Εικόνες απόγνωσης και ελπίδας, 1940-1950
Εδώ και λίγες ημέρες στην Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας
φιλοξενείται μία σημαντική έκθεση φωτογραφιών της ελληνίδας φωτογράφου της
εποχής του μεσοπολέμου Βούλας Παπαϊωάννου
. Συγκεκριμένα πρόκειται για μία συνδιοργάνωση του Ξενοδοχείου Τέχνης και Φωτογραφικού Μουσείου «Leventis Art Suites» στην Παναγίτσα και του Φωτογραφικού Αρχείου Μουσείου Μπενάκη της έκθεσης φωτογραφιών της Βούλας Παπαϊωάννου με τίτλο «Εικόνες απόγνωσης και ελπίδας, 1940-1950».
. Συγκεκριμένα πρόκειται για μία συνδιοργάνωση του Ξενοδοχείου Τέχνης και Φωτογραφικού Μουσείου «Leventis Art Suites» στην Παναγίτσα και του Φωτογραφικού Αρχείου Μουσείου Μπενάκη της έκθεσης φωτογραφιών της Βούλας Παπαϊωάννου με τίτλο «Εικόνες απόγνωσης και ελπίδας, 1940-1950».
Το περιεχόμενο της έκθεσης είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για
τους φίλους της φωτογραφίας, της ιστορίας αλλά και όλους τους ενεργούς πολίτες
καθώς περιλαμβάνει σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα μίας εξαιρετικά ταραγμένης
ιστορικής περιόδου της Ελλάδας.
Ο Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης, καλώντας
όλους τους πολίτες της Πέλλας και της ευρύτερης περιοχής να επισκεφτούν την
έκθεση, αναφέρει: «Μέσα από το ιδιαίτερο βλέμμα της φωτογράφου, η οποία
εργάστηκε και για λογαριασμό των Ηνωμένων Εθνών στο πλαίσιο του Προγράμματος
ενίσχυσης της Ελλάδας για την ανασυγκρότησή της, ουσιαστικά αποπνέεται μία
αίσθηση αισιοδοξίας και ελπίδας που παραπέμπει και στην σημερινή εποχή της
οικονομικής κρίσης και των οδυνηρών επιπτώσεών της στην καθημερινότητα των
ελλήνων. Υπάρχει ελπίδα, αρκεί να υπάρξει κατάλληλος σχεδιασμός, ατομική και
συλλογική προσπάθεια».
Η διάρκεια της έκθεσης είναι από 22-12-12 έως και 10-2-2013.
Ώρες λειτουργίες: 11.00-20.00.
Χώρος: Leventis Art Suites, Παναγίτσα-Καϊμακτσαλάν-Βόρας.
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε: τηλ. 23810-34141, κιν. 6944-299814,
www.leventisartsuites.gr, e-mail: info@leventisartsuites.gr
Πληροφορίες για την έκθεση:
H Βούλα Παπαϊωάννου (1898-1990) δραστηριοποιήθηκε ως
φωτογράφος για μία περίπου τριακονταετία, από τα μέσα της δεκαετίας του ’30 έως
τα μέσα της δεκαετίας του ’60. Μυήθηκε στην τέχνη της φωτογραφίας από τον
φωτογράφο Πάνο Γεραλή. Στα πρώτα της βήματα ασκήθηκε με επιτυχία σε λήψεις
μουσειακών εκθεμάτων, τοπίου και αρχαιοτήτων. Μετά την είσοδο της Ελλάδας στον
B΄ Παγκόσμιο πόλεμο και κατά τη γερμανική Κατοχή κατέγραψε τη ζωή του άμαχου
πληθυσμού της Αθήνας, αποτυπώνοντας τη φρίκη του πολέμου με τις συγκλονιστικές
φωτογραφίες των σκελετωμένων από την πείνα παιδιών.
Κατά τη μεταπολεμική περίοδο (1945-1949) ως φωτογράφος της
UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) και των
Αμερικανικών αποστολών βοήθειας, απεικόνισε τη ρημαγμένη ύπαιθρο, τις δύσκολες
συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της, αλλά και τις προσπάθειες ανασυγκρότησης
της χώρας, μέσα στον απόηχο του εμφυλίου πολέμου.
Μετά το 1950 συμμετείχε, με την προσωπική της ματιά, συχνά
ως μέλος της EΦE (Ελληνική Φωτογραφική Εταιρεία), στη διαμόρφωση της
μεταπολεμικής εικόνας της Ελλάδας, όπως προβλήθηκε μέσα από τουριστικά έντυπα
και φωτογραφικά βιβλία. Δύο μάλιστα σημαντικές εκδόσεις από τον ελβετικό οίκο
Clairefontaine/Guilde du Livre, La Grèce à ciel ouvert και Iles Greques,
διέδωσαν τις φωτογραφίες της πέρα από τα σύνορα της χώρας μας. Το έργο της, με
την κατάθεσή του από την ίδια στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη το
1976, είδε πάλι το φως και επανεκτιμήθηκε κυρίως την τελευταία εικοσαετία.
Η Βούλα Παπαϊωάννου κατέχει μία εξέχουσα θέση ανάμεσα στους
εκπροσώπους της ελληνικής φωτογραφίας, ενώ παράλληλα συμβαδίζει με όλους τους
γνωστούς φωτογράφους της εποχής της που στράφηκαν προς τον άνθρωπο πιστεύοντας
ότι με το έργο τους θα κάνουν καλύτερο τον κόσμο.
Στην έκθεση παρουσιάζονται 61 θέματα, επιλεγμένα με
φωτογραφικά και ιστορικά κριτήρια από την περίοδο της Κατοχής και τα πρώτα
μεταπολεμικά χρόνια, χωρισμένα σε 4 ενότητες:
α) Η ζωή στην Αθήνα μετά την κήρυξη του πολέμου, 1940-41
β) Κατοχή – Πείνα, 1941- 1944
γ) Απελευθέρωση – Δεκεμβριανά, 1944-1945
δ) Η προσπάθεια ανόρθωσης της χώρας – Η ρημαγμένη ελληνική
ύπαιθρος, 1945-1950
Η Βούλα Παπαϊωάννου την κρίσιμη για την Ελλάδα δεκαετία του
’40 έστρεψε το φακό της προς τον απλό άνθρωπο που σιωπηρά έφερε στους ώμους του
το βάρος των ιστορικών γεγονότων. Η απόδοση από την ευαίσθητη ματιά της του
γενναίου αγώνα που έδωσε ο άμαχος πληθυσμός της χώρας της «καταχωρίζεται» όπως
αναφέρει ο Άγγελος Δεληβορριάς : «στα όχι καλά μελετημένα κεφάλαια μιας
υποβαθμισμένης αλλά μεγαλόπνοης ιστορίας: της περιπέτειας του Ανθρώπου που δεν
παύει ποτέ να διεκδικεί τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στα δρώμενα των εκάστοτε
περιστάσεων».
Συντελεστές Έκθεσης:
Διοργάνωση: Leventis Art Suites – Φωτογραφικό Αρχείο
Μουσείου Μπενάκη
Επιμέλεια: Φανή Κωνσταντίνου, Όλγα Χαρδαλιά
Κείμενα: Φανή Κωνσταντίνου
Φωτογραφικές εκτυπώσεις: Γιώργος Μαρίνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου