Γράφει ο Δήμος Βερύκιος
Μετά τα γαλλικά Rafale ήρθε η σειρά των αμερικανικών F-16 και F-35 ! Η απόφαση του Λευκού Οίκου να ανάψει το «πράσινο φως» για πώληση F-16 στην Τουρκία, αυτόματα επισπεύδει τις διαδικασίες και στην Ελλάδα να προχωρήσει στην αναβάθμιση των 39 F-16 block 50 ύψους 450 εκατομμυρίων δολαρίων αλλά και να δηλώσει συμμετοχή στο πρόγραμμα των F-35 με αρχική αγορά 24 F-35 ύψους 3,2 δις !
Νομοτελειακά, οι κερδισμένοι από κάθε πόλεμο είναι οι αμυντικές βιομηχανίες που στο πεδίο της μάχης εκθέτουν τα νέα τους προϊόντα και μεταπολεμικά τα προωθούν προς πώληση στην παγκόσμια αγορά !
Απο τον -εν εξελίξει- πόλεμο της Ουκρανίας σημαντικά κέρδη σημειώνει ήδη η αμερικανική αεροναυπηγική εταιρία Lockheed Martin στην οποία απευθύνθηκε η Γερμανία για αγορά F-35 ώστε να τα εντάξει στην πυρηνική ομπρέλα του ΝΑΤΟ. Ενώ στην λίστα αναμονής προβλέπεται να προστεθούν και αρκετές άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.
Στην Τουρκία παρ´ ότι το κογκρέσο έχει επιβάλει κυρώσεις για την αγορά των S-400 , ωστόσο η Lockheed Martin διεξάγει συζητήσεις με την Άγκυρα για μελλοντικά προγράμματα.
Συγκεκριμένα στις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 η Τουρκία έστειλε Επιστολή Αιτήσεως για Επιστολή Αποδοχής (LoR for LoA) προς τις αμερικανικές υπηρεσίες, για την προμήθεια 40 μαχητικών F-16V Block 70 και την αναβάθμιση 80 παλαιότερων F-16 στην ίδια έκδοση.
Σήμερα η Τουρκική Αεροπορία διαθέτει 236 F-16 Block 50+ , Block 50M , Block 40M και Block 30TM.
Με την προμήθεια 40 F-16 Block 70 η συνολική δύναμη της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας έως το 2030 θα ανέρχεται σε 276 F-16.
Από την άλλη άκρη του Αιγαίου, η δύναμη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έως το 2030, προβλέπεται να διαμορφωθεί ως εξής:
- Προμήθεια 24 Rafale F3R.
- Διαφαινόμενη προμήθεια 24 F-35A.
- Αναβάθμιση 84 F-16V Block 72.
- Αναβάθμιση 38 F-16 Block 50 σε επίπεδο Block 50+ Advanced.
- Άμεση απόσυρση 18 Mirage 2000EGM/BGM.
- Απόσυρση 34 F-4E PI 2000 το 2027-28.
Οι παραπάνω μεταβολές έως το 2030 θα διαμορφώνουν την συνολική δύναμη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας σε 226 μαχητικά.
Προμήθεια F-16V για την Τουρκική Αεροπορία, θα της επιτρέψει να παρακολουθήσει τις τεχνολογικές εξελίξεις στο πεδίο των ραντάρ τεχνολογίας AESA και στο πεδίο των συνοδών μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Τυχόν αμερικανική άρνηση στο συγκεκριμένο αίτημα της Τουρκίας, θα την καταδίκαζε σε στασιμότητα κάτι που δεν θα ήθελε επουδενί το ΝΑΤΟ και οι ΗΠΑ.
Υπό τις νέες εξελίξεις που αφορούν την επαναπροσέγγιση της Ουάσιγκτον με την Άγκυρα και στον τομέα των αμυντικών προμηθειών , η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη πλέον να επιτείνει τις διαδικασίες για την διευθέτηση των εκκρεμοτήτων που έχει με την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρία Lockheed Martin. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 σε Viper που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ / ΑΝΕΛ.
Η αναβάθμιση των F-16 σε Viper:
- Αφορά συνολικά 83 αεροσκάφη τύπου F16 bock 52 & block52+advanced. Το κόστος ανέρχεται στο 1,528 δις δολάρια ή 1,232 ευρώ σε διάστημα 11 ετών. Τα 2/3 του ποσού κατευθύνονται στην LM ( Lockheed Martin) και το 1/3 στην Αμερικάνικη Αεροπορία
- Οι εργασίες μετασκευής γίνονται στην ΕΑΒ με την επίβλεψη και μεταφορά τεχνογνωσίας από την LM. Από την σύμβαση προβλέπεται η χρηματοδότηση ανάπτυξης υποδομών στην ΕΑΒ, όπως η δημιουργία νέου υπερσύγχρονου χρωστήριου, συντήρηση και κατασκευή νέων υποστέγων…
- Η μετασκευή του πρώτου αεροσκάφους έχει ολοκληρωθεί εδώ και καιρό και ήδη κάνει πτητικές δοκιμές στην Αμερική, με επιτυχία, και αναμένεται το ερχόμενο Φθινόπωρο να τις ολοκληρώσει και να επανέλθει στην Ελλάδα.
- Στην ΕΑΒ βρίσκονται ήδη σε διάφορες φάσεις μετασκευής άλλα 12 αεροσκάφη F-16 bock 52. Ενώ εντός του 2022 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση άλλων έξη αεροπλάνων.
Η αναβάθμιση F16 block 50:
- Αφορά 38 αεροσκάφη με εκτιμώμενο κόστος της τάξεως των 450 εκ. Υπάρχει η δυνατότητα η αναβάθμιση να γίνει είτε στην ΕΑΒ , είτε σε μονάδα της Πολεμικής Αεροπριάς ( πχ Αγχίαλος)
- Το πρόγραμμα είχε εισαχθεί για συζήτηση στην επιτροπή άμυνας της βουλής δύο φορές αλλά ποτέ δεν έγινε συζήτηση !
- Η ιδέα του προγράμματος είναι η αξιοποίηση των εξαρμοζομένων υλικών από την αναβάθμιση σε Viper. Δηλαδή θα προκύψουν 38 αεροσκάφη F16 block 52
- Προβλέπονται και δομικές αναβαθμίσεις. Τα αεροσκάφη έχουν σήμερα ένα μέσο όρο ζωής 3000 ωρών και θα επιμηκυνθεί στις 10.000 ώρες !
- Η υλοποίηση του συγκεκριμένου προγράμματος καθυστερεί πέραν των δύο ετών λόγω μη εκκίνησης των διαδικασιών προφανώς εξ αιτίας της αιφνίδιας αγοράς των Rafale.
Αγορά F35:
Παρ´ ότι η κυβέρνηση δια στόματος πρωθυπουργού και υπουργού Άμυνας διαβεβαιώνουν ότι η Ελλάδα θα ενταχθεί στο πρόγραμμα αγοράς F-35, ωστόσο καθυστερεί η εκκίνηση της διαδικασίας. Ωστόσο επι χρόνια διεξάγεται τεχνικός διάλογος μεταξύ των αεροποριών.
- Η Ελλάδα όσο καθυστερεί να αποστείλει LOR (εκδήλωση ενδιαφέροντος) η πιθανή ημερομηνία απόκτησης τους μετακυλήεται προς τα πίσω διότι παρεμβάλλονται νέες παραγγελίες. Η παραγγελία από μια νέα χώρα σημαίνει καθυστέρηση 6-12 μήνες καθ΄ όσον η παραγωγή είναι της τάξεως των 85-110 ανά έτος.
- Από τότε που η Ελλάδα συζητάει να αγοράσει F-35 έχουν μπεί στο πρόγραμμα προμήθειας πέντε χώρες Ιαπωνία, Ελβετία, Φιλανδία, Καναδάς και λίαν προσφάτως η Γερμανία, ενώ ετοιμάζονται οι Ιταλία και η Ισπανία!
- Εάν σήμερα η Ελλάδα αποσταλεί αίτημα ενδιαφέροντος (LOR) θα λάβει LOA(προτεινόμενο σχέδιο σύμβασης) στο τέλος του χρόνου με τελική υπογραφή την άνοιξη του 2023 !
- Η Τουρκία υπο τις νέες εξελίξεις αργά ή γρήγορα θα επανέλθει στο πρόγραμμα των F-35 αφού ήδη είναι ετοιμοπαράδοτα οκτώ δικά της F-35 και παραμένουν εγκλωβισμένα στην Αμερική εξαιτίας των κυρώσεων για τους S-400…
Στις 9 Φεβρουαρίου 2022 πραγματοποιήθηκε στο ΓΕΑ, ενημέρωση επί του προγράμματος των αεροσκαφών F-35 από εκπροσώπους του F-35 Joint Programme Office. Μερικές ημέρες πριν, η ομάδα της Lockheed Martin είχε βρεθεί στην Άγκυρα, όπου είχε συζητήσεις με επιτελείς της τουρκικής αεροπορίας σχετικά με την πώληση μαχητικών F-16V και αναβάθμιση παλαιότερων στην συγκεκριμένη έκδοση. Είναι δεδομένο ότι με το πρόγραμμα F-16V για την Τουρκία, θα επιτρέψει εμπλοκή της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, καθώς αναμένεται να επαναλειτουργήσει η γραμμή συναρμολόγησης στην Turkish Aerospace.
Πηγή: ieidiseis.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου