Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2022

«Πρότυπα» έργα προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστών

Την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα μεγάλα δημόσια έργα που θα γίνονται πλέον ανοιχτά «κατά παραγγελία ιδιωτών» ● Πρόκειται για έργα ελάχιστου προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, που θα προτείνονται από ιδιώτες, θα αξιολογούνται από τον υπουργό Υποδομών και τους επιλέκτους του και θα εγκρίνονται από τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Επικρατείας ●Πρώτο... θύμα της διαδικασίας το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» και τα 3.000 στρέμματα που θα απελευθερωθούν εκεί μετά τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι ● Ομοβροντία από την αντιπολίτευση κατά της κυβέρνησης την οποία κατηγόρησε για εξυπηρέτηση συμφερόντων.

Ξεκίνησε η συζήτηση με στόχο να ψηφιστεί από τη Βουλή την επόμενη εβδομάδα το νομοσχέδιο για τα μεγάλα δημόσια έργα που θα γίνονται πλέον ανοικτά «κατά παραγγελία ιδιωτών», με πρώτο... θύμα της διαδικασίας αυτής το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» και την αξιοποίηση του χώρου των 3.000 στρεμμάτων που θα απελευθερωθούν εκεί.

Πρόκειται για το νομοσχέδιο με τίτλο «Πρότυπες Προτάσεις για έργα υποδομής και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» για το οποίο η Νέα Δημοκρατία μιλούσε από την προεκλογική περίοδο το 2019. Εδειξε από τότε την προτίμησή της στους όρους της «αριστείας» καθώς μετέφρασε ως «πρότυπες» τις προτάσεις που στη διεθνή ορολογία χαρακτηρίζονται «αυτόκλητες» (unsolicited). Τι προβλέπει στα βασικά του σημεία:

● Θα μπορεί, θεωρητικά, κάθε ιδιώτης να καταθέτει μια καινοτόμο ιδέα για την εκτέλεση ενός έργου και η κυβέρνηση να την εγκρίνει, δρομολογώντας την υλοποίηση είτε με κλασική σύμβαση δημόσιου έργου, είτε με σύμβαση παραχώρησης, είτε μέσω σύμπραξης δημόσιου - ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).

● Στην πράξη, όμως, οι ιδέες αυτές θα μπορούν να προέρχονται μόνον από πολύ ισχυρούς ομίλους, καθώς τα έργα θα πρέπει να είναι ελάχιστου προϋπολογισμού 200 εκατομμυρίων ευρώ. Επίσης, ο προτείνων θα πρέπει με κάποιον τρόπο να μπορεί να αποδείξει ότι μπορεί να εκτελέσει ο ίδιος την υλοποίηση. Για τον λόγο αυτό ξεσηκώνονται ήδη διαμαρτυρίες από τους μικρότερης εμβέλειας εργολάβους που αντιλαμβάνονται ότι έτσι η κυβέρνηση θα δεσμεύει πόρους προς όφελος των μεγάλων κατασκευαστών

● Η αξιολόγηση της πρότασης θα γίνεται αρχικά από μία Επιτροπή Αξιολόγησης στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Εκεί θα συμμετέχει ο ίδιος ο υπουργός Κ. Καραμανλής, ένας εμπειρογνώμονας που θα διαλέξει ο ίδιος και δύο υπηρεσιακά στελέχη. Εάν υπάρχει θετική εισήγηση, θα διαβιβάζεται στον αρμόδιο υπουργό και την τελική απόφαση θα έχει η Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. «Δηλαδή ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης», όπως ανέφερε χθες στη συζήτηση ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χρ. Γιαννούλης, θυμίζοντας και όσα συζητιούνται για τις σχέσεις του συγκεκριμένου υπουργού με τον κατασκευαστικό τομέα.

● Στο άρθρο 9 του νομοσχεδίου υπάρχει και ειδική πρόβλεψη ώστε αν κάτι δεν πηγαίνει καλά με την «πρότυπη πρόταση», να υποδεικνύεται αυτό από την Επιτροπή Αξιολόγησης στον προτείνοντα και εκείνος να μπορεί να προχωρήσει στις σχετικές διορθώσεις.

