Σάββατο, 7 Ιουλίου 2018

Οι «κρυμμένες» αλήθειες των δημοσκοπήσεων...



Η επιλογή λύσης του Μακεδονικού από τον Αλέξη Τσίπρα ήταν μια επιλογή με πολιτικό κόστος. Και ήταν επίσης μια επιλογή που διαψεύδει εμπράκτως το...
αφήγημα της ΝΔ περί κυβέρνησης «εθνολαϊκιστών, γατζωμένων στην καρέκλα».

Επί του παρόντος ο ΣΥΡΙΖΑ πληρώνει το πρώτο και περιμένει να καρπωθεί το δεύτερο. «Το πολιτικό τίμημα για τη συμφωνία των Πρεσπών, δημοσκοπικά τουλάχιστον, δείχνει μέχρι στιγμής κατά τι βαρύτερο του αναμενόμενου», λέει χαρακτηριστικά έμπειρος πολιτικός αναλυτής με εμπλοκή στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.


Η διαπίστωση αυτή, ωστόσο, δεν ανησυχεί βαθιά το Μαξίμου. Πρώτον, διότι θεωρούν πως οι κραδασμοί θα απορροφηθούν και η εν θερμώ συναισθηματική φόρτιση - πέραν των κατευθυνόμενων επεισοδίων - θα υποχωρήσει όταν εξηγηθούν, αναδειχθούν επαρκώς και εμπεδωθούν τα θετικά στοιχεία της συμφωνίας Τσίπρα - Ζάεφ. Δεύτερον, διότι στο κυβερνητικό επιτελείο διατηρείται η ευρεία πεποίθηση πως οι εκλογές δεν θα κριθούν εν τελεί στο Μακεδονικό.

«It’s the economy stupid»

«Ισχύει κι εδώ το «it’s the economy stupid”, είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο κυβερνητικού παράγοντα που αποτυπώνει και την εκτίμηση πως το παιχνίδι θα κριθεί στην οικονομία και την μεταμνημονιακή ανάταξη. Το μήνυμα αυτό έδωσε καθαρά και ο πρωθυπουργός στη Βουλή και οι πληροφορίες λένε ότι θα το πράξει ακόμα πιο έντονα το επόμενο διάστημα, με «ολοκληρωτική στροφή στην οικονομία».

Οι σχεδιασμοί και οι εκτιμήσεις αυτές δεν είναι ασύνδετες με το δεύτερο και τρίτο επίπεδο ανάλυσης των δημοσκοπήσεων, μυστικών και φανερών, που μάλλον για προφανείς λόγους δεν αναδεικνύονται από τα φιλικά προς την αντιπολίτευση media. «Οι κρυμμένες αλήθειες των δημοσκοπήσεων δείχνουν δύο καταλύτες – τις συσπειρώσεις και την προέλευση της αδιευκρίνιστης ψήφου», λέει χαρακτηριστικά κυβερνητικός παράγοντας. Και από αυτήν την οπτική επισημαίνονται και τα σχετικά στοιχεία από την τελευταία δημοσκόπηση που είδε το φως της δημοσιότητας, τις εξαμηνιαίες τάσεις της MRB.

Οι συσπειρώσεις και η αδιευκρίνιστη ψήφος

Η μέτρηση δίνει στην πρόθεση ψήφου ποσοστό 21,2% στον ΣΥΡΙΖΑ και 31% στην ΝΔ και φέρνει την διαφορά τους στις 9,8 μονάδες – ήτοι, σε ποσοστό κατά 0,4% υψηλότερο από εκείνο του περασμένου Δεκεμβρίου.

Στις συσπειρώσεις όμως η ΝΔ χτυπά «ταβάνι» με ποσοστό 91% (για την ακρίβεια 90,9%), ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ παραμένει ακόμη στο εξαιρετικά χαμηλό 58,8%. Σ’ αυτή την εικόνα, δε, έρχεται να προστεθεί και ένα ποσοστό 15,5% της αδιευκρίνιστης ψήφου που αποτελείται από ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ του 2015, το οποίο υπέδειξε ως κομβικό παράγοντα και ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της MRB Δημήτρης Μαύρος. Όπως λέει, πρόκειται για ένα σώμα ψηφοφόρων, που ανήκει στην παραγωγική ηλικία 45-55, ενώ με ποσοστό 65%- 35% στην αδιευκρίνιστη ψήφο επικρατούν οι γυναίκες.

Απ΄ όλα τα στοιχεία και τις συγκριτικές αναλύσεις προκύπτει ότι οι ψηφοφόροι αυτοί -  που το ποσοστό τους παρουσιάζει σχετικό εύρος διακύμανσης σε κάθε μέτρηση – πολύ δύσκολα θα μετακινηθούν σε άλλο κόμμα. «Οι άνθρωποι αυτοί είτε θα συσπειρωθούν και θα επιστρέψουν στον ΣΥΡΙΖΑ, είτε θα επιλέξουν την αποχή. Και το τι θα κάνουν τελικά ανάμεσα στα δύο θα εξαρτηθεί από την οικονομία», επισημαίνει χαρακτηριστικά άλλος, έμπειρος δημοσκόπος, επισημαίνοντας ότι στην πλειοψηφία τους πρόκειται για πολίτες που έχουν πληγεί βαθιά, προσωπικά και οικογενειακά, από την κρίση και δεν θα συγκινηθούν πολιτικά εάν δεν δουν απτή προοπτική βελτίωσης.

Με δεδομένο, δε, ότι η υψηλή αποχή ευνοεί καθαρά τον στόχο της ΝΔ για αυτοδυναμία, η μάζα αυτών των ψηφοφόρων φαίνεται να καθοδηγεί και την επιλογή της σκληρής πόλωσης από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης παρά την υψηλή της συσπείρωση: Στην ΝΔ γνωρίζουν ότι έχουν ελάχιστες ελπίδες να προσελκύσουν αυτούς τους ψηφοφόρους, αλλά πολώνουν το κλίμα, για να ανακόψουν την συσπείρωσή τους και την ενδεχόμενη επιστροφή τους στον ΣΥΡΙΖΑ και, αν μη τι άλλο, να τους οδηγήσουν στην αποχή.

Ακριβώς αυτή την πιθανότητα επιχειρεί από την πλευρά της να αποτρέψει η κυβέρνηση, εξ ου και η στροφή της ατζέντας στην οικονομία και σε θετική ατζέντα. Η αύξηση του κατώτατου μισθού, η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η «13η σύνταξη» (κοινωνικό μέρισμα), και οι φορολογικές ελαφρύνσεις αποτελούν τα πρώτα όπλα αυτής της επιχείρησης, ενώ παραμένει βεβαίως πάντοτε στην πρώτη γραμμή η προσπάθεια ακύρωσης των ψηφισμένων περικοπών στις συντάξεις.

Όλα αυτά – ή τουλάχιστον τα περισσότερα – θα πάρουν συγκεκριμένη μορφή στις εξαγγελίες Τσίπρα στην ΔΕΘ. Και στις πρώτες δημοσκοπήσεις του φθινοπώρου θα μετρηθεί και η πραγματική δυναμική τους…

tvxs

2 σχόλια:

  1. Η Αριστερά ποτέ δεν έλυσε προβλήματα, παρά μόνο δημιούργησε και δημιουργεί..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γελάνε οι πάντες με τέτοιες δημοσκοπήσεις
    Του Τάσου Ευαγγελίου
    Μια δημοσκόπηση που δημοσιεύεται στη σημερινή έκδοση της εφημερίδα documento του Κώστα Βαξεβάνη αποτυπώνει τον πανικό της κυβέρνησης που επιχειρεί να ρίξει αυλαία, λόγω καλοκαιριού με κάτι θετικό για την ίδια, δηλαδή ένα μικρό ποσοστό διαφοράς με τη Ν.Δ. που όμως σύμφωνα με όλες της δημοσκοπήσεις που ήρθανε στο φως της δημοσιότητας κινείται σταθερά σε διψήφια ποσοστά.
    Μια εταιρεία δημοσκοπήσεων ΙΚΕ που τέθηκε σε λειτουργία πριν από ενάμιση μήνα, έχοντας ενταχθεί άμεσα σχεδόν στο μητρώο του ΕΣΡ και με έναν αναλυτή ο οποίος τυγχάνει υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, φοιτητής του.... εκλογολόγου υπουργού Επικρατείας Χριστόφορου Βερναρδάκη, επιχειρούν να πείσουν πως η διαφορά με τη ΝΔ είναι μικρή και ότι αυτό οφείλεται στις... επιτυχημένες κινήσεις του Αλέξη Τσίπρα στο Σκοπιανό, το χρέος και την οικονομία.
    Ο δε αναλυτής που παρουσιάζει και τη δημοσκόπηση ονομάζεται Γιάννης Σκλιάς, φέρεται να μετείχε και σε μια προηγούμενη δημοσκόπηση από μια εταιρεία που μετατράπηκε μετά την κατακραυγή σε... ομάδα εργασίας αποτελούμενη από φοιτητές νυν και πρώην πάλι του κ. Βερναρδάκη, και η οποία επίσης είχε προσπαθήσει στο παρελθόν να πείσει ότι η διαφορά Ν.Δ. και ΣΥΡΙΖΑ κινείται στα όρια του στατιστικού λάθους.
    Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η μεθοδολογία που χρησιμοποιεί δεν ανταποκρίνεται στα δεδομένα που ισχύουν, εν τούτοις έγινε πρωτοσέλιδο και χαρακτηρίστηκε ως "μεγάλη δημοσκόπηση". Όπως αναφέρεται μάλιστα είναι η μέθοδος του «river sampling μέσω των social media και του διαδικτύου», που χρησιμοποιείται για έρευνες αγοράς αλλά αμφισβητείται αφού δεν υπάρχει στάθμιση του δείγματος
    Η νεόκοπη Μονοπρόσωπη Ιδιωτική Κεφαλαιουχική Εταιρεία που έκανε τη δημοσκόπηση λέγεται Voxpop analysis. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής Γιάννης Σκλίας, υποψήφιος Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες οπαδός της θεωρίας των παιγνίων στο πρόσφατο παρελθόν έχοντας αρθρογραφήσει σχετικά σε διαδικτυακά μέσα που στήριζαν τον Γιάνη Βαρουφάκη.
    ΤΟ ίδιο πρόσωπο, όπως ήδη αναφέρεται στο διαδίκτυο, συνέγραψε και συνυπέγραψε με τον κ. Βερναδάκη το 2016 μακροσκελές πολιτικό κείμενο παρέμβασης στην εσωκομματική συζήτηση.
    ΑΝ προστεθεί και το μέσο στο οποίο δημοσιεύθηκε η δημοσκόπηση αυτή, αφενός μπορεί να εξάγει συμπεράσματα για τα στοιχεία που περιλαμβάνει αφ ετέρου να εκτιμήσει και την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στα υπόγεια του Μαξίμου μπροστά στα αδιέξοδα που αντιμετωπίζει η σημερινή κυβέρνηση.
    ΥΓ. Αυτό το ποσοστό που δίνει στους ΑΝΕΛ του Πάνου Καμμένου μάλλον είναι το μικρότερο που έχει δει το φως της δημοσιότητας. Εκμηδενίζει τα ποσοστά του συγκυβερνήτη με τρόπο που προκαλεί ήδη εντυπώσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή