Τρίτη 28 Μαΐου 2024

Πρώτη με 5.543 πλοία η ελληνική ναυτιλία

 ploia dexamenoploia limani

Οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν συνεχώς σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία και ζητούν από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να επιδιώξουν τη δημιουργία ενός βιώσιμου συνολικά χρηματοοικονομικού θεσμικού πλαισίου για τη ναυτιλία, υπολογίζοντας ότι θα απαιτούνται κάθε χρόνο ποσά μεταξύ 8 και 28 δισ. δολαρίων για την απανθρακοποίηση των πλοίων έως το 2050.

Πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, σε όρους χωρητικότητας-dwt, ελέγχουν οι Έλληνες εφοπλιστές, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη, σε όρους πλοιοκτησίας, χώρα στον κόσμο. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, που αποτελείται από 5.543 πλοία, είναι ο μεγαλύτερος στον κόσμο παρουσιάζοντας σταθερή ανάπτυξη. Μάλιστα την τελευταία δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου έχει αυξηθεί κατά 53,5%.

Την ίδια ώρα οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία. Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας σημαντική άνοδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας.

Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στην ετήσια Έκθεση 2023-2024 της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, στην οποία αποτυπώνονται στατιστικά στοιχεία και δεδομένα για τον ρόλο της ναυτιλίας στις σύγχρονες κοινωνίες, όπως επίσης και τα βασικά χαρακτηριστικά του ελληνόκτητου στόλου.

Μεταξύ άλλων:

● Η ελληνική ναυτιλία δραστηριοποιείται κυρίως στον τομέα της bulk/tramp ναυτιλίας που εξειδικεύεται στη μεταφορά προϊόντων, όπως σιτηρά και γεωργικά προϊόντα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σίδηρος, βωξίτης, αλουμίνιο και άλλα μεταλλεύματα, άνθρακας, λιπάσματα, χάλυβας, χημικά και δασικά προϊόντα.

● Η ναυτιλία είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, καθώς η άμεση και έμμεση συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία εκτιμάται ότι κυμαίνεται μεταξύ 6,5% έως 8% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Τα τελευταία 20 χρόνια οι εισπράξεις από τη ναυτιλία ξεπέρασαν τα 263 δισ. ευρώ, μετριάζοντας το εμπορικό έλλειμμα της χώρας.

● Πάνω από το 60% της ναυτιλίας που ελέγχεται από την Ε.Ε., ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Με δεδομένη τη μεγάλη μείωση της ναυτιλιακής χρηματοδότησης από τις εμπορικές τράπεζες στην Ε.Ε., ιδίως μετά το 2008, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θα πρέπει να επιδιώξουν τη δημιουργία ενός βιώσιμου συνολικά χρηματοοικονομικού θεσμικού πλαισίου. Απώτερος στόχος θα πρέπει να είναι η αύξηση της χρηματοδότησης από εμπορικές τράπεζες στις ναυτιλιακές εταιρείες που στηρίζονται σε αυτή τη μορφή δανεισμού, καθώς και η εισαγωγή συμπληρωματικών χρηματοδοτικών εργαλείων μέσω των κεφαλαιαγορών και εναλλακτικών, κατάλληλων για τη ναυτιλία χρηματοοικονομικών μέσων. Η απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα συνεπάγεται υψηλό κόστος μετάβασης και αβεβαιότητα σχετικά με τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών καυσίμων. Οι υφιστάμενες εκτιμήσεις δείχνουν ότι θα απαιτούνται επιπλέον 8-28 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για την απανθρακοποίηση των πλοίων έως το 2050.

● Ενώ το παγκόσμιο εμπόριο διά θαλάσσης έχει αυξηθεί ραγδαία, έχοντας σχεδόν διπλασιαστεί σε λιγότερο από 25 χρόνια, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που αποδίδονται στη ναυτιλία δεν παρουσιάζουν ανάλογη αύξηση. Αντίθετα, το ποσοστό των παγκόσμιων εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία έχει μειωθεί.

Η πρόεδρος της ΕΕΕ Μελίνα Τραυλού στο εισαγωγικό της σημείωμα ανάμεσα στα άλλα αναφέρει: «Είναι σαφές ότι βρισκόμαστε σε μια μεταβατική εποχή, που καλούμαστε να αναμετρηθούμε με νέες προκλήσεις και να τις διαχειριστούμε ως ευκαιρίες προόδου».

Ελληνικός Στόλος

Αν και ο ελληνόκτητος στόλος αυξάνει συνεχώς τη δύναμή του, την ίδια ώρα ο στόλος με ελληνική σημαία συνεχώς μειώνεται. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), σύμφωνα με τα οποία μείωση κατά 0,4% σημειώθηκε στη δύναμη του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου (πλοία 100 ΚΟΧ και άνω) τον Μάρτιο του 2024.

Έτσι, τα πλοία (100 ΚΟΧ και άνω) με ελληνική σημαία από 1.826 που ήταν τον Μάρτιο του 2023 κατέβηκαν στα 1.819. Οι μεγαλύτερες απώλειες σημειώθηκαν και πάλι σε δεξαμενόπλοια και φορτηγά, καθώς 12 δεξαμενόπλοια κατέβασαν την ελληνική σημαία και από 427 που ήταν τον Μάρτιο του 2023 κατέβηκαν στα 415 τον Μάρτιο του 2024, όπως και 9 φορτηγά, με αποτέλεσμα από 368 που ήταν εγγεγραμμένα στο εθνικό νηολόγιο να φτάσουν στα 359.

Αντίθετα, 11 επιβατηγά πλοία ανέβασαν την ελληνική σημαία και από 761 ανήλθαν στα 772, όπως και 3 άλλων κατηγοριών, και από 270 ανήλθαν στα 273. Σημαντική μείωση κατά 3,5% σημειώθηκε και στην Ολική Χωρητικότητα του Ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, τον Μάρτιο 2024.

Πηγή: efsyn.gr

1 σχόλιο:

(3)