Υπάρχουν
μαρτυρίες για την τοπική κοινωνία από τον Ασίκ Μεχμέτ το 1586 αλλά και
από τον Γκαμπριέλε Καβατζά, τον Βενετό πρέσβη, ο οποίος
ευρισκόμενος το 1591 καθ΄ οδόν για την Κων/πολη περιγράφει
την κακότητα των Τούρκων και το πόσο επικίνδυνο είναι κάποιος να κυκλοφορεί τη
νύχτα. Ο δε περιηγητής του 17ου αι.
Εβλιγιά Τσελεμπή αναφέρεται μόνο στις μουσουλμανικές οικογένειες των
Γιαννιτσών, που κατοικούν σε 1500 οικίες, έχουν 17 τεμένη, 1 εκπαιδευτήριο, 7
σχολεία στοιχειώδους εκπαίδευσης, 3 πτωχοκομεία, 3 λουτρά 1 καραβάνσεράι, 9 χάνια
και 1 μπεζεστένι που ήταν κλειστή και ελεγχόμενη αγορά για τρόφιμα, υφάσματα,
είδη οικιακής χρήσης και πολύτιμα είδη. Οι μαζικοί εξισλαμισμοί των γηγενών και ο ερχομός και άλλων Τούρκων
επέτρεψαν την πόλη να επεκταθεί προς τα ΒΔ. Οι Χριστιανοί περιορίστηκαν προς τα
ΒΑ. Η
πόλη μεγαλώνει πληθυσμιακά, αναπτύσσει
περαιτέρω την οικονομική και πολιτισμική δραστηριότητά της και
αναδεικνύει τον αστικό χαρακτήρα της.
Τα Γιαννιτσά
κατοικούνται από μουσουλμάνους αγρότες,
χαμηλόβαθμους στρατιωτικούς, τεχνίτες και μαθητευόμενους, ορισμένους λόγιους, καθώς και από
απελεύθερους της οικογένειας του Εβρενός (δούλοι χριστιανοί που όταν εξισλαμίζονταν, απελευθερώνονταν). Η καλλιέργεια του εύφορου κάμπου, το εμπόριο
του εξαιρετικής ποιότητας καπνού και άλλων προϊόντων επέτρεψαν την έλευση κι
άλλων Ελλήνων στην πόλη, οι οποίοι και
δραστηριοποιήθηκαν επαγγελματικά ως τεχνίτες, έμποροι, κτίστες και ψαράδες
(λόγω της λίμνης των Γιαννιτσών) κυρίως στον χώρο της λεγόμενης-όπως ονομάστηκε
μεταγενέστερα-Παλιάς Αγοράς. Οι αλλόθρησκοι φορολογούμενοι, λοιπόν,
παρουσιάζουν αυξητική τάση και τα έσοδα της κεντρικής τουρκικής διοίκησης, όπως είναι φυσικό, διευρύνονται.
Με την εφαρμογή
του Τανζιμάτ (μεταρρυθμίσεων)-κατόπιν πίεσης των Μεγάλων Δυνάμεων-στα μέσα του
19ου αι. το χριστιανικό
στοιχείο αναθαρρεύει. Οι Έλληνες αυξάνονται και αγγίζουν το 40% του πληθυσμού.
Χτίζουν με πολλές δυσκολίες και εμπόδια 1 σχολείο και 1 εκκλησία, την κατοπινή
μητρόπολη. Το 1904-1908 ο Μακεδονικός Αγώνας διαμορφώνει το ιστορικό πλαίσιο της
περιοχής και το 1912 ελευθερώνεται η πόλη και η υπόλοιπη Μακεδονία και οι
απόγονοι της μεγάλης οικογένειας του Γαζή Εβρενός-ως εξισλαμισθέντες- αναχωρούν
για την Τουρκία.
Από τότε τα
Γιαννιτσά και η ευρύτερη περιοχή αναπνέουν ελεύθερα τον αγέρα της
ανεξαρτησίας, αναπτύσσονται κοινωνικά
και οικονομικά και δίνουν το δικό τους στίγμα στην ιστορία της σύγχρονης
Ελλάδας.
Λάζαρος Η. Κενανίδης, θεολόγος
δντής 2ου Γυμνάσιου Γιαννιτσών, υποψ.
διδάκτορας Α.Π.Θ.
H επόμενη εκδήλωση του Ανοικτού Λαϊκού
Πανεπιστημίου είναι:
Tην
Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014 και ώρα 19:00,
στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου μας, στα Γιαννιτσά.
ΘΕΜΑ: «Ακραία
καιρικά φαινόμενα»
ΟΜΙΛHΤΗΣ: Δρ. κ. Θεαγένης ΧΑΡΑΝΤΩΝΗΣ, Μαθηματικός
–
Μετεωρολόγος, Υποδ/τής ΕΜΥ, Καθηγητής
της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αγαπητοί αναγνώστες,
Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις απόψεις και τις σκέψεις σας. Σας ενθαρρύνουμε να συμμετέχετε ενεργά στις συζητήσεις, με σχόλια που προάγουν την καλοπροαίρετη ανταλλαγή απόψεων.
Για τη διασφάλιση ενός πολιτισμένου και φιλικού περιβάλλοντος, παρακαλούμε να αποφύγετε σχόλια που περιέχουν:
Υβριστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.
Προσωπικές επιθέσεις ή μειωτικούς χαρακτηρισμούς.
Περιεχόμενο που παραβιάζει τη δεοντολογία ή τους κανόνες ευγένειας.
Η συντακτική ομάδα διατηρεί το δικαίωμα να διαγράφει σχόλια που δεν συμμορφώνονται με τους παραπάνω κανόνες, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση και τη συνεργασία σας!
Aridaia-gegonota.blogspot.com