Γράφει ο Κώστας Ζαφειρόπουλος
Όλες οι ενδείξεις για τον πλήρη εκτροχιασμό του ελληνικού σιδηρόδρομου τα τελευταία χρόνια ήταν εκεί για όσους δεν έκλειναν τα μάτια στις κραυγές αγωνίας των εργαζομένων και στις δημοσιογραφικές αποκαλύψεις, ωστόσο αγνοήθηκαν τόσο από την πολιτική ηγεσία όσο και από τα περισσότερα ΜΜΕ, που «ανακάλυψαν» χθες τις εγκληματικές ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας. Η «Εφ.Συν.» είχε καταγράψει σε αναλυτικά ρεπορτάζ (κυρίως του Αρη Χατζηγεωργίου) και με πολλά πρωτοσέλιδα το χρονικό της κατάρρευσης των ελληνικών σιδηρόδρομων και τις «αντικειμενικές» πολιτικές ευθύνες. Ατυχήματα χωρίς ανθρώπινα θύματα, εκτροχιασμοί τρένων, ελλείψεις προσωπικού, εκατοντάδες ακυρώσεις δρομολογίων χωρίς εμφανή λόγο, βλάβες από αστοχίες υλικών, μη απόδοση ευθυνών, σκιώδεις συμβάσεις.
«Από σχεδόν λαθρεπιβάτης στην ευρωπαϊκή αμαξοστοιχία, η Ελλάδα ταξιδεύει πια στο πρώτο βαγόνι. Μας σέβονται» | Κυριάκος Μητσοτάκης, 24/2/2023, σε προεκλογική ομιλία στη Λάρισα
Μόλις προχθές ηλεκτροφόρα καλώδια έπεσαν πάνω σε τρένο στον Παλαιοφάρσαλο, κόπηκε το καλώδιο των 25.000 βολτ με συνέπεια να σημειωθεί έκρηξη, ευτυχώς χωρίς θύματα ανάμεσα στους 450 επιβάτες της αμαξοστοιχίας της Hellenic Train. Την ίδια μέρα ακινητοποιήθηκε και η αμαξοστοιχία που έκανε το δρομολόγιο Λάρισα-Θεσσαλονίκη λόγω τεχνικού προβλήματος.
Στις 21 Οκτωβρίου 2022 τρένο εκτροχιάστηκε στην Τιθορέα Φθιώτιδας όπου η άμεση αντίδραση του μηχανοδηγού απέτρεψε τις σοβαρότερες συνέπειες. Ηταν ο δεύτερος εκτροχιασμός μέσα σε 10 μέρες (ο προηγούμενος στο Λιανοκλάδι). Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΣΕ, «το γεγονός οφειλόταν σε λάθος χειρισμό στην αλλαγή τροχιάς κατά την είσοδο του συρμού στον σταθμό της Τιθορέας». Υποτίθεται ότι το συγκεκριμένο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου (Τιθορέα-Δομοκός) λειτουργεί αυτοματοποιημένα και με σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης που παρελήφθη και εγκαινιάστηκε μετά βαΐων και κλάδων τον Μάιο του 2022. Τον Ιούνιο του 2022 με αφορμή τον εκτροχιασμό αμαξοστοιχίας στη γραμμή Δράμα-Θεσσαλονίκη, όπου επέβαιναν δύο επιβάτες πλην των μηχανοδηγών (26/6/2022 - «Ο εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας αποκαλυπτικός των σοβαρών ελλείψεων»), γράφαμε για τις «αδιανόητες δυσλειτουργίες που επικρατούν στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο το τελευταίο χρονικό διάστημα, ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα». Στον άξονα Μακεδονίας-Θράκης τα τρένα παρέμεναν άφαντα και ο υπουργός κ. Καραμανλής φρόντιζε μόνο να υπάρχει σύνδεση Θεσσαλονίκης-Σερρών, η οποία όμως και αυτή γινόταν πλέον με λεωφορεία.
■ Ως προς τη διερεύνηση των αιτιών τέτοιων ατυχημάτων (που από τύχη δεν ήταν δυστυχήματα), ενδεικτικό είναι το γεγονός πως έναν χρόνο μετά το σιδηροδρομικό φιάσκο τον Ιανουάριο του 2022, κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» (12 τραυματίες και 820 εγκλωβισμένοι επιβάτες σε Λιβαδειά, Οινόη και Λιανοκλάδι), δεν έχει ολοκληρωθεί η έρευνα. Οι καταθέσεις στην Επιτροπή Ακροάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, που επέβαλε πρόστιμο 300.000 ευρώ στην Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) πάντως, δείχνουν πλήρη σύγχυση και ασυνεννοησία μεταξύ των αρμοδίων («Εφ.Συν.», «Χαώδης σιδηρόδρομος με επιβάτες δίχως... Ελπίδα», 11/2/2023).
■ Στις 20 Αυγούστου 2022 η «Εφ.Συν.» είχε πρωτοσέλιδο «Τρένο πληρώνουμε και τρένο δεν έχουμε». Στο ρεπορτάζ του Αρη Χατζηγεωργίου («Καταρρέουν μέρα με τη μέρα οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι») γινόταν λόγος για τα εκατοντάδες δρομολόγια τρένων που ακυρώνονται κάθε εβδομάδα προκειμένου να υλοποιηθούν με καθυστερήσεις και προβλήματα από λεωφορεία. Η εικόνα επιδεινωνόταν, παρά τα αθρόα κονδύλια με τα οποία τροφοδοτεί η κυβέρνηση την ιταλική κρατική εταιρεία σιδηρόδρομων.
