Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

Ρεπορτάζ / Η μεγάλη κομπίνα με τα ιδιωτικά ασθενοφόρα

 https://tvxs.gr/app/uploads/2025/03/ASTHENOFORA.jpg

 

Το υποστελεχωμένο ΕΚΑΒ δεν μπορεί να εξυπηρετήσει, τα νοσοκομεία δεν έχουν πια δικά τους ασθενοφόρα. Αλλά υπάρχει λύση, για όσους έχουν χρήματα: ένας ιδιώτης περιμένει με το αζημίωτο!

Γράφει η Φωτεινή Λαμπρίδη

H έρευνα του tvxs δείχνει πως οι πολίτες καλούνται να πληρώσουν από 50 έως περισσότερα από 500 ευρώ σε ιδιώτες, για να φτάσουν στο νοσοκομείο ή να επιστρέψουν από αυτό στο σπίτι τους.

Το σήμα δόθηκε εδώ και χρόνια από τους αρμόδιους υπουργούς της ΝΔ προς τους κολλητούς: φτιάξτε εταιρείες ασθενοφόρων. Ετσι άρχισαν να ξεφυτρώνουν σε όλη τη χώρα ιδιωτικές εταιρείες με ασθενοφόρα, με μία «μικρή» λεπτομέρεια: οι συμβάσεις που υπογράφουν με τα νοσοκομεία είναι παράνομες.

Η έρευνα μας αποκαλύπτει επίσης μια σειρά κινδύνων για τους ασθενείς, σε αυτή τη γκρίζα ζώνη που επικρατεί η κερδοφορία και απουσιάζει η μέριμνα για την ασφάλεια του πολίτη. Τι λένε οι ειδικοί, οι πολίτες, ποια ερωτήματα άφησε αναπάντητα το υπουργείο Υγείας.

«Μας ζητούν κάθε φορά διαφορετικό ποσό»

Η οικογένεια του Β.Β. αναγκάζεται κάθε λίγο να κάνει χρήση ιδιωτικού ασθενοφόρου.

«Ο αδερφός μου είναι κατάκοιτος και έχει κάνει πολλαπλά χειρουργεία. Έχει χρειαστεί πολλές φορές να μεταφερθεί στο νοσοκομείο ξαφνικά και να είναι εξαιρετικά επείγον. Έχουμε καταλάβει πως το ΕΚΑΒ υπολειτουργεί, έχει τύχει να μην έρθει έγκαιρα και δεν το ρισκάρουμε…
,
..Είναι υπέρβαρος και το διαμέρισμα μας είναι στον 2ο όροφο σε σπίτι χωρίς ασανσέρ. Μπορεί να καλέσουμε τον ίδιο ιδιώτη και τη μία φορά να μας ζητήσει 80 ευρώ για να μας πάει από τη Νέα Σμύρνη στο Σωτηρία, την άλλη 100 και την άλλη 120. Δεν ξέρουμε γιατί. Φανταστείτε ότι μπορεί σε έναν μήνα να χρειαστεί 4 και 5 φορές να μετακινηθεί και να πρέπει να δώσουμε 400 ευρώ».

Το tvxs επικοινώνησε με δύο εταιρείες στην Αθήνα και άλλες δύο στη Θεσσαλονίκη για τα κόμιστρα. Στη συμπρωτεύουσα για μια διαδρομή εντός του κέντρου το κόστος κυμαίνεται από 60-90 ευρώ, στην Αθήνα αντίστοιχη διαδρομή κυμαίνεται από 60 έως 120. Παράγοντας αύξησης της τιμής είναι τα κιλά του ασθενούς και η ύπαρξη ή όχι ασανσέρ στο σπίτι.

Τη διαδρομή Αθήνα – Εύβοια την κοστολόγησαν περίπου στα 220 ευρώ. Όταν ρωτήσαμε από τι άλλο εξαρτάται η αυξομείωση, μας είπαν από την προσβασιμότητα στο σημείο. Για παράδειγμα άλλη τιμή χρεώνουν για τη Χαλκίδα και άλλη για ένα χωριό, έστω και λίγο έξω από αυτήν.