● Εννοείται ότι εκείνος που προτείνει την ιδέα έχει προτεραιότητα στο να αναλάβει και την υλοποίησή της, καθώς έχει ήδη πραγματοποιήσει κάποιες μελέτες – έστω και αν την επάρκειά τους θα την αξιολογούν τα όργανα που προαναφέραμε. Μάλιστα, το νομοσχέδιο προβλέπει και αποζημίωση για τον προτείνοντα στην περίπτωση που πάρει άλλος τη δουλειά!

Μιλώντας χθες στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, ο εισηγητής της πλειοψηφίας, βουλευτής της Ν.Δ. Θέμης Χειμάρρας υποστήριξε ότι με αυτό το νομοσχέδιο αντιμετωπίζεται η απουσία ώριμων έργων και η αδυναμία απορρόφησης πόρων, χωρίς να παραλείψει μια επίκληση στην πανδημία αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης που απαιτεί επιτάχυνση διαδικασιών.

«Εποποιία»

Ο Χρ. Γιαννούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για «εποποιία» της κυβέρνησης που έρχεται ως συνέχεια των δισεκατομμυρίων ευρώ που έχουν δοθεί τους τελευταίους μήνες μέσω απευθείας αναθέσεων, ρίχνει κι άλλο νερό στον μύλο της αδιαφάνειας και εντείνει τις συνθήκες ολιγοπωλίου στις κατασκευές. Σειρά ερωτημάτων και «εύλογων προβληματισμών» κατέθεσε από την πλευρά του ο εισηγητής του ΚΙΝ.ΑΛΛ. Χρήστος Γκόκας, βάζοντας και το θέμα της ανατροπής των σχεδιασμών που γίνονται σε τοπικό επίπεδο από περιφέρειες και δήμους.

Για «προκλητική ρουσφετολογία» μίλησε από το ΚΚΕ η Διαμάντω Μανωλάκου, θυμίζοντας τις πρόσφατες αναθέσεις δημόσιων έργων συνολικού προϋπολογισμού 5 δισεκατομμυρίων σε συγκεκριμένους κατασκευαστικούς ομίλους, ενώ ο Βασίλης Βιλιάρδος (Ελληνική Λύση) αναφέρθηκε αναλυτικότερα στην πρωτοκαθεδρία της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και ο Κρίτων Αρσένης (ΜέΡΑ25) χαρακτήρισε τους υπουργούς «ντελιβεράδες συμφερόντων».

Από τη θεωρία στην πράξη πέρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης ο οποίος, αφού χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «τερατούργημα», υπενθύμισε ότι η κυβέρνηση θέλει με αυτή τη μέθοδο να προχωρήσει στην αξιοποίηση των 3.000 στρεμμάτων του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» που θα απελευθερωθούν όταν κατασκευαστεί το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής είχε από τον Φεβρουάριο του 2020 πει, απαντώντας σε ερώτηση του Χ. Μαμουλάκη στη Βουλή, ότι θα έρθει αυτό το νομοσχέδιο για να μην επαναληφθούν με τα 3.000 στρέμματα όσα συνέβησαν με τις καθυστερήσεις στην αξιοποίηση του Ελληνικού. Χθες, ο κ. Μαμουλάκης σημείωσε ότι το «Ν. Καζαντζάκης» δεν θα γίνει το «νέο Ελληνικό» διότι «εμείς δεν θα σας αφήσουμε να το κάνετε».

Απαντώντας στο τέλος, ο υφυπουργός Υποδομών Γ. Καραγιάννης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «επιταχυντή εξελίξεων» και συνέχεια των ρυθμίσεων για τις στρατηγικές συμβάσεις που είχαν γίνει με τους νόμους 4782 και 4799. Πρόκειται για τους νόμους που άνοιξαν δρόμο για επενδύσεις σε περιοχές Natura, επιτρέπουν τα δημόσια έργα να γίνονται με επίβλεψη ιδιωτών και αύξησαν τα όρια για τις απευθείας αναθέσεις.

Πηγή:efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)