Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Τοποθέτηση Θεοδόση Κωνσταντινίδη, για τον προϋπολογισμό της ΠΚΜ

 Η
τοποθέτηση του  Θεοδόση Κωνσταντινίδη,
Γγα τον προϋπολογισμό της ΠΚΜ   έχει ως εξής:







            Όπως πολλές φορές μέχρι σήμερα έχουμε τονίσει η νέα διοικητική δομή αποφασίστηκε και εφαρμόστηκε για να υπηρετήσει ακόμα πιο αποτελεσματικά την στρατηγική της ακολουθούμενης πολιτικής, δηλαδή την πολιτική του κεφαλαίου. Γι αυτό άλλωστε μεταφέρθηκαν μια σειρά αρμοδιότητες στους Δήμους και στις Περιφέρειες –που ενδιαφέρει περισσότερο τη σημερινή συζήτηση- σε τομείς όπως η γεωργία, η κτηνοτροφία, η αλιεία, η διαχείριση απορριμμάτων, τα αποχετευτικά δίκτυα, η ενέργεια, ο τουρισμός, οι κοινωνικές υπηρεσίες, το περιβάλλον κ.α.
            Σε αυτή τη μεταφορά έχουν συμφωνήσει όλες οι πολιτικές δυνάμεις εκτός του ΚΚΕ, και ασφαλώς τα δύο λεγόμενα μεγάλα κόμματα και οι παρατάξεις που τα εκπροσωπούν στο περιφερειακό συμβούλιο της Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως άλλωστε έχουν συμφωνήσει και στην επιβολή της τοπικής φορολογίας. 
            Όπως είναι φυσικό κάτω από αυτό το πνεύμα συνολικής αποδοχής των κατευθύνσεων του «Καλλικράτη» συντάσσονται και οι προϋπολογισμοί των Περιφερειών (και των Δήμων) και αυτό το πνεύμα αντανακλάται και στη σύνταξη του προϋπολογισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τον οποίο συζητάμε σήμερα.
            Ο προϋπολογισμός λοιπόν που συζητάμε έχει άμεση σχέση με τον κρατικό προϋπολογισμό, τόσο ως προς τις πηγές χρηματοδότησης όσο και ως προς τις κατευθύνσεις που δίνει η κυβερνητική πολιτική για την επίτευξη των στόχων του μνημονίου.
            Όλοι σε αυτή την αίθουσα γνωρίζουμε ότι στην υπουργική απόφαση που αφορά τις οδηγίες για την κατάρτιση προϋπολογισμού του έτους 2011, αναφέρονται ως βασικοί στόχοι (Άρθρο 4):
           Η συγκράτηση των δαπανών και η ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων.
           Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων.
           Η περαιτέρω ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων και η επίτευξη επαρκών ρυθμών ανάπτυξης με στόχο τη μείωση του ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης.
           Η εναρμόνιση τους προς τις γενικές οδηγίες κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού 2011 (εγκ. 2/37526/27.5.2009) και ιδίως μείωση των καταναλωτικών δαπανών κατά 10% τουλάχιστον. 
           Είναι γνωστό σε όλους ότι ο προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2011 προβλέπει 710 εκατομμύρια, ποσό που εμείς το θεωρούμε τελείως ανεπαρκές (π.χ. το 2009 ήταν 1.156 εκατομμύρια) και προφανώς δεν μπορούμε να ελπίζουμε σε χρηματοδότηση από αυτόν.
           Γνωρίζουμε βέβαια ότι η κυβέρνηση έχει αποφασίσει τη μείωση της χρηματοδότησης της τοπικής διοίκησης για κάθε ένα από τα έτη 2011-2013 κατά 500 εκατομμύρια ευρώ.
           Παρακρατείται το 10% της κρατικής χρηματοδότησης –που η ίδια έχει ψηφίσει μέσω του προϋπολογισμού- ως «μαξιλάρι» για την περίπτωση (ή μήπως εκτίμηση) που δεν επιτευχθούν οι στόχοι του προϋπολογισμού με βάση το μνημόνιο.
Η μείωση λοιπόν της κρατικής επιχορήγησης, με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί σε μεγαλύτερες περικοπές σε έργα, υποδομές και υπηρεσίες με αποτέλεσμα την παραπέρα όξυνση των προβλημάτων των λαϊκών στρωμάτων και οδηγεί στην κάλυψη των κονδυλίων μέσω δανεισμού. Αυτή η κατάσταση, μακροπρόθεσμα θα οδηγήσει στη λεγόμενη «αυτοτελή» λειτουργία της Τοπικής Διοίκησης και των υπηρεσιών της.
Αυτό σημαίνει ότι θα οδηγηθούμε ως Τοπική Διοίκηση στη λειτουργία με ίδιους πόρους και όχι κρατικούς.
Αλήθεια από πού θα προέρχονται οι συγκεκριμένοι πόροι;
Από τα χαράτσια των λαϊκών στρωμάτων σε τομείς όπως η υγεία – πρόνοια, η εκπαίδευση και όποιους άλλους τομείς και υπηρεσίες που έχει στην ευθύνη της η Τοπική Διοίκηση, με δύο λόγια στο σύνολο των ευαίσθητων κοινωνικού χαρακτήρα τομέων θα κυριαρχήσει η ανταποδοτικότητα, όπως προκύπτει και από τις μειώσεις των σχετικών δαπανών.
Η δική μας θέση είναι η κάλυψη των λειτουργικών δαπανών της περιφέρειας και των απαιτούμενων κονδυλίων, να προέρχεται αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ταυτόχρονα δε μας αφήνει αδιάφορους από πού εισπράττονται τα ποσά αυτά (για τις περιφέρειες οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι  προέρχονται από το 2,4% του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων ΦΕΦΜΠ και το 4% από το ΦΠΑ).
Γνωρίζουμε ότι κυρίως προέρχονται από την φορολογία των λαϊκών στρωμάτων.
Σε αντίθεση και με τις άλλες πολιτικές δυνάμεις και τους εκπρόσωπους τους στην περιφέρεια, εμείς διεκδικούμε όλα τα έσοδα της (τοπικής) Περιφερειακής Διοίκησης, να διασφαλίζονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, με την αύξηση της φορολογίας των μονοπωλιακών ομίλων και των μεγάλων επιχειρήσεων.
Το ΚΚΕ και η Λαϊκή Συσπείρωση προτείνουμε αύξηση της φορολογίας των μεγάλων επιχειρήσεων στο 45%, αύξηση του ΦΠΑ στα είδη πολυτελείας και ταυτόχρονα είμαστε ενάντια στην αύξηση της γενικής άμεσης και έμμεσης φορολογίας των λαϊκών στρωμάτων (αφορολόγητο εισόδημα για τετραμελής οικογένεια… ).
Πρέπει να σημειώσουμε ότι η ζωή των λαϊκών στρωμάτων, κυριολεκτικά γίνεται δύσκολη και από μια σειρά άλλα τέλη, φόρους και πρόστιμα για την ελεγχόμενη στάθμευση, το κάπνισμα, τα διάφορα παράβολα που επιβάλλουν το κράτος και η Τοπική Διοίκηση.
Θα ήθελα στο τέλος της παρέμβασης μας να σημειώσω και το εξής:
Θα είχε πραγματικά ενδιαφέρον να ακούσουμε τη γνώμη όλων των παρατάξεων για τους παρακρατηθέντες πόρους τόσο από τους Δήμους όσο και από τις Περιφέρειες, που σύμφωνα με τους υπολογισμούς ανέρχονται στα 12 δισεκατομμύρια ευρώ για τους Δήμους και στα 310 εκατομμύρια ευρώ για τις Περιφέρειες, που έχουν παρακρατηθεί από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Φυσικά και από αυτό το βήμα θέλουμε να επισημάνουμε τις τεράστιες ευθύνες των δυνάμεων του ΠΑΣΟΚ – ΝΔ –ΣΥΝ στο Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ, που συμφώνησαν στη διαγραφή, αποδεχόμενοι έναντι αυτού, το ποσό των 1,7 δισεκατομμυρίων, σε 8 ετήσιες άτοκες δόσεις.
Από όλα τα παραπάνω που σας εκθέσαμε και από τη γενική εικόνα του προϋπολογισμού που συζητάμε, προκύπτει ότι έχουμε δύο αντιλήψεις για την αντιμετώπιση του προϋπολογισμού. Η μία που καταθέσατε, και γίνεται επί της ουσίας αποδεκτή και από την αντιπολίτευση, αντιμετωπίζει τον προϋπολογισμό ως λογιστικές καταστάσεις και ως άθροισμα αριθμών.
Για εμάς, που εκπροσωπούμε την Λαϊκή Συσπείρωση στο Περιφερειακό Συμβούλιο είναι καθρέφτης της αντιλαϊκής πολιτικής που συνθλίβει τα δικαιώματα των εργαζόμενων. (εργασιακές σχέσεις, αμοιβή εργασίας, ασφάλιση, κοινωνικά και δημοκρατικά δικαιώματα).
Για όλη αυτή τη λογική καταψηφίζουμε τον προϋπολογισμό και καλούμε τους εργαζόμενους και τον λαό σε αγώνες όχι μόνο να ανατρέψει την αντιλαϊκή πολιτική αλλά να αλλάξει τους συσχετισμούς και να διεκδικήσει την αλλαγή στην εξουσία. 
Αυτό που χρειάζεται ο λαός μας, αυτό που χρειάζεται η χώρα είναι να αλλάξει η τάξη που την κυβερνά.    


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)