«Βλάβες και αστοχίες οδηγούν σε πολύωρη κατάρρευση του προγράμματος που εφαρμόζεται πετσοκομμένο εδώ και τρεις μήνες, από τότε που οι Ιταλοί τής τέως ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπέγραψαν συμφωνία για να εισπράξουν από το Δημόσιο επιδοτήσεις 750 εκατομμυρίων ευρώ στην ερχόμενη 15ετία. Η κατάσταση είναι τόσο οριακή που αρκεί ένα πρόβλημα ρουτίνας, όπως μια θραύση στα «κλειδιά αλλαγής» ενός δρομολογίου, για να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες επιβάτες άλλων συρμών, περιμένοντας με τις ώρες στις αποβάθρες. Αλλοι εγκλωβίζονται μέσα σε ακινητοποιημένα τρένα ύστερα από κάποιο συμβάν ή –ακόμη χειρότερα– αναγκάζονται να αποβιβαστούν περπατώντας δίπλα στις ράγες. [...] Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, πάντως, το μόνο που θέλησε να θεσμοθετήσει είναι η σύμβαση Δημόσιας Υπηρεσίας που επιδοτεί τους Ιταλούς της κρατικής Ferrovie dello Stato Italiane (FSI) για να εκτελεί ως άγονα όλα τα δρομολόγια, ακόμη και όσα συνδέουν τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) ή διάφορα σημεία του Λεκανοπεδίου με το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος"».
[...]
«Στην περίπτωση του ελληνικού σιδηρόδρομου, το κρατικό χρήμα ρέει, αλλά οι υποχρεώσεις απέναντι στους επιβάτες και στην κοινωνία εκτροχιάζονται. Ο άλλοτε κρατικός ΟΣΕ των 13.000 υπαλλήλων έχει σπάσει σε κομμάτια και σήμερα είναι αρμόδιος μόνο για την υποδομή με 750 άτομα προσωπικό, όταν το οργανόγραμμά του, προσφάτως εγκριθέν, προβλέπει πάνω από 2.000. Χρησιμεύει όμως και ως «αποδιοπομπαίος τράγος» για όλα τα δεινά».
■ Στις 14 Απριλίου 2022 η «Εφ.Συν.» αποκάλυπτε πρωτοσέλιδα ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην υπογραφή με απευθείας ανάθεση της σύμβασης με την ιταλική FSI-Trenitalia πάνω στο μοντέλο «ιδιωτικοποίηση με λεφτά του Δημοσίου» και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποιος διαγωνισμός, παρά τα όσα προβλέπονται στην απόφαση 2018/1040 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αντί απάντησης στο δημοσίευμα, οι υπουργοί υποδομών-Μεταφορών Κ. Καραμανλής και Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας έβαλαν τις υπογραφές τους χωρίς να καλέσουν τους δημοσιογράφους, υποσχόμενοι ότι θα φέρουν τη σύμβαση στη Βουλή.
■ Στις 23 Απριλίου 2022 αναδείξαμε τα σκοτεινά σημεία της συμφωνίας («Εγκλημα στη σύμβαση με τους Ιταλούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ»), στην οποία προβλέπεται η μίσθωση -και όχι απόκτηση- 10 νέων υδρογονοκίνητων τρένων και ακόμη 10 ηλεκτροκίνητων τα οποία θα φτάσουν στην Ελλάδα στις... 31/12/2027, αλλά το Δημόσιο θα πληρώσει από τώρα έως τη λήξη της σύμβασης 86 εκατομμύρια ευρώ. Μιλήσαμε για φιάσκο καθώς η κυβέρνηση αποφάσισε όχι μόνο να δώσει στους Ιταλούς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 750 εκατομμύρια ευρώ για να κάνουν τα σιδηροδρομικά δρομολόγια επί 15ετία, αλλά και να κουμαντάρουν προμήθειες και έργα χωρίς δημόσιους διαγωνισμούς και άλλα τέτοια... περιττά.
■ Στις 15 Φεβρουαρίου 2022 η «Εφ.Συν.» (πρωτοσέλιδο «Τρένα υψηλού κινδύνου») δημοσίευσε μεγάλη, διασυνοριακή έρευνα του Investigate Europe και των Reporters United, όπου αποκαλυπτόταν πλήθος στοιχείων για την προβληματική λειτουργία των συρμών ETR-470 , που πρωτοκατασκευάστηκαν τη δεκαετία του ‘90, κυκλοφόρησαν στην Ιταλία και γειτονικές χώρες, αλλά αποσύρθηκαν γρήγορα εξαιτίας πλήθους βλαβών που παρουσίαζαν. Στην Ελλάδα έχουν φτάσει εδώ και καιρό προκειμένου να κάνουν δοκιμές, αλλά η νέα σύμβαση περιλάμβανε ποσό 47.500.000 ευρώ για «την απόκτηση και δρομολόγησή τους». Ηταν επί σειρά ετών ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των ελβετικών σιδηρόδρομων. Στο τέλος, οι Ελβετοί τα έστειλαν για παλιοσίδερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου