Οι αγροτικές κινητοποιήσεις που κορυφώνονται σε όλες τις
περιοχές της χώρας, αποκαλύπτουν ότι το succes story του κ.Σαμαρά και της
μνημονιακής συγκυβέρνησης στον αγροτικό τομέα, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η
οριστική εξόντωση των μικρομεσαίων αγροτών και η παράδοση του πρωτογενή τομέα
στα μεγάλα επιχειρηματικά και τραπεζικά συμφέροντα.
Ο αγροτικός κόσμος βυθίζεται στην απόγνωση αδυνατώντας να ανταποκριθεί στο αυξημένο κόστος
παραγωγής, στις χαμηλές τιμές παραγωγού, στην ανεξέλεγκτη δράση των
μεγαλεμπόρων και μεσαζόντων, στην έλλειψη ρευστότητας μετά το ξεπούλημα της
ΑΤΕ, καθώς στις απειλές πλειστηριασμών από τις τράπεζες. Τελειωτικό χτύπημα
στον αγροτικό κόσμο αποτελεί η άγρια
φορολόγηση του αγροτικού εισοδήματος από το πρώτο ευρώ, η επιβολή τέλους
επιτηδεύματος και το χαράτσι στα αγροτεμάχια.
Ως ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζουμε και δεσμευόμαστε για δέσμη άμεσων
μέτρων ώστε να διασφαλιστεί η επιβίωση των μικρομεσαίων αγροτών και η ανόρθωση
της αγροτικής οικονομίας σε όφελος των κοινωνικών αναγκών, με άξονες:
• την άμεση μείωση
του κόστους παραγωγής (χαμηλό ΦΠΑ σε εφόδια και τρόφιμα, καθιέρωση αγροτικού
πετρελαίου, μειωμένο τιμολόγιο ΔΕΗ, χαμηλότοκα καλλιεργητικά δάνεια)
• την εξυγίανση του
συστήματος εμπορίας με στόχο την μείωση ψαλίδας τιμών παραγωγού καταναλωτή με αιχμή
την εντατικοποίηση των κρατικών μηχανισμών ελέγχου της αγοράς και άμεση πάταξη
των υπερτιμολογήσεων, των ενδοομιλικών συναλλαγών, των εναρμονισμένων τιμών και
παράνομων ελληνοποιήσεων
• την παροχή
ρευστότητας με δημόσια αγροτική τράπεζα, αναστολή πλειστηριασμών και ρύθμιση
αγροτικών χρεών (συμπεριλαμβανομένης της διαγραφής μέρους τους) λαμβάνοντας
υπόψη κοινωνικά, εισοδηματικά και περιουσιακά στοιχεία και την βιωσιμότητα των
αγροτικών εκμεταλλεύσεων.
• την εφαρμογή ενός
δίκαιου, απλού και αποτελεσματικού συστήματος φορολόγησης του αγροτικού
εισοδήματος με στόχο την ανακούφιση από τα δυσβάστακτα μνημονιακά βάρη και την
αναδιανομή του πλούτου σε όφελος των μικρομεσαίων αγροτών, την εξυγίανση του
κυκλώματος εμπορίας των αγροτικών προϊόντων και την πάταξη της φοροδιαφυγής των
οικονομικά ισχυρών.
• την στήριξη
νεοεισερχόμενων στην αγροτική παραγωγή
• τη διασφάλιση των
εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων όλων των απασχολούμενων στη γεωργία
• την στήριξη του
συνεργατισμού και εναλλακτικών σχημάτων κοινωνικής οικονομίας με πλαίσιο που θα διασφαλίζει την ριζική
εξυγίανση τους, τη δημοκρατική συμμετοχική και διαφανή λειτουργία τους και τον
παραγωγικό προσανατολισμό τους
• τον δημόσιο
στρατηγικό σχεδιασμό και τον δημοκρατικό εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης,
σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την παραγωγική ανασυγκρότηση του πρωτογενή τομέα και την ποιοτική και
ποσοτική αναβάθμιση του, σε όφελος των κοινωνικών αναγκών.
Σε επίπεδο ΕΕ επιδιώκουμε, σε κοινό μέτωπο ιδίως μεταξύ των
αγροτών του Νότου:
• τη ριζική αναθεώρηση
της ΚΑΠ, στον αντίποδα της ακραία νεοφιλελεύθερης στρατηγικής «Ευρώπη 2020» και
του συμφώνου δημοσιονομικής σταθερότητας, με στόχο την αύξηση των
προϋπολογισμού για τη γεωργία, την αναδιανομή των πόρων σε όφελος των
μικρομεσαίων αγροτών και της οικογενειακής γεωργίας, την σύνδεση των ενισχύσεων
με την παραγωγή και την ποιότητα των προϊόντων, την ενίσχυση της ποιοτικής
γεωργίας (ποιοτικά, παραδοσιακά και βιολογικά προϊόντα) και την ολική
απαγόρευση των ΓΤΟ
• την αναθεώρηση
των διμερών συμφωνιών της ΕΕ με τρίτες
χώρες, με στόχο την προστασία των στρατηγικού χαρακτήρα αγροτικών μας
προϊόντων.
Ο ΣΥΡΙΖΑ με όλες του τις δυνάμεις βρίσκεται στο πλευρό των
αγροτών, ώστε το αγροτικό κίνημα ενωτικά και μαχητικά, με συμπαράταξη με τους
αγώνες των εργαζομένων, να σταματήσει την αποδιάρθρωση του πρωτογενή τομέα και
της υπαίθρου, να ανατρέψει την συγκυβέρνηση της κοινωνικής και οικονομικής
καταστροφής και να ανοίξει το δρόμο της ελπίδας, της αξιοπρέπειας και της
κοινωνικής αλληλεγγύης.
Τμήμα Αγροτικής Πολιτικής ΣΥΡΙΖΑ
Οργάνωση Μελών ΣΥΡΙΖΑ Έδεσσας – Βεγορίτιδας
Φορολόγηση Αγροτών – Ένα απλό παράδειγμα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύς λόγος γίνεται για την φορολόγηση των αγροτών, η κοινωνία διχασμένη, τα ΜΜΕ βουβά - ως συνήθως - μπροστά στον επικείμενο ξεκλήρισμα της μικρής και μεσαίας αγροτικής εκμετάλλευσης και το ξεκλήρισμα αυτό θα έχει άμεσες επιπτώσεις σε όλες τις βαθμίδες της οικονομία αγροτικών περιοχών όπως η δικιά μας.
Αλήθεια ποιες θα είναι οι άμεσες επιπτώσεις από την εφαρμογή του μέτρου της ληστρικής φορολόγησης του πρωτογενούς αγροτικού τομέα.
Ας πάρουμε παράδειγμα ένα αγρότη με τζίρο 20.000 € και έξοδα 10.000 € με το παλιό σύστημα φορολόγησης – τεκμαρτό εισόδημα – ο αγρότης αυτός θα είχε καταβάλει στο κράτος ως Φ.Π.Α. κατά την διάρκεια της παραγωγικής διαδικασίας περίπου 2.300,00 € και θα εισέπραττε επιστροφή Φ.Π.Α. 6% επί του τζίρου 1.200,00 € δηλαδή ουσιαστικά θα είχα εισφέρει άμεσα 1000 με 1100 € ως ΦΠΑ στο κράτος.
Με το νέο σύστημα - φόρος 13% στα καθαρά κέρδη και Φ.Π.Α. 13% επί των πωλήσεων - ο συγκριμένος αγρότης θα επωμιστεί το Φ.Π.Α επί της τιμής πώλησης μία και κανένας μα κανένας έμπορός ή συνεταιρισμός δεν θα πληρώσει το Φ.Π.Α. αλλά θα το ενσωματώσει επί της τρέχουσας τιμής αγοράς, με απλά λόγια 0,50 λεπτά αγόραζε το ροδάκινο πέρσι, 0,50 λεπτά θα το αγοράσει και φέτος απλώς ο ΦΠΑ (13%) θα πρέπει να τον αποδώσει ο αγρότης στην Δ.Ο.Υ. δηλαδή σε κάθε 1000 ευρώ που θα πουλάει ο αγρότης θα πρέπει περίπου τα 130 να τα αποδίδει ως ΦΠΑ ή να το συμψηφίζει από Φ.Π.Α. αγορών-εξόδων. Συνεπώς ο αγρότης του παραδείγματος μας θα πρέπει να αποδώσει ανά τακτά καθορισμένα διαστήματα περίπου 2.300,00 ως ΦΠΑ αν φυσικά το εισπράξει από τον έμπορο μίας και δεν είναι λίγα τα φαινόμενα μη πληρωμής αγροτών από «εξαφανισμένους» εμπόρους ή χρεοκοπημένους συνεταιρισμούς . Στην συνέχεια τα καθαρά έσοδα του αγρότη του παραδείγματος μας ανέρχονται περίπου στο ποσό των 7.700,00 € περίπου συνεπώς με φόρο 13% θα πρέπει να πληρώσει 1000,00 € φόρο. Το τέλος επιτηδεύματος ανέρχεται στο ποσό των 650,00 €/έτος (που αναφέρθηκε ότι θα ανασταλεί για τρία έτη). Η λογιστική διαχείριση της όλης διαδικασίας θα του κοστίσει στην καλύτερη περίπτωση περίπου στα 400 με 500 € ανά έτος. Άρα με το νέο σύστημα –χωρίς να υπολογιστούν ενδεχόμενη εφαρμογή περαιώσεων, προστίμων από απλές παραλήψεις, κ.λ.π – ο αγρότης θα επωμιστεί πληρωμές αξίας 4.450,00 € τις οποίες θεωρητικά θα μπορεί να συμψηφίσει με ΦΠΑ αγορών – εξόδων που στη περίπτωση μας το ανώτερο μπορεί να είναι 2.300,00 € άρα ο αγρότης τελικά θα πληρώσει άνω των 2.200,00 € με το νέο σύστημα. Δηλαδή ενώ εισέπραττε την περίοδο του Πάσχα επιστροφή Φ.Π.Α. περίπου 1.200,00 € το οποίο διαχέονταν άμεσα στην τοπική αγορά τώρα την αντίστοιχη περίοδο του 2015 θα πρέπει να καταβάλει και 2.200,00 € στην εφορία.
Κάθε παρατήρηση ως προς τους υπολογισμούς ευπρόσδεχτη και εύχομαι να κάνω λάθος και να μην είναι τόσο ζοφερά όσο είναι.
Υ.Σ. Φανταστείτε την περίπτωση που ένας συνεταιρισμός ή έμπορος αγοράσει την παραγωγή του συγκεκριμένου αγρότη και δεν πληρώσει όπως έχει συμβεί αρκετές φορές στο παρελθόν, άντε αυτός ο άνθρωπός να εξηγήσει στον λαλίστατο Θεοχάρη γιατί δεν κατέβαλε το Φ.Π.Α. και τα υπέρογκα πρόστιμα μη καταβολής του.
Τελικά οι Βουλευτές του Νομού μας ποιανού συμφέροντα εξυπηρετούν ; των πολιτών του Νομού Πέλλας ή των δανειστών ;