Πως γίνεται ο ιδιώτης μονόδρομος

Στην Αττική σήμερα δραστηριοποιούνται περίπου 55 οχήματα του ΕΚΑΒ και πάνω από 150 ασθενοφόρα διαφόρων ιδιωτικών εταιρειών. «Αυτές οι εταιρείες υπάρχουν εδώ και μια δεκαετία, στην αρχή ήταν λίγες τώρα έχουμε χάσει το μέτρημα. Κάθε χρόνο αυξάνονται», λέει στο tvxs ο κ. Κιτσόπουλος πρώην ΓΓ του σωματείου εργαζόμενων στο ΕΚΑΒ.

Δεν είναι μόνο όμως οι ελλείψεις στο ΕΚΑΒ, αλλά και η υποστελέχωση των νοσοκομείων που αφήνει αυτό το κενό να το καλύπτει η ιδιωτική πρωτοβουλία σε βάρος της τσέπης των πολιτών.

«Πριν την οικονομική κρίση, τα νοσοκομεία αναλάμβαναν τις περισσότερες δευτερογενείς διακομιδές, την επιστροφή δηλαδή του ασθενή από το νοσοκομείο στο σπίτι του. Σήμερα, τα νοσοκομεία είναι επίσης υποστελεχωμένα και συνάπτουν συμβάσεις με αυτές τις εταιρείες» λέει μέλος του ΔΣ του σωματείου εργαζόμενων στο ΕΚΑΒ.

Έτσι ο ασθενής που πήρε προτεραιότητα στο ΕΚΑΒ ως επείγον περιστατικό κι έφυγε για παράδειγμα από τη Νάξο για το Σισμανόγλειο, δεν είναι εύκολο να επιστρέψει στο σπίτι του, αν δεν πληρώσει ακριβά. Αν μάλιστα χρειάζεται αεροδιακομιδή γιατί είναι κατάκοιτος ή με οξυγόνο, θα απευθυνθεί στις ίδιες εταιρείες που παρέχουν και αυτή την υπηρεσία.

«Πήγες με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ από Νάξο στην Αθήνα, η ζωή σου σώθηκε αλλά δεν μπορείς να μετακινηθείς. Εδώ παρεμβαίνει ο ιδιώτης, γιατί θα μπεις σε μεγάλη αναμονή. Αν επίσης έχεις αναπνευστήρα για παράδειγμα, δεν πετάς πλέον εύκολα με αεροπορική εταιρεία. Παλιά ήταν υποχρεωμένες οι εταιρείες να κρατούν δυο θέσεις για ασθενείς, τώρα αρνούνται. Άρα θα πας στον ιδιώτη και θα πληρώσεις ακριβά» λέει εργαζόμενος στο ΕΚΑΒ.

Ο κ. Κιτσόπουλος καταλήγει εξηγώντας γιατί ο ιδιώτης γίνεται μονόδρομος για τα εξιτήρια στα νοσοκομεία.

«Όταν ένας ολόκληρος νόμος Ξάνθης- Κομοτηνής έχει δύο ασθενοφόρα, το ένα είναι απασχολημένο και τελικά έχεις ένα διαθέσιμο, τι να κάνεις;. Αυτό που θα μείνει πίσω δεν μπορείς να το στέλνεις σε εξιτήρια νοσοκομείων. Γιατί αν έχεις ένα τροχαίο, χάθηκες!».

Οι σκανδαλώδεις «παράνομες» συμβάσεις με τα νοσοκομεία

Οι πολίτες όμως δεν επιβαρυνόμαστε μόνο πληρώνοντας ακριβά τη μεταφορά μας σε ιδιώτες. Άφθονο δημόσιο χρήμα ρέει προς αυτές τις -αμφιβόλου νομιμότητας σύμφωνα με τους συνδικαλιστές- εταιρείες, οι οποίες πλέον συνάπτουν συμφωνίες με νοσοκομεία τα οποία δεν μπορούν να καλύψουν τις δευτερογενείς διακομιδές, δηλαδή τα εξιτήρια.

Το πράσινο φως στη σύναψη τέτοιων συμβάσεων, που θυμίζουν τις εργολαβικές συμβάσεις με εταιρείες καθαριότητας στο δημόσιο, άναψε η κυβέρνηση Μητσοτάκη πριν τρία χρόνια.

Τον Δεκέμβριο του 2022 δημοσιεύεται με ΦΕΚ ο νόμος 4999/2022 που προβλέπει συμβάσεις νοσοκομείων με ιδιωτικά ασθενοφόρα. Εκεί αναφέρεται ότι “οι διακομιδές ασθενών μετά από την ολοκλήρωση της νοσηλείας τους, δύναται να διενεργούνται και από τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας, στα οποία νοσηλεύονται..
.
..Για την εξυπηρέτηση των διακομιδών του πρώτου εδαφίου, τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας δύνανται επικουρικά να συνάπτουν συμβάσεις με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία είναι κάτοχοι αδειοδοτημένων ασθενοφόρων αυτοκινήτων του ιδιωτικού τομέα”.

Ένα χρόνο μετά, το 2023 η ΠΟΕΔΗΝ σε ανακοίνωση της καταγγέλει πως «…το ένα μετά το άλλο τα Νοσοκομεία με απευθείας αναθέσεις, εκχωρούν τις δευτερογενείς διακομιδές των Νοσοκομείων σε Ιδιωτικά ασθενοφόρα έναντι αδράς αμοιβής και με κρυφές χρεώσεις για τους διακομιζόμενους ασθενείς». Η ομοσπονδία ρωτάει ευθέως επίσης:

«Πως είναι δυνατόν να επιτρέπεται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του κράτους, τα Δημόσια Νοσοκομεία να συνάπτουν συμβάσεις με εταιρείες που λειτουργούν παρανόμως; Τα παράνομα ιδιωτικά ασθενοφόρα, λειτουργούν χωρίς κανένα έλεγχο, κανείς δεν γνωρίζει εάν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό, εάν στελεχώνονται με εξειδικευμένο και εκπαιδευμένο πλήρωμα ασθενοφόρων».

Γιατί η ΠΟΕΔΗΝ ισχυρίζεται πως είναι παράνομες οι συμβάσεις;

«Δεν υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες ασθενοφόρων γιατί απλούστατα ο νόμος λέει ότι οι μόνοι που νομιμοποιούνται να έχουν ασθενοφόρα, είναι ιδιωτικές κλινικές και διάφορα ιδρύματα όπως γηροκομεία. Ο νόμος επίσης λέει ότι τα περιστατικά μεταφέρει το ΕΚΑΒ» λέει ο συνδικαλιστής του ΕΚΑΒ.

«Τι κάνουν λοιπόν αυτές οι εταιρείες; Πάνε και βρίσκουν τέτοιες μικρές κλινικές, νεφρολογικά κέντρα… όποιον δικαιούται να έχει ασθενοφόρα και τους λένε, θα αγοράσουμε δύο θα τα γράψουμε στο όνομα σας, θα τα εκμεταλλευόμαστε εμείς και θα σας δίνουμε κάποιο ποσοστό. Με αυτούς τους ιδιώτες συνάπτουν συμβάσεις τα δημόσια νοσοκομεία».

Σύμφωνα με όσα λένε οι ειδικοί στο tvxs, οι ιδιώτες χρεώνουν περίπου 30 ευρώ τη διακομιδή στα νοσοκομεία. Συμβαίνει συχνά όμως να επιλέγουν να μην εξυπηρετούν κάποια περιστατικά.

«Κάνουν διαγωνισμούς κι αναθέτουν σε αυτές τις εταιρείες τα εξιτήρια με 3μηνες και 6μηνες συμβάσεις που τις ανανεώνουν.Δεν τα κάνουν όλα όμως, αποφεύγουν κάποιο μακρινό δρομολόγιο ή έναν υπέρβαρο ασθενή οι ιδιώτες. Ελέγχουν τα περιστατικά επίσης γιατί μπορεί να θέλει να βολέψει κι έναν ιδιώτη την ίδια μέρα που θα του δώσει διπλάσια χρήματα. Εμείς λέμε στο κράτος πως με πολύ λιγότερα χρήματα θα είχε το κάθε νοσοκομείο τα ασθενοφόρα και το προσωπικό του» λέει ο κ. Αλ. Κιτσόπουλος.

Η ΠΟΕΔΗΝ επανήλθε τον Ιανουάριο του 2024 με νέα καταγγελία: «πώς επιτρέπεται σε δημόσιες υπηρεσίες όπως τα νοσοκομεία να παρανομούν», ξαναρωτά σχετικά με τις συμβάσεις που απλώνονται πλέον σε περισσότερα νοσοκομεία της χώρας. Η λύση, σύμφωνα με την ΠΟΕΔΗΝ, είναι «η σύσταση των θέσεων των οδηγών στα νοσοκομεία οι προσλήψεις οδηγών, προκειμένου τα ίδια τα νοσοκομεία να πραγματοποιούν τις δευτερογενείς διακομιδές. Ήδη, νοσοκομεία έχουν συστήσει την εν λόγω υπηρεσία και αναλαμβάνουν τις δευτερογενείς διακομιδές (πχ. Άρτα)».

«Πρόταση μας να γίνουν προσλήψεις, να πάρει κάθε νοσοκομείο τα ασθενοφόρα του όπως ήταν παλιά. Γιατί ένας πολυτραυματίας μπορεί να πάει τρεις και τέσσερις και δέκα φορές στο νοσοκομείο να επανεξεταστεί» λέει ο κ. Φ. Τσατσάνης, μέλος του ΔΣ του Σωματείου Εργαζόμενων στο ΕΚΑΒ.

Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Οι κίνδυνοι για τους πολίτες και τους εργαζόμενους

Για να πάρει άδεια ένα ασθενοφόρο να βγει στους δρόμους της χώρας, περνάει από το ΕΚΑΒ το οποίο ελέγχει την καταλληλότητα του. Στο ΕΚΑΒ όμως διαπιστώνονται πρακτικές επικίνδυνες κατά αυτή τη διαδικασία.

«Μπορεί κάποιος να έχει 4 ασθενοφόρα και να αγόρασε εξοπλισμό μόνο για το ένα. Όταν πήγαινε λοιπόν να πάρει την άδεια του ΕΚΑΒ έβαζε στο κάθε αυτοκίνητο τον ίδιο εξοπλισμό. Από τη στιγμή που φεύγουν από το ΕΚΑΒ με την άδεια δεν τους ελέγχει ποτέ κανένας μετά» λέει ο συνδικαλιστής του ΕΚΑΒ.

Κανένας δεν ελέγχει και το προσωπικό.

«Είναι εκπαιδευμένοι όπως ορίζει ο νόμος; Ο ένας από τους δύο πρέπει να έχει πτυχίο διασώστη πιστοποιημένο.Έχουμε καταγγελίες ότι τους κάνουν κάτι σεμινάρια και τους στέλνουν στη δουλειά. Οι άνθρωποι αυτοί παρομοιάζουν τους εαυτούς τους με γερανό. Λένε ότι όλη η ιστορία είναι το κουβάλημα..

΄Με 4 ευρώ την ώρα πληρώνεται το προσωπικό που δεν είναι στη μισθοδοσία. Υπογράφουν ημιαπασχόληση. Τους παίρνουν με 4 ώρες και τους χρησιμοποιούν για 12 ώρες με μαύρα λεφτά 4 ευρώ την ώρα! Αυτά καταγγέλουν» λέει ο συνδικαλιστής του ΕΚΑΒ.

Άλλος συνδικαλιστής του ΕΚΑΒ προσθέτει πως οι εταιρείες της Αθήνας, το καλοκαίρι στέλνουν ασθενοφόρα στα νησιά για 6 μήνες. «Τους εργαζόμενους τους κοιμίζουν σε αποθήκες σαν τους σερβιτόρους. Αυτές είναι οι συνθήκες, γι’αυτό προτιμάνε τα παιδιά να εργαστούν ως ντελίβερι».

Ένα άλλο θέμα που θέτουν συνδικαλιστές αλλά και πολίτες, είναι το θέμα της οικονομικής διαφάνειας. Σωματεία είχαν ζητήσει την παρέμβαση του ΣΔΟΕ παλαιότερα, αλλά δεν εισακούστηκαν.

«Πληρώνεις μετρητά και μαύρα δεν έχουν POS» λέει συνδικαλιστής. Ο Β.Β υπερθεματίζει: «Μια φορά που ρώτησα αν μπορώ να πληρώσω με κάρτα, μου είπαν όχι».

«Αυτό που φώναζα χρόνια είναι ότι τουλάχιστον ας ιδρυθούν εταιρείες νόμιμα που να φορολογούνται και κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Μπορεί οποιοσδήποτε να έχει ιδιωτικό ασθενοφόρο; Έχει γιατρό επιβλέποντα; Έχει τον εξοπλισμό; Σε ποια χέρια βρίσκονται οι ασθενείς κάθε φορά;»

Θες να μην περιμένεις στην ουρά; Αναλαμβάνει ο ιδιώτης!

Οι γιατροί στα νοσοκομεία αλλά και υπάλληλοι του ΕΚΑΒ, επισημαίνουν κι άλλης φύσης προβλήματα γύρω από το αρρύθμιστο τοπίο των ιδιωτικών ασθενοφόρων.

Ο κ. Π. Παπανικολάου, ΓΓ της ΟΕΝΓΕ (Ομοσπονδία Εργαζόμενων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας) λέει στο tvxs πως οι ιδιώτες δεν υπακούν στους κανόνες του ΕΚΑΒ, γεγονός επικίνδυνο για τους ασθενείς και επιβαρυντικό για τα νοσοκομεία.

«Τα ιδιωτικά ασθενοφόρα δεν εξυπηρετούν μόνο εξιτήρια από τα νοσοκομεία. Τα χρησιμοποιούν κι αυτοί που έχουν να πληρώσουν, σαν ταξί. Θες να πας στο εφημερεύον και να μην περιμένεις στην ουρά; Τους δίνεις 50-100 ευρώ, σε πηγαίνει όπου θέλεις, σε όποιο νοσοκομείο της χώρας του πεις γιατί δεν υπακούν σε κανόνες του ΕΚΑΒ αυτοί. Μπορεί να μένεις στις Κουκουβάουνες και να σε πάνε στο ΚΑΤ.

..Και τα νοσοκομεία είναι υποχρεωμένα να σου δώσουν προτεραιότητα, έστω κι αν έχεις μόνο 37 πυρετό κι εδώ γίνεται κόλαση από πολύ επείγοντα περιστατικά.

Αν πάρεις το ΕΚΑΒ, καθυστερεί μεν γιατί δεν έχει πλήρωμα αλλά μπορεί να αξιολογήσει το περιστατικό. Αν πεις ότι έχω 37,2 θα σου πουν περίμενε. Οι ιδιώτες δεν θα κάνουν το ίδιο, λειτουργούν σαν ταξί και δημιουργείται χάος στα νοσοκομεία».

Το tvxs στάθηκε για αρκετή ώρα έξω από τα επείγοντα δύο νοσοκομείων, του ΚΑΤ και του Γενικού Κρατικού Νίκαιας. Παρατηρήσαμε πως πολλά από τα ασθενοφόρα που φέρνουν περιστατικά στα επείγοντα δεν είναι του ΕΚΑΒ.

Ο κ. Τσατσάνης προσθέτει πως ανάλογο χάος προκαλούν τα οχήματα και στους δρόμους. «Δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο μες την Αττική χρησιμοποιώντας τη σειρήνα για ψιλού πήδημα. Τα έχουμε πει αυτά στον υπουργό. Δημιουργούν κυκλοφοριακό πρόβλημα γιατί κάνουν αλόγιστη χρήση σειρήνας έχοντας περιστατικά μη επείγοντα. Μετά όταν χρειάζεται να περάσει ασθενοφόρο με επείγον σήμα, οι άνθρωποι είναι συνηθισμένοι και δεν τους δίνουν προτεραιότητα».

Τα ερωτήματα του tvxs στο υπουργείο Υγείας

Το tvxs επικοινώνησε με το υπ. Υγείας. Μετά από 2 μέρες κατά τις οποίες η μία γραμματεία μας παρέπεμπε στην άλλη, ενημερωθήκαμε πως αρμόδιος υφυπουργός για τα ασθενοφόρα είναι ο κ. Θεμιστοκλέους. Προωθήσαμε τα παρακάτω ερωτήματα, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουμε λάβει κάποια απάντηση.

Σύμφωνα με όσα λένε στο tvxs συνδικαλιστές, γνώστες του χώρου, οι συμβάσεις δημοσίων νοσοκομείων με εταιρείες ιδιωτικών ασθενοφόρων στην Ελλάδα είναι παράνομες καθώς δεν έχουν δικαίωμα να διαθέτουν ασθενοφόρα. Τι απαντάτε και τι θα πράξετε;

Η υποστελέχωση του ΕΚΑΒ σε συνδυασμό με την απουσία ασθενοφόρων στα νοσοκομεία λόγω και της δικής τους απαξίωσης, οδηγούν αναγκαστικά τους πολίτες να πληρώνουν διόλου ευκαταφρόνητα ποσά σε ιδιώτες. Σύμφωνα με την έρευνα μας εντός του κέντρου Αθήνας και Θεσσαλονίκης οι τιμές κυμαίνονται από 60-120 ευρώ ενώ εκτός του νομού μπορεί να φτάσουν και τα 500 ευρώ. Οι περισσότερες είναι δευτερογενείς διακομιδές. Δεν είναι υποχρέωση του κράτους η φροντίδα αυτή και τι θα κάνετε ώστε να μην μετακυλίεται στον πολίτη αυτό το κόστος;

Μήπως οι πολίτες πληρώνουν τελικά πολύ ακριβά τους ιδιώτες και μέσω των νοσοκομείων ενώ θα μπορούσαν με λιγότερα χρήματα να αυξήσουν τα ασθενοφόρα τους και το προσωπικό τα νοσοκομεία; Γιατί δεν επιλέγεται αυτή η λύση;

Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν πως δεν ελέγχεται από πουθενά η καταλληλλότητα εξοπλισμού και προσωπικού αλλά και η λειτουργία τους. Ο μόνος έλεγχος που γίνεται είναι η αδειοδότηση τους από το ΕΚΑΒ. Τι απαντάτε;

Ποιο υπουργείο είναι υπεύθυνο για τον οικονομικό έλεγχο αυτών των εταιρειών; Έχουμε καταγγελίες ότι δεν υπάρχει POS στα ασθενοφόρα.

Πηγή:tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αγαπητοί αναγνώστες,

Εκτιμούμε ιδιαίτερα τις απόψεις και τις σκέψεις σας. Σας ενθαρρύνουμε να συμμετέχετε ενεργά στις συζητήσεις, με σχόλια που προάγουν την καλοπροαίρετη ανταλλαγή απόψεων.

Για τη διασφάλιση ενός πολιτισμένου και φιλικού περιβάλλοντος, παρακαλούμε να αποφύγετε σχόλια που περιέχουν:

Υβριστικό ή ρατσιστικό περιεχόμενο.
Προσωπικές επιθέσεις ή μειωτικούς χαρακτηρισμούς.

Περιεχόμενο που παραβιάζει τη δεοντολογία ή τους κανόνες ευγένειας.
Η συντακτική ομάδα διατηρεί το δικαίωμα να διαγράφει σχόλια που δεν συμμορφώνονται με τους παραπάνω κανόνες, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση.

Ευχαριστούμε για την κατανόηση και τη συνεργασία σας!

Aridaia-gegonota.blogspot.com

(3)