Σάββατο 8 Αυγούστου 2020

Πήγαν... Περίπατο οι διαγωνισμοί...


Δεν έχουν τέλος οι απευθείας κρατικές αναθέσεις έργων και μελετών επί Νέας Δημοκρατίας σε φίλα προσκείμενους επιχειρηματικούς ομίλους. Την ώρα που το υπουργείο Μεταφορών φέρεται να εξετάζει την αύξηση του ορίου απευθείας αναθέσεων μελετών τουλάχιστον για τους δήμους, από τα...
20.000 ευρώ που είναι σήμερα στα 80.000 ή και ακόμα υψηλότερα με υποτιθέμενη αυστηροποίηση των κανόνων, το πάρτι των αναθέσεων συνεχίζεται.

Στις 13 Ιουλίου η «Εφ.Συν.» αποκάλυπτε μία από τις πολλές παρατυπίες στα έργα του Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας. Οπως έγινε τότε γνωστό, στην ιδιωτική εταιρεία ΝΑΜΑ Σύμβουλοι Μηχανικοί και Μελετητές Α.Ε., στην οποία εταίρος είναι το επί χρόνια στέλεχος της Ν.Δ. και πλέον διευθύνων σύμβουλος της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» Χρόνης Ακριτίδης, ανατέθηκε υπεργολαβικά σημαντικό μέρος της επίμαχης συγκοινωνιακής μελέτης του Μεγάλου Περιπάτου. Το όνομα της εταιρείας δεν εμφανιζόταν στη Διαύγεια, εμφανίζονται όμως πολλοί υπάλληλοι και ανώτερα στελέχη της να έχουν αναλάβει τμήματα του έργου.

Σύμφωνα με νέα στοιχεία, στις 9 Ιουλίου 2020 με υπογραφή του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή έγινε και νέα απευθείας ανάθεση άλλου έργου στην ίδια εταιρεία, τη ΝΑΜΑ, αυτή τη φορά από την ΕΡΓΟΣΕ, στην οποία παραμένει ακόμα πρόεδρος ο διορισμένος από τη Νέα Δημοκρατία Χρόνης Ακριτίδης, ο οποίος είναι επί 26 χρόνια βασικός εταίρος στη συγκεκριμένη εταιρεία! Το εντυπωσιακό είναι πως ο ίδιος παραμένει ακόμα πρόεδρος στην ΕΡΓΟΣΕ παρότι έχει οριστεί χωρίς ΦΕΚ από τον δήμαρχο της Αθήνας πρόεδρος και του Οργανισμού Ανάπλαση Α.Ε.

Το νέο έργο αφορά την παροχή υπηρεσιών τεχνικού συμβούλου για την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών του υπουργείου ως προς την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στον μηχανισμό παραγωγής σιδηροδρομικών έργων από την ΟΣΕ Α.Ε. – ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Η διάρκεια του έργου, που συγχρηματοδοτείται από πόρους της Ελλάδας και της Ε.Ε., είναι τέσσερις μήνες και ο προϋπολογισμός του ορίζεται σε 49.600 ευρώ.

Ερωτήματα
Σε κοινοβουλευτική ερώτηση, που κατέθεσαν 34 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με αφορμή το πρώτο δημοσίευμα της «Εφ.Συν.», διατυπώνονται ερωτήματα ως προς το γιατί ένα έργο που ανήκει στο αντικείμενο της ΕΡΓΟΣΕ «δίνεται με απευθείας ανάθεση και φυσικά με αμοιβή στην ιδιωτική εταιρεία στην οποία για πολλά χρόνια είναι εταίρος ο πρόεδρος της ΕΡΓΟΣΕ». Οι βουλευτές υπογραμμίζουν πως είναι ακατανόητη η συγκεκριμένη ανάθεση καθώς η ΕΡΓΟΣΕ έχει αποδείξει ότι όταν της δίνεται η δυνατότητα, ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στην αποστολή της. Δεδομένου ότι, όπως λένε οι βουλευτές, «ο κ. Χρόνης Ακριτίδης έχει αναλάβει από τον Οκτώβριο 2019 και τα καθήκοντα του προέδρου του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. (εκτός από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου στην Ανάπλαση Α.Ε.), δηλαδή της εταιρείας του Ελληνικού Δημοσίου που έχει επιφορτιστεί με την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, ο υπουργός ερωτάται αν «η κατάληψη των δύο αυτών θέσεων ευθύνης είναι νόμιμη και δεν δημιουργεί νομικά προβλήματα ασυμβίβαστου». Και αναρωτιούνται «αν η ενασχόληση του κ. Ακριτίδη με τα καθήκοντα και των δύο θέσεων ευθύνης δεν του επιτρέπει να είναι αποδοτικός στην ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.; Mήπως έτσι εξηγείται και το ναυάγιο των διάφορων σιδηροδρομικών έργων;» (υπ’ αριθμ. 388/8332/17.07.2020 ερώτηση στη Βουλή).

Επιπλέον, στην κοινοβουλευτική ερώτηση αναδεικνύεται ακόμα ένα θέμα, καθώς ο υπουργός ερωτάται αν «αληθεύει η πληροφορία ότι η παρουσίαση στην Πάτρα στις 3 Ιουλίου 2020 της υπογειοποιημένης λύσης της διέλευσης του τρένου στην πόλη της Πάτρας μελετήθηκε από το γραφείο μελετών ΝΑΜΑ και ότι πρόκειται να της ανατεθεί απευθείας η σχετική μελέτη».

Απευθείας αναθέσεις
Ωστόσο οι απευθείας αναθέσεις στη συγκεκριμένη εταιρεία ή σε πρόσωπα που σχετίζονται άμεσα με αυτήν δεν τελειώνουν σε όσα αναφέρουν οι βουλευτές. Στις 28 Μαΐου 2020 η Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής (ΕΑΤΑ) του Δήμου Αθηναίων ανάθεσε άλλη σύμβαση ύψους 20.000 ευρώ (Διαύγεια ΑΔΑ: ΨΙΚΒΟΡΙΝ-1ΡΘ) παροχής υπηρεσιών στην εταιρεία «Ερασμος Σύμβουλοι Μηχανικοί» σχετικά με την «κυκλοφοριακή ανάλυση για την τροποποίηση και υλοποίηση προγραμμάτων φωτεινής σηματοδότησης και τη διερεύνηση δημιουργίας νέων διαδρόμων κίνησης ποδηλάτων και Μέσων Μαζικής Μεταφοράς». Διαχειριστής της συγκεκριμένης εταιρείας είναι ο έμπειρος συγκοινωνιολόγος και συνεργάτης του κ. Ακριτίδη, Πάνος Παπαδάκος, ο οποίος παράλληλα είναι μέτοχος και στην εταιρεία ΝΑΜΑ, όπως αναγράφεται στο βιογραφικό του.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ στην ερώτησή τους ζητούν από τον υπουργό «την κατάθεση πίνακα με όλες τις απευθείας αναθέσεις μελετών ή παροχής υπηρεσιών συμβούλου που έγιναν από κρατικούς φορείς στην εταιρεία ΝΑΜΑ ή σε στελέχη της από τον Ιούλιο 2019». Στη Διαύγεια για την εταιρεία ΝΑΜΑ υπάρχουν τουλάχιστον 7 αναθέσεις έργων, οριστικοποιήσεις και πληρωμές δαπανών από διάφορα έργα μέσα στο 2020 και για την εταιρεία Ερασμος άλλες επτά.

Υπενθυμίζεται πως το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών είχε προχωρήσει τον Απρίλιο σε καταγγελίες για αντεργατικές ενέργειες εν μέσω πανδημίας των παρακάτω εταιρειών: Ελλάκτωρ, Μηχανικοί μελετών και εφαρμογών, ΑΔΚ, Πρίσμα, Τεχνολογίες Αιχμής, Γεωαπεικόνιση, Ντρουκφάρμπεν Ελλάς και ΝΑΜΑ. Για την τελευταία, το Σωματείο υποστήριζε: «Η εργοδοσία προχώρησε σε αναστολή συμβάσεων εργασίας αιφνιδιαστικά με ένα τηλεφώνημα. Στη συνέχεια ανακοίνωσε στους εργαζόμενους με μπλοκάκι ότι θα πληρωθούν το 80% τον Μάρτη και ότι από δω και στο εξής θα δουλεύουν και θα πληρώνονται κατά 50%».

Σημειώνεται πάντως πως η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αναλάβει πλήθος μεγάλων κρατικών έργων (συγκοινωνιακά, στατικά, τοπογραφικά, γεωτεχνικά κ.ά.) τα τελευταία 25 χρόνια, ενώ συμμετείχε και στις μελέτες του Rethink Athens το 2011...
Κώστας Ζαφειρόπουλος
efsyn.gr

1 σχόλιο:

(3)