Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

Επεισοδιακή ακρόαση Τζιτζικώστα στο Ευρωκοινοβούλιο - Τα φυλλάδια για τα Τέμπη και η παρέμβαση Βόζεμπεργκ

Επεισοδιακή ακρόαση Τζιτζικώστα στο Ευρωκοινοβούλιο - Τα φυλλάδια για τα Τέμπη και η παρέμβαση Βόζεμπεργκ
 

  Η τραγωδία των Τεμπών έγινε το επίκεντρο έντασης κατά τη διάρκεια της ακρόασης του Απ. Τζιτζικώστα στο Ευρωκοινοβούλιο.

Ένταση προκλήθηκε κατά τη διάρκεια της ακρόασης του Απόστολου Τζιτζικώστα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όταν στην αίθουσα υπήρξαν δύο παρεμβάσεις που αφορούσαν το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.

Ειδικότερα, δύο ευρωβουλευτές προσπάθησαν να υπενθυμίσουν στους άλλους παρευρισκόμενους στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου για τις Μεταφορές και τον Τουρισμό, το συμβάν που έκοψε το νήμα της ζωής σε 57 συμπολίτες μας τον Φεβρουάριο του 2023. Ωστόσο, η Ελίζα Βόζεμπεργκ παρενέβη, φωνάζοντας τους ανθρώπους που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια, ώστε να τους βγάλουν εκτός αίθουσας.

Ειδικότερα, η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας, Μαρία Ζαχαρία, κατά την ακρόαση του κ. Τζιτζικώστα ξεκίνησε να μοιράζει κείμενο -στα ελληνικά και τα αγγλικά- που αναφερόταν στην τραγωδία των Τεμπών και καλούσε τους ευρωβουλευτές να μην στηρίξουν την υποψηφιότητα Τζιτζικώστα ως επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού.

Παράλληλα, κατηγορούσε την ελληνική κυβέρνηση για προσπάθεια συγκάλυψης του θέματος, θυμίζοντας και τις σχετικές ενέργειες από τον Σύλλογο Συγγενών Θυμάτων Τεμπών με επικεφαλής την Μαρία Καρυστιανού. Ωστόσο, η ενέργεια της κυρίας Ζαχαρία προκάλεσε την αντίδραση της κυρίας Βόζεμπεργκ, η οποία ζήτησε να επιβληθεί «η τάξη», με τη διαδικασία να διακόπτεται.

Η ευρωβουλευτής της Πλεύσης Ελευθερίας οδηγήθηκε με ηρεμία εκτός της αίθουσας, αφού φώναξε ότι είναι ντροπή αυτό που συμβαίνει για τα 57 θύματα.

Ίδια... μέτρα πήρε η συντονίστρια της ακρόασης και όταν παρενέβη ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης, μιλώντας και αυτός για τους 57 νεκρούς και την απουσία συστημάτων ασφαλείας. Μάλιστα, η Ελίζα Βόζεμπεργκ παρότρυνε τους ανθρώπους που της ασφάλειας να σπεύσουν, λέγοντάς τους χαρακτηριστικά «γιατί δεν κάνετε πιο γρήγορα;».

Σημειώνεται ότι ο Κώστας Παπαδάκης ως «μη εγγεγραμμένος» ευρωβουλευτής, παρότι είναι μέλος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, δεν έχει δικαίωμα ομιλίας κατά την ακροαματική διαδικασία του επιτρόπου.

Η ακρόαση του Απόστολου Τζιτζικώστα:

Τζιτζικώστας: Δεν θα διστάσω να πράξω όσα προβλέπονται για τα Τέμπη

Υπενθυμίζεται ότι ο Έλληνας υποψήφιος επίτροπος Μεταφορών της νέας Επιτροπής της Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν, που πρόκειται να αναλάβει το χαρτοφυλάκιο των Βιώσιμων Μεταφορών και του Τουρισμού, δεν γινόταν να μην αναφερθεί στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Κάτι που έκανε και κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, αλλά και στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων.

Στο τέλος της εναρκτήριας ομιλίας του, ο Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε: «Στην Ελλάδα έχουμε υποστεί αφόρητη τραγωδία. Το ατύχημα το 2023 δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο ατύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη», τόνισε.

Σε μια προσπάθεια να κατευνάσει τις ανησυχίες ότι η υποψηφιότητά του δημιουργεί σύγκρουση συμφερόντων, καθώς η έρευνα για το δυστύχημα είναι ακόμη σε εξέλιξη, σημείωσε επίσης: «Η ασφάλεια θα είναι η Νο.1 προτεραιότητά μου και θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη».

O ορισθείς Έλληνας επίτροπος διαβεβαίωσε και κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων, όλα τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και όλους τους συγγενείς των θυμάτων των Τεμπών, ότι δεν θα διστάσει ούτε μία στιγμή να πράξει ακριβώς όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Απαντώντας σε ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ, Έλενας Κουντουρά, σχετική με το δυστύχημα των Τεμπών και πώς μπορεί να διασφαλιστεί ότι το ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο θα θωρακιστεί άμεσα με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, ο Απόστολος Τζιτζικώστας απάντησε:

«Θέλω να διαβεβαιώσω τα μέλη της Επιτροπής, όπως και όλους τους συγγενείς των θυμάτων, ότι δεν θα διστάσω ούτε μία στιγμή, αφού πρώτα ενημερωθώ ,όταν αναλάβω επίσημα τα καθήκοντά μου… Δεν θα διστάσω ούτε μία στιγμή να πράξω ακριβώς όσα προβλέπονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και δεν πρόκειται να παρεκκλίνω καθόλου από τις ενέργειες και τις διαδικασίες που προβλέπονται».

Επανέλαβε την αρχική τοποθέτηση της ομιλίας του, ότι «η ασφάλεια είναι η κορυφαία προτεραιότητα» και πρόσθεσε: «Το εννοώ. Να μην έχετε καμία αμφιβολία. Θα είμαι αυστηρός με όλα τα κράτη-μέλη και φυσικά και με την Ελλάδα, προκειμένου να υλοποιήσουν τα έργα που απαιτούνται για να αποτρέψουμε ανάλογα δυστυχήματα στο μέλλον».

Ολόκληρη η εισαγωγική τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα

«Ως περιφερειάρχης, πρώην βουλευτής και αφοσιωμένος Ευρωπαίος, εκτιμώ ιδιαίτερα εσάς, τους εκλεγμένους εκπροσώπους των πολιτών της Ευρώπης. Κατά τη διάρκεια της προεδρίας μου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών, είχα την τύχη να συνεργαστώ στενά με ευρωβουλευτές φέρνοντας τις θέσεις των περιφερειών και των δήμων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Είναι πραγματικά τιμή μου η εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου για το χαρτοφυλάκιο των βιώσιμων μεταφορών και του τουρισμού. Στους δύο αυτούς τομείς μπορούμε να αναπτύξουμε σημαντικές συνέργειες ώστε να ξεπεράσουμε τις παρόμοιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

»Προερχόμενος από την Ελλάδα, γνωρίζω καλά αυτές τις προκλήσεις. Γνωρίζω όμως επίσης πόσο συμβάλλουν και οι δύο τομείς στην ανταγωνιστικότητα και την περιφερειακή ανάπτυξη. Πάνω απ' όλα γνωρίζω πόσο ζωτικής σημασίας είναι για το ευρωπαϊκό οικοδόμημα, καθώς αντιπροσωπεύουν την ίδια την ουσία των κοινών μας αξιών και προτεραιοτήτων», υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας.

«Όπως είπε η πρόεδρος Φον ντερ Λάιεν, η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο σχέδιο για βιώσιμη ανταγωνιστικότητα. Οι μεταφορές και ο τουρισμός είναι δύο βασικοί πυλώνες», επισήμανε στη συνέχεια.

Τεκμηριώνοντας τη σημασία τους, ο κ. Τζιτζικώστας ανάφερε:

Μεταφορές

Για τον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας:

  • 1,4 εκατομμύρια εταιρείες σημαντικές για την οικονομία μας ανησυχούν.
  • Το 99,7% εξ αυτών είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  • Ζητούν λιγότερη γραφειοκρατία και στόχος μου είναι να τη μειώσουμε.
  • Έχουμε επίσης πρωταθλητές στη βιομηχανία, που πρέπει να διατηρήσουν ή να ανακτήσουν τον παγκόσμιο ηγετικό τους ρόλο.

Αυτοκινητοβιομηχανία

Ο τομέας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει τεράστια στρατηγική σημασία, αλλά αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. Έχει εμπορικό πλεόνασμα 100 δισ. ευρώ και 14 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Αναφερόμενος στους στόχους του για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε χαρακτηριστικά:

«Χρειαζόμαστε συγκεκριμένες ενέργειες που θα μετασχηματίσουν τον τομέα. Στόχος μου είναι η ανάπτυξη ενός Σχεδίου Δράσης της ΕΕ για την Αυτοκινητοβιομηχανία, που θα αντιμετωπίζει τις ανάγκες της, ενώ ταυτόχρονα θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της.

Οι στόχοι μου είναι ξεκάθαροι:

  • Προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και των εργαζομένων.
  • Δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού.
  • Εκπλήρωση των κλιματικών στόχων.

Κι αυτό δεν αφορά μόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά σε όλα τα μέσα και ιδίως στη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές, όπου πρέπει να δώσουμε νέα πνοή σε μια ιστορική ευρωπαϊκή βιομηχανία».

Ναυτιλία

Ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε ενώπιον της Επιτροπής ότι στις αρχές της θητείας του ως επίτροπος θα παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τα ευρωπαϊκά λιμάνια.

«Σε ένα ασταθές διεθνές περιβάλλον, τα λιμάνια μας είναι οι πύλες προς το διεθνές εμπόριο και επομένως την ευημερία. Πρέπει λοιπόν, να κρατήσουμε την Ευρώπη συνδεδεμένη με τον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και οικονομικά ανεξάρτητη και ασφαλή», όπως είπε.

Βιωσιμότητα - Προστασία περιβάλλοντος

Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε και στους κλιματικούς στόχους, αναλύοντας το σχέδιό του για να γίνει πιο βιώσιμος ο τομέας των μεταφορών.

Όπως σημείωσε: «Η ανταγωνιστικότητα πρέπει να βασίζεται στη βιωσιμότητα. Οι μεταφορές είναι ο μόνος τομέας του οποίου οι εκπομπές αερίων συνεχίζουν να αυξάνονται σε σύγκριση με το 1990. Για να επιτύχουμε κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, πρέπει να εφαρμόσουμε τους φιλόδοξους κανόνες που έχουν ήδη εγκριθεί. Οι οδικές μεταφορές συμβάλλουν περισσότερο στη ρύπανση, επομένως πρέπει να ενθαρρύνουμε τη χρήση πιο καθαρών αυτοκινήτων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, αναπτύσσοντας παράλληλα μια στρατηγική για την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών από τους εταιρικούς στόλους.

»Ταυτόχρονα, πρέπει να αυξήσουμε τις προσπάθειές μας για τη στροφή των εμπορευματικών μεταφορών σε πιο βιώσιμα μέσα, όπως οι σιδηρόδρομοι και οι πλωτές οδοί. Η επίτευξη μηδενικών εκπομπών θα είναι πιο δύσκολη για την αεροπορία και τη ναυτιλία. Εδώ πρέπει να υποστηρίξουμε την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων που να είναι οικονομικά προσιτά. Στην κατεύθυνση αυτή θα υποβάλω το 2025 ένα Επενδυτικό Σχέδιο Βιώσιμων Μεταφορών. Κι επειδή η κλιματική αλλαγή δεν σταματά στα σύνορά μας, θα συνεργαστώ με τον ICAO και τον ΙΜΟ για να επιδιώξουμε μια εξίσου φιλόδοξη παγκόσμια ατζέντα».

Καινοτομία

Όσον αφορά στην ενίσχυση της καινοτομίας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μεταφορών, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «για να είμαστε πραγματικά ανταγωνιστικοί, οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που προσφέρει η ψηφιοποίηση, τα δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και η τεχνητή νοημοσύνη και τελικά να προωθήσουμε την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η καινοτομία και οι νέες τεχνολογίες είναι βασικές. Η καινοτομία ήδη έχει αποδειχθεί πολύ σημαντική και πιστεύω ότι μπορεί να μας εξασφαλίσει ένα ακόμα καλύτερο μέλλον.

»Πρόθεσή μου είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση να γίνει ο τόπος όπου οι νέες ιδέες αναπτύσσονται, δοκιμάζονται και κυκλοφορούν γρήγορα στην αγορά. Αυτό απαιτεί ένα υποστηρικτικό ρυθμιστικό πλαίσιο. Το κάναμε αυτό για τα drones και τους απομακρυσμένους ψηφιακούς πύργους ελέγχου για την αεροπλοΐα. Και τώρα πρέπει να το κάνουμε ξανά για άλλες τεχνολογίες αιχμής».

Υποδομές

Αναφερόμενος στις οδικές και μεταφορικές υποδομές, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι οι εκθέσεις Ντράγκι και Λέτα επισημαίνουν ότι οι μεταφορές είναι καταλύτης για την οικονομία και την καθημερινότητα, δηλώνοντας ότι πρωταρχικός στόχος του ως επιτρόπου θα είναι η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών μήκους 243.000 χλμ., εντός των συμφωνημένων προθεσμιών.

Ο σιδηρόδρομος έχει κεντρικό ρόλο στις υποδομές μεταφορών και είναι ένα από τα πιο πράσινα μέσα μεταφοράς.

Συγκεκριμένα τόνισε: «Η ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού δικτύου και η σύνδεση των πόλεων με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας για να μειωθούν οι χρόνοι ταξιδιού, αποτελεί κορυφαία μου προτεραιότητα. Το επόμενο έτος θα υποβάλω ένα σχέδιο για τη σύνδεση των πρωτευουσών και των μεγάλων πόλεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σιδηρόδρομο υψηλής ταχύτητας. Πρόθεσή μου επίσης είναι η βελτίωση της σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας συνολικά, ώστε να μην μείνει καμία περιοχή πίσω.

»Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις δεν διστάζουν να στραφούν στον σιδηρόδρομο, συμπεριλαμβανομένων των νυχτερινών τρένων, όταν αυτός προσφέρει προσιτές, βολικές και αξιόπιστες λύσεις. Επίσης, στόχος είναι να αυξηθούν οι εμπορευματικές μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου. Η ολοκλήρωση του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών ενισχύει επίσης τη συνδεσιμότητα για τα περιφερειακά Κράτη-Μέλη και θα βοηθήσει μελλοντικά στην ενσωμάτωση της Ουκρανίας, της Μολδαβίας και των Δυτικών Βαλκανίων στην Ενιαία Αγορά. Τέλος η ενίσχυση των υποδομών για την ανάπτυξη της κινητικότητας στρατιωτικών οχημάτων είναι μεγαλύτερη από ποτέ».

Ενιαία Αγορά

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ανάγκη για κατάργηση των ρυθμιστικών φραγμών, που υφίστανται σήμερα στο πλαίσιο των μεταφορών στην κατά τα άλλα ενιαία Ευρώπη.

«Έχουμε κατακερματισμό στην εναέρια κυκλοφορία και στο έδαφος μας. Σε πολλές διαδρομές, τα τρένα πρέπει ακόμα να συμμορφώνεται με έξι διαφορετικά συστήματα σηματοδότησης. Ένα αυτοκίνητο που νοικιάζεται σε μία χώρα μπορεί να παραδοθεί σε μία άλλη, μόνο έναντι υπερβολικής χρέωσης. Ήρθε η ώρα να κάνουμε την ενιαία μας αγορά πραγματικά ενιαία. Για τον σιδηρόδρομο, τον πρώτο χρόνο θα παρουσιάσω, το σχέδιο μου για Ενιαία Ψηφιακή Κράτηση και Έκδοση Εισιτηρίων. Και βέβαια, ταυτόχρονα ο στόχος μου είναι να προστατέψω και να ενισχύσω τα δικαιώματα των επιβατών», υπογράμμισε ο υποψήφιος Ευρωπαίος επίτροπος.

Τουρισμός

Για τον δεύτερο κύριο τομέα του χαρτοφυλακίου, τον τουρισμό, ο κ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι η Ευρώπη είναι παγκοσμίως ο πρώτος τουριστικός προορισμός και ότι ο τουρισμός αποτελεί κορυφαία οικονομική δραστηριότητα με ευρεία επίδραση στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση αλλά και την κοινωνική συνοχή.

«Έχουμε περισσότερες από τρία εκατομμύρια ενεργές μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον τουρισμό, πολλές από τις οποίες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις σε τομείς όπως η διαμονή, η εστίαση, οι μεταφορές επιβατών και οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες. Στόχος μας είναι ο τουρισμός να ενισχυθεί και να γίνει πιο βιώσιμος γιατί έτσι θα διασφαλίσουμε ότι οι τουρίστες θα συνεχίσουν να έρχονται στην Ευρώπη και συνολικά ο τομέας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται», σημείωσε σχετικά και πρόσθεσε:

«Στην κατεύθυνση αυτή ο ρόλος των περιφερειών και των δήμων είναι ιδιαίτερα κρίσιμος και στόχος είναι να εξελιχθούν σε αποτελεσματικούς οργανισμούς διαχείρισης προορισμών για να εξασφαλίσουμε πιο ισορροπημένες ροές επισκεπτών. Έπειτα από διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς, θα παρουσιάσω μια Στρατηγική για τον Βιώσιμο Τουρισμό που θα επικεντρώνεται στην υποστήριξη των επιχειρήσεων και έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και τοπικών κοινωνιών».

Νέοι - Γυναίκες - Εργασία

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας αναφέρθηκε και στη σοβαρή έλλειψη προσωπικού, η οποία αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τομέα των μεταφορών, λέγοντας: «Ενώ τα κράτη-μέλη είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνα για τη νομοθεσία και τις συνθήκες εργασίας, σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρέπει να αξιοποιήσουμε τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για την εκπαίδευση και την προετοιμασία των εργαζομένων για τις νέες απαιτήσεις και ευκαιρίες που παρέχουν τα επαγγέλματα στον τομέα των μεταφορών.

Επίσης, ως επίτροπος, στις πρώτες 100 ημέρες θα διοργανώσω έναν διάλογο με τους νέους, για να κατανοήσουμε καλύτερα τις προσδοκίες τους και να μάθουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να γίνουν οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τις μεταφορές μια πιο ελκυστική επαγγελματική επιλογή. Μπορούμε ήδη να επιτύχουμε πολλά, όπως η ψήφιση της νέας νομοθεσίας για τις άδειες οδήγησης, η υποστήριξη της κατάρτισης και της επανεκπαίδευσης των εργαζομένων, η συνέχιση της υποστήριξης της πλατφόρμας της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Γυναίκες στις Μεταφορές”. Και θέλω να είμαι σαφής: Δεν υπάρχει χώρος για εκμετάλλευση και κακοποίηση εργαζομένων στην ΕΕ. Θα διασφαλίσω ότι η ευρωπαϊκή νομοθεσία τηρείται δεόντως και εφαρμόζεται το ίδιο σε όλα τα κράτη-μέλη».

Κοινωνική Συνοχή

Παράλληλα, αναφέρθηκε στη βελτίωση της προσβασιμότητας και στην πρόθεσή του να γίνουν οικονομικά πιο προσιτές για τους πολίτες οι μεταφορές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Ας είμαστε ξεκάθαροι: η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των μεταφορών δεν πρέπει να αναιρούν την πρόοδο όσον αφορά την ισότητα όλων των πολιτών στην πρόσβαση στις μεταφορές που πρέπει να είναι οικονομικά προσιτές. Το 2022 μια οικογένεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση δαπανούσε το 12,5% του προϋπολογισμού της στις μεταφορές. Για να μην μείνει λοιπόν κανείς πίσω στη μετάβαση σε πιο βιώσιμες μεταφορές, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης καλύπτει πραγματικές ανάγκες. Για αυτό και ο στόχος μου είναι να διασφαλίσω ότι τα διαθέσιμα κονδύλια αξιοποιούνται αποτελεσματικά», επισήμανε.

Βιώσιμη αστική κινητικότητα

Επιπλέον, ο κ. Τζιτζικώστας δεσμεύτηκε ότι θα συνεχίσει να υποστηρίζει τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. «Σήμερα, ο μέσος οδηγός ξοδεύει 38 ώρες ετησίως κολλημένος στην κίνηση στις ώρες αιχμής της πόλης. Οι καθαρές δημόσιες συγκοινωνίες μπορούν να μας βοηθήσουν να κερδίσουμε αυτό το χρόνο, περιορίζοντας παράλληλα τις εκπομπές ρύπων. Επίσης θα υποστηρίξω την ανάπτυξη των ποδηλάτων και την επέκταση των δικτύων των ποδηλατοδρόμων», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ασφάλεια

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, τονίζοντας: «Η ασφάλεια πρέπει να είναι πάνω και πρώτα από όλα. Στην Ελλάδα ζήσαμε μια ανείπωτη τραγωδία. 57 συνάνθρωποί μας έχασαν τη ζωή τους. Πολλοί άλλοι αντιμετωπίζουν τραυματισμούς που άλλαξαν τη ζωή τους. Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έπρεπε να συμβεί. Ένα τέτοιο δυστύχημα δεν πρέπει να ξανασυμβεί πουθενά στην Ευρώπη. Η ασφάλεια θα είναι η κορυφαία προτεραιότητά μου. Και θα είμαι αυστηρός με όλα τα Κράτη Μέλη, ξεκινώντας από τη χώρα μου, την Ελλάδα.

»Έχουμε κοινούς κανόνες και εργαλεία για την πρόληψη τέτοιων δυστυχημάτων, αλλά δεν τηρούνται ή δεν εφαρμόζονται πάντα. Αυτό είναι απαράδεκτο. Θα εργαστώ για να το αλλάξω αυτό. Όχι μόνο στους σιδηροδρόμους, αλλά και στους δρόμους μας, όπου 20.400 άνθρωποι εξακολουθούν να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο. Ενώ περισσότεροι από 100.000 συνάνθρωποι μας τραυματίζονται σοβαρά».

Συνεργασία

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας ολοκλήρωσε την εισαγωγική τοποθέτησή του αναφερόμενος στη συνεργασία με την Επιτροπή TRAN του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Απευθυνόμενος στους ευρωβουλευτές, τόνισε: «Εκπροσωπείτε τους πολίτες της Ευρώπης. Ως πρώην Βουλευτής γνωρίζω ότι οι συμπολίτες μας βασίζονται σε εσάς για να ακουστεί η φωνή τους. Θέλω να ακούσω αυτές τις φωνές των πολιτών. Και θέλω να ακούσω τις προτάσεις σας, τις ιδέες σας, τις απόψεις σας. Και ζητώ σήμερα την εμπιστοσύνη και την ψήφο σας για να εργαστούμε μαζί και να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις».

Κλείνοντας, υπογράμμισε πως «θέλω να καθιερώσω έναν νέο τρόπο συνεργασίας, επενδύοντας στη σχέση μας, που πρέπει να στηρίζεται την αμοιβαία εμπιστοσύνη. Η συνεργασία μας θα είναι στενή, ανοιχτή και εποικοδομητική, έχοντας πάντα σε προτεραιότητα τους συμπολίτες μας, καθώς εργαζόμαστε για να χτίσουμε τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό που χρειάζεται η Ευρώπη και να εξασφαλίσουμε τον προϋπολογισμό που χρειαζόμαστε για να το πετύχουμε. Δεν θέλω σήμερα να υποσχεθώ πολλά. Η αξιοπιστία έρχεται με τις πράξεις, όχι με τα λόγια. Αλλά θα υποσχεθώ ένα μόνο πράγμα: θα κάνω ό,τι μπορώ για να ανταποκριθώ στις προσδοκίες σας, τις προσδοκίες των πολιτών της Ευρώπης».

Τζιτζικώστας: Υποδομές να αντέχουν στρατιωτικό εξοπλισμό

Μεταξύ άλλων, ο Απόστολος Τζιτζικώστας υποσχέθηκε νέο σχέδιο δράσης στρατιωτικής κινητικότητας, το οποίο σημείωσε ότι θα το υποβάλει μετά από συντονισμό με το ΝΑΤΟ.

Επισήμανε ότι η στρατιωτική κινητικότητα επικαλύπτεται σε μεγάλο βαθμό με την ευρύτερη ανάγκη για ένα σταθερό δίκτυο μεταφορών, αλλά το έργο για την κατασκευή του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών αντιμετωπίζει μεγάλες καθυστερήσεις.

«Είναι διάδρομοι διπλής χρήσης. Το 99% του χρόνου θα χρησιμοποιείται από πολίτες, αλλά πρέπει να είμαστε έτοιμοι να έχουμε υποδομές», οι οποίες να «αντέχουν βαρέα φορτηγά και στρατιωτικό εξοπλισμό».

Επίσης, υποσχέθηκε να διεκδικήσει από τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό «όσο περισσότερα (χρήματα) μπορούμε για εργασίες υποδομής».

«Ύψιστη προτεραιότητα» η σύνδεση της ΕΕ με την Ουκρανία

Η ενίσχυση των συγκοινωνιακών συνδέσεων της ΕΕ με την Ουκρανία αποτελεί «ύψιστη προτεραιότητα», δήλωσε ακόμη ο κ. Τζιτζικώστας. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι «θα χρειαστεί να δουλέψουμε στη σιδηροδρομική σύνδεση και όχι μόνο στη σιδηροδρομική, προκειμένου να είμαστε καλύτεροι».

Επεσήμανε τις προσπάθειες που έχουν γίνει, αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας, για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσα και έξω από την Ουκρανία, καθώς το πλάτος της σιδηροδρομικής γραμμής της χώρας που βρίσκεται σε πόλεμο, «δεν ήταν συμβατό με τη στενότερη γραμμή της ΕΕ».

Η Ουκρανία (και η Μολδαβία) προστέθηκαν στο δίκτυο μεταφορών που θέλει να ολοκληρώσει η ΕΕ έως το 2030, το 2040 και το 2050 και ο υποψήφιος επίτροπος σημείωσε ότι αποτελεί προτεραιότητα «να αναπτυχθεί, έγκαιρα, αυτό το δίκτυο».

Δράση ενάντια στον «γκρίζο στόλο» της Ρωσίας

Επίσης, ο Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε ότι λαμβάνει σοβαρά υπόψη του τους κινδύνους για την ασφάλεια στη θάλασσα και το περιβάλλον που προκαλεί ο «γκρίζος στόλος» της Ρωσίας -πλοία, συχνά με σκοτεινή ιδιοκτησία, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, παρά τις κυρώσεις.

«Αν δω ότι δεν υπάρχει συμμόρφωση, θα ενεργήσω αποφασιστικά εναντίον οποιουδήποτε κράτους-μέλους», υπογράμμισε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως θα πιέσει να γίνει υποχρεωτική η θαλάσσια ασφάλιση.

Πλήρης ένταξη στη ζώνη Σένγκεν Βουλγαρίας και Ρουμανίας

Ο ορισθείς Έλληνας επίτροπος εξέφρασε την επιθυμία του να ενταχθούν πλήρως η Βουλγαρία και η Ρουμανία στην ανοιχτή ζώνη Σένγκεν.

«Είναι καιρός κατά τη γνώμη μου, γιατί έχουν εκπληρώσει (οι δύο χώρες) τα κριτήρια», σημείωσε. Η μετάβαση στο επόμενο βήμα θα «ενδυναμώσει την ενότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης», υποστήριξε.

Η Κροατία εντάχθηκε στη ζώνη ελεύθερων ταξιδιών το 2023, αλλά η πλήρης είσοδος της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας ανακόπηκε λόγω των αντιρρήσεων της Αυστρίας και της Ολλανδίας.

Αυτές οι δύο χώρες έγιναν μέλη της ζώνης Σένγκεν στις 31 Μαρτίου, αλλά μόνο για θαλάσσια και αεροπορικά ταξίδια.

Τζιτζικώστας: Προστατέψτε τα λιμάνια σας

Ακόμη, ο Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε ότι δεν εναπόκειται στην ΕΕ να προστατεύει τα λιμάνια από εγκληματικές συμμορίες -αυτή είναι ευθύνη των κρατών-μελών της.

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να προστατεύσει τα λιμάνια μας από τις συμμορίες και τη μαφία», απάντησε στον ευρωβουλευτή του γαλλικού Εθνικού Συναγερμού, Φιλίπ Ολιβιέ. Όμως, πρόσθεσε, «θα είμαι εδώ για να παρακολουθώ την κατάσταση και να βεβαιωθώ ότι θα συμπεριλάβουμε στη στρατηγική των λιμένων μας θέματα που αφορούν την ασφάλεια και την ασφάλειά τους».

Κρίση στην αυτοκινητοβιομηχανία: Καμία προτεινόμενη λύση

Η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα ήταν ένα από τα κεντρικά θέματα καθ' όλη τη διάρκεια της ακρόασης.

Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις για καθυστέρηση στο να πιάσει η ΕΕ τους στόχους του επόμενου έτους σχετικά με τις εκπομπές αερίων, για τους οποίους η αυτοκινητοβιομηχανία ανησυχεί ότι θα κοστίσει 15 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε πρόστιμα, ο Τζιτζικώστας κράτησε τη γραμμή της Ένωσης.

Ο ορισθείς Έλληνας επίτροπος θα υποβάλει ένα σχέδιο στην αυτοκινητοβιομηχανία στις αρχές της θητείας του, αλλά αρνήθηκε να παρουσιάσει έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη.

«Πρέπει να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να επιβιώσει (ο τομέας του αυτοκινήτου)», σημείωσε ο Τζιτζικώστας και συμπλήρωσε: «Το σχέδιο για την αυτοκινητοβιομηχανία θα δώσει απαντήσεις σε όλους αυτούς τους σκεπτικισμούς που μπορεί να υπάρξουν. Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας».

Πότε θα αναλάβουν το χαρτοφυλάκιό τους οι επίτροποι

Η διαδικασία της ακρόασης του κ. Τζιτζικώστα ολοκληρώθηκε μετά από περίπου τρεισήμισι ώρες και στο τέλος πολλοί ευρωβουλευτές έσπευσαν να τον χαιρετίσουν. Αυτό ήταν μια ένδειξη σχετικά με την ψηφοφορία για την εκλογή του, ότι η υποψηφιότητά του θα λάβει «πράσινο φως».

Υπενθυμίζεται ότι στις 12 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθούν οι ακροάσεις των έξι εκτελεστικών αντιπροέδρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: του Ιταλού Ραφαέλε Φίτο (Συνοχή και Μεταρρυθμίσεις), της Εσθονής Κάγια Κάλας (ύπατη εκπρόσωπος της ΕΕ), του Γάλλου Στεφάν Σεζουρνέ (Ευημερία και Βιομηχανική Στρατηγική), της Ισπανίδας Τερέζα Ριμπέιρα (Καθαρή, Δίκαιη και Ανταγωνιστική Μετάβαση), της Φινλανδής Χένα Βιρκούνεν (Τεχνολογία, Ασφάλεια και Δημοκρατία) και της Ρουμάνας Ροχάνα Μινζάτου (Άνθρωποι, Δεξιότητες και Ετοιμότητα).

Οι ακροάσεις των Επιτρόπων ακολουθούνται από μια συνεδρίαση, στην οποία οι πρόεδροι των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών και οι εκπρόσωποι των ενδιαφερόμενων ομάδων (συντονιστές) θα αξιολογούν την απόδοση του ορισθέντος Επιτρόπου που μόλις άκουσαν.

Η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αναλάβει καθήκοντα το νωρίτερο στις αρχές Δεκεμβρίου. 

Πηγή: ieidiseis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

(3)