Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023
Θεοδώρα Τζάκρη: «Σταγόνα στον ωκεανό τα πρόστιμα στις δύο πολυεθνικές μπροστά στα εξωφρενικά παγκόσμια κέρδη τους»
Η βουλευτής Πέλλας και Γραμματέας της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, κ. Θεοδώρα Τζάκρη,
κατά την τοποθέτησή της στην Ολομέλεια του Κοινοβουλίου επί του νομοσχεδίου
του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την «Ενσωμάτωση της Οδηγίας
(ΕΕ)
2021/2101 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Νοεμβρίου
2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2013/34 όσον αφορά στη
δημοσιοποίηση στοιχείων φορολογίας εισοδήματος από ορισμένες επιχειρήσεις και
υποκαταστήματα – Επικαιροποίηση εθνικής νομοθεσίας για τις υποχρεώσεις
δημοσιότητας των εταιρειών και άλλες επείγουσες διατάξεις», αναφέρθηκε αρχικά
στην κοροϊδία της κυβέρνησης με τα πρόστιμα που επέβαλε σε δύο πολυεθνικές,
τα οποία είναι σταγόνα στον ωκεανό, μπροστά στα εξωφρενικά παγκόσμια κέρδη
τους.
Πρότεινε:
α)Τα πρόστιμα για κερδοσκοπία να υπολογίζονται ως ποσοστό των παγκόσμιων
ετήσιων εσόδων της εταιρείας, όπως είναι η συνήθης πρακτική στην ευρωπαϊκή
νομοθεσία και
β) Να αλλάξει το πλαίσιο για τους διεθνείς διαγωνισμούς κατά τρόπο τέτοιο, όπως
έκανε η Γερμανία, σύμφωνα με τον οποίο όλες οι εταιρείες που έχουν καταδικαστεί
για κερδοσκοπία, διαφθορά ή σοβαρές παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας να
αποκλείονται αυτομάτως από όλες τις δημόσιες συμβάσεις για 5 χρόνια σε
επίπεδο ομίλου.
Σημείωσε δε ότι η επίθεση του κ. Σκρέκα προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι
μια προσπάθεια να μεταθέσει τις ευθύνες της κυβέρνησης ωστόσο καταλήγουμε
οι καταναλωτές να υφίστανται αυτό το πινγκ - πονγκ ευθυνών και η ακρίβεια να
παραμένει.
Κλείνοντας η κ. Τζάκρη αναφέρθηκε στο άρθρο 17, με το οποίο επανέρχεται από
1/1/2024 η ρήτρα αναπροσαρμογής. Υπογράμμισε ότι αντί για ουσιαστικές
παρεμβάσεις όπως είναι η παράταση της αναστολής ή κατάργηση της ρήτρας
αναπροσαρμογής και ο εξορθολογισμός του στρεβλού συστήματος καθορισμού
των τιμών ενέργειας η κυβέρνηση στέλνει τους καταναλωτές να ψάχνουν κάθε
μήνα τον πιο φτηνό πάροχο.
Το πρόβλημα με τις πολυεθνικές είναι οι διάφορες πολυδαίδαλες πρακτικές που
εφαρμόζουν για να μειώσουν τους φόρους που καταβάλλουν στις χώρες που
δραστηριοποιούνται, δηλαδή το πρόβλημα με τις πολυεθνικές είναι η φοραποφυγή
την οποία δεν αντιμετωπίζει το παρόν νομοσχέδιο, κατέληξε η κ. Τζάκρη.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης της κ. Τζάκρη:
Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές
Το τελευταίο διάστημα γίνεται πολύ μεγάλη συζήτηση για τις πολυεθνικές. Μια
συζήτηση που ξεκίνησε από τον ίδιο τον ΠΘ, ο οποίος προκειμένου να κατευνάσει
τους πολίτες που έχουν γονατίσει από την ακρίβεια, ανέσυρε από το συρτάρι το
«κεφάλαιο πολυεθνικές» και αποφάσισε δήθεν να τους στείλει ένα
αυστηρό μήνυμα γιατί αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων τους χωρίς να υπάρχει
αιτία. Η Ελλάδα «δεν είναι μπανανία», είπε, «στην οποία οι πολυεθνικές μπορούν
να πωλούν τα ίδια προϊόντα τους σε πολύ ακριβότερες τιμές σε σχέση με άλλες
αγορές σε χώρες της Ευρώπης».
Στην συνέχεια υπήρξαν οι επιθετικές δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης του κ.
Σκρέκα κατά της Επιτροπής Ανταγωνισμού ότι "αν η Ανεξάρτητη Αρχή δεν μπορεί
να κάνει ελέγχους, τότε να μην κάνει και ρεπορτάζ και να λέει ότι είμαστε οι πιο
ακριβοί. Είμαστε οι πιο ακριβοί οπότε κάτι συμβαίνει, γιατί δεν το ελέγχει;» είπε,
αναφερόμενος στις αποκλίσεις τιμών σε προϊόντα (απορρυπαντικά) πολυεθνικών
εταιρειών σε διαφορετικές χώρες της Ευρώπης.
Στο βήμα της Βουλής είχε και πάλι πει, όταν ρωτήθηκε γιατί έχουμε το ακριβότερο
γάλα σε όλη την Ευρώπη, ότι «η Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν είναι για να κάνει
διαπιστώσεις. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι Ανεξάρτητη Αρχή και είναι για να
κάνει ελέγχους».
Η Επιτροπή λοιπόν από την πλευρά της ισχυρίζεται ότι έχουν ολοκληρωθεί ήδη
έρευνες χαρτογράφησης για τις συνθήκες ανταγωνισμού σε απορρυπαντικά, το
φρέσκο γάλα, το βρεφικό γάλα, το τυρί και το αγελαδινό γιαούρτι.
Από τα στοιχεία μάλιστα της έρευνας για τα απορρυπαντικά που έχουν δοθεί στη
δημοσιότητα φάνηκε ότι η Ελλάδα έχει από τις υψηλότερες τιμές στην Ε.Ε., ενώ τα
προϊόντα των δύο μεγαλύτερων πολυεθνικών εταιρειών πωλούνται στα ελληνικά
σουπερμάρκετ έως και 361% ακριβότερα σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα, που
είναι η Ιρλανδία!!!
Δεν το έχει όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις Ανεξάρτητες Αρχές. Ο πρόεδρος
της Επιτροπής Ανταγωνισμού, Ιωάννης Λιανός, επισημαίνει α) τη χρόνια
υποστελέχωση της Αρχής, η οποία λειτουργεί με καλυμμένο μόλις το 35% των
οργανικών θέσεων. Επίσης β) ξεκαθαρίζει ότι δεν εμπίπτουν όλες οι μορφές
αισχροκέρδειας στις αρμοδιότητες της Αρχής, αλλά μόνο όσες οφείλονται σε
κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ή συμπαιγνίας (καρτέλ) για αυτό λέει «δεν είμαστε
εμείς Αγορανομία, έχετε άλλες υπηρεσίες».
Σε κάθε περίπτωση θυμίζω ότι και οι δύο τους είναι επιλογές του κ Μητσοτάκη
και δεν μπορεί τώρα οι καταναλωτές να υφίστανται αυτό το πινγκ πονγκ
ευθυνών. Δεν χρειάζεται εξάλλου να ανακαλύψουμε τον τροχό. Ας υιοθετηθούν τα
μέτρα προστασίας του ανταγωνισμού που ισχύουν σε προηγμένες δυτικές χώρες
προκειμένου αυτό το γαϊτανάκι να σταματήσει.
Δεν γίνεται όμως γιατί δεν θέλει η κυβέρνηση να γίνει. Κλαψουρίζουν για την
ληστεία στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και κρύβουν ότι κάπου αυτά
συσσωρεύονται και γίνονται υπερκέρδη. Το έχουμε ξαναδεί στις τράπεζες, στην
ενέργεια, στην εφοδιαστική αλυσίδα, στο ταμείο ανάκαμψης κι οπουδήποτε
μπορεί να διευκολυνθεί η συσσώρευση σε λίγους έως ολίγιστους.
Το αστείο είναι ότι απέναντι στις διαμαρτυρίες της μικρής και μεσαίας
επιχειρηματικότητας η απάντηση είναι το 41% ως εκδήλωση αλαζονείας της
οικονομικής πολιτικής το οποίο 41% εν πολλοίς αυτές οι κοινωνικές τάξεις παρείχαν
που διαμαρτύρονται.
Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν σε μια ευνομούμενη χώρα (και όχι μπανανία), το
Υπουργείο Ανάπτυξης με πολλές φανφάρες για να μετριάσει το θόρυβο που έχει
προκληθεί από τις αισχροκερδείς δραστηριότητες των πολυεθνικών, μετά την
ολοκλήρωση του ελέγχου της ΔΙΜΕΑ, επέβαλε πρόστιμο σε δυο από αυτές από 1 εκ.
€ στην καθεμία για αισχροκέρδεια.
Πρόκειται για φοβερή κοροϊδία του ελληνικού λαού. Το 2022 τα παγκόσμια
λειτουργικά κέρδη του πρώτου ομίλου ήταν περίπου 11 δισ. ευρώ και της δεύτερης
πολυεθνικής 17 δισ. ευρώ.
Ως εκ τούτου, τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν αντιστοιχούν στο 0,009% και 0,006%
των ετήσιων κερδών τους, αντίστοιχα. Τέτοια πρόστιμα είναι γελοία και δεν
λειτουργούν αποτρεπτικά για καμία μεγάλη επιχείρηση. Και οδύρεται ο κ. Σκρέκας,
ότι εξάντλησε την αυστηρότητα του νόμου και πως δεν προβλέπονται υψηλότερα
πρόστιμα!
Ποιος τον έγραψε αλήθεια αυτό τον νόμο; Δεν ήταν η Κυβέρνηση της Νέας
Δημοκρατίας; Λοιπόν, εγώ προτείνω στον κ. Σκρέκα να φέρει άμεσα στην Βουλή
νομοθετική πρωτοβουλία και να τον αλλάξουμε τον νόμο. Τα πρόστιμα για
κερδοσκοπία να υπολογίζονται ως ποσοστό των παγκόσμιων ετήσιων εσόδων της
εταιρείας, όπως είναι η συνήθης πρακτική στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Να δούμε
τότε ποιος κολοσσός θα ρισκάρει να παραβεί τον νόμο, αν κινδυνεύει να του
επιβληθεί πρόστιμο ως 10% του τζίρου του!
Και έχω μια ακόμη πρόταση κ. Σκρέκα που θεωρώ ότι αξίζει να συζητηθεί. Έχουμε
ως κράτος έναν ακόμα μοχλό πίεσης απέναντί στις πολυεθνικές, και αυτός είναι οι
δημόσιοι διαγωνισμοί. Ας αλλάξουμε λοιπόν το πλαίσιο κατά τρόπο τέτοιο, όπως
έκανε η Γερμανία, σύμφωνα με τον οποίο όλες οι εταιρείες που έχουν καταδικαστεί
για κερδοσκοπία, διαφθορά ή σοβαρές παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας να
αποκλείονται αυτομάτως από όλες τις δημόσιες συμβάσεις για 5 χρόνια σε
επίπεδο ομίλου. Το μέτρο αυτό μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα μέσω ενός
αυτοματοποιημένου μητρώου, το οποίο κάθε δημόσια Αρχή πρέπει να
συμβουλεύεται πριν από την ανάθεση οποιασδήποτε δημόσιας σύμβασης. Και αυτό
θα στείλει το μήνυμα ότι αυτό που θα πάθεις αν σε πιάσουμε, δεν αξίζει τα
βραχυπρόθεσμα οφέλη.
Αλλά στον βρόντο θα πάνε κύριε Σκρέκα και αυτές οι προτάσεις. Ξέρετε γιατί; Γιατί
η κυβέρνησή της Νέας Δημοκρατίας δεν τον έφτιαξε από ανικανότητα έτσι τον
τωρινό νόμο, τον έφτιαξε από πρόθεση! Και τώρα δίνει παράσταση για τους
ιθαγενείς, άλλα δυστυχώς για εκείνη, δεν πείθει κανένα!
Και επειδή σε λίγο θα μιλήσουμε για διαφάνεια, η Ένωση Εργαζομένων
Καταναλωτών με εξώδικο σας καλεί κ. Υπουργέ [η Ένωση Εργαζομένων
Καταναλωτών] εσάς και τη ΔΙΜΕΑ να ανακοινώσετε δημόσια τα προϊόντα της
αθέμιτης κερδοφορίας των δυο πολυεθνικών εταιρειών στις οποίες επιβλήθηκαν
πρόστιμα 1 εκ. €.. Παράλληλα ζητά ενημέρωση για το χρονικό διάστημα που
παραβιάστηκε το νομοθετικό πλαίσιο από τις εν λόγω εταιρείες και αν
επιβλήθηκε σύσταση με σκοπό την παύση της παράνομης πρακτικής και τη
συμμόρφωση. Γιατί το 1 εκ. από μόνο του μάλλον δεν λέει και πολλά.
Συζητούμε λοιπόν, σήμερα ένα ακόμη νομοσχέδιο της Κυβέρνησης που έχει ως
σημαία τη διαφάνεια με τη δημόσια δήλωση των στοιχείων φορολογίας
εισοδήματος των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων των πολυεθνικών με σκοπό
την εύρυθμη λειτουργία της ελληνικής και της ενιαίας αγοράς.
Όμως ακόμη και το ζήτημα της διαφάνειας που προσπαθεί να ρυθμίσει η Οδηγία
γίνεται με τρόπο προβληματικό. Τα στοιχεία που δημοσιοποιούνται από αυτές τις
επιχειρήσεις, πόσο ακριβή είναι και ποιος θα τα ελέγχει; Υπάρχει στο νομοσχέδιο
μηχανισμός ελέγχου των στοιχείων αυτών; Η απάντηση, δυστυχώς, είναι όχι.
Και έρχομαι στο άρθρο 17 το οποίο δεν περιλαμβανόταν στη διαβούλευση και που
αφορά σε ένα πολύ σημαντικό και ευαίσθητο ζήτημα, την τιμολόγηση της
ηλεκτρικής ενέργειας. Με το άρθρο 17 ουσιαστικά επανέρχεται από 1/1/2024 η
ρήτρα αναπροσαρμογής. [θυμόμαστε όλοι τι συνέβη όσο ήταν σε ισχύ η ρήτρα
αναπροσαρμογής και τη δραματική αύξηση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας που
κλήθηκαν οι πολίτες να πληρώσουν].
Αντί λοιπόν να υπάρξει μια σοβαρή παρέμβαση για το ηλεκτρικό ρεύμα το οποίο
είναι κοινωνικό αγαθό και εσείς το έχετε μετατρέψει σε επενδυτικό προϊόν,
έρχεστε εδώ και προτείνετε τιμολόγια «άσπρα- κόκκινα – κίτρινα – μπλε». Αντί
να προτείνετε ουσιαστικές παρεμβάσεις που θα μπορούσε να είναι η παράταση της
αναστολής ή κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και ο εξορθολογισμός του
στρεβλού συστήματος καθορισμού των τιμών ενέργειας, προτείνετε ένα σύνθετο
σύστημα «χρωματιστών τιμολογίων» που πρέπει οι πάροχοι να ανακοινώνουν
ανά μήνα, αρχής γενομένης από την 1/12/2023, ώστε οι καταναλωτές να επιλέγουν
αυτό που θεωρούν ως οικονομικά καλύτερο.
Αν το καταλάβουν!
Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι με τέτοιες παρεμβάσεις θα συγκρατηθούν οι τιμές στο
ηλεκτρικό ρεύμα. Αν κάποιος επισκεφτεί σήμερα την ιστοσελίδα της ΡΑΕΕΥ θα δει
ότι στην Ελλάδα έχουμε την πιο ακριβή ηλεκτρική ενέργεια, σημαντικά
μεγαλύτερη από την Νορβηγία, τη Σουηδία, την Ουκρανία (που σας θυμίζω ότι
είναι σε εμπόλεμη κατάσταση), τη Γαλλία , τη Γερμανία κλπ. Παραμένουμε
πρωταθλητές στην ακρίβεια του ηλεκτρικού ρεύματος και το παράδοξο είναι πως
πλέον στο ενεργειακό μίγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι ανανεώσιμες
πηγές ενέργειας, έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό.
Αυτό θα μας εξηγήσετε γιατί γίνεται;
Κύριε Υπουργέ,
Ανασύρατε λοιπόν ένα νομοσχέδιο μέσα από το συρτάρι σας και μας το φέρνετε
αυτή τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή για «να μας μπερδέψετε». Να μπερδέψετε
τους πολίτες και να στρέψουν το βλέμμα τους αλλού, μακριά από τον οριζόντιο
φόρο που θα επιβάλλετε στους ελεύθερους επαγγελματίες, με τη δήθεν
φορολογία των μεγάλων πολυεθνικών.
Όμως σε καμία περίπτωση αυτό το νομοσχέδιο δεν έχει σχέση με τη φορολόγηση
αυτών των πολυεθνικών εταιρειών. Καμία σχέση δεν έχει με τη φοροδιαφυγή και τη
μαύρη οικονομία.
Το πρόβλημα με αυτές τις επιχειρήσεις δεν είναι η μη δήλωση στοιχείων αλλά οι
διάφορες πρακτικές που εφαρμόζουν για να μειώσουν τους φόρους που
καταβάλλουν στις χώρες που δραστηριοποιούνται. Και με τις πρακτικές αυτές (με
μεταφορά κερδών σε χώρες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, με τη
χρήση φορολογικών παραδείσων, με παροχή υπηρεσιών από δικές τους θυγατρικές
και χρέωση υψηλών τιμών για αυτές τις υπηρεσίες, με διακανονισμό τιμών μεταξύ
θυγατρικών, με μεταφερόμενες αποθηκευμένες ζημίες έναντι μελλοντικών κερδών
και η λίστα δεν έχει τέλος για τις φορολογικές στρατηγικές τους), χάνονται τα ίχνη
τους. Και αυτό το λένε Φοροαποφυγή!
Που σε καμία περίπτωση δε ρυθμίζει το παρόν νομοσχέδιο.»
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου