.
Χτες βράδυ στο θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ μπήκαν και οι τελευταίες υπογραφές για την αγορά άλλων έξη Rafale ( συνολικά 24 ) και τριών φρεγατών Belharra. Τρεις συμβάσεις μαμούθ ύψους 6 δις στις οποίες θα εμπλακούν πέντε γαλλικοί κολοσσοί της αμυντικής βιομηχανίας ( Dassault Group ,Naval Group, MBDA, SAFRAN, THALES), ενώ έχουν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΕΙ όλες οι υπάρχουσες ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες, αλλά και κάθε προοπτική ώστε να δημιουργηθεί στην Ελλάδα κάτι καινούργιο και καινοτόμο για παραγωγή έξυπνων όπλων , συστημάτων ή έστω υποσυστημάτων που θα είναι απαραίτητα για την μελλοντική ενιαία ευρωπαϊκή άμυνα στο πλαίσιο οικοδόμησης της Ενιαίας Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Άμυνας που οραματίζεται ο Γάλλος Πρόεδρος.
Χάθηκε άλλη μια ιστορική ευκαιρία για:
1) Δημιουργία στην Ελλάδα ενός Ευρωπαϊκού Κέντρου παροχής εργασιών συντήρησης, επισκευών και αναβαθμίσεων, ενός «Island» δηλαδή όπου θα μπορούσαν να εγκατασταθούν εταιρείες ώστε να καλύψουν τις ανάγκες αυτές σε χώρο ιδιόκτητο ή παραχώρησης από το Υπουργείο Άμυνας στη περιοχή της Βοιωτίας που είναι και η “φωλιά” των Γαλλικών μαχητικών. Το κέντρο αυτό πέραν των υπηρεσιών που θα μπορούσε να προσφέρουν για τα RAFALE και MIRAGE, θα μπορούσε να ήταν εστιασμένο στα Ευρωπαϊκά Οπλικά Συστήματα μεταξύ των οποίων ελικόπτερα, μη-επανδρωμένα εναέρια οχήματα, συστήματα εναέριας επιτήρησης, εκπαίδευση σε διάφορα επίπεδα….
Επίσης και σύμφωνα με το αρχικό όραμα του Κωνστάντιου Καραμανλή , το εν λόγω Ευρωπαϊκό Κέντρο θα μπορούσε κάλλιστα να παρέχει υποστήριξη και σε άλλες χώρες χρήστες Γαλλικών μαχητικών (Αίγυπτο ,Ινδία, Εμιράτα) , ώστε η Ελλάδα να συμμετάσχει στη συμπαραγωγή των νέων μονάδων με πολλαπλά οφέλη για την Εγχώρια Αμυντική Βιομηχανία και την εξασφάλιση της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
2) Η ελληνική αμυντική βιομηχανία αποκλείστηκε μέχρι και από την υποστήριξη των νεοαποκτηθέντων Rafale (FOS) σε διάφορα υποσυστήματα όπως αυτά των κινητήρων, των οπλικών συστημάτων. Η Ελλάδα παραιτήθηκε από κάθε απαίτηση για Μεταφορά Τεχνογνωσίας από την Γαλλία . Λόγω της μερικής απόκτησης μεταχειρισμένων Α/Φ η ανάγκη για υποστήριξη των συστημάτων τους τοποθετείται βραχυπρόθεσμα. Επομένως, εάν υπήρχε τεχνογνωσία σε εγχώριες Αμυντικές Βιομηχανίας θα μειώνονταν στο ελάχιστο το κόστος συντήρησης με ταυτόχρονη διασφάλιση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
3) Μέσα από τις τρεις γαλλικές συμβάσεις δεν προωθήθηκε και φαίνεται ότι χάθηκε η ευκαιρία για:
-Συμμετοχή στο πρόγραμμα Ανάπτυξης Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους 6ης Γενιάς FCAS, ώστε η Ελλάδα να καταστεί ισότιμος εταίρος κι όχι πελάτης όπως παραδοσιακά συμβαίνει.
-Έρευνα για πιθανή συνέχιση συμμετοχής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα nEUROn.
-Ουσιαστική υποστήριξη από τις Ευρωπαϊκές βιομηχανίες στον τομέα του διαστήματος.
Χτες στο θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε ότι « Η απόκτηση των νέων οπλικών συστημάτων από την Ελλάδα παρέχει τη δυνατότητα στις εταιρείες της Γαλλικής αμυντικής βιομηχανίας να προωθήσουν συνέργειες με αντίστοιχες Ελληνικές εταιρείες, μία συνεργασία την οποία οι χώρες μας πρέπει να επιδιώξουν και να υλοποιήσουν, όπως προβλέπεται, άλλωστε, και στη Συμφωνία για την εγκαθίδρυση Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης στον Τομέα της Άμυνας και Ασφάλειας, μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας».
Το ζητούμενο είναι γιατί οι συνέργιες δεν προσδιορίστηκαν πριν την υπογραφή των συμβάσεων. Η διεθνή πρακτική δείχνει οτι αυτές οι συμφωνίες δεν γίνονται εκ των υστέρων καθ ότι ισχύει η γενική αρχή της αγοράς ότι : Μετά την απομάκρυνση από το ταμείο ουδέν λάθος αναγνωρίζεται…
Οι Γάλλοι ανοίγουν σαμπάνιες
Βεβαίως η Γαλλική πλευρά δηλώνει απολύτως ικανοποιημένη καθώς και οι τρεις συμβάσεις με την Ελλάδα είναι ετεροβαρείς υπέρ της.
Η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας Φλοριάν Παρλί καυχιέται ότι με την πώληση
στην Ελλάδα τριών φρεγατών Belharra θα δημιουργηθούν στην Γαλλία 2.500
νέες θέσεις εργασίας για μια πενταετία!
Επίσης χτες αμέσως μετά την υπογραφή της σύμβασης για τις 3 φρεγάτες η εταιρία δημοσίων σχέσεων V+O κυκλοφόρησε σε ανακοίνωση τους πανηγυρισμούς του πελάτη της , της THALES για την συμμετοχή της στο πρόγραμμα. Η THALES γνωστοποιεί στον ελληνικό λαό ότι οι φρεγάτες Belharra θα είναι εξοπλισμένες με το ψηφιακό ραντάρ «Sea Fire», το οποίο επιτυχώς εξάγεται για πρώτη φορά. Η σύμβαση αυτή αποτελεί μέρος της συμφωνίας συνεργασίας της Γαλλίας με τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.
Πηγή: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου