Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

«Βρέχει» συμβούλους στα έργα της ΕΡΓΟΣΕ

 

 
250 εκατ. διαθέτει ο κρατικός φορέας για την πρόσληψη των εταιρειών που απλώς θα επιβλέψουν έργα προϋπολογισμού 4 δισ. ● Μία μόνη εταιρεία προσήλθε στον πρώτο διαγωνισμό και πήρε τη δουλειά 7 εκατ. ευρώ με έκπτωση μόλις 10%.

Οταν ένας κρατικός φορέας ξεκινά να μοιράσει το εξωφρενικό ποσό των 250 εκατομμυρίων ευρώ για προσλήψεις οκτώ συμβούλων, θα περίμενε κανείς να δει μια στρατιά ενδιαφερομένων να παλεύουν για να κερδίσουν τα «χρυσά συμβόλαια». Ομως, στον πρώτο διαγωνισμό ήρθε μόνον ένας (1) υποψήφιος και πήρε τη δουλειά χωρίς να... κοπιάσει και με έκπτωση μόλις 10,5%.

Την τεράστια αυτή «κοσμογονική» επιτυχία καταγράφει η ΕΡΓΟΣΕ, ο φορέας που διαχειρίζεται τα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα και ιδρύθηκε το 1996, επειδή ο ΟΣΕ δεν είχε την απαραίτητη επάρκεια. Φαίνεται όμως ότι η παρούσα κυβέρνηση δεν θεωρεί πλέον την ΕΡΓΟΣΕ επαρκή και αναθέτει ουσιαστικά τον σχεδιασμό και την εκτέλεση των έργων «που θα αλλάξουν τον συγκοινωνιακό χάρτη της χώρας» σε τεχνικούς συμβούλους.

Ο πρώτος διαγωνισμός ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο. Αφορούσε την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου «για την υποστήριξη της ΕΡΓΟΣΕ στην υλοποίηση των διαδικασιών διαγωνισμού επιλεγμένων έργων με Ανταγωνιστικό Διάλογο». Ο προϋπολογισμός ήταν 7,2 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και το ποσό θεωρήθηκε «κράχτης» καθώς ο συγκεκριμένος σύμβουλος δεν θα είχε να επιβλέψει έργα στέλνοντας μηχανικούς σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Θα έχει μόνο να συμβουλεύει για το πώς θα δοθούν τα έργα αφού δεν θα γίνουν ανοιχτοί διαγωνισμοί αλλά θα ακολουθηθεί η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου καθώς:

● Τα έργα που θα δοθούν με Ανταγωνιστικό Διάλογο είναι συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ο σύμβουλος θα καθορίσει και το περιεχόμενό τους. Αφορούν τη σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας (477 εκατ.), του Λαυρίου (391 εκατ.), της Ραφήνας (309 εκατ.) και του 6ου προβλήτα στο λιμάνι Θεσσαλονίκης (53,5 εκατ.). Επίσης την κατασκευή της νέας γραμμής Θεσσαλονίκη-Τοξότες (1,68 δισ.) και την αναβάθμιση της σύνδεσης της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο (1,07 δισ.).

● Για τα έργα αυτά έχουν ήδη διαμορφωθεί οι ενδιαφερόμενες τρεις κοινοπραξίες που απαρτίζουν οι εταιρείες: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΒΑΞ - ALSTOM και ΑΚΤΩΡ - ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.

● Σύμφωνα με την απόφαση που ανάρτησε στη Διαύγεια η ΕΡΓΟΣΕ, το Διοικητικό της Συμβούλιο αποφάσισε στις 7/9/2022 να εγκρίνει την κατακύρωση της σύμβασης για τον τεχνικό σύμβουλο στην εταιρεία Obermeyer Ελλάς ΕΠΕ που ζήτησε 6,44 εκατομμύρια προσφέροντας έκπτωση μόλις 10,57%.

Η φυσιολογική απορία όταν ακούει κάποιος τόσο χαμηλή έκπτωση είναι πόσοι άλλοι υποψήφιοι είχαν υποβάλει προσφορά καθώς η απόφαση στη Διαύγεια αναφέρει ότι η προσφορά της Obermeyer «είναι η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής». Ομως, η Obermeyer ήταν η μοναδική υποψήφια που κατέθεσε προσφορά και ουδείς γνωρίζει πώς προέκυψε η «πλέον συμφέρουσα»... Το «επίτευγμα» αυτό της ΕΡΓΟΣΕ δημιουργεί ερωτηματικά καθώς ετοιμάζεται να μοιράσει έναν πακτωλό χρημάτων σε τεχνικούς συμβούλους:

  1. Εχει ξεκινήσει διαγωνισμό για την πρόσληψη άλλου τεχνικού συμβούλου που θα αμειφθεί με 30,9 εκατομμύρια (χωρίς ΦΠΑ) με δικαίωμα προαίρεσης ποσού ακόμη 3,5 εκατομμυρίων ευρώ. Ο σύμβουλος αυτός θα ασχοληθεί με την ολοκλήρωση συγχρηματοδοτούμενων έργων (περίπου 500 εκατ.) που βρίσκονται σε εξέλιξη.
  2. Εχει δρομολογηθεί η διαδικασία για πρόσληψη ακόμα έξι τεχνικών συμβούλων που θα αναλάβουν την υλοποίηση των έξι έργων του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Αυτοί οι σύμβουλοι θα αμειφθούν με το αστρονομικό ποσό των 202.351.980 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

Πηγή: efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)