Η
εμπεριστατωμένη, πυκνή και τεκμηριωμένη
εισήγησή του αποδείχθηκε εξαιρετικά δύσκολη για τους συσχετισμούς και τις αναφορές σε σχετικά πρόσφατα γεγονότα αγγίζοντας μιαν ευαίσθητη και βιωμένη από
πολλούς συμπολίτες μας τοπική ιστορία γεμάτη εθνικές περιπέτειες.
Με την Συνθήκη
της Λωζάννης πάνω από ενάμιση εκατομμύριο πρόσφυγες-όσοι απέμειναν ζωντανοί από
την γενοκτονία που υπέστησαν από τους Τούρκους- προερχόμενοι από την Ανατολική Θράκη, τη Μικρά
Ασία και τον Πόντο, κατέφυγαν ρακένδυτοι, φοβισμένοι και εξαθλιωμένοι στην
ηττημένη Ελλάδα. Από αυτούς πάνω από 600.000 κατευθύνθηκαν στη Μακεδονία. Τα
λοιμοκαθαρτήρια στην Καλαμαριά και την Μακρόνησο, οι σκηνές και οι άθλιες
συνθήκες στέγασης σε συνδυασμό με
κακουχίες τις ασθένειες και την κακή διατροφή δημιούργησαν εκρηκτικό κλίμα και
εκατοντάδες Ρωμιοί πέθαναν στη νέα πατρίδα τους. Παράλληλα απομακρύνονται
ειρηνικά και συγκροτημένα 400.000
προστατευμένοι Τούρκοι και εξισλαμισμένοι Έλληνες προς την κατεύθυνση
της Τουρκίας. Το ελλαδικό κράτος επιτέλεσε κολοσσιαίο ο έργο, με την δημιουργία της Επιτροπής Αποκατάστασης
Προσφύγων και με την βοήθεια της εκκλησίας, φιλανθρωπικών οργανώσεων εσωτερικού
και εξωτερικού αλλά και των δανείων που
έλαβε, από το 1923 έως το 1930. Σταδιακά οι πρόσφυγες αποσκιρτούν από την βενιζελική παράταξη και στρέφονται
προς τα μοναρχικά κόμματα και αργότερα σημαντικό τμήμα τους προς την αριστερά.
Η δικτατορία του
Ι. Μεταξά οχυρώνει με τα οχυρά Ρούπελ την Ανατολική Μακεδονία και την Δυτική
Θράκη απέναντι στον βουλγαρικό κίνδυνο. Πράγματι η Ελλάδα συμμαχεί με τις
δυτικές δημοκρατίες και η Βουλγαρία με τον Άξονα. Παρά την νίκη των Ελλήνων
απέναντι στους Ιταλούς ιμπεριαλιστές, ακολουθεί η τριπλή Ιταλογερμανοβουλγαρική
φασιστική κατοχή. Ελάχιστοι γηγενείς Έλληνες, σλαβόφωνοι και βλαχόφωνοι «μηδίζουν» και προσελκύονται από τα βουλγαρικά
και ρουμανικά προπαγανδιστικά συνθήματα και επιθυμούν την αυτονόμηση της
Μακεδονίας, παραβλέποντας, όμως, τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί και
την αντίθεση της συντριπτικής πλειοψηφίας του Ελληνικού λαού. Ακολουθεί ο
αδελφοκτόνος εμφύλιος πόλεμος του 1944-49, που προκαλεί περισσότερες
καταστροφές και απώλειες ζωών από τον εθνικό πόλεμο ενάντια στους εισβολείς. Τα
πολιτικά πράγματα της χώρας για
χρόνια δηλητηριάζονται προκαλώντας μίση
και εκδικητικές τάσεις ανάμεσα στους συμπατριώτες μας. Η Ελλάδα –αφού ήταν
ανάμεσα στις νικήτριες χώρες-αντί να διεκδικήσει το εθνικό και ιστορικό δίκιο της
στην Βόρεια Ήπειρο, την Ανατολική Ρωμυλία και την Κύπρο αναλώνεται σε
εσωτερικές διαμάχες και αιματηρές συγκρούσεις. Τα Δεκεμβριανά έθεσαν επί τάπητος για
τελευταία-νομίζαμε- φορά το μακεδονικό ζήτημα.
Στο ερώτημα ποιοι έφταιξαν στον
εμφύλιο, ένας διακεκριμένος σύγχρονος
ιστορικός απαντά: «Έλειψαν οι υπεύθυνες πολιτικές ηγεσίες και από τη μια
και από την άλλη μεριά…». Τελικά ο λεγόμενος «ψυχρός πόλεμος» έλαβε χώρα πρωτίστως στην πατρίδα μας με οδυνηρές
συνέπειες για όλους.
Το σύγχρονο
μακεδονικό ζήτημα με την πλαστογράφηση της ιστορίας μας, την οικειοποίηση
ελληνικών ονομάτων, συμβόλων και πολιτιστικών στοιχείων και την συστηματική καλλιέργεια του εθνικισμού και του
αλυτρωτισμού από τους γείτονες, δημιουργεί ένα νέο γύρο αντιπαράθεσης.
Καλούμαστε να το αντιμετωπίσουμε με την δέουσα προσοχή, με νηφαλιότητα αλλά και
εγρήγορση.
Η επόμενη εκδήλωση
του Ανοικτού Λαϊκού Πανεπιστημίου είναι την Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2013 ώρα 19.00’
στον ίδιο χώρο, με ομιλητή τον δημοσιογράφο της Δημόσιας Τηλεόρασης κ. Σαββίδη Παντελή γνωστό δημιουργό και
παρουσιαστή της Εκπομπής «Ανιχνεύσεις», με θέμα: « Η αναδόμιση της Μέσης Ανατολής και το νέο Ανατολικό Ζήτημα»
Λάζαρος Η. Κενανίδης, θεολόγος.
Δντής 2ου Γυμνάσιου Γιαννιτσών,
υποψ. Διδάκτορας Α.Π.Θ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αγαπητοί αναγνώστες,
Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις απόψεις και τις σκέψεις σας. Σας ενθαρρύνουμε να συμμετέχετε ενεργά στις συζητήσεις, με σχόλια που προάγουν την καλοπροαίρετη ανταλλαγή απόψεων.
Για τη διασφάλιση ενός πολιτισμένου και φιλικού περιβάλλοντος, παρακαλούμε να αποφύγετε σχόλια που περιέχουν:
Υβριστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.
Προσωπικές επιθέσεις ή μειωτικούς χαρακτηρισμούς.
Περιεχόμενο που παραβιάζει τη δεοντολογία ή τους κανόνες ευγένειας.
Η συντακτική ομάδα διατηρεί το δικαίωμα να διαγράφει σχόλια που δεν συμμορφώνονται με τους παραπάνω κανόνες, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση και τη συνεργασία σας!
Aridaia-gegonota.blogspot